Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyser hunden(e) deres?


Aussieglis
 Share

Recommended Posts

My (aussie) nyser. MYE. Men bare i situasjoner hvor hun blir glad, små-gira osv. F.eks når vi skal ut, eller nå nettopp når hun lå på plassen sin og hadde leke-kaninen sin i munnen.. Jeg går forbi, ser på henne, ler og sier: "ååå, du ligger der å koser seg med kaninen, du!" og hun bare: *NYS* *NYS* *NYS* *NYS* *NYYYYYYS* mange ganger på rad. På det værste slår hun nesa i gulvet :lol:

Når vi går tur kan jeg se på henne, smile og si: "så fiiiin du er!" og hun svarer med: *NYS!* og et smil.

Når vi trener og jeg belønner henne med leke og kos samtidig, går hun nysende imellom beina mine, frem og tilbake, og gnur seg inntil leggene mine som en katt..

Har hun funnet en pinne i parken, jeg ser på henne og sier: "åh, har du funnet deg en pinne, du!" så får jeg en stolt holdning og *NYS, NYS* i retur.

Hun har vært slik hele livet og er nå 7år, men i begynnelsen hadde jeg en del noia for nesemidd.. Men dyret følger jo spor som om hun aldri har gjort annet og har en generelt veldig(!) velfungerende nese. Og man ser jo fort sammenhengen i nysingen hennes; hun er glad og fornøyd. Det er som om det er hennes måte å le/smile på :lol: Hun nyser også tilbake til meg om jeg nyser til henne (lager nyse-lyd, altså).

Er det andre som har vært borti det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke fult så mye, men ja. Noen ganger bare fordi, antagelig noe ekkelt i nesa e.l. samme grunn som at vi nyser. Og noen ganger fordi det skjer noe, da kan hun nyse masse å i verste fall skalle haka i gulvet. Nesemidd nys ligner ikke på vanlig nys i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Terven nyser generelt av sterke lukter. Hun nyser hver gang hun går inn på badet og jeg har sprayet parfyme eller hårspray. En gang nøs hun rett etter noen prompet, så tror den også går inn under sterke lukter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy nyser også når han blir litt oppgira og ivrig... som f eks når vi starter på fri v fot på trening eller konkurranse. Det er jo så himla moro vøtt, så da nyser han så han omtrent spretter en meter unna meg. Blir ikke veldig fin den fvf'en da gitt :lol:. Men han er veldig søt da, når han gjør det :D. Yasmine er ikke sånn over hodet. Tror knapt jeg har hørt hun nyse egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuva nyser alltid når hun ligger på rygg, når hun blir veldig gira og når hun inviterer til lek, når hun iviterer til lek så smeller hun hodet i gulvet når hun nyser og :icon_confused::lol: Trym nyser nesten aldri, kun hvis han får noe rart i nesa, Vigdis nyser ganske ofte når biler kjører forbi oss på tur, eller av andre "sterke" lukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så koselig å høre at det er flere som "ler" med nesa her :lol:

Har jo to andre hunder under taket, og de nyser ikke med mindre de faktisk MÅ NYSE av noe spesielt, f.eks om noe klør eller om det lukter veldig rart.

Ja, aussie-nyseren nyser også av moste insekter :lol: Hun eeeelsker å fange fluer, men så fort hun moser dem så er de bare ekle og lukter visstnok veldig snålt. Hun lukter på de, skjærer grimaser og nyser feil på seg :lol: Ender med at jeg må ta opp "liket" etter henne... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsa har alltid nyst når hun er veldig glad eller ivrig, ved gjensyn/hilsing, når hun får mat, på tur (særlig hvis vi går med øyekontakt) og under trening. Det er kjempesøtt :heart: Valpen har jeg kun hørt nyse når han har fått hybelkanin i nesa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange har det som en overslagahandling når de blir stresset, eller sliter med å kontrollere seg.

Litt på samme måte som hannhunder bare må pisse på noe når de syns ting er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Puddelen tror at nysing er en egen øvelse *ler* - om det ikke funker å bare være søt så spretter hun inn på plass, og om jeg ikke da belønner fort nok så hiver hun på et nys eller to. Samme når jeg har godbiter hjemme (les middagsrester som kyllingavskjær osv.) - da er hun helt apekatt. Bulldog setter seg pent i bakgrunnen og får først, Noah setter seg etter hvert og får - puddel hopper, spretter og er apekatt leeeeenge, før hun tar tegninga og setter seg ned, om ikke godbiten kommer fort da så hiver hun på et nys *ler*

Jeg har tydeligvis belønnet nys, og fortsetter jo med det så jeg tror det skal bli en kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine nyser stort sett bare fordi det er noe å nyse for - f.eks. støv. Men krølledyret snøfter en del. Det er med leppene og nesa på en snål måte, men det høres ganske likt ut som nys. Som en hval på land :teehe:

Den lille kan få skikkelig nysekuler. Hun stikker nesa borti alt, og kan påfølgende nyse 10 ganger på rad. Da høres hun ut som en liten mus. Pipe-nys!

Men My-nysing har jeg ikke vært borti altså! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...