Gå til innhold
Hundesonen.no

Polarhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

  • Svar 220
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

i dag har vi kost oss på tur  med bål og pølsegrilling (grisehaler til de firbente)

Så moro er det med hundekjøring Hun har et blått og et splittøye, og er er like gæren som hun ser ut. En av valpene fra i sommer (Veldig snill da. Og lydhør. Men passe gæren. På den positive måten)

Må bare dele noen bilder jeg tok på Hardangervidda i slutten av mars. Dette er bilder fra NAMK arrangerte malamutetest på 2x70 km. Både storspann med sleder, og 1-2 spann med pulk var representert.

Posted Images

Mine lager mye lyd. De bjeffer ikke, men mye "prating" og hyling. De får ikke lov til å bråke når de står ute, men ellers har jeg ingen problemer med det :) Elsker polarhundlydene! 

Jeg syns det er så rart at dere opplever det sånn. Jeg får aldri så mye positivt oppmerksomhet som når jeg går med malamutene. Stadig opplever jeg folk som stopper meg med spørsmål, kommer løpende etter meg på gata for å hilse og se på de, snur seg etter oss når vi passerer osv. Det er også flere ganger der biler kjører saktere forbi for å glo :lol: Det skjedde ikke med goldenen min akkurat! 

At noen er litt redde er jo greit, men det opplever jeg uansett hvilke stor hund jeg kommer meg. De jeg merker er redde er småhundeiere, ellers er stort sett folk veldig positive! Jeg syns det er så koselig å ha malamute! Folk liker de så godt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Dette synes jeg høres helt merkelig ut. Er folk virkelig så tjukke i hue? :icon_confused:

Han har jo et litt "uheldig " utseende. Strenge øyenbryn og veldig intenst blå stirrende øyne.  Han ser jo sint ut liksom. Selv sambo var skeptisk til han sånn med en gang , og jeg har aldri opplevd at han har vært skeptisk før. 

Jeg tror ikke folk nødvendigvis er tjukke i huet, selv om jeg som kjenner bikkja ser hvor irrasjonell reaksjonene er , jeg tror det er mest det at han ser så fryktelig sint ut pga tegningene og at folk da automatisk blir påminnet om alle de negative tingene de har hørt om polarhund. 

Jeg tror faktisk A og jeg er de eneste i familien som ikke rygget litt ved første møtet :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropo polarhundlyder: var på konferanse på hotell ved havna i Bodø, og en båt legger til. Med 6 grønnlandshunder om bord :heart:

De skulle ligge fortøyd der i 12-14 timer, men tok ikke lange tida før naboklagene begynte å hagle inn (tror politiet var og snakka med de også), de hundene var veldig snakksalige! Den værste til å snakke var en som var ca like kosete som Toddy, for en fining :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tekopp skrev:

Appropo polarhundlyder: var på konferanse på hotell ved havna i Bodø, og en båt legger til. Med 6 grønnlandshunder om bord :heart:

De skulle ligge fortøyd der i 12-14 timer, men tok ikke lange tida før naboklagene begynte å hagle inn (tror politiet var og snakka med de også), de hundene var veldig snakksalige! Den værste til å snakke var en som var ca like kosete som Toddy, for en fining :)

Jeg kan jo faktisk se for meg at 6 stk Toddy som skravler kan bli litt plagsomt :lol: Han er veldig stille sånn egentlig,  frem til han har noe han vil prate om. Det verste er at jeg kan holde samtaler med han :lol: 

Han har et litt begrenset vokabular da, det går mye i moahoao, nooooooh, maahm og sånn :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Jeg kan jo faktisk se for meg at 6 stk Toddy som skravler kan bli litt plagsomt :lol: Han er veldig stille sånn egentlig,  frem til han har noe han vil prate om. Det verste er at jeg kan holde samtaler med han :lol: 

Han har et litt begrenset vokabular da, det går mye i moahoao, nooooooh, maahm og sånn :lol: 

Tror mye av det kunne oversettes til "Hei du menneske der borte, hvorfor kommer du ikke hit og koser a'?" :D

I rettferdighetens navn må jeg si at 2 av de var vilt kosete, 2 ganske, men ikke ekstremt og de siste to var kjempesky og holdt på å rygge ut på havet når fremmede kom for nærme :(. Aldri sett ett så godt eksempel på forskjellen arv kan utgjøre, siden miljøet til hundene stort sett hadde vært det samme.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wildlife skrev:

Må også si at vi får vanvittig med oppmerksomhet rundt hunden vår ifht andre :wub: hihi... 

blir litt i meste laget noen ganger. Men det er jo gøy at andre også synes han er spesiell og fin. Hehe...  all positiv oppmerksomhet.

Malamuten ser jo ofte litt mer ut som en blid kosebamse i tegningene, tror det kan ha med det å gjøre :) 

Min ER en kosebamse,  men han ser jo objektivt ikke slik ut.  Stort sett må jeg se på bilder for å se hvordan andre ser han.  Og det ser jo ikke særlig vennlig ut.  

FB_IMG_1446480819205-1.jpg

 

Han har det typiske "skumle" husky utseendet og det gjør nok at vi møter fordommene litt oftere regner jeg med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe med tegningene ja. Sikkert øyenfargen også.

Jeg er ikke så sikker på at folk er redd fordi det nødvendigvis er en husky og folk har hørt stygge ting om de. 98% av alle vi møter som kommer bort sier jo at jeg har så fine huskyer. Jeg har derimot opplevd at folk har trekt seg unna når jeg forteller at det er malamuter :P 

Nedrøyta får de også mye oppmerksomhet, selv om de da virkelig ser ut som store huskyer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Heidihj skrev:

Det er nok noe med tegningene ja. Sikkert øyenfargen også.

Jeg er ikke så sikker på at folk er redd fordi det nødvendigvis er en husky og folk har hørt stygge ting om de. 98% av alle vi møter som kommer bort sier jo at jeg har så fine huskyer. Jeg har derimot opplevd at folk har trekt seg unna når jeg forteller at det er malamuter :P 

Nedrøyta får de også mye oppmerksomhet, selv om de da virkelig ser ut som store huskyer. 

Jeg har blitt fortalt mye rart om huskier etter at vi fikk Toddy . Det er visstnok veldig mange småhunder som har blitt drept av husky ( noen av historiene kan nok stemme , jeg er forsiktig med Toddy og veldig små hunder ), og jeg får også høre at det er huskier som dreper barn.  

Det stemmer at det var huskier som drepte den lille i hundegården , men det var neppe raserelatert,  og det var ikke huskier som drepte den 9 åringen , det var bare at "alle" aviser valgte å bruke en blåøyd husky som illustrasjon for at det skulle skumlere ut :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo vise frem min første hund, alaska huskyen Tiro :D 

tiro2.jpg
Her er han blitt gammel og grå. Tror han var 12 år på bildet.

juni4.jpg
Her er noen av valpene hans, om det ikke er barnebarna

juni6.jpg
Jeg var ung og dum og måtte dessverre omplassere ham. Han bodde resten av livet sitt hos en turistkjører og hadde det supert. Han ble omlag 14 år.

Savner å ha husky! :heart:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mud skrev:

Jeg har blitt fortalt mye rart om huskier etter at vi fikk Toddy . Det er visstnok veldig mange småhunder som har blitt drept av husky ( noen av historiene kan nok stemme , jeg er forsiktig med Toddy og veldig små hunder ), og jeg får også høre at det er huskier som dreper barn.  

Det stemmer at det var huskier som drepte den lille i hundegården , men det var neppe raserelatert,  og det var ikke huskier som drepte den 9 åringen , det var bare at "alle" aviser valgte å bruke en blåøyd husky som illustrasjon for at det skulle skumlere ut :( 

Det er kun hundefolk som forteller meg skrekkhistorier om polarhunder.  De er proppfulle av fordommer. Har tilgode å høre noe negativt fra "mannen i gata" :) Har vel vært heldig da. Aldri hørt noe når jeg har gått med siberians eller aher heller. Men at det er fordommer der ute, det tviler jeg ikke på! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Huskyen min ser akkurat ut som den blandingshunden han er, så han får jeg ingen negative kommentarer på. Hverken fra hundefolk eller andre. Tervene er noen skeptiske til fordi de tror de er schafere, evt ulver eller andre villdyr[emoji14]Men de fleste kommer med positive kommentarer, på litt god avstand[emoji38]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Heidihj skrev:

Det er kun hundefolk som forteller meg skrekkhistorier om polarhunder.  De er proppfulle av fordommer. Har tilgode å høre noe negativt fra "mannen i gata" :) Har vel vært heldig da. Aldri hørt noe når jeg har gått med siberians eller aher heller. Men at det er fordommer der ute, det tviler jeg ikke på! 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg er litt mer skeptisk til å slippe hundene mine med malamutter og grønnlandshunder av samme kjønn enn med huskyer :P 

Det samme gjelder forsåvidt staffer, akita,  schæfere,  dobermenn, boxere , rottweilere og  belgere også . (Til tross for at min siste belger var venner med "alle" ..)

 Jeg ser ann rasen og holder et ekstra øye med de rundt hundene mine og avslutter leken fortere hvis jeg ser det er mulighet for dårlig stemning.  

Jeg har vel kanskje litt fordommer sånn sett jeg også :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mud skrev:

Jeg skal ærlig innrømme at jeg er litt mer skeptisk til å slippe hundene mine med malamutter og grønnlandshunder av samme kjønn enn med huskyer :P 

Og det ville jeg aldri gjort heller :) Det er ikke en rase man slipper løs sammen. Ingen (fornuftige) med disse rasene gjør det. Men jeg har ingen problem med å gå båndturer sammen og de kan gjerne hilse om de vil det. Folk slipper jo ikke disse rasene akkurat. 

Husky er jo gjerne helt annen type hund. Mye mykere og enklere å ha med å gjøre sånn sett :) Malamute/grønlandshund er en ganske annen type hund.

Jeg slipper veldig sjelden hundene mine løs med noens hunder. Eller Mayah kan gå løs med hvem som helst egentlig, men jeg har ikke behov for å slippe henne med fremmede. Nuka får skikkelig tonen med noen som hun har fått løpe med, men da må man være inngjerdet uansett da, og det er sjelden vi har den muligheten. 

Jeg syns ikke det er fordommer å ikke slippe hundene sammen. Det er fornuftig, og det gjelder veldig mange raser spør du meg. Men å gå tur sammen og omgås i bånd syns jeg ikke er noe problem :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Heidihj skrev:

Og det ville jeg aldri gjort heller :) Det er ikke en rase man slipper løs sammen. Ingen (fornuftige) med disse rasene gjør det. Men jeg har ingen problem med å gå båndturer sammen og de kan gjerne hilse om de vil det. Folk slipper jo ikke disse rasene akkurat. 

Husky er jo gjerne helt annen type hund. Mye mykere og enklere å ha med å gjøre sånn sett :) Malamute/grønlandshund er en ganske annen type hund.

Jeg slipper veldig sjelden hundene mine løs med noens hunder. Eller Mayah kan gå løs med hvem som helst egentlig, men jeg har ikke behov for å slippe henne med fremmede. Nuka får skikkelig tonen med noen som hun har fått løpe med, men da må man være inngjerdet uansett da, og det er sjelden vi har den muligheten. 

Jeg syns ikke det er fordommer å slippe hundene sammen. Det er fornuftig, og det gjelder veldig mange raser spør du meg. Men å gå tur sammen og omgås i bånd syns jeg ikke er noe problem :) 

Toddy og Nico er faktisk de første hundene jeg har hatt som har likt å leke med fremmede hunder , så jeg er ikke veldig erfaren på området,  men jeg ser at de siler ut hunder og velger hvem de leker med og hvem de ignorerer for å unngå bråk. Toddy lekte faktisk med en malamute -hannhund,  men den var en fryktelig myk og grei type og jeg så at Toddy var litt forsiktig med en gang.  

Loke var snill og grei, men enkelte andre hunder ble provosert av han og skulle yppe litt. Det ble aldri slåsskamp  ( Loke snudde bare rumpa til ) , men jeg så han syntes det var ubehagelig.  

Frilek med fremmede hunder er det egentlig få hunder som har glede av.  Men det virker faktisk som disse 2 har det :) Allikevel er vi uhyre sjeldent i hundeparken med mindre vi sliter med å få aktivisert de på andre måter pga sykdom slik som nå :( 

Da er det sabla kjekt at Toddy er myk husky :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er dødspinlig når Willy "snakker" før vi skal dra avgårde på tur... hadde han bare mumlet litt i skjegget og sånt, men neida, det er viktig at ALLE rundt oss vet at NÅ, dere, NÅ SKAL VI ut og løpe!!!! Herregud som han bjeffer og bærer seg før vi kommer oss avgårde. Jeg har dog aldri merket at folk har vært redde - de er mer sånn... hehehhee... han er ivrig ja? Bra kraft i han der vel? Han liker å løpe, han vel... også ser jeg jo at folk ler av oss når de kommer i mot oss... jeg kan egentlig ikke skjønne det? :whistle: 

58434_609791162381430_948647900_n.jpg.aa

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo det med reaksjoner fra omgivelsene når en har husky, det opplevde jeg også. Folk gikk på andre siden av gaten og var generelt skeptiske og avvisende. Når jeg fikk min første aussie holdt jeg på å bli overfalt av alle som skulle hilse på søtnosen! Han var jo mye mer på, hoppet opp i ansiktet på dem og mye mer uoppdragen og voldsom enn det huskyen var, men det tålte folk siden han var så søt. Rart med det :)

Ja, og ikke minst holdningene fra andre hundeeiere: huskyer er dumme og kan ikke ta i mot dressur... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bygda får jeg bare positive reaksjoner. Alle kommenterer hvor fin hun er, men i byen derimot, der har jeg fått noen blikk. :blink: Skjønner ikke helt hvor fordommene er hentet fra? De er jo stort sett myke som smør. :wub:

Jeg fikk flere reaksjoner på Leonbergeren. Slapp dørselgere da, hørte i ettertid at de var redde for å bli spist opp. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
3 timer siden, Poter skrev:

Ja, og ikke minst holdningene fra andre hundeeiere: huskyer er dumme og kan ikke ta i mot dressur... ;)

Selvfølgelig kan de ta i mot dessur. De kan lære mye rart de, men de er vel strengt tatt ikke de smarteste hundene? Jeg digger huskyen min, og han er kul å trene lydighet med. Han lærer og jobber fint når jeg klarer å motivere han. Han lærer kommandoer til trekk og i hverdagen. Men sånn helt ærlig, det er noen mil mellom han og tervene når det kommer til lettlærthet :lol: Selv når jeg tar bort faktorer som motivasjon og førerfokus lærer han ikke i nærheten av like fort som tervene :lol: Men det er jo litt det som er fint med huskyer også. De lærer ikke alt lynfort og driver ikke og tenker og funderer på om det kanskje kan gjøres lettere eller bedre om de bare prøver sånn? Eller sånn? Huskyer er enkle sjeler, og det gjør dem enkle å ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Selvfølgelig kan de ta i mot dessur. De kan lære mye rart de, men de er vel strengt tatt ikke de smarteste hundene? Jeg digger huskyen min, og han er kul å trene lydighet med. Han lærer og jobber fint når jeg klarer å motivere han. Han lærer kommandoer til trekk og i hverdagen. Men sånn helt ærlig, det er noen mil mellom han og tervene når det kommer til lettlærthet :lol: Selv når jeg tar bort faktorer som motivasjon og førerfokus lærer han ikke i nærheten av like fort som tervene :lol: Men det er jo litt det som er fint med huskyer også. De lærer ikke alt lynfort og driver ikke og tenker og funderer på om det kanskje kan gjøres lettere eller bedre om de bare prøver sånn? Eller sånn? Huskyer er enkle sjeler, og det gjør dem enkle å ha :)

Ja, selvsagt kan de det! Jeg refererte ikke til mine egne holdninger ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, Poter skrev:

Ja, selvsagt kan de det! Jeg refererte ikke til mine egne holdninger ;) 

Jeg forsto det, jeg prøvde bare å si at selv om de kan trenes og lærer, så er de ikke de smarteste heller :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed på samling at folk som lot malamuter være i nærheten av unger var idioter. Uansett hvor snill hunden var og hvor vandt til unger. Plutselig kunne den drepe ungen. Jeg vil nå gjerne påstå at dette kan gjelde alle hunderaser (dog blir du kanskje ikke drept av en chi men).

Skal dog sies at vi tar forhåndsregler og lar ALDRI barna være alene med hunden. 

Og dette var en mann med både to mutter og en jentunge selv. Presiserte malamuter. Synes det er rart jeg fordi om det er den snilleste hunden som plutselig gjør noe ligger som regel noe bak og da kan det gjelde alle raser. At mutten kan gjøre større skade enn mange andre raser er jo forståelig da. 

Man har et dyr og jeg stoler aldri 100% på noen dyr.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...