Gå til innhold
Hundesonen.no

"Lise (32) ville trene, men fikk nei på grunn av førerhunden"


Tekopp
 Share

Recommended Posts

Sak i aftenposten

her

Treningssenteret har nektet blind person med førerhund tilrettelegging i forbindelse med trening, pga hensyn til allergiske.

I dette tilfellet var det ikke snakk om at hunden skulle være med i selve treningsområdet, men ligge i inngangspartiet/på ett kontor eller lignende.

Hvordan skal man egentlig tenke i slike saker, skal man ta hensyn til allergier eller de som trenger hunden for å komme seg rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal man egentlig tenke i slike saker, skal man ta hensyn til allergier eller de som trenger hunden for å komme seg rundt?

Som ei venninne av meg, som er førerhundbruker skriver:

Allergi og allergi! Men om noen kommer rett fra stallen til treninggsenteret, eller har 6 hunder hjemme, er det ingen som vet. Men allergiforbundet er som vanlig ikke problematiske. De må være utrolig lei av å bli brukt som andres grunnlag for dårlig service og mangel på kunskap.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner meg ikke helt på allergi... Altså, jeg har en samboer som er veldig allergisk mot dyr, men han reagerer hovedsaklig dersom han er i samme rom som dyr har vært i over lengre tid (hjemme/dyrebutikk/etc), eller om han koser mye med dyrene vi har. For han hadde det vært null problem å stå to minutter i en resepsjon der det ligger en hund, eller sitte i en buss i en halvtime med en hund i andre enden f.eks.

Hvis man faktisk er hyperallergisk, da må man vel egentlig gå på medisiner dersom man skal ut, eller? Førerhunder får jo være med stort sett overalt, og du vet aldri hvor personene rundt deg har vært (jeg har røytehunder, katt og har hatt hest f.eks. - tok jo bussen osv. likevel).

Jeg tenker at man skal ta hensyn til de som trenger førerhunder for å komme seg rundt, allergiske må jo slik jeg ser det ta forholdsregler dersom de skal ut og ikke tåler dyr what so ever uansett - man kommer liksom ikke unna at folk tar med seg dyr rundt omkring og har dyr hjemme.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er slikt helt uforståelig, spesielt når det er snakk om at hunden skal ligge i inngangspartiet eller på et annet begrenset område. Jeg og sikkert andre dyreeiere med meg drar nok med oss mer allergener rundt på hele senteret enn den hunden hadde gjort fra inngangen. Offentlige plasser er stort sett så fult av alle mulige slags allergener uansett så jeg tviler på at det har noe å si fra eller til.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er slikt helt uforståelig, spesielt når det er snakk om at hunden skal ligge i inngangspartiet eller på et annet begrenset område. Jeg og sikkert andre dyreeiere med meg drar nok med oss mer allergener rundt på hele senteret enn den hunden hadde gjort fra inngangen. Offentlige plasser er stort sett så fult av alle mulige slags allergener uansett så jeg tviler på at det har noe å si fra eller til.

Ja, det er det der jeg reagerer på. Også når det gjelder offkom og andre steder hvor allergi er et argument mot hunder. Om du ikke tåler at det var en hund på bussen i går, eller at det er en hund i andre enden av bussen for hvor du sitter - ja, da tåler du ikke å sitte ved siden av meg på bussen heller. Eller på treningssenteret.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det der jeg reagerer på. Også når det gjelder offkom og andre steder hvor allergi er et argument mot hunder. Om du ikke tåler at det var en hund på bussen i går, eller at det er en hund i andre enden av bussen for hvor du sitter - ja, da tåler du ikke å sitte ved siden av meg på bussen heller. Eller på treningssenteret.

Nei, eller å sitte der hunden satt helt til du kom på (der det er sånn at hund å eier må gå av bussen viss det kommer noen som er allergisk).. Helt på trynet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var Flex og meg saken inneholdt :) Jeg har dessuten et teppe som Flex ligger på, så det blir ikke liggende mye hår igjen etter ham. De tar jeg med meg hjem ;) Jeg har veldig lyst til å melde EVO til Likestillings- og Diskrimineringsnemda, men vet ikke om det er bryet verdt. Jeg kommer uansett ikke til å trene på EVO med den holdningen de har/har hatt. Jeg trives på Moment og de trives med Flex. Treneren min er også allergisk mot hund, men det er kun kontaktallergi, og han tar det helt fint.

Det er noen som er litt mer hysteriske enn andre...

Da Flex og jeg var på butikken i dag, var det en kunde som kom bort til meg og sa at det var bra vi sto frem :)

For øvrig, takk for støtten her inne :)

  • Like 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var Flex og meg saken inneholdt :) Jeg har dessuten et teppe som Flex ligger på, så det blir ikke liggende mye hår igjen etter ham. De tar jeg med meg hjem ;) Jeg har veldig lyst til å melde EVO til Likestillings- og Diskrimineringsnemda, men vet ikke om det er bryet verdt. Jeg kommer uansett ikke til å trene på EVO med den holdningen de har/har hatt. Jeg trives på Moment og de trives med Flex. Treneren min er også allergisk mot hund, men det er kun kontaktallergi, og han tar det helt fint.

Det er noen som er litt mer hysteriske enn andre...

Da Flex og jeg var på butikken i dag, var det en kunde som kom bort til meg og sa at det var bra vi sto frem :)

For øvrig, takk for støtten her inne :)

Selv om du ikke kommer til å trene der, så synes jeg du skal melde i fra til Likestillings- og Diskrimineringsnemda.

Det er veldig bra du står frem, det er dog fryktelig synd at førerhundbrukere skal måtte det gang på gang. Man ser det jo ofte når det kommer til drosjer som ikke vil ta med førerhunder og brukerene dems.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var Flex og meg saken inneholdt :) Jeg har dessuten et teppe som Flex ligger på, så det blir ikke liggende mye hår igjen etter ham. De tar jeg med meg hjem ;) Jeg har veldig lyst til å melde EVO til Likestillings- og Diskrimineringsnemda, men vet ikke om det er bryet verdt. Jeg kommer uansett ikke til å trene på EVO med den holdningen de har/har hatt. Jeg trives på Moment og de trives med Flex. Treneren min er også allergisk mot hund, men det er kun kontaktallergi, og han tar det helt fint.

Slike ting bør meldes inn til rett instans, men jeg syns det er kjempefint at du sto frem i avisa med saken også.

Så langt i mitt liv har jeg møtt en person som får alvorlige allergiske problemer om hun oppholder seg i nærheten av hund. Men denne personen er så allergisk at hun reagerer på å sitte i samme rom som en hundeier uten hund også, og må ta allergitabeletter uansett hvor hun går i hverdagen.

Det vil være umulige å tilrettelegge for at hun ikke skal reagere på verden rundt seg, særlig siden hun også reagerer på parfyme, og sier det er ett mye større problem enn hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt i mitt liv har jeg møtt en person som får alvorlige allergiske problemer om hun oppholder seg i nærheten av hund. Men denne personen er så allergisk at hun reagerer på å sitte i samme rom som en hundeier uten hund også, og må ta allergitabeletter uansett hvor hun går i hverdagen.

Det vil være umulige å tilrettelegge for at hun ikke skal reagere på verden rundt seg, særlig siden hun også reagerer på parfyme, og sier det er ett mye større problem enn hund.

Ja, de som er så allergiske må tilrettelegge hverdagen sin deretter, med å ta medisiner, og jeg som blind må tilrettelegge min hverdag for å fungere som synshemmet(førerhund som hjelpemiddel).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike ting bør meldes inn til rett instans, men jeg syns det er kjempefint at du sto frem i avisa med saken også.

Så langt i mitt liv har jeg møtt en person som får alvorlige allergiske problemer om hun oppholder seg i nærheten av hund. Men denne personen er så allergisk at hun reagerer på å sitte i samme rom som en hundeier uten hund også, og må ta allergitabeletter uansett hvor hun går i hverdagen.

Det vil være umulige å tilrettelegge for at hun ikke skal reagere på verden rundt seg, særlig siden hun også reagerer på parfyme, og sier det er ett mye større problem enn hund.

Dette er det jeg stusser mest på ved slike saker. Hva med de som er allergisk mot parfyme? Det er ingen som nekter noen med parfyme på seg inn på en buss, eller inn på treningssenteret osv. Hvorfor skal det være greit, men hunder er alltid fy fy? Jeg stemmer for: Ja til mer aksept rundt hund i landet!

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en middelaldersk holdning fra treningssenteret! Sikkert noen som er redde for hund som tok bestemmelsen. Håper du anmelder de bare fordi de fortjener det, og kos deg på det andre treningssenteret som viser at fornuften kan seire!

Jeg har bodd borte fra hunden min i snart 3-4 år, jeg er selvfølgelig gjevnlig (i overkant ofte :lol: ) hjemme, men hunden har aldri vært hos oss. Allikevel er det masse, masse, masse hundehår overalt hos oss :lol: De følger jo med på klær, sokker, koffert og selv bøker. I grunnen veldig mye på plastikkposer og. Skal ta med meg en plastikkpose hundehår neste gang jeg er på EVO, kanskje hele gjengen ramler over? :icon_confused::P :P :P

All respekt for allergi, allikevel. I know the feeling, blir helt nedsylta hver vår. Kanskje naturen burde skjerpe seg litt? Kan jeg få forby diverse tresorter i nabolaget mitt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allikevel er det masse, masse, masse hundehår overalt hos oss :lol: De følger jo med på klær, sokker, koffert og selv bøker. I grunnen veldig mye på plastikkposer og. Skal ta med meg en plastikkpose hundehår neste gang jeg er på EVO, kanskje hele gjengen ramler over? :icon_confused::P :P :P

Hehe, et herlig innlegg! :lol: Den humoren har jeg sansen for :) Ta med deg masse hundehår til EVO og spre litt på HC-toalettet også :P Som en gest på vegne av Flex ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det jeg stusser mest på ved slike saker. Hva med de som er allergisk mot parfyme? Det er ingen som nekter noen med parfyme på seg inn på en buss, eller inn på treningssenteret osv. Hvorfor skal det være greit, men hunder er alltid fy fy? Jeg stemmer for: Ja til mer aksept rundt hund i landet! 

På seteret jeg jobber får man ikke ta på parfyme i garderobene, pga. folks allergi :) Ikke alle holder dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er trist i saker som dette, er at man stiller to grupper opp mot hverandre. Blinde og allergikere. Det er neppe allergikere som er problemet her sånn egentlig, det er de som driver treningssenteret som har skapt et problem.

Å fremstille allergikere som særinger som bare syter over sykdommen sin for å være vanskelig, gagner ikke hundeeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På seteret jeg jobber får man ikke ta på parfyme i garderobene, pga. folks allergi :) Ikke alle holder dette.

Men at de ikke får ta det på seg inni garderoben er jo det samme som å si at hunden ikke får være med inn i garderoben, noe jeg vil si er ganske selvsagt. Folk kan ta parfyme på hjemme eks. Min mormor hadde parfymeallergi og hun reagerte bare ved å sitte på bussen ved siden av noen eller hvor noen hadde sittet før henne med parfyme på. Regner med de ikke sprayet seg på bussen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er trist i saker som dette, er at man stiller to grupper opp mot hverandre. Blinde og allergikere. Det er neppe allergikere som er problemet her sånn egentlig, det er de som driver treningssenteret som har skapt et problem.

Å fremstille allergikere som særinger som bare syter over sykdommen sin for å være vanskelig, gagner ikke hundeeiere.

Derav:

Sikkert noen som er redde for hund som tok bestemmelsen.

Det har jo ingen ting med allergikere å gjøre, personlig, men de som bruker deres sykdom som unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derav:

Sikkert noen som er redde for hund som tok bestemmelsen.

Det har jo ingen ting med allergikere å gjøre, personlig, men de som bruker deres sykdom som unnskyldning.

Nja, det er ikke uvanlig at folk ønsker å ta hensyn til andres sykdom, men på bakgrunn av dårlig kunnskap ender opp med å ta hensyn som er helt unødvendige. Kombinert med korttenkthet, hvor vedkommende antageligvis ikke har tenkt over at den synshemmede personen er helt avhengig av sitt hjelpemiddel for å komme seg til senteret i det hele tatt, og at det faktisk er grov diskriminering å i det hele tatt si nei til personen på dette grunnlaget. Utfallet blir helt latterlig, som 2ne skriver så lager treningssenteret et problem som faktisk ikke finnes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, et herlig innlegg! :lol: Den humoren har jeg sansen for :) Ta med deg masse hundehår til EVO og spre litt på HC-toalettet også :P Som en gest på vegne av Flex ;)

De eneste du "straffer" da er jo senterets eventuelle allergikere. Og det er vel senteret som skal få på pungen, ikke allergikerne?

Føler som @2ne at det har blitt skapt et problem ut av ingenting, og så skylder man på allergikerne, som ved å ferdes i det offentlige rom sannsynligvis er vant til at de treffer folk med og uten hund og vet å ta evt forholdsregler.

Jeg var forøvrig med i en 17. mai-komité en gang, og plutselig ville de at vi skulle pynte med bjørkeris INNE. Jeg sa at det var en veldig dårlig idé, da svært mange, inkludert meg, har pollenallergi, og fikk da til svar at "ja, hvis man reagerer såpass så får man holde seg hjemme." Det er da ikke på noe vis NØDVENDIG å ha bjørkeris inne på en offentlig tilstelning som folk har betalt for å delta på, det får holde å pynte med det ute der det allerede er masse allergener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste du "straffer" da er jo senterets eventuelle allergikere. Og det er vel senteret som skal få på pungen, ikke allergikerne?

Føler som @2ne at det har blitt skapt et problem ut av ingenting, og så skylder man på allergikerne, som ved å ferdes i det offentlige rom sannsynligvis er vant til at de treffer folk med og uten hund og vet å ta evt forholdsregler.

Hvem har beskyldt allergikerene for å være bak dette? Jeg skreiv selv at det antakeligvis er noen som er redde for hunder / "ikke vil ha skitne hunder inne" som gjemmer seg bak "allergiker"-kortet.

Og i tilfelle du ikke forstod det, så var min (og @Oda ) sine morsomme karakteristikker en spøk. En "satt på spissen"-satire. Fordi man blir oppgitt av situasjonen. Snakk om å ta ting bokstavelig og være party-pooper, loosen up a bit! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var forøvrig med i en 17. mai-komité en gang, og plutselig ville de at vi skulle pynte med bjørkeris INNE. Jeg sa at det var en veldig dårlig idé, da svært mange, inkludert meg, har pollenallergi, og fikk da til svar at "ja, hvis man reagerer såpass så får man holde seg hjemme." Det er da ikke på noe vis NØDVENDIG å ha bjørkeris inne på en offentlig tilstelning som folk har betalt for å delta på, det får holde å pynte med det ute der det allerede er masse allergener.

Det har jeg opplevd selv en gang, hvor noen inne på en institusjon pyntet med bjørkeris i starten av mai i nordnorge, dvs noen uker før folk begynte med pillene sine.

2 stykker ble kjempedårlige av det, hvorav en måtte på legevakta pga kryssallergisk reaksjon.

Men i tilfeller slik som dette treningsstudioet, og andre steder som nekter inngang med hund, er det nesten som om allergiker kortet spilles fordi man ikke ønsker å tillate hund, ikke for å faktisk beskytte allergikerene.

Jeg vet f.eks at vi forbød hunder i en butikk jeg jobbet i, fordi det ble endel ekstra rengjøring/potensielt markerende hannhunder, men forklaring vi gav var "allergi" om kunder spurte, for den kunne ingen krangle på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har beskyldt allergikerene for å være bak dette? Jeg skreiv selv at det antakeligvis er noen som er redde for hunder / "ikke vil ha skitne hunder inne" som gjemmer seg bak "allergiker"-kortet.

Og i tilfelle du ikke forstod det, så var min (og @Oda ) sine morsomme karakteristikker en spøk. En "satt på spissen"-satire. Fordi man blir oppgitt av situasjonen. Snakk om å ta ting bokstavelig og være party-pooper, loosen up a bit! :)

D'oh, treningsstenteret "skylder" på allergikerne, når allergikerne er helt vant til situasjonen. Jeg har da ikke sagt at noen andre har beskyldt allergikerne for å være bak noe som hlest.

Forøvrig, jeg skjønner da meget godt at det var ment som en spøk, men det var en dårlig en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...