Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er bare nysgjerrig og lurer på når hundene deres var ferdig utvokst i høyde/lengde vekst. Altså selve skjellettet. At hunder kan legge på seg en del muskelmasse etter at selve skjellettveksten er ferdig er jo en kjent ting, men når stoppet veksten i høyden og lengden opp for din hund?

Hm, ja... skulle være en avstemmingssak, men den får jeg ikke til å fungere.

Skrevet

Jaro var ferdig utvokst i høyden ved 13-14 mnd, men har lagt seg ut i bredden helt fram til han var tre (dvs nå), så får se hvor mye han fortsetter å legge seg ut. :) Han veide vel 31 kg da han var 13-14 mnd, og nå veier han 35 kg.

Skrevet

Kooikerhannhund 9,5 kg:

Han vokste vel max 1 cm mellom 6 og 7 mnd (tror egentlig det stoppet nærmere 6 mnd, enn 7), så var det stopp i høyden! Men lengden vet jeg ærlig talt ikke, men om jeg ser på klærne jeg kjøpte til han - så stoppet lengden å vokse i 6-7 mnd-alderen også.

Oppdrettere på kooikere sier de ikke er ferdig i muskler eller pels (eller psyke for den slags skyld :P ) før 3 års-alderen.

Skrevet

På golden tispa: Ca 12 mnd i høyden. Lengden: 14-15 mnd. Masse osv vokser fortsatt.

Dalmisen: Høyde ca 16 mnd, Lengden: ca 13 mnd. Masse ca 2,5 år.

Guest Jonna
Skrevet

Kelpiene stopper gjerne ved 7-9 mnd, etter det så blir de maks 0.5-1 cm høyere. Veldig skjeldent jeg har hørt om mer.

Jeg har mitt første kull nå hvor halvparten har blitt høydemålt sporadisk igjennon oppveksten nå. Blir spenennde å se om neste kull evt kan måles litt med også og se evt vekst vs ferdig høyde.

Shy målte jeg også.

Den eneste rasen jeg vet om som virkelig har gjort en studie ut av det er vel Sheltie. Der har de det slik at om hunden er xx høy ved 4 mnd så vil den bli innenfor standard ved utvokst o.l. Har ikke helt satt meg inn i det :P

Skrevet

Den eneste rasen jeg vet om som virkelig har gjort en studie ut av det er vel Sheltie. Der har de det slik at om hunden er xx høy ved 4 mnd så vil den bli innenfor standard ved utvokst o.l. Har ikke helt satt meg inn i det :P

På puddel sier de at du skal legge på 10 cm når de er 12 uker, mener jeg det er, så får du høyden når de er voksne. Det stemte på Leah, Ali ble ikke målt når hun var 12 uker, så med henne aner jeg ikke :)

Jeg tror mellompuddel-tispene er ferdig utvokst når de er 7-8 mnd, så legger de seg ut etter det. Jeg satser på det med Ali i hvert fall, hun trenger ikke å bli så mye høyere enn hun er nå :P

Skrevet

Sheltiene har vel sluttet å vokse rundt 7-månedersalderen, aussiene vokser gjerne til de er 8-9 mnd. Min erfaring er at hanner gjerne vokser noe lenger i høyden, ihvertfall på mine raser.

Skrevet

Jeg aner ikke:) Driver dere med høydemåling hver måned eller?

Tenkte akkurat på det samme :P Jeg merker meg at de legger seg ut etc, men måler sjeldent veksten.

Tenker meg at Chess var ferdig i høyden rundt 10-12 mnd. Mini vokste nok ikke mye etter 7-8 mnd.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...