Gå til innhold
Hundesonen.no

Steinerskole


Mari
 Share

Recommended Posts

Var det det jeg sa? Nei. Som du så fint sier til meg: noen ganger lurer jeg på hvilken alternativ virkelighet du lever i. For det henger ikke på greip med hva uttalelsen var.

Det jeg mener står i forrige post såpass bra at jeg ikke engang gidder bruke tid på å gjenta meg selv.

At 5 - 6 åringer som er teoretisk anlagt av natur faller bakpå fordi det er matematikk i praksis første året?

Jeg er ganske sikker på at særdeles få 5-6 åringer uten et slags handikap har problemer med å lære matematikk på en praktisk måte vs pugging.

Det er 5-6 åringer.

Min nevø er erklært begavet av barnepsykologer og han hadde store utfordringer de første årene pga puggeforkjærligheten til den offentlige skolen ( og selvfølgelig en ubrukelig lærer), han er det mest teoretiske barnet jeg vet om. Han vet mer om solsystemer etc enn om sandkaker. Selv han hadde hatt fryktelig godt av en mer praktisk tilnærming til feks matte.

Nå har det vist seg at det ikke har hatt noen positiv effekt what so ever på skolebarnas prestasjoner å begynne ett år tidligere på skolen, så da blir det helt uforståelig at en praktisk tilnærming til matematikk i 1 klasse liksom skulle ha noen negativ effekt.

Barn lærer best ved hjelp av lek. Det er derfor de leker.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For meg er ikke enderesultatet ene og alene det som er viktig. Klarer man å stimulere lærelyst og nysgjerrighet, gi bredere forståelse og innblikk, og skape motivasjon i hverdagen, så er det ikke så v

Jeg husker med gru da vi hadde eurytmi på et foreldremøte, vi måtte delta for å få en forståelse av hva det var. Jeg fikk selvsagt helt latterkrampe og læreren sa at jeg var akkurat som barna mine.

Plutselig ble det en konkurranse... offentlig skole og steinerskole er forskjellige. Sånn er det bare. Ps. Pappaen min er sterkere enn din! Sent from my LG-P880 using Tapatalk

At 5 - 6 åringer som er teoretisk anlagt av natur faller bakpå fordi det er matematikk i praksis første året?

Jeg er ganske sikker på at særdeles få 5-6 åringer uten et slags handikap har problemer med å lære matematikk på en praktisk måte vs pugging.

Det er 5-6 åringer.

Min nevø er erklært begavet av barnepsykologer og han hadde store utfordringer de første årene pga puggeforkjærligheten til den offentlige skolen ( og selvfølgelig en ubrukelig lærer), han er det mest teoretiske barnet jeg vet om. Han vet mer om solsystemer etc enn om sandkaker. Selv han hadde hatt fryktelig godt av en mer praktisk tilnærming til feks matte.

Nå har det vist seg at det ikke har hatt noen positiv effekt what so ever på skolebarnas prestasjoner å begynne ett år tidligere på skolen, så da blir det helt uforståelig at en praktisk tilnærming til matematikk i 1 klasse liksom skulle ha noen negativ effekt.

Barn lærer best ved hjelp av lek. Det er derfor de leker.

Igjen... dette henger ikke på greip med noe av det jeg ville fram til :P Det dras inn irrelevante begavede nevøer og du uttaler deg som at du er en fasit. Men vettuhva, du må gjerne være den som vet best :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest læreplan for ungdomstrinnet, men... er det bare jeg som reagerte når jeg leser teksten? Jeg satt og tenkte "okei... spirituell yada yada... engelsk, spansk (why?? hvorfor ikke kinesisk, arabisk eller russisk med et annet bokstavsett og kasus? spansk er det enkleste språket å lære seg som voksen) - hvor er matte? Også kom det en setning, helt på tampen...

"Matematikk blir det første året formidlet gjennom praktiske eksempler."

Med all respekt, så skjønner jeg hvorfor dette er en skolegang som passer noen. Er man praktisk anlagt må det jo være helt perfekt. MEN - dette er førsteklassinger. Hvordan vet man hvem som er praktiske av seg, og hvem som er teoretiske? Det blir jo motsatt av offentlig skole hvor teoretisk system gjør at de praktisk anlagte elevene faller bakpå. Her får jeg motsatt inntrykk, men det kan være bare teksten på nett for all del... Det imponerer ikke, iallefall ikke hvis det er et barn med behov for utfordringer og teori i system. Ikke matematikk gjennom form og bilder (eksempler).

Jeg tipper at de tar spansk fordi det er det språket flest av lærerene deres behersker, og det språket som er vanligst på ungdomsskole/vgs. Å lære kinesisk uten en skikkelig lærerstab som kan språket er ganske meningsløst tenker jeg..

At matten formidles praktisk første året betyr jo ikke at det ikke blir teoretisk etterhvert. På steinerskolen lærer man jo gjerne noe matte via hekling f.eks, ikke alle liker det, men det er ment å utfylle annen undervisning etterhvert, ikke erstatte den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen... dette henger ikke på greip med noe av det jeg ville fram til :P Det dras inn irrelevante begavede nevøer og du uttaler deg som at du er en fasit. Men vettuhva, du må gjerne være den som vet best :lol:

Du tuller?

Omtrent hele innlegget ditt omhandlet at teoretiske elever ville falle bakpå pga en praktisk tilnærming til matte det første skoleåret, men whatever ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på offentlig ungdomskole og på ungdomskole på steiner skolen. Matte, naturfag, fremmedspråk (i mitt tilfelle tysk) og egentlig alle de andre fagene man har på skolen er faktisk ikke så fryktelig forskjellige på offentlig og steiner.

Måten de legger opp fagene er litt annerledes, men utover det så får man akkurat samme kompetanse som alle andre. Det er like stor forskjell på hvordan de velger å presentere innholdet i fagene offentlige skoler som det er på steiner skolen. Felles nevneren er at man i bunn og grunn lærer det samme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at de tar spansk fordi det er det språket flest av lærerene deres behersker, og det språket som er vanligst på ungdomsskole/vgs. Å lære kinesisk uten en skikkelig lærerstab som kan språket er ganske meningsløst tenker jeg..

At matten formidles praktisk første året betyr jo ikke at det ikke blir teoretisk etterhvert. På steinerskolen lærer man jo gjerne noe matte via hekling f.eks, ikke alle liker det, men det er ment å utfylle annen undervisning etterhvert, ikke erstatte den.

Et poeng, men hadde jeg først skulle laget guds gave til samfunnet av barnet mitt føler jeg det er a waste of precious school time. Men det er vel forsåvidt aldri galt å lære språk.

Matte gjennom hekling.... æh. Kjenner det vrenger seg inni meg. Jeg gikk helt vanlig offentlig skole hvor jeg begynte som 5åring (født sent på året) på såkalt førskole. Når jeg begynte på videregående var det store mangler i kunnskapen om matematikk fordi man ikke hadde fått tid til å gå igjennom hele pensum på ungdomsskola. Samme gjelder videregående til universitetet, læreren på universitetet i Kalkulus måtte gjennomgå de siste delene av VGS-pensum fordi vi rett og slett ikke hadde lært oss det. Hvordan man skal få til å dekke all undervisning når alt skal være slik det fatter og begriper jeg ikke. Nei, alle skal ikke ta matte på universitetet, men alle barn bør få muligheten til å kunne velge den retninga de vil. Likeså matte som å bli kunstner. Når man ser på hvilken intensitet og det høye nivået barn fra f.eks asia har så er det jo ikke rart samfunnet går mot mer og mer NAV siden man aldri skal ha noen krav på seg som barn.... Men det er bare min personlige mening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde hatt stor utbytte av å gå på en slik skole. Jeg har gått tradisjonelt på skole og det var ikke noe særlig. Ikke er jeg skoleflink, dårlig med ekstrahjelp, store klasser med mye uro og lite syn for enkelteleven. Ikke gjorde vi så mye utenom klasserommet heller..

Men det var en annen generasjon siden, og skoleverket og bhg har blitt så utrolig mye bedre siden da. Ingen tvil om det. Barn lærer mye mer nå enn hva jeg gjorde.

Men jeg liker det som er utradisjonelt. Hadde jeg hatt barn ville jeg sett på andre muligheter enn vanlig bhg og skole.

Lykke til til H @Mari :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et poeng, men hadde jeg først skulle laget guds gave til samfunnet av barnet mitt føler jeg det er a waste of precious school time.

:lol: Jammen bra jeg ikke har noen slags interesse av akkurat det, for hverken meg selv eller barnet mitt. :lol:

Matte gjennom hekling.... æh. Kjenner det vrenger seg inni meg.

Hvorfor det? Øke, minske, telle, omganger, større, mindre, rom. Dette må være superbra for en 5-6 åring som introduksjon til matematikk. Å se hva substraksjon og addisjon betyr i praksis, multiplikasjon ved å gjenta mønster. Dette er da flott enten man er teoretisk eller praktisk anlagt.

1.klasse skal være et overgangsår fra barnehagen til skolen, det var derfor skolestart ble flyttet fra 7 til 6 år. Slik er det ikke i mange offentlige skoler dessverre. Det tror jeg de klarer på Rotvollskolen, og det er en verdi jeg synes er verdt å ta vare på. :)

Jeg er veldig fornøyd med avgjørelsen. Noen vil være kritiske uansett. Det er helt greit. Å starte på offentlig skole er ikke noe dårligere valg det. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om elevene skal få mulighet til å lære russisk, kinesisk osv forutsetter at det finnes lærere i fagene. Det gjør det sjelden. En u-skole og en vg tilbyr kinesisk i Trondheim, ingen russisk, men man har jo muligheten til å lære latin på vg da :D

Poenget var selvsagt; hvorfor velger man bruke tid på å lære spansk, når det er andre mer relevante språk. Spansk får man sjeldent bruk for (selv ikke på granka), trust me I know jeg har hatt spansk i 5 år på u + vg. Jeg hadde russisk i 3 år på vgs, og har fått mer bruk for det, men aller mest bruk hadde jeg hatt av kinesisk eller arabisk. Omså japansk. Angrer på at jeg sløste bort så mye tid ila de 5 årene på et så poengløst språk som spansk, som attpåtil er så "enkelt" å lære seg. Da hadde man kanskje kunne brukt mer tid på å mate sauen, omså, selv om jeg selvsagt hadde ønsket mer tid på naturfag, fysikk, matematikk og forskningslære. Det er aldri for tidlig å begynne med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Poenget var selvsagt; hvorfor velger man bruke tid på å lære spansk, når det er andre mer relevante språk. Spansk får man sjeldent bruk for (selv ikke på granka), trust me I know jeg har hatt spansk i 5 år på u + vg. Jeg hadde russisk i 3 år på vgs, og har fått mer bruk for det, men aller mest bruk hadde jeg hatt av kinesisk eller arabisk. Omså japansk. Angrer på at jeg sløste bort så mye tid ila de 5 årene på et så poengløst språk som spansk, som attpåtil er så "enkelt" å lære seg. Da hadde man kanskje kunne brukt mer tid på å mate sauen, omså, selv om jeg selvsagt hadde ønsket mer tid på naturfag, fysikk, matematikk og forskningslære. Det er aldri for tidlig å begynne med det.

Akkurat det spørs nå hva du driver med. Jeg hadde hatt STOR nytte av spansk og fransk i de yrkene jeg har hatt og er i. Kinesisk, russisk eller japansk: not at all.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke enderesultatet ene og alene det som er viktig. Klarer man å stimulere lærelyst og nysgjerrighet, gi bredere forståelse og innblikk, og skape motivasjon i hverdagen, så er det ikke så viktig for meg om man lærer at ja betyr si eller da.
Det er jo ikke akkurat slik at hvilket språk man blir introdusert for i første klasse er avgjørende for hvilke språk man kan når man er voksen. Ingen bruer brennes liksom...

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...