Gå til innhold
Hundesonen.no

Behandling av hunder på elitenivå


Debbie
 Share

Recommended Posts

Har hørt ymse selv, og har to venner som spurte meg, så da spør jeg videre til orakelset hundesonen:

Det hevdes at hunder på elite nivå i enhver sport blir:

sultet regelmessig over lengere tid for å få motivasjon til å jobbe

Blir kun trent, aldri tur da det er unødvendig for hunden. Kun trening som er viktig.

Bør holdes mest mulig i bur, for at den da skal bli veldig motivert for å jobbe når den endelig kommer ut av buret.

Det er vanlig å bruke både strup, klyping og strøm for å kontrollere hunden.

Dette er de hundene som virkelig hevder seg i elite nivå i Norge.

Jeg har vært rundt mange folk som har trent hunder på forskjellig nivå, dog ikke veldig mange på elite nivå. Så jeg lurer på om dette virkelig stemmer?

I mitt hode virker dette helt feil.

Hva er deres erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøys, tror jeg. Dette var sikkert vanlig før klikkertreningens inntog, men jeg kan ikke forestille meg at noen gjør sånn i dag? De jeg vet om som har LP champions har et svært forbilledlig hundehold.

Exit: LITT sulting må nok til, men da snakker vi vel om dagens måltid, og jeg vil ikke karakterisere det som dyremishandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... tror ikke det henger på greip i det hele tatt - visst finnes det sikkert noen som gjør det, men majoriteten av alle hundetrenere har hund på samme måte som alle andre.

Og selvfølgelig så finnes det noen få som tyr til ulovlige hjelpemidler for å nå målene sine, men som i all annen idrett så er dette et få tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig det er aner jeg ikke, men at det forekommer, ja, dessverre.

Det har jo litt med miljø å gjøre, og de fleste jeg kjenner som går elite (da stort sett enten i rally eller lp) har vanlige kosehunder som er med på tur, ligger i sofaen, og trener positivt. Man kan jo bare titte på bloggene på Canis, en god del folk der er eliteutøvere som driver med positiv trening. Men det finnes jo en verden der ute av folk som ikke tror på klikkertrening eller positive metoder og trener slik de alltid har gjort, eller noen har rådet dem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei i elitemiljøet i LP

I IPO miljøet var det nok en trend på starten av 2000 tallet, men aner ikke nå. Slik jeg kjenner miljøet i dag er det bare kos og hygge.

Tror ikke denne har blitt utsatt for så voldsomt mye negativt :P

1000102_10151754416615833_153113563_n.jp

Dette er forøvrig etter at hunden bestemte seg for at "slipp" er for drittunger og ble disket ... Far er like glad i hunden sin og strålende fornøyd med programmet frem til den bestemte litt for mye selv :P

Endret av Margrete
  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen akkurat. Vil våge påstå at jeg kjenner ganske godt til forholdene med tanke på tidligere tjenestehunder og har hatt to hunder på landslagsnivå i bruks.

Men det vil jo alltid finnes ett eller annet sort får i ett miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Nei i elitemiljøet i LP

I IPO miljøet var det nok en trend på starten av 2000 tallet, men aner ikke nå. Slik jeg kjenner miljøet i dag er det bare kos og hygge.

Tror ikke denne har blitt utsatt for så voldsomt mye negativt :P

1000102_10151754416615833_153113563_n.jp

Dette er forøvrig etter at hunden bestemte seg for at "slipp" er for drittunger og ble disket ... Far er like glad i hunden sin og strålende fornøyd med programmet frem til den bestemte litt for mye selv :P

Så skjønn! Herlig bilde.. Bare oser glede av det :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om noen som trener sånn de siste 20 årene og vel så det. Når det gjelder at hundene ikke trenger tur, bare trening, så er vel de fleste på toppnivå relativt bevisste på at tur (=fysisk god form) er viktig for å unngå skader.

Det med å holde i kort bånd/i bur eller avlukket område for at de skal kjede seg og ha lyst til å jobbe når de får komme ut, har jeg lest i eldgamle bøker (blant annet en gjeterhundbok), men jeg har aldri hørt om noen som gjør det med LP-hunder.

Jeg har hørt om bruk av pigg og strøm i forbindelse med IPO-trening, men jeg vet ingenting om hvor utbredt det evt er i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå har ikke jeg vært blandt de beste i elite akkurat, men vi har da konkurrert en del i elite og kjenner mange som konkurrerer i elite og ingen av dem passer til den beskrivelsen.

Eneste gangene jeg har blitt tipsa om å ikke gi hunden mat er faktisk på valpekurs og diverse nybegynnerkurs faktisk. Man trenger selvfølgelig ikke gi ett kjempemåltid rett før man går ut på treningsbanen (prøv å løpe alt du kan med full mage selv), men mine hunder får akkurat like mye mat hver dag uavhengig av om vi skal trene/konkurrere lydighet eller ikke. En sulten hund vil ikke klare å ha samme fokuset, konsentrasjonen og gi alt på samme måte som en hund som får mat i passe tid før trening. Jeg anser fysisk aktivitet gjennom turer osv som positivt ifht utholdenhet på lydighetsbanen. Er hunden i god fysisk form har den bedre forutsetning for å ikke bli sliten på banen og og holder bedre på konsentrasjonen når den er i så god form at den har overskudd til å ikke bli fysisk sliten. Det forebygger også skader som kan komme av fart, bråbremsinger osv. Alt man gjør sammen bygger relasjoner som er positive ifht trening og konkurranse. Bur syns jeg ikke noe om, hvis man ikke absolutt må, uansett om det er snakk om en elitehund eller puddelen til naboen. Jeg kan ikke skjønne hvordan mangel på kontakt skal gi bedre samarbeid og kontakt? Det henger ikke på grep, selv om hunden sikkert blir gira av å bli sultet på kontakt og aktivitet. Strup, klyping og strøm gir etter min mening ikke fart, pressisjon, glede og entusiasme som er nødvendig for å gjøre det bra i elite. Så nei, jeg kjenner ikke igjen det som beskrives i det hele tatt, selv om det helt sikkert er folk i elite som har ett dårlig hundehold, akkurat som blandt alle andre hundeeiere.

Edit:

Tøys, tror jeg. Dette var sikkert vanlig før klikkertreningens inntog, men jeg kan ikke forestille meg at noen gjør sånn i dag? De jeg vet om som har LP champions har et svært forbilledlig hundehold.

Exit: LITT sulting må nok til, men da snakker vi vel om dagens måltid, og jeg vil ikke karakterisere det som dyremishandling.

Det har vel ikke så mye med klikkertreningens inntog å gjøre :P Det som beskrives er hverken vanlig blandt klikkertrenere eller folk som trener på andre måter :)

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt fartstid innen både lp og ag og kjenner meg ikke igjen i det du spør om i det hele tatt, hverken på meg selv eller andre innen disse grenene hvertfall (andre grener har jeg ikke vært borti og skal derfor ikke uttale meg om det)..
Sultet reglemessig over lengre tid:
Kan jeg aldri tenke meg er noen god ide, en hund trenger muskulatur for å utføre de oppgavene vi pålegger dem, og den kan ikke opprettholdes ved sulting.
Dette kan også overføres til burbruk, en hund kan ikke opprettholde nødvendig muskulatur ved å bli oppbevart mye i bur..
Turer er også viktig for å opprettholde muskulatur..
Strup, klyping og strøm var vanlig på 80-tallet, og jeg vet at klyping i øret er noe enkelte i fuglehundmiljøer driver med for å lære inn tvangsapport (de klyper i øret til hunden får så vondt at den åpner munnen og da stapper de inn apporten, men vet ikke om noen andre som driver med det, og det er garantert ikke alle i fulglehundmiljøet som driver med det heller)..
Jeg jobber med mine hunder på en sånn måte at de er motivert til å jobbe uansett når jeg ber de om det, hundene mine sover i bur om natten, jeg trenger god søvn og orker ikke ha de i senga, i tillegg er den yngste bedre på å leke enn å slappe av, så om natten er dette mest praktisk, men jeg bruker ikke bur på dagtid. Og mine er altså like motivert for trening om de kommer rett ut av buret hver morgen eller om jeg nettopp har foret de og kjører igang en treningsøkt rett etter det..
Nå er ikke vi av de som hevder oss i elite-lp enda, fordi vi nettopp har fått opprykket med den yngste (17 mnd gammel). Men vi skal i første omgang søke rekrutt landslaget og senere også landslaget og planen vår er å delta i mesterskap og det skal vi gjøre med positiv trening!
Jeg kjenner til mange endel i elite-lp, men ingen som holder på på den måten!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>


Tror ikke denne har blitt utsatt for så voldsomt mye negativt :P

Mitt bilde jo ( tror jeg :P) fra Norwegian Masters?

Det er flere som kjenner LP og IPO-miljøene - jeg har bare sett litt på :), men ut fra det lille jeg har sett virker det ikke som om hundene har vært utsatt for for noe ubehag slik ts nevner verken i den ene eller andre formen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Mitt bilde jo ( tror jeg :P) fra Norwegian Masters?

Det er flere som kjenner LP og IPO-miljøene - jeg har bare sett litt på :), men ut fra det lille jeg har sett virker det ikke som om hundene har vært utsatt for for noe ubehag slik ts nevner verken i den ene eller andre formen.

Nope :) Ditt bilde er litt mer på avstand. Vi satt ved siden av hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Nope :) Ditt bilde er litt mer på avstand. Vi satt ved siden av hverandre :)

OK, da må De bare be om unnskyldning :P(Forøvrig har jeg forbudt meg selv å legge ut flere bilder på sonen )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne som debuterte i elite lydighet i helgen har to hunder som begge lever livets glade dager, har egen seng med dyne i stua, løper etter katter, får godis og masse turer løse i skogen. Ikke bur, ei heller straff, kun positive metoder. Så om noen er dritt mot hundene er det nok uavhengig av elite eller ei. Noen velger å ha et sånt hundehold, men det er ikke nødvendig for å klare seg i høyere klasser i lydighet i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke folk som når toppen av ulike hundesporter trenger å ty til slike håpløse "treningsmetoder" for å nå målene sine, men det kan vel hende det er en del av middelmådighetene med alt for høye mål som tar i bruk slike metoder for å komme seg fram? Nei, jeg tror ikke jeg kjenner noen som gjør slikt pr i dag, men jeg husker en fra fordums tid som oppbevarte bikkja i bur så fremt den ikke var ute for å lufte seg eller på trening nettopp for å få "et godt nok samarbeid".... jeg tror dog aldri de nådde målene sine.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Jeg tror ikke folk som når toppen av ulike hundesporter trenger å ty til slike håpløse "treningsmetoder" for å nå målene sine, men det kan vel hende det er en del av middelmådighetene med alt for høye mål som tar i bruk slike metoder for å komme seg fram? Nei, jeg tror ikke jeg kjenner noen som gjør slikt pr i dag, men jeg husker en fra fordums tid som oppbevarte bikkja i bur så fremt den ikke var ute for å lufte seg eller på trening nettopp for å få "et godt nok samarbeid"... jeg tror dog aldri de nådde målene sine.

Men sånn behandling av hunder (jeg vil ikke akkurat kalle det en treningsmetode) gir vel ikke bedre hunder? Nå har jeg strengt tatt ikke prøvd, men jeg kan ikke på noen måte se for meg at man får ett bedre samarbeid ved å ikke gjøre noe annet enn å trene øvelser med hunden sin, gi den lite mat og ikke gi den fysisk trening? Så da er det vel ikke at de flinke ikke trenger å ty til det, for det funker vel ikke bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...