Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens store Reisetråd!


Enits
 Share

Recommended Posts

  • Svar 581
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har jeg nettopp bestilt meg tur til Isle of Barra! Flyr opp og lander på en flyplass hvor flystripa er en strand. Skal være der fire netter og tar ferge tilbake til fiskebyen Oban og tog derfra ti

Isle of Barra. Jeg hadde en så utrolig fin tur!

Har bestilt flybilletter til bryllupsreisen i November Ble Sas denne gangen når norwegian er så treig Hva er dine reiseanbefalinger? Hvor har du vært? hvor vil du tilbake til? La oss få en

Posted Images

Vi skal kjøre til nederland i sommer. Fra hirtshals, via tyskland, til nederland. Det blir en overnatting på veien, og vi lurer på om det er farlig å bare sove i bilen langs veien et sted? Eller bør vi ta inn på motell/campingsted? Og er det vanskelig å finne slike steder langs veien i tyskland? Bør vi bestille på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen før Yosemite er ikke da jeg vil ha error-melding på kameraet :frantics::cry: Panikk! Laster inn alle bilder til samboers Mac og til dropbox, så skal både kamera og minnekort formateres :frantics:

Men ellers, kjørte death valley i dag - fantastisk kult! Og mojave state preserve for noen dager siden var også helt utrolig, oog Valley of fire var skikkelig stilig. Og Las Vegas var interessant og San Diego herlig og åååh! I morgen venter San Framcisco! Men nå skal jeg prøve å redde kameraet mitt :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønland noen? Fly ser sinnsykt dyrt ut. Kangerlussuaq i såfall

Oh yes. Grønland har jeg gått å tværa på lenge, (needless to say....). Det ble Færøyene i år.

Flyprisene er normale til Grønland, det vil si at det er lite konkurranse og ingen som driver med lavkost-tull der. Det er no-nonsense ekte flyvning de driver med, og for å kunne drifte på et slikt sted er derfor prisene mye høyere enn det kunstig lave nivået som fremmes med europeisk lavkost, samt stats-subsidierte sandkasse-selskap på langdistanse.

Et alternativ, men det koster det og, er å fly til Island. Da flyr du til Keflavik, og må ta buss, taxi eller leiebil inn til Reykjavik by. Derfra kan du fly Air Icelands propellfly - Fokker 50 - fra Reykjavik til Kulusuk, Nuuk og Narsarsuaq. Det er 2-3 timer i "widerøe-aktige" fly, for å gi en generell pekepinn. Med fokker 50 er de sensitive for vær, så man får ha i bakhodet at forsinkelser og kanselleringer kan skje. Prisnivået kan være billigere enn Air Greenland, men du er avhengig av en del flere faktorer som connecting time mellom KEF og RKV og å komme deg i mellom.

Ellers er det Air Greenland med stort jet-fly (A330) til Kangerlussuaq, og derfra med Dash 8 (Widerøe-fly, ikke det største) til en av de mindre byene som f.eks Nuuk, Ilulissat eller Kulusuk.

Deretter er det hotellprisene som er relativt stive for lav kvalitet. Kan lønne seg å maile litt rundt. Når man først kommer til Grønland bør man og være OBS på at det ikke er så mye å finne på på egenhånd. Mange i dag - meg inkludert - er vant med at jeg kan vandre rundt og oppleve masse på egenhånd. Men Grønland er litt som ei bygd i Finnmark, det er naturen og fargerike hus - ispedd litt icebergs i havna hvis det er rette byen og rette årstida. Poenget mitt er at man gjerne må punge ut for opplevelsene og, det være hundesledetur, båttur, helikoptertur eller delta på en guidet hike hit eller dit. Eller kjøpe utstyr som holder i grønlands villmark før man drar ut på egenhånd. Nå er jeg veldig generell og sikter ikke til deg spesifik yurij, men Grønland er som Svalbard, det er ingen frihetsgudinne eller katedral. Man må ha den der lidenskapen for det øde, og dra litt utenfor byen for å få med seg selve stedet.

Mja. Jeg har altså tenkt mye på Grønland :P Men får aldri fingern ut. En dag skal jeg stå der foran skiltet med Kangerlussuaq og ta en selfie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yes. Grønland har jeg gått å tværa på lenge, (needless to say....). Det ble Færøyene i år.

Flyprisene er normale til Grønland, det vil si at det er lite konkurranse og ingen som driver med lavkost-tull der. Det er no-nonsense ekte flyvning de driver med, og for å kunne drifte på et slikt sted er derfor prisene mye høyere enn det kunstig lave nivået som fremmes med europeisk lavkost, samt stats-subsidierte sandkasse-selskap på langdistanse.

Et alternativ, men det koster det og, er å fly til Island. Da flyr du til Keflavik, og må ta buss, taxi eller leiebil inn til Reykjavik by. Derfra kan du fly Air Icelands propellfly - Fokker 50 - fra Reykjavik til Kulusuk, Nuuk og Narsarsuaq. Det er 2-3 timer i "widerøe-aktige" fly, for å gi en generell pekepinn. Med fokker 50 er de sensitive for vær, så man får ha i bakhodet at forsinkelser og kanselleringer kan skje. Prisnivået kan være billigere enn Air Greenland, men du er avhengig av en del flere faktorer som connecting time mellom KEF og RKV og å komme deg i mellom.

Ellers er det Air Greenland med stort jet-fly (A330) til Kangerlussuaq, og derfra med Dash 8 (Widerøe-fly, ikke det største) til en av de mindre byene som f.eks Nuuk, Ilulissat eller Kulusuk.

Deretter er det hotellprisene som er relativt stive for lav kvalitet. Kan lønne seg å maile litt rundt. Når man først kommer til Grønland bør man og være OBS på at det ikke er så mye å finne på på egenhånd. Mange i dag - meg inkludert - er vant med at jeg kan vandre rundt og oppleve masse på egenhånd. Men Grønland er litt som ei bygd i Finnmark, det er naturen og fargerike hus - ispedd litt icebergs i havna hvis det er rette byen og rette årstida. Poenget mitt er at man gjerne må punge ut for opplevelsene og, det være hundesledetur, båttur, helikoptertur eller delta på en guidet hike hit eller dit. Eller kjøpe utstyr som holder i grønlands villmark før man drar ut på egenhånd. Nå er jeg veldig generell og sikter ikke til deg spesifik yurij, men Grønland er som Svalbard, det er ingen frihetsgudinne eller katedral. Man må ha den der lidenskapen for det øde, og dra litt utenfor byen for å få med seg selve stedet.

Mja. Jeg har altså tenkt mye på Grønland :P Men får aldri fingern ut. En dag skal jeg stå der foran skiltet med Kangerlussuaq og ta en selfie!

Det er det øde ville som trekker,isbreer etc :) Har vært på Færøyene og Shetland ,blir ikke den samme naturen selv om det er karrig der også. Det blir vel bare med tanken men det hadde vært gøy en gang,takker for tips. Første prosjekt nå er å få i hop en liten St Petersburg tur i august :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønland noen? Fly ser sinnsykt dyrt ut. Kangerlussuaq i såfall

Grønland er nydelig! Jeg var i Søndre Strømfjord, Christianshaab og Ilulissat i september 1994 på klassetur. Byen jeg bodde i i Danmark på den tiden er venskapsby med Christianshaab, så det var derfor min klasse reiste dit. Helt nydelig terreng, flotte fjorder og fjell og spennende båttur med isfjell som knakk av en bit (det heter sikkert noe mer korrekt...) rett ved båten, vi så sel på nært hold og fløy helikopter til innlandsisen og lærte masse om kulturen av de barna vi ble kjent med som var i vår "vennskapsklasse". Veldig veldig stas, men jeg husker ikke detaljer som flypriser og overnatting (vi overnattet på et internat iallefall), og jeg har ikke oversikt over hva som ville vært gøy når man er voksen :P

Nå er det bare 10 dager til jeg reiser til Seattle på årets sommerferie! Gleder meg som en unge!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønland noen? Fly ser sinnsykt dyrt ut. Kangerlussuaq i såfall

Grønland! :heart:

Det @Kangerlussuaq sa.

Vi fløy med direktefly København - Narsarsuaq da (sommerrute med Air Greenland, tror kanskje den er nedlagt nå), og var i områdene rundt Qaqortoq/Narsaq/Igaliku mesteparten av tida. Syd- Grønland anbefales det også, selv om du kanskje tenker å dra til et område lenger nord?

Hvis man er historieinteressert er det mye synlige spor etter bosetning, fangst og graver i landskapet, både Thule/Inuit (hele Grønland) og fra den norrøne befolkninga (i syd). Hvis du reiser via Narsarsuaq anbefales et besøk på Qassiarsuk/ Brattahlid rett på andre sida av fjorden, ruinene etter Eirik Raudes gård er fremdeles synlige, og noen av bygningene er rekonstruerte. Flere av de lokale fiskerne/ fangerne tar transportoppdrag over dit. I tillegg ligger Grønlands eneste varme kilder like i nærheten, men man kan vel strengt tatt like gjerne dra til Island for å oppleve denslags. :P

På hjemveien gikk vi til fots fra Narsaq til Qassiarsuk (og videre med en fin, gammel fangstskute til Narsarsuaq). Veldig fin tur, men som @Kangerlussuaq sier, det er litt som Svalbard. Man er veldig sårbar ovenfor skiftende vær, selv på sommeren, man bør være/ha med seg erfarne folk, og det er alltids en viss fare for bjørn, selv om sjansen for det siste mest er teoretisk så langt sør. Vi måtte ha med rifle men trengte ikke isbjørnvakt om natta, det må man sikkert ha lenger nord?

En fordel med Syd- Grønland er muligheten for overnatting hvis man skulle bli overraska av dårlig vær. Det ligger mange sauegårder i området, og flere av dem har overnatting for vandrere som bigeskjeft. Vi var heldige, stormen kom ikke før vi hadde reist over fjorden til Narsarsuaq. Der ble vi sittende værfaste i 3 døgn, men heldigvis innlosjert på hotell. Vi hadde slitt skikkelig hvis den kom mens vi lå i telt (eller var midtfjords). Jeg er fra en av de mer værharde områdene i Norge, men det kan virkelig ikke sammenlignes med noe jeg har opplevd før. Og i hvert fall ikke sommerstid.

Sorry hvis det ble langt og ustrukturert, jeg ble litt gira, og har ikke tid til å se over. :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leilighet og flybilletter til siste helga i august er bestilt - da skal jeg og sju studievenner til København på det vi kaller faglig og sosial tur. :P København er en interessant by for oss som studerer planlegging, men vi skal kose oss når vi drar nedover også, ikke bare observere by! Jeg har aldri vært i København, så dette gleder jeg meg til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

@Aslan Noen hete tips til Las Vegas? Skal booke hotel i løpet av helga, må bare bestemme oss for om vi skal være der en eller to dager. Er det nok med én dag/kveld for å oppleve show, gambling og LV?

Hvor bodde dere, og var dere fornøyde?

Vi bodde på mandarin oriental, 5-stjerners og dyrt, men vi var veldig fornøyd. Et veldig rolig og behagelig hotell, veldig godt i alt kaoset som ellers er i las vegas :P Men ikke så "typisk" Vegas kanskje, vil dere ha det ville jeg kanskje heller sett på Luxor (vær obs på at det er ganske langt sør), bellagio, cæsars palace etc (de to er midt i smørøyet). Vi hadde tre dager der, inkludert da en dagstur til Hoover dam og valley of fire, men utover det rakk vi Cirque du Soleil en kveld (Mystére på Treasure Island, veldig kult), en tur på en skytebane (jeg er overraska over hvor kult jeg syns det var :teehe: ), en tur til downtown og fremont street experience (artig og sært nok, men ekstremt slitsomt og ikke voldsomt behov for å returnere), og generelt endel vandring på the strip. Anbefaler absolutt fonteneshowet på Bellagio (akkurat like fantastisk kult som vi håpet på!), og ta turen opp i eiffeltårnet! Litt dyrt, men vi var der i solnedgangen og fikk en helt ufattelig vakker utsikt over las Vegas mens the strip begynte å "våkne" i neonlys når mørket falt :) Gambling gjorde vi minimalt av, brukte kanskje 5-6 dollar fordelt på to maskiner (en på Luxor og en på cæsars palace), så der har jeg nada tips :lol:

Jeg vil tro en overnatting holder nok hvis du kommer tidlig på dagen, men ellers ville jeg hatt to. Las Vegas er stort, men vi gikk faktisk mye mer enn vi trodde vi skulle gjøre, det var raskest pga horribel trafikk :P Ha alltid med vann dog, du orker ingenting uten :P

Kanskje du kan gå innom M&M-butikken og kjøpe pysjbuksa jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer sent på kvelden, og har hele neste dag og kveld/natt, og reiser dagen etter det igjen, etter planen. Høres ut som det holder, fra hva folk sier. Nå må vi ta det litt roligere enn normen pga meg med ME, men vi har planer om et par relativt rolige dager med korte kjørestrekker de to påfølgende dagene, så jeg satser på å ta ut en del av energibudsjettet den ene dagen i LV.

Hoover Dam passerer vi på vei derfra til Grand Canyon når vi reiser videre, så blir en stopp der da. Kjører gjennom Death Valley på vei ned dit, så det får vi også med oss.

Bellagio-fontene står på lista, det samme et eller annet show. Litt ordentlig gambling må vi ha. :D Eiffeltårnet vet jeg ikke helt, jeg har høydeskrekk. :P

Pysjbukse, bare å spesifisere. Må gi meg postadresse da, skal ikke til Trheim med det første.

Takk for tips!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Tips til ting å gjøre/steder å spise i Riga? :) Reiser på ferie på tirsdag.

Vil gjerne ha tips. Reiser til Riga i oktober, skal bo på et hotell i gamlebyen med spa og basseng. Jentetur torsdag til søndag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg er vanligvis ikke den som reiser mye, men i år skal det bli annerledes!

Først av alt var jeg i Tyrkia to uker i sommerferien. Om en måned drar jeg til Mexico for å besøke min søster som bor der, og i desember drar jeg til Chile for å feire jul der. Merker jeg er ganske nervøs for å reise alene. Mellomlandinger, store flyplasser og kaos er min store skrekk. :shocked: Og denne gangen har jeg ikke pappa ved min side som holder kontrollen, slik han har gjort siden jeg var veldig liten. Pappaer har kontroll over alt de, i min verden. :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg så innmari til neste sommer, endelig skal jeg få dra på ferie, uttafor Europa! Jeg har laget en reise agenda, med en plan for nesten hver dag, og takket være sommerjobben min har jeg spart opp hele beløpet jeg trenger. Så med en gang jeg får vite siste dag på masteren så kan jeg bestille! Håper bare det ikke er noe tsunamier, jordskjelv eller sykloner nå jeg reiser da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har vært i Ecuador? Om det ikke skiter seg helt med økonomien, håper vi på tur dit neste sommer. Vi har lokalkjente etc der, men er litt nysgjerrig om noen her inne har vært der..i så fall hvor reiste dere? Hva bør man besøke? Hva kan man droppe ? osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...