Gå til innhold
Hundesonen.no

Steinerskole


Mari
 Share

Recommended Posts

Det var aldri mye framføringer for min del. Mye egenvurdering, se hva som var bra, hva kunne vært bedre. Særlig hva som var bra. Men kan ikke huske noe "vise frem" for andre elever, annet enn da vi hadde teater, sirkus (jupp), etc. Men det blir jo noe helt annet igjen.

Jeg kan ikke huske at jeg synes det var mye krav om å "vise seg frem"... bortsett fra avgangs"eksamen" da... årsoppgaven (en slags bachelor-aktig greie /stor særoppgave, en stor skriftlig del og en praktisk del) måtte presenteres fremfor en haug med folk, familien til alle elevene, lærere, besteforeldre, venner, og alle som ville høre på. Husker ikke så mye fra den kvelden, for å si det slik :P

Tror ikke det var noe særlig mer enn vanlige skoler egentlig. Der presenterer man vel og særoppgaver og sånn fremfor klassen, setter opp teaterforestillinger osv.

Ok, med untak av store teateroppsetninger og sånt, og er går det kanskje litt på talent? Så høres det jo ikke så gæernt ut.

Men det er da mange fremføringskrav i offentlig skole også? Både foredrag (og høytlesing) for klassen og klasseavslutninger fra første klasse og oppover.

Det er det, og det er fullstendig drepen for enkelte. Jeg fikk noia da de sa i barnehagen at ett og ett barn kommer frem og trekker kalender hver dag, for jeg husker så innmari godt hvor intenst jeg hatet alt sånt, helt fra barnehagen av. Men der er det heldigvis aldri noe tvang, men jeg hatet tilogmed spørsmålet om jeg ville opp. (Dattern min står først i køen og venter ikke på tur da - så hun har heldigvis ikke slike kvaler :lol: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For meg er ikke enderesultatet ene og alene det som er viktig. Klarer man å stimulere lærelyst og nysgjerrighet, gi bredere forståelse og innblikk, og skape motivasjon i hverdagen, så er det ikke så v

Jeg husker med gru da vi hadde eurytmi på et foreldremøte, vi måtte delta for å få en forståelse av hva det var. Jeg fikk selvsagt helt latterkrampe og læreren sa at jeg var akkurat som barna mine.

Plutselig ble det en konkurranse... offentlig skole og steinerskole er forskjellige. Sånn er det bare. Ps. Pappaen min er sterkere enn din! Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Jo. Veldig mye fremføring og høytsnakking på offentlig skole også. Jeg sa ikke et ord i timene fra 1 klasse og hele veien opp gjennom skolen. Og presset var grusomt for meg (til tross for avtale om at jeg aldri skulle presses). Så her igjen tror jeg det går mer på spesifikk skole/lærer enn skoletype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Orker ikke lese hele tråden.)

Jeg kjenner to stk. som har gått steinerskolen på Ila, om du vil kan jeg sette deg i kontakt med dem. Den ene av dem jobber nå heltid som frivillig med skolepolitikk, den andre studerer på NTNU og driver med partipolitikk. Send meg en PM så kan jeg gi deg facebookinfo eller noe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, med untak av store teateroppsetninger og sånt, og er går det kanskje litt på talent? Så høres det jo ikke så gæernt ut.

Det er det, og det er fullstendig drepen for enkelte. Jeg fikk noia da de sa i barnehagen at ett og ett barn kommer frem og trekker kalender hver dag, for jeg husker så innmari godt hvor intenst jeg hatet alt sånt, helt fra barnehagen av. Men der er det heldigvis aldri noe tvang, men jeg hatet tilogmed spørsmålet om jeg ville opp. (Dattern min står først i køen og venter ikke på tur da - så hun har heldigvis ikke slike kvaler :lol: )

Jeg hadde det på akkurat samme måte :-( Det var virkelig så ille for meg at jeg planla tannlegebesøk, doturer og det som verre var for å slippe unna høytlesning og foredrag. Heldigvis er de nok mer bevisst på å starte mykt, iallfall i barnehagen, men jeg tror nok ikke de har mye valg på barneskolen. Og som du sier, bare det å bli spurt og måtte si nei er ikke noe morsomt.

Vi fikk nettopp vite at de har begynt med noe nytt i norsken (2. klasse):

To stykker leser for hverandre hver sin gang og gir hverandre tilbakemelding, som er to stjerner (noe som den andre leste bra) og ett hjerte (noe den som leste bør jobbe mer med). Da er det morsomt å være den som leser dårligst...

Godt å høre at datteren din ikke ligner deg frempåmessig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det på akkurat samme måte :-( Det var virkelig så ille for meg at jeg planla tannlegebesøk, doturer og det som verre var for å slippe unna høytlesning og foredrag. Heldigvis er de nok mer bevisst på å starte mykt, iallfall i barnehagen, men jeg tror nok ikke de har mye valg på barneskolen. Og som du sier, bare det å bli spurt og måtte si nei er ikke noe morsomt.

Vi fikk nettopp vite at de har begynt med noe nytt i norsken (2. klasse):

To stykker leser for hverandre hver sin gang og gir hverandre tilbakemelding, som er to stjerner (noe som den andre leste bra) og ett hjerte (noe den som leste bør jobbe mer med). Da er det morsomt å være den som leser dårligst...

Godt å høre at datteren din ikke ligner deg frempåmessig :D

Jeg ble heldigvis kjapt god til å lese og lærte meg etterhvert å takle fremføringer greit, men fysj, de første åra var ille... Husker vi skulle trekke kalender på barneskolen også, og skrive dag og dato på tavla.

Hørts skikkelig motiverende ut... eh... Men samtidig bedre enn å måtte lese for hele klassa. Husker vi hadde sånn "lese til du leser noe feil"greier - der en og en elev leste, og overtok en annen elev når den som leste leste noe feil. *grøss*

Og ja, veldig glad hun er mye mer frempå enn det jeg var, hun trenger tid, men når hun er trygg så eier hun verden. :wub: Måtte det bare vare!

Man må nødvendigvis lære seg endel slike ting, man må kunne åpne kjeften foran andre og sånt, men jah - mange av de måtene som blir gjort i den offentlige skolen som virkelig ikke passer de som er under gjennomsnittet frempå. Så var litt nysgjerrig på hvordan det er for slike elever med steinerskolen. Det å bli sett er ikke nødvendigvis så positivt for slike alltid, ikke om det å bli sett medfører press. Jeg var skrekkelig god til å være usynlig tilogmed gjennom vgs. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tiltenkt en full grunnskolegang fra 1.-10. i dette tilfellet?

Nei, det har jeg ikke tatt standpunkt til. Har ikke tenkt å planlegge så langt fram i tid, vi får se hvordan det går. Hvordan det?

Det å bli sett er ikke nødvendigvis så positivt for slike alltid, ikke om det å bli sett medfører press. Jeg var skrekkelig god til å være usynlig tilogmed gjennom vgs. :aww:

Det å bli sett handler da ikke om å bli glant på. Å bli sett er at man blir gjenkjent og forstått slik en er, som et individ. Det har ikke noe med krav å gjøre.

Det handler om at barnehagen ser at Hs sjenerthet har med at han er veldig sosial å gjøre f.eks, og at sinnet hans ofte er bunnet i sårhet og at han er lei seg. Dermed kan man møte barnet der det er og med de behov det har.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at flere som gikk på offentlig skole skriver at de var mye ute i naturen og hadde overnattingsturer osv. Jeg gikk også på offentlig skole (i oslo) men rett ved marka. Vi var en del ute, men aldri på overnatting. Utedagene var i forbindelse med noe spesielt så jeg kan ikke si at det preget skolehverdagen på noen måte.

Ikke hadde vi store teateroppsettninger heller. Vi hadde jule og sommer avslutning hvor vi sang sanger og noen ganger hade et lite skuespill.

Synes det er rart at det er så stor forskjell fra to offentlige skoler om så mange sier de gikk på en skole som ligger tett opptil det steinerskolen driver med på den fronten.

Jeg hadde helt sikkert elsket å gå på Steinerskolen! Da hadde jeg sikkert funnet meg selv litt før og ikke gått i "fordi alle andre spiller fotball må jeg også gjøre det for å passe inn" fella. Jeg tenker det krever litt av foreldrene de første årene å legge tilrette for at man får venner i nabolaget, men så lenge dere jo er klar over tette, tror jeg ikke det blir noe problem :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at flere som gikk på offentlig skole skriver at de var mye ute i naturen og hadde overnattingsturer osv. Jeg gikk også på offentlig skole (i oslo) men rett ved marka. Vi var en del ute, men aldri på overnatting. Utedagene var i forbindelse med noe spesielt så jeg kan ikke si at det preget skolehverdagen på noen måte.

 

Ikke hadde vi store teateroppsettninger heller. Vi hadde jule og sommer avslutning hvor vi sang sanger og noen ganger hade et lite skuespill.

 

Synes det er rart at det er så stor forskjell fra to offentlige skoler om så mange sier de gikk på en skole som ligger tett opptil det steinerskolen driver med på den fronten.

 

Jeg hadde helt sikkert elsket å gå på Steinerskolen! Da hadde jeg sikkert funnet meg selv litt før og ikke gått i  "fordi alle andre spiller fotball må jeg også gjøre det for å passe inn" fella. Jeg tenker det krever litt av foreldrene de første årene å legge tilrette for at man får venner i nabolaget, men så lenge dere jo er klar over tette, tror jeg ikke det blir noe problem :)

Vi hadde alltid 14 dager med "ute-tema" hver høst når skolen startet. Da var vi på overnattingsturer, dagsturer, fisketurer, sykkelturer osv.. I 10. Klasse hadde vi ei uke med fjelltur oppi Rondane med andre skoleklasser..

Ellers hadde vi minst 50% utegym, opplegg med at vi gikk alltid en tur om dagen på ca 20 min, osv. Ofte på vinteren hadde vi ski-/akedager, minst 1 gang i Mnd. I naturfagen lagde vi herbarium med forskjellige planter som oppgave osv.. En annen gang fanget vi karrus og studerte livet i innsjøer.

Skolen deltar også alltid med fremvisning på 17. Mai og andre aktiviteter i bygda..

Men så skal det sies: skolen drives av ildsjeler. Lærerene oppå der jobber det de kan for å lage et så godt opplegg som mye, og jobber sammen for å dra lasset. Skolen er jo bitte liten, så da må de jobbe sammen, for trusselen om nedleggelsen er der hele tiden..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde alltid 14 dager med "ute-tema" hver høst når skolen startet. Da var vi på overnattingsturer, dagsturer, fisketurer, sykkelturer osv.. I 10. Klasse hadde vi ei uke med fjelltur oppi Rondane med andre skoleklasser..

Ellers hadde vi minst 50% utegym, opplegg med at vi gikk alltid en tur om dagen på ca 20 min, osv. Ofte på vinteren hadde vi ski-/akedager, minst 1 gang i Mnd. I naturfagen lagde vi herbarium med forskjellige planter som oppgave osv.. En annen gang fanget vi karrus og studerte livet i innsjøer.

Skolen deltar også alltid med fremvisning på 17. Mai og andre aktiviteter i bygda..

Men så skal det sies: skolen drives av ildsjeler. Lærerene oppå der jobber det de kan for å lage et så godt opplegg som mye, og jobber sammen for å dra lasset. Skolen er jo bitte liten, så da må de jobbe sammen, for trusselen om nedleggelsen er der hele tiden..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vi hadde alt dette på store skoler i Tromsø. Så jeg ser ikke hvorfor ildsjel eller trussel om nedleggelse skulle være noe argument en gang, IMO er dette normal skolegang. Iallefall på 90tallet. Nord-Norge er jo ikke kjent for å være stinn av penger, men det var da "stinn av elever" også på mine skoler, vi var mellom 20-25 elever i alle klassene mine oppigjennom årene. Byttet også skole 3 ganger pga flytting. Alle var lik: masse forskjellige tilbud av både kultur, friluft, alternativ læring et cetra. Tons of it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi hadde alt dette på store skoler i Tromsø. Så jeg ser ikke hvorfor ildsjel eller trussel om nedleggelse skulle være noe argument en gang, IMO er dette normal skolegang. Iallefall på 90tallet. Nord-Norge er jo ikke kjent for å være stinn av penger, men det var da "stinn av elever" også på mine skoler, vi var mellom 20-25 elever i alle klassene mine oppigjennom årene. Byttet også skole 3 ganger pga flytting. Alle var lik: masse forskjellige tilbud av både kultur, friluft, alternativ læring et cetra. Tons of it.

Mens vi trengte ildsjeler og dugnad for å få dette til fordi vi ble ikke bevilget nok penger fordi vi var så få.. Vi var ca 80 elever fra 1.-10. Klasse..

Skolen våres kunne ha gjort mange andre ting annerledes hvis feks lærerene ikke var intr å bruke fridager for å gi oss klassetur osv, og da hadde vi ikke hatt alle disse tilbudene..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi trengte ildsjeler og dugnad for å få dette til fordi vi ble ikke bevilget nok penger fordi vi var så få.. Vi var ca 80 elever fra 1.-10. Klasse..

Skolen våres kunne ha gjort mange andre ting annerledes hvis feks lærerene ikke var intr å bruke fridager for å gi oss klassetur osv, og da hadde vi ikke hatt alle disse tilbudene..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lurer på hvordan de klarte å ordne alt, mtp økonomi og alt. Kanskje ting ikke var så gæli allikevel :D (som man trodde om egen skolegang :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at det er så stor forskjell fra to offentlige skoler om så mange sier de gikk på en skole som ligger tett opptil det steinerskolen driver med på den fronten.

Det er, som også i mellom steinerskolene, store forskjeller i den offentlige skolen basert på den enkelte skoles prioriteringer og ressurser. Prising av en skoleplass i den offentlige skolen i Norge varierer fra 75 000,- til over 200 000,- pr elev. Dette har jo igjen sammenheng med økonomien i den enkelte kommune.

Vi har forøvrig fastsatt at elevene skal ha 3 overnattingsnetter i løpet av tre år. Som regel deler man det slik at man har en overnatting i starten av åttende og to i starten av tiende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lurer på hvordan de klarte å ordne alt, mtp økonomi og alt. Kanskje ting ikke var så gæli allikevel :D (som man trodde om egen skolegang :lol: )

De jobbet garantert timene sine for å si det sånn :)

Og selv om jeg endte opp med å hate ski, håper jeg at min datter får en lik skolehverdag :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig ble det en konkurranse... offentlig skole og steinerskole er forskjellige. Sånn er det bare. Ps. Pappaen min er sterkere enn din!

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Fikk jeg også følelsen av.

Jeg har gått på 6 forskjellige offentlige skoler, og 2 mnd på steinerskolen. De 2 mnd ga meg uten tvil så utrolig mye, at jeg har ikke tvil når mine egne barn skal begynne på skole, at om vi har steinerskole så blir det, har vi ikke det blir vi å se oss om etter annen privat skole.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke hva som er så bra med Steinerskolen, annet enn at det er et mindre miljø og flere lærere per elev? Da er den jo som en hvilken som helst annen liten skole. Det må jo være noe mer som skiller den fra offentlige skoler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke hva som er så bra med Steinerskolen, annet enn at det er et mindre miljø og flere lærere per elev? Da er den jo som en hvilken som helst annen liten skole. Det må jo være noe mer som skiller den fra offentlige skoler?

Jeg synes det er sagt ganske mye om det i denne tråden?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke lettere å bare finne ut hvor mye de aktuelle skolene gjør av slike aktiviteter enn å snakke om offentlig vs. Steiner på generelt grunnlag?

Jeg har for øvrig gått på to barneskoler, to ungdomsskoler og tre videregående skoler, og min erfaring er at det er langt mindre aktiviteter der enn det som beskrives om Steiner i denne tråden... Men det er jo bare min erfaring, så det er egentlig ikke særlig relevant.

Jo - og har Steinerskolene et maks antall elever per klasse, som er lavere enn det som er vanlig i det offentlige? Ble litt nysgjerrig. For min del var det i hvert fall ikke bare-bare å velge en annen skole med færre elever i klassen (selv om jeg gjerne skulle gått et slikt sted), fordi, vel... Det fantes ikke i området mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er sagt ganske mye om det i denne tråden?

Synes det er sagt en del om hva som gjøres der, men det virker ikke unikt for Steinerskolen, flere gjør det samme på offentlige skoler. Jeg tenkte mer i retning pedagogikk, menneskesyn og slike ting. Skulle jo tro det er slikt som skiller skolene fra hverandre?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo - og har Steinerskolene et maks antall elever per klasse, som er lavere enn det som er vanlig i det offentlige? Ble litt nysgjerrig. For min del var det i hvert fall ikke bare-bare å velge en annen skole med færre elever i klassen (selv om jeg gjerne skulle gått et slikt sted), fordi, vel... Det fantes ikke i området mitt.

Offentlig skole har ikke lenger et maksantall for hvor mange elever det kan være i en klasse, det er opp til den enkelte kommune og den enkelte enhetsleder. Om steinerskolen har et maksantall vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig ble det en konkurranse... offentlig skole og steinerskole er forskjellige. Sånn er det bare. Ps. Pappaen min er sterkere enn din!

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Det får være opp til de som tolker det som en konkurranse. Slik stiller det seg for meg:

*Man spør: Hva er bedre?

*Du får et svar: x, y og z.

*Man svarer: Men x, y og z finnes i offentlig skole også. Hva er det som skiller steiner fra offentlig?

*Du får svar: du har f.eks alfa, beta og charlie...

*Man svarer: Men alfra, beta og charlie finnes i offentlig skole også. Hva er det som skiller steiner fra offentlig?

*Du får svar: hvorfor er det blitt en konkurranse, de er forskjellige, sånn er det bare.

WTF?! :P Jeg vil bare vite hva som skiller de, og jeg har ikke fått noe konkret svar. Som @Poter nevner: NOE må det jo være. Men det som er nevnt til nå er ikke et skille, imo.

EDIT: jo, steinerskolen bruker kanskje dyrere maling og fargestifter på skolen. fint for de som vil bli kunstnere, hva med barn som meg som ikke eier et kunstnerisk fiber i kroppen? Som skulket dramatimene på barneskolen (i offentlig skole, fordi ja, der var også dramatimer, teatertimer, oppsett av sirkus etc). Allerede i første klasse :lol: Haaaaatet alt med teater, drama, tegning, maling. Gjemte meg i garderoben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det revnende likegyldig hvor mye andre aktiviteter som finnes på skolen A begynner på.

Vi sover i telt ute selv og vi har dyr maling :P

Vil han leke teater har vi brageteateret.

Jeg tror vel egentlig ingen velger skole på bakgrunn av slikt, det er det pedagogiske og det faglige som er viktig i skolevalg.

Jeg tror ikke nødvendigvis at antall elever per klasse er det utslagsgivende alltid, det er lærerene.

Det hjelper ikke at en dårlig lærer bare har 5 elever. .

Hvis A ikke trives på offentlig skole så er privat skole et alternativ som selvfølgelig vil bli vurdert.

Men da er det basert på det pedagogiske og på miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...