Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens store Reisetråd!


Enits
 Share

Recommended Posts

Ja om man anser det å sulte ihjel eller bli sluppet ut i en by etter å ha levd i fangenskap i årevis som humant, så er det vel greit.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Hva er alternativet mener du? Å sulte i hjel tar kortere tid enn å fortsette å leve i et hæl-vete i flere tiår. Hvis du fikk valget mellom å være en sexslave hos den islamske stat resten av ditt liv, eller sulte ihjel på finnmarksvidda i frihet - hva hadde du valgt? 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 581
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har jeg nettopp bestilt meg tur til Isle of Barra! Flyr opp og lander på en flyplass hvor flystripa er en strand. Skal være der fire netter og tar ferge tilbake til fiskebyen Oban og tog derfra ti

Isle of Barra. Jeg hadde en så utrolig fin tur!

Har bestilt flybilletter til bryllupsreisen i November Ble Sas denne gangen når norwegian er så treig Hva er dine reiseanbefalinger? Hvor har du vært? hvor vil du tilbake til? La oss få en

Posted Images

Nå er jo den indiske elefanten et arbeidsdyr som har vært domestisert og i menneskets arbeidstjeneste i mange tusen år. Det er ikke slik at de slutter å holde elefanter om turistene uteblir. Tvert i mot blir det nok som gråtass sier; mindre kroner i kassa =dårligere velferd. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hva er alternativet mener du? Å sulte i hjel tar kortere tid enn å fortsette å leve i et hæl-vete i flere tiår. Hvis du fikk valget mellom å være en sexslave hos den islamske stat resten av ditt liv, eller sulte ihjel på finnmarksvidda i frihet - hva hadde du valgt? 

Jeg tror kanskje vi definerer hæl-vete som forskjellig.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg leser på frequent flyer-forums om India så er det beskrevet på dårligst mulig måte. Folk vil heller reise til alle verdens andre land, enn India. Det er alt fra lukt, varme, bakterier, folk som lurer deg, trafikkbildet som er helt ******, inhumane å ta tog og buss der, utrygge forhold med innenriks flyselskaper --- stort sett er alt som kan være kjipt tilstede i India. Så jeg venter med India til noen kan helikopter-droppe meg foran Taj Mahal - også hente meg opp igjen. Siste landet i verden jeg har lyst å besøke, Sudan og Syria frister mer.

 

Jeg er litt delt. Litt usikker på om det var lurt å dra dit alene, og usikker på hva som venter meg. Det er ikke noe femstjerners resort som i Thailand. Men jeg tror ikke det er vesentlig mer svindel enn andre chartersteder (nå snakker jeg om Goa, som angivelig er vesentlig annerledes enn "innfødt-India"). Varmen er det jeg drar dit for. Trafikken er jo velkjent, jeg har definitivt ikke tenkt å leie bil, neppe scooter heller.

Men på godt og vondt er det et mindre besøkt land med mindre av den vestlige komforten vi tar med oss overalt. Jeg tror ikke hverken Syria eller Sudan tilbyr turistene bedre forhold, tross alt.

Nå er jo den indiske elefanten et arbeidsdyr som har vært domestisert og i menneskets arbeidstjeneste i mange tusen år. Det er ikke slik at de slutter å holde elefanter om turistene uteblir. Tvert i mot blir det nok som gråtass sier; mindre kroner i kassa =dårligere velferd. 

Slik arbeidshestene fortsatt er verdsatt i Norge? Elefanten er ikke lengre et arbeidsdyr i India, det er et underholdningsdyr. Om de noensinne har vært behandlet bedre enn de blir per i dag vet jeg ikke, men i vår moderne hverdag har ihvertfall vestlige land kommet langt lengre i behandlingen av dyr. Det er organisasjoner og reservater som tar imot elefanter fra slike steder. Det er ikke noen enkel problemstilling, men seg tror at å støtte dem ikke vil gjøre noe som helst bedre for elefantene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger dere :) India har alltid fascinert meg, så det er et sted jeg virkelig kunne tenkt meg å dra til. Blir isåfall en gruppe/pakkereise med et fastsatt program og guide. Som f.eks denne http://www.albatros-travel.no/reiser/imperiets-juvel?i=INRTR01A|20160114

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen erfaringer fra India? Beste tidspunktet er vel i jan-mars ish, og hva med å ri på elefanter? Jeg titter på en reise hvor det er, og jeg er jo ikke kjempefan av dyr som underholdning, men de er vel egentlig nyttedyr, eller?

Jeg var i India i starten av februar (1 til 18 februar tror jeg det var..) for noen år siden. Kjempefin tur, helt grei temperatur da, vi nordmenn gikk i tskjorte og shorts, men inderene kledde på seg skjerf og sånt :D 

Jeg nøler ikke med å anbefale en tur til india til noen, og drar veldig gjerne tilbake igjen selv, men kanskje en lengre tur, siden jeg egentlig ikke følte jeg fikk oppleve nok mens jeg var der. 

Gikk opp nesten 2kg mens jeg var der også, så utrolig mye god mat!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i India i starten av februar (1 til 18 februar tror jeg det var..) for noen år siden. Kjempefin tur, helt grei temperatur da, vi nordmenn gikk i tskjorte og shorts, men inderene kledde på seg skjerf og sånt :D 

Jeg nøler ikke med å anbefale en tur til india til noen, og drar veldig gjerne tilbake igjen selv, men kanskje en lengre tur, siden jeg egentlig ikke følte jeg fikk oppleve nok mens jeg var der. 

Gikk opp nesten 2kg mens jeg var der også, så utrolig mye god mat!

Tusen takk for svar! :D Tror vi har landet på India i jan-feb ish 2017, blir da kombinert bryllup og 30 årsdag reise :D  Guidet rundtur i "triangelet" i 10-11 dager og 5 dager forlengelse på et strandhotell :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :D Tror vi har landet på India i jan-feb ish 2017, blir da kombinert bryllup og 30 årsdag reise :D  Guidet rundtur i "triangelet" i 10-11 dager og 5 dager forlengelse på et strandhotell :)

Høres fantastisk ut :) Vi hadde 2-3 dager på fancy hotell med bassseng og strand rett ved, helt ypperlig temperatur for sånt, men litt utenfor "sesongen" etter hva jeg forsto, så vi fikk det endel billigere og hadde mindre turister rundt oss.

Siden det er såpass lenge til har du god tid til å få fiksa vaksiner og slikt. Var et par forskjellige vi måtte ta. Ingen i reisefølget mitt ble sjuke når vi var der (verste var en vrikka ankel ;) ) på tross av at vi spiste mye rart på mange rare steder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fantastisk ut :) Vi hadde 2-3 dager på fancy hotell med bassseng og strand rett ved, helt ypperlig temperatur for sånt, men litt utenfor "sesongen" etter hva jeg forsto, så vi fikk det endel billigere og hadde mindre turister rundt oss.

Siden det er såpass lenge til har du god tid til å få fiksa vaksiner og slikt. Var et par forskjellige vi måtte ta. Ingen i reisefølget mitt ble sjuke når vi var der (verste var en vrikka ankel ;) ) på tross av at vi spiste mye rart på mange rare steder.

Alt av vaksiner skal tas, just in case :lol: Jeg tror også det er litt "opphypa" at alle blir dårlig i magen av å være der, det er jo bare ta forhåndsregler og være fornuftig, som jeg jo gjør/er i andre sydlige land og :) Håper jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av vaksiner skal tas, just in case :lol: Jeg tror også det er litt "opphypa" at alle blir dårlig i magen av å være der, det er jo bare ta forhåndsregler og være fornuftig, som jeg jo gjør/er i andre sydlige land og :) Håper jeg :lol:

Tror egentlig jeg også. Vi fikk beskjed om at det kunne være lurt å spise vegetarisk for å unngå magesjau. Så de fleste i følget mitt gjorde det. Når vi tok tog og maten var innkludert i biletten var vegetarisk standarden, og man måtte be spesielt om kylling/lam. Og generelt sett var det mer vegetariske alternativer enn med kjøtt overalt.

Jeg vet enkelte syns man skal prøve å unngå meieriprodukter også i varme strøk, men det gadd jeg ikke. For mye chai :wub:som skulle drikkes...

Endret av Tekopp
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planlegger bryllupsreise til neste år, men klarer ikke bestemme oss! Vurderer hurtigruta, vandreferie i alpene eller all inclusive hotell i syden, noe annet? Tenker kun rundt 1 uke i september ish, 20-30000.

Dra på vandreferie i Korsika! Leste nylig en artikkel om det i D2, og blei helt solgt. Veldig rustikke og karrige omgivelser, men herregud, for en opplevelse!

Endret av SandyEyeCandy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig jeg også. Vi fikk beskjed om at det kunne være lurt å spise vegetarisk for å unngå magesjau. Så de fleste i følget mitt gjorde det. Når vi tok tog og maten var innkludert i biletten var vegetarisk standarden, og man måtte be spesielt om kylling/lam. Og generelt sett var det mer vegetariske alternativer enn med kjøtt overalt.

Jeg vet enkelte syns man skal prøve å unngå meieriprodukter også i varme strøk, men det gadd jeg ikke. For mye chai :wub:som skulle drikkes...

Høres bra ut :D Jeg vil reise nå jeg :lol:

Dra på vandreferie i Korsika! lLste nylig en artikkel om det i D2, og blei helt solgt. Veldig rustikke og karrige omgivelser, men herregud, for en opplevelse!

Det var faktisk under vurdering! Men så kom vi begge to på India da, og nå er det ikke noe annet som frister :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut :D Jeg vil reise nå jeg :lol:

Det var faktisk under vurdering! Men så kom vi begge to på India da, og nå er det ikke noe annet som frister :lol:

Guri, jeg har visst bare hoppa inn i tråden og ikke sett den videre utviklinga. :D India er nydelig, mat, klima og fine folk. Fint å ha mannlig reiseselskap, aleine var det et mareritt. :P

Endret av SandyEyeCandy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i India i starten av februar (1 til 18 februar tror jeg det var..) for noen år siden. Kjempefin tur, helt grei temperatur da, vi nordmenn gikk i tskjorte og shorts, men inderene kledde på seg skjerf og sånt :D 

Jeg nøler ikke med å anbefale en tur til india til noen, og drar veldig gjerne tilbake igjen selv, men kanskje en lengre tur, siden jeg egentlig ikke følte jeg fikk oppleve nok mens jeg var der. 

Gikk opp nesten 2kg mens jeg var der også, så utrolig mye god mat!

Høres fantastisk ut :) Vi hadde 2-3 dager på fancy hotell med bassseng og strand rett ved, helt ypperlig temperatur for sånt, men litt utenfor "sesongen" etter hva jeg forsto, så vi fikk det endel billigere og hadde mindre turister rundt oss.

Siden det er såpass lenge til har du god tid til å få fiksa vaksiner og slikt. Var et par forskjellige vi måtte ta. Ingen i reisefølget mitt ble sjuke når vi var der (verste var en vrikka ankel ;) ) på tross av at vi spiste mye rart på mange rare steder.

Hvor i India? Og hvilket hotell?

Guri, jeg har visst bare hoppa inn i tråden og ikke sett den videre utviklinga. :D India er nydelig, mat, klima og fine folk. Fint å ha mannlig reiseselskap, aleine var det et mareritt. :P

Også i turist/charterområdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i India? Og hvilket hotell?

Hotellet/turistdelen av turen tror jeg var Orissa/Odisha regionen av India, mer enn det husker jeg dessverre ikke (begynner å bli noen år siden..). 

Men vi var innom flere andre steder på turen, og klimaet var generelt sett godt i perioden. Altså også i Delhi, Varanasi og mer inni landet i Jharkhand delstaten.

Eneste området vi var i India jeg ikke vil anbefale var Kolkata. Klimaet var fuktig og varmt allerede på den tiden av året, og den enorme fattigdommen er nok til å knuse enhvers hjerte. Fattigdom ser man i hele India, men Kolkata tok kaka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Drar snart til USA, skal kjøre MYE bil og lurte i grunn bare på om noen hadde trafiktips?

vær vant til å kjøre med GPS, og ha planlagt rute så greit du kan på forhånd selv :) Vi har kjørt endel i Florida (av større plasser var vi bare såvidt innom Tampa og endel i Orlando), Nevada (Las Vegas) og California (San Francisco (et *******), Los Angeles (kø-*******) og San Diego (helt greit)). Byer kam være litt guffent, men husk å pust og planlegg :) Landlige områder og motorveier syns vi var veldig greit. Men vær obs på at amerikanere gjerne skifter 3-4 filer i et skift, ikke en og en som i Norge :P Og det er lov å svinge til høyre på rødt med mindre det er skilt om at det ikke er lov. Og egentlig er all skilting og veioppbygning veldig logisk og stort sett intuitivt - det er et bil-land tross alt :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær vant til å kjøre med GPS, og ha planlagt rute så greit du kan på forhånd selv :) Vi har kjørt endel i Florida (av større plasser var vi bare såvidt innom Tampa og endel i Orlando), Nevada (Las Vegas) og California (San Francisco (et *******), Los Angeles (kø-*******) og San Diego (helt greit)). Byer kam være litt guffent, men husk å pust og planlegg :) Landlige områder og motorveier syns vi var veldig greit. Men vær obs på at amerikanere gjerne skifter 3-4 filer i et skift, ikke en og en som i Norge :P Og det er lov å svinge til høyre på rødt med mindre det er skilt om at det ikke er lov. Og egentlig er all skilting og veioppbygning veldig logisk og stort sett intuitivt - det er et bil-land tross alt :) 

Det blir tredje turen over, men har aldri kjørt sjøl, så har liksom ikke tenkt noe særlig over noenting i trafikken når jeg har vært der :)

Seattle blir den eneste store byen, eller blir det flere hundre mil på bøgda i Idaho og Wyoming :cowboy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir tredje turen over, men har aldri kjørt sjøl, så har liksom ikke tenkt noe særlig over noenting i trafikken når jeg har vært der :)

Seattle blir den eneste store byen, eller blir det flere hundre mil på bøgda i Idaho og Wyoming :cowboy:

Ah, det blir bare supersweet med masse præriekjøring! Har vært i Wyoming for flere år siden, og mamma og pappa var faktisk i Idaho i sommer, vi har nemlig noen slektninger som bor i Boise :P Har bare kjørt utpå bygda sjøl (ørken, for å være spesifikk), men samboer sier det er helt greit å kjøre i byen, men det er veldig veldig bra å ha en våken kartleser som følger med på hvilken fil man skal i etc, og være vant til hvordan akkurat den GPSen dere har fungerer, det er jo litt forskjellig hvor tydelig de viser kryss og feltskift etc. Var en gang vi gikk på en smell der, hvor veien var for ny for GPSen, men vi fikk oss bare et par ekstra km inn i Arizona :P Og det var litt hardt når vi skulle manøvrere oss fra SFO-flyplassen i ganske jetlagget tilstand, men det gikk det og :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Og det er lov å svinge til høyre på rødt med mindre det er skilt om at det ikke er lov. Og egentlig er all skilting og veioppbygning veldig logisk og stort sett intuitivt - det er et bil-land tross alt :) 

Litt som Sverige, mao :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar snart til USA, skal kjøre MYE bil og lurte i grunn bare på om noen hadde trafiktips?

Null problem. Det eneste "sære", som nevnt over, er det med å svinge til høyre på rødt. De har ingen rundkjøringer eller tunneller. :P

Folk er veldig hensynsfulle, og har generelt sett bedre avstand enn i Norge (selv om en del, også trailere, kan kjøre svinefort). I noen trafikkerte områder har man gulmerket fil i midten av veien, som er for av- og påkjøring, slik at du kan kjøre ut dit om du skal ut på en vei mot venstre, så du slipper å tenke på de som kommer kjørende i den filen du skal ut på.

Har ikke kjørt i noen av statene du nevner, men tipper det er relativt likt Arizona og New Mexico, evigheter med vei i flatt landskap. Det viktigste tipset er nok å drikke nok kaffe, så du ikke sovner på veien. ;)

Og sørg for å leie bil med cruisecontrol!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null problem. Det eneste "sære", som nevnt over, er det med å svinge til høyre på rødt. De har ingen rundkjøringer eller tunneller. :P

Og sørg for å leie bil med cruisecontrol!

har de vel! Kjørt i både rundkjøring og flere tunneller i sommer :P Var opptil flere tunneller i fjellene i California, og tror det var i Los Angeles vi kjørte i rundkjøring faktisk :) Tror også det var i Florida en rundkjøring vi fant til og med! Men nei, hverdagskost er det ikke, tror jeg aldri har sett så god varsling for tunneller i hele mitt liv :lol: 

Ellers ja, cruisekontroll er et must! Og de midtfeltene er superpraktisk når man først lærer seg de :)

 

edit: rundkjøringa har tilogmed egen Wikipediaside, jeg dør :lol: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Los_Alamitos_Circle

Endret av Aslan
la til link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har de vel! Kjørt i både rundkjøring og flere tunneller i sommer :P Var opptil flere tunneller i fjellene i California, og tror det var i Los Angeles vi kjørte i rundkjøring faktisk :) Tror også det var i Florida en rundkjøring vi fant til og med! Men nei, hverdagskost er det ikke, tror jeg aldri har sett så god varsling for tunneller i hele mitt liv :lol: 

Ellers ja, cruisekontroll er et must! Og de midtfeltene er superpraktisk når man først lærer seg de :)

 

edit: rundkjøringa har tilogmed egen Wikipediaside, jeg dør :lol: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Los_Alamitos_Circle

Jada, men i løpet av en måned og 900 mil gjennom 18 stater tror jeg vi kjørte mindre enn fem rundkjøringer og én tunnell. Og vi kjørte en god del inne i byer av ulik størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...