Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens store Reisetråd!


Enits
 Share

Recommended Posts

Ser ikke helt hva USA har med Tyskland å gjøre, annet enn at begge land er TILPASSET de som kjører bil. Dvs at man vet det er mange som kjører bil, og man har god infrastruktur til å opprettholde trafikkflyt og skape det enklere for trafikantene. I motsetning til f.eks sollihøgda og Norge generelt :P

Jeg kunne ikke drømt om at det skulle være skummelt å kjøre i Tyskland, ja det er fri fart men så lenge du holder deg langt unna venstrefila så går det helt fint. Husker ikke i farta, de har jo en nedre fartsgrense på motorvegen i Dubai f.eks (60km/t), kan hende de har det i Tyskland og. Men seriøst, man klarer kjøre fortere enn 60km/t :P Det skjer heller at man synes vegene er digg og awesome og man tester gassfoten litt :D

Hvis du flyr til Düsseldorf kan du få masse spennende biler å leie. Gubben leide en Audi A7 og kjørte fra Dusseldorf til Nederland, tror han betalte 900kr for 2 dagers leie (med Sixt Platinumrabatt). Han sa det var straka vegen. Jeg har kun kjørt fra Munchen og rundt i området der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 581
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har jeg nettopp bestilt meg tur til Isle of Barra! Flyr opp og lander på en flyplass hvor flystripa er en strand. Skal være der fire netter og tar ferge tilbake til fiskebyen Oban og tog derfra ti

Isle of Barra. Jeg hadde en så utrolig fin tur!

Har bestilt flybilletter til bryllupsreisen i November Ble Sas denne gangen når norwegian er så treig Hva er dine reiseanbefalinger? Hvor har du vært? hvor vil du tilbake til? La oss få en

Posted Images

Er det noen som tilfeldigvis vet av bilutleieselskaper (i UK) som det ikke er svindyrt å leie bil av når man er under 25? De jeg har sett på nå krever enten at man er over tjuefem, eller så må man være over 23 og betale veldig mye mer.

Skjønner jo at det er vanlig med slike vilkår, men det er kjipt når jeg fyller tjuefem om noen få måneder og neppe kommer til å være en bedre sjåfør da enn det jeg er nå. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du syntes USA var skummelt å kjøre i så vet jeg ikke helt. Hvor i USA er vel kanskje relevant. Men jeg synes ikke det var spesielt vanskelig å kjøre i California heller jeg da (SF, LA, Palm Springs).

Det er vel ingen grunn til å ikke kjøre egen bil om man har? Med mindre det koster mer med bilen på Kielferga enn å leie en uke, men det tviler jeg på. Det går jo eventuelt an å kjøre ned til Gøteborg, København og den veien, om man vil slippe båt.

Man kan helt fint kjøre i rundt 100, det er stort sett 120-grense på motorveien (eller 130 noen steder, såvidt jeg husker).

Orlando :) Syns det var stort, i tillegg så vi ulykker langs veiene hele tiden så snart det kom et regnskyll.. Folk kjørte uforsiktig, og ikke i det hele tatt etter forholdene. Men mest at det var stooort egentlig.. hehe. Men skal gå bra tror jeg, er flink til å kjøre, så står ikke på det egentlig. Bare uvant å kjøre nye steder.

Jeg er forøvrig ikke redd for fart altså, bare nye ting generelt.. hehe. Så greit å vite at man kan ta det rolig på motorveiene også. :P

Vi vil helst ta fergen for å gjøre kjøretiden kortest mulig. Det billigste blir nok å ta egen bil på fergen, så da kommer vi nok til å gjøre det.

Takk for innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah! :D Barra er defo on my todo list! :) Må finne noen som vil reise med meg da, gubben synes vi har nok sånn i Nordland :lol:

Vi har små steder i Norge og, men Barra var likevel noe spesielt. :wub: Jeg skal tilbake igjen en gang! Rakk jo å bli "venn" med både taxisjåføren, en hest, tre hunder, veldig mange sauer, sykkelutleiedama, tre fastboende og et tysk ektepar som tok samme fly som meg, hun som jobber på hostelet samt han som driver den indiske restauranten på øya. Generelt sett veldig åpne, vennlige og trivelige folk. Som er det helt oppriktig! Ikke sånn amerikansk overfladisk interesse eller vanlig britisk høflighet, men oppriktig interesse for å si hei og slå av en prat. Mens jeg syklet rundt øya hilste jeg på alle sjåførene som var ute og kjørte, jeg snakket med mange helt tilfeldige folk og alle sa hei til meg uansett hvor jeg var. Og heldigvis var det så få folk der at jeg fikk være helt i fred akkurat når jeg ville det selv. :)

Anbefales å dra dit alene også om du ikke får med deg noen. Ta med ei god bok og la tiden fare. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har små steder i Norge og, men Barra var likevel noe spesielt. :wub: Jeg skal tilbake igjen en gang! Rakk jo å bli "venn" med både taxisjåføren, en hest, tre hunder, veldig mange sauer, sykkelutleiedama, tre fastboende og et tysk ektepar som tok samme fly som meg, hun som jobber på hostelet samt han som driver den indiske restauranten på øya. Generelt sett veldig åpne, vennlige og trivelige folk. Som er det helt oppriktig! Ikke sånn amerikansk overfladisk interesse eller vanlig britisk høflighet, men oppriktig interesse for å si hei og slå av en prat. Mens jeg syklet rundt øya hilste jeg på alle sjåførene som var ute og kjørte, jeg snakket med mange helt tilfeldige folk og alle sa hei til meg uansett hvor jeg var. Og heldigvis var det så få folk der at jeg fikk være helt i fred akkurat når jeg ville det selv. :)

Anbefales å dra dit alene også om du ikke får med deg noen. Ta med ei god bok og la tiden fare. :)

Good point, jeg glemmer noen ganger av at man faktisk kan reise alene :P Var det sykkelutleie lett tilgjengelig eller avtalte du i forveien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good point, jeg glemmer noen ganger av at man faktisk kan reise alene :P Var det sykkelutleie lett tilgjengelig eller avtalte du i forveien?

Lett tilgjengelig når jeg var der nå i alle fall. Det var ei som dreiv en alt-mulig-butikk rett ved matbutikken som også leide ut sykler, så jeg stakk bare innom og hentet en. Vet ikke hvordan det er i høysesongen om sommeren, men burde være kurant å få leid da også vil jeg tro. Er visst en sykkelutleier til på stedet. Det er en del sykkelturister som kommer dit, men de kommer med ferga og har med egne sykler.

Jeg bodde på Dunard Hostel i Castlebay, det eneste hostelet på øya. Det er et hus som er omgjort til hostel, så det var til sammen sytten senger der, trivelig kjøkken og stue med peis, sofa og spisebord. Det var veldig ålreit for meg som reiste alene - det var lett å bli kjent med de andre som bodde der også og vi satt foran peisen og pratet og drakk øl på kveldene. Jeg har vært på et par turer alene før og syns egentlig det er veldig ålreit. (Kommer litt an på hvor man er, men ofte er det fint å styre løpet helt sjøl!) Men om man bor på hotell føles det fort litt ensomt på kvelden syns jeg. Og hvis det er et for stort hostel er det vanskelig å komme i kontakt med folk med mindre man er supersosial og utadvendt (og det er ikke jeg).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som tilfeldigvis vet av bilutleieselskaper (i UK) som det ikke er svindyrt å leie bil av når man er under 25? De jeg har sett på nå krever enten at man er over tjuefem, eller så må man være over 23 og betale veldig mye mer.

Skjønner jo at det er vanlig med slike vilkår, men det er kjipt når jeg fyller tjuefem om noen få måneder og neppe kommer til å være en bedre sjåfør da enn det jeg er nå. :P

Har du sjekket leie gjennom medlemsskapssteder? OBOS, fagforening osv. De har gjerne litt andre vilkår også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket leie gjennom medlemsskapssteder? OBOS, fagforening osv. De har gjerne litt andre vilkår også.

Er ikke medlem av så mange steder. :P Ikke nå lenger i alle fall. Det eneste er Tekna/NJKF, men så ikke ut til at de hadde noen slike rabattordninger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig! I have done some weird shit, men har ikke flydd fra ei strand :P Ser hakket bedre ut inni de Twotterene til Flybe, ifht nordlandair :P

Satt og lekte meg litt med flybilletter, men de flyr vel bare til Barra fra Glasgow, right? Dyrt å komme seg til glasgow med fly. Meh. Og færøyene har bare noen sinnsykt dyre hotellpriser (4000kr for 2 netter, anyone?!) så det skjer ikke den helga jeg har mulighet. Meh x2 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig! I have done some weird shit, men har ikke flydd fra ei strand :P Ser hakket bedre ut inni de Twotterene til Flybe, ifht nordlandair :P

Satt og lekte meg litt med flybilletter, men de flyr vel bare til Barra fra Glasgow, right? Dyrt å komme seg til glasgow med fly. Meh. Og færøyene har bare noen sinnsykt dyre hotellpriser (4000kr for 2 netter, anyone?!) så det skjer ikke den helga jeg har mulighet. Meh x2 :P

De flyr bare fra Glasgow, ja. Men det er ikke så dyrt å fly til Edinburgh? Fra flyplassen der går det direktebuss til Glasgow sentrum (tar en time), og derfra kan du ta flybussen ut til Glasgow flyplass (ca tjue minutter). Kan være et rimeligere og vel så raskt alternativ som å fly til Glasgow (siden du blir nødt til å bytte fly for å komme deg hit).

Vet ikke helt hva du skal på Færeøyene? :lol: Men hotellpriser i de Ytre Hebridene er ikke kjempebillig, nei. Jeg slo fort fra meg det. Anbefaler heller dette til 18 pund natta dersom du syns det går greit å dele bunk bed room med maks tre andre: http://www.dunardhostel.co.uk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flyr bare fra Glasgow, ja. Men det er ikke så dyrt å fly til Edinburgh? Fra flyplassen der går det direktebuss til Glasgow sentrum (tar en time), og derfra kan du ta flybussen ut til Glasgow flyplass (ca tjue minutter). Kan være et rimeligere og vel så raskt alternativ som å fly til Glasgow (siden du blir nødt til å bytte fly for å komme deg hit).

Vet ikke helt hva du skal på Færeøyene? :lol: Men hotellpriser i de Ytre Hebridene er ikke kjempebillig, nei. Jeg slo fort fra meg det. Anbefaler heller dette til 18 pund natta dersom du syns det går greit å dele bunk bed room med maks tre andre: http://www.dunardhostel.co.uk

Det åpner noen muligheter ja, synd at pinsehelga er utsolgt dit :P ser man kan få en tur/retur helt nedi 1000svenska kronasjer, det er jo godkjent.

Færøyene er bare... sukk. En drøm jeg har hatt veldig lenge. Fine fjell og fargene er som skapt for mine øyne som elsker karrige kystlandskap :wub:

Vet ikke helt hvor jeg ellers skal dra. Grønland tro? :P Koster vel skjorta for hotell der og :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det åpner noen muligheter ja, synd at pinsehelga er utsolgt dit :P ser man kan få en tur/retur helt nedi 1000svenska kronasjer, det er jo godkjent.

Færøyene er bare... sukk. En drøm jeg har hatt veldig lenge. Fine fjell og fargene er som skapt for mine øyne som elsker karrige kystlandskap :wub:

Vet ikke helt hvor jeg ellers skal dra. Grønland tro? :P Koster vel skjorta for hotell der og :ermm:

Telt! I hvert fall på sommeren, hvis det er ok vær. I hvert fall hvis det er syd- Grønland, men du tenker kanskje å dra lenger nord? Telting på Grønland anbefales. :wub: Bare sjekk værmeldinger veldig, veldig godt. :P Vi hadde supert vær i nesten en måned, men de siste par nettene ble det uvær og ekstremt sterk vind. Så da var det veldig greit å komme seg i hus på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt! I hvert fall på sommeren, hvis det er ok vær. I hvert fall hvis det er syd- Grønland, men du tenker kanskje å dra lenger nord? Telting på Grønland anbefales. :wub: Bare sjekk værmeldinger veldig, veldig godt. :P Vi hadde supert vær i nesten en måned, men de siste par nettene ble det uvær og ekstremt sterk vind. Så da var det veldig greit å komme seg i hus på forhånd.

Jeg tenker egentlig bare Grønland :P Tenkte å sende en mail til Air Greenland og høre om de kan sette inn Dash 7 for meg (haha) og evt hvilke ruter som er mest "profitable" (ala WF930 Tromsø-Hasvik-Hammerfest-Berlevåg-Båtsfjord-Vardø-Vadsø-Kirkenes in one go :lol: ). Blir antakeligvis sørover da. Nuuk, Sisimut, Illussat (spelling probably wrong) og sånt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært i Zanzibar?

Det er lenge siden du spurte, men svarer likevel jeg :sleep:

Jeg har vært på Zanzibar to ganger, begge i 2010, og jeg var allerede i Tanzania. Første gangen dro vi med en liten jolle fra Tanga, andre gangen med passasjerferje fra Dar es Salaam. Husker ikke helt hvor lang tid det tok med ferja, men et par timer kanskje?

Har vært i Stone Town, Kendwa og Nungwi - og trivdes alle tre stedene. Kendwa og Nungwi er på nordvestsiden av øya og er typiske bohemske backpackersteder med hostels og restauranter på stranden. Det er generelt en rolig atmosfære, men er man interessert i å feste er det selvfølgelig steder man kan gjøre det og. Det er masse folk fra hele verden, og det er et stort aldersspenn blant turistene, men det føles alikevel ikke som et utpreget turistmål. Noen venner av meg dykket et par ganger, de var veldig fornøyde. Stone Town er en forholdsvis liten by med smale handlegater og en koselig marina. Trenger i utgangspunktet ikke mer enn en dag der, hvertfall følte jeg at jeg fikk sett det meste i løpet av det døgnet jeg var der. Jeg følte meg egentlig aldri utrygg på Zanzibar (eller i Tanzania for den sakens skyld), men man må jo ta forhåndsregler.

Alt i alt anbefaler jeg Zanzibar, jeg hadde lett dratt tilbake :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestilt tur til Mallorca (rett utenfor Alcudia) i august :D All inclusive, første gang jeg prøver det, men tror det er ok med en toåring med på tur.

Hva bør vi se på Mallorca? Finnes det feks kjekke markeder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...