Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundetrening på TV


Helianthus
 Share

Recommended Posts

I lys av dette Norge Rundt-innslaget, hvilken hundeskole/hundetrener ville du sett på TV? USA har Cesar, Storbritannia har Victoria Stilman (?tror jeg), Sverige har "hundecoachen" Fredrik Steen. Uten sammenligning forøvrig, hvem/hvilken hundeskole tror du kunne formidlet "hundetrening" på en god måte på norsk TV?

(Vær litt forsiktig med uttalelser som går på person :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om spesielle personer har den samme holdninga, ikke som jeg vet om iallefall, men skulle det vært et BRA program om hundetrening så hadde det ikke vært opphengt i EN treningsmetode. Men fokusert på at alle hunder er forskjellige, noen krever grenser, noen krever en myk hånd, noen liker lek, noen liker mat, noen kan trenes opp, noen er bare sånn.... Basically at eier bør forme sin trening etter hunden, ikke at en hund tvinges inn i et "trossett" verre enn misjonærer på tur med religiøs overbevisning om at sitt tankesett er det rette. Uansett om det er overvoldelige idioter som banker en übermyk sart hundesjel, eller ikke-volds radikal rødt-stemmende fjortiser som tror at høydriftig, überbruksavla så-smått-på-grensa-til-psykisk-ustabil og skarp bikkje kan trenes uten å noen sinne si nei og bare bruke frolic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del kunne tenke meg og se Canis eller evt andre som kan forklare positiv trening/læringsteori/klikkertrening på en god måte. Kanskje Siddis, siden boken 100% hverdagslydighet etter min mening forklarer de samme prinsippene på en enklere måte enn hva Canis-bøkene gjør.

(Jeg for min del synes ikke det er en bra ting at man må "dumb down" alt for at folk skal gidde eller orke å følge med, men nå er det vel sånn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Victoria Stilwell og hennes metoder. Så mye på det da programmet ble vist på TV, det er jo dessverre noen år siden nå, men følger henne og på FB. Synes det kunne blitt vist mer av henne på norsk TV, eller andre med positive treningsmrtoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om spesielle personer har den samme holdninga, ikke som jeg vet om iallefall, men skulle det vært et BRA program om hundetrening så hadde det ikke vært opphengt i EN treningsmetode. Men fokusert på at alle hunder er forskjellige, noen krever grenser, noen krever en myk hånd, noen liker lek, noen liker mat, noen kan trenes opp, noen er bare sånn.... Basically at eier bør forme sin trening etter hunden, ikke at en hund tvinges inn i et "trossett" verre enn misjonærer på tur med religiøs overbevisning om at sitt tankesett er det rette. Uansett om det er overvoldelige idioter som banker en übermyk sart hundesjel, eller ikke-volds radikal rødt-stemmende fjortiser som tror at høydriftig, überbruksavla så-smått-på-grensa-til-psykisk-ustabil og skarp bikkje kan trenes uten å noen sinne si nei og bare bruke frolic.

Jeg kunne godt tenkt meg at det hadde samles flere av "eliten" i Norge som kunne vist sin filosofi. Videre kunne jeg også tenkt meg at noen fra f.eks Canis kunne vist at det man kan bruke samme metode på de myke hundene som på de litt hardere.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenkt meg at det hadde samles flere av "eliten" i Norge som kunne vist sin filosofi. Videre kunne jeg også tenkt meg at noen fra f.eks Canis kunne vist at det man kan bruke samme metode på de myke hundene som på de litt hardere.

Signerer dette. Det er tydelig at det florerer noe helt utrolig med misforståelser og fordommer mot positiv trening og klikkertrening, og at det hadde vært flott om man kunne fått oppklart dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle ha fått bestemme hvem som skulle formidle trening av hund på norsk tv, så hadde jeg veldig gjerne likt å sett de i den norske eliten som utelukkende bruker positive metoder (håper det finnes noen, evt. har jeg en anelse om at noen kommer seg dit etter året er ferdig) og canis.

Da hadde man fått mange perspektiver, og tatt liv av altfor mange myter (som nevnes ovenfor..). Det hadde potensielt åpnet øynene til flere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hadde vært mest interessant å se hvordan folk som FAKTISK driver med hund, trener, jeg... som forsvaret og politiet, og sett hvordan opptreningen til de ulike tjenestehundområdene foregår. Kanskje enkelte der også hadde fått øynene opp litt...

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vet ikke helt hvilke hundeskoler/trenere jeg kunne tenkt meg å se på norsk TV, men av de nevnte liker jeg Victoria Stilwell og hennes treningsmetoder :)

Liker Victoria Stilwell og hennes metoder. Så mye på det da programmet ble vist på TV, det er jo dessverre noen år siden nå, men følger henne og på FB. Synes det kunne blitt vist mer av henne på norsk TV, eller andre med positive treningsmrtoder.

Victoria Stilwell er et fryktelig menneske og fullstendig UBRUKELIG som pedagog.

1. Først fremstilles hundeeiere som helt inkompetente

2. Så fremmer hun sin egen suverenitet ved å vise hvor flink hun er som får det til på en to tre

3. Når eier skal prøve selv er hun snar til å fortelle dem alt de gjør feil

Grusomme damen!

Ikke noe galt med metodene hun forfekter - misforstå meg rett, men damen er fullstendig ubrukelig som pedagog og skikkelig uspiselig. Jeg blir bare rasende av å se på henne. Og hvem fanden trener hund i "slutboots"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Victoria Stilwell er et fryktelig menneske og fullstendig UBRUKELIG som pedagog.

1. Først fremstilles hundeeiere som helt inkompetente

2. Så fremmer hun sin egen suverenitet ved å vise hvor flink hun er som får det til på en to tre

3. Når eier skal prøve selv er hun snar til å fortelle dem alt de gjør feil

Grusomme damen!

Ikke noe galt med metodene hun forfekter - misforstå meg rett, men damen er fullstendig ubrukelig som pedagog og skikkelig uspiselig. Jeg blir bare rasende av å se på henne. Og hvem fanden trener hund i "slutboots"

:teehe: herlig beskrivelse!

Jeg må innrømme at jeg bare såvidt har sett henne så jeg vet ikke om det du skriver er slik de fleste oppfatter henne eller jeg ville oppfattet henne, men punktene du ramser opp er kvaliteter jeg absolutt ikke ønsker i en trener/instruktør, og det gjelder vel de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Liquorice

Victoria Stilwell er et fryktelig menneske og fullstendig UBRUKELIG som pedagog.

1. Først fremstilles hundeeiere som helt inkompetente

2. Så fremmer hun sin egen suverenitet ved å vise hvor flink hun er som får det til på en to tre

3. Når eier skal prøve selv er hun snar til å fortelle dem alt de gjør feil

Grusomme damen!

Ikke noe galt med metodene hun forfekter - misforstå meg rett, men damen er fullstendig ubrukelig som pedagog og skikkelig uspiselig. Jeg blir bare rasende av å se på henne. Og hvem fanden trener hund i "slutboots"

Nå er det flere år siden jeg så henne på TV da, men jeg husker henne ikke helt sånn. Jeg liker definitivt hennes metoder bedre enn Cesar Millans :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært ett gøy docudrama å følge (lagd av nrk helst) "Konkurranse hundene" hvor man følger hunder som trenes innen diverse disipliner og ser hvordan de trenes/konkurerer.

Ulempen med victoria stillwell og cesar millan er at begge dealer med "problemhunder", hadde vært gøy å se hvordan det er når folk gjør det riktig i stede.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det måtte vært et poeng at det skulle være hverdagslydighet slik at folk flest kunne ha interesse og nytte, men jeg er redd for at problemhunder selger bedre. Å følge et valpekurs synes jeg er en god ide.

Jeg kommer ikke helt på noen karismatiske trenere (som jeg har sett på video) med snille og effektive metoder, men jeg tenker at Siddis eller Fjellanger kan være bra. Eller Tess Erngren fra Good Dog.

Dokudramaet som du foreslår, @Tekopp høres artig ut, og også å se hvordan det skal gjøres når folk gjør det rett :) Vi trenger noen spin off-serier også, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne evt også være interessant å følge ulike hundeskoler med ulike filosofier (men da helst styre unna dominans-korrigere-for-hunden-er-sta typene). Velge ut en tre-fire ulike hundeskoler som trener litt forskjellig, også følge dem en stund, som nevnt dokudrama. Også at de da forklarer hvordan de trener og hvorfor de velger å trene på den måten de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men hadde det egentlig vært så mange utenfor sonen som hadde vært interessert i et sånt tv program i det hele tatt? Barbro børjesson hadde jo for noen år tilbake et dressurkurs/valpekurs i et tv program ca 10 min hver uke. Det var vel ikke akkurat en hit, liksom. Det var også et program om et valpekull, folk syns det var hyggelig, men ingen stor snakkis så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenke meg et tv program som ikke fokuserte på treningsmetoder og det tekniske. Men mer på hunden som en naturlig del av familien, som også fungerer på jakt, til trekk/kløv, turer osv. At det legges vekt på at dette ikke er noen heksekunst, men et resultat av sundt bondevett, aktivitet og samhandling. (man trenger ikke treningskunnskaper fra landslags nivå lp for å få den ultimate hverdagshund)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes "hundeskolen" som gikk på tv2 for noen år siden var veldig bra. Var der jeg ble opptatt av å trene hund, og jeg begynte å lære gamlehunden triks. Det var oslo hundeskole de var på, og såvidt jeg husker fikk de oppdrag hver uke. Også var det en som røk ut hver uke, den som gjorde det dårligst. Husker ikke helt hvordan det foregikk, men var hvertfall veldig gøy. Og mer sånn program som fenger mer enn bare de som er ekstremt opptatt av hund.

Av hundeskoler/instruktører ville jeg gjerne sett Fjellanger, Siddis, Canis og Maren Teiene. De jeg "kjenner til". Trenger ikke være kun klikkertrening liksom, men at treningen er belønningsbasert. Ikke noe røsk i nakken og dominansprat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også Hundeskolen var morsomt å se på. Reality show med hunder og eiere og med utfordringer og slikt :) Kunne likt å sett mer av det. Det må være det eneste reality showet jeg kunne tenke meg å vært med på selv :P

Kjenner ikke til så mange trenere i Norge, annet enn vanlige instruktører som ikke er så "store".

Jeg kunne likt å sett ett program om alle de ulike treningsformene. For eksempel at ulike trenere med ulike treningsmåter trente sammen, så vi fikk se forskjellene og resultatene. Nå blir man gjerne bare presentert for 1 måte på ett program, så det kunne vært fint å sett de ulike måtene. Dette kan være: en klikkertrener,en type Nordenstam, en annen type, en jeger, politi, fører hund trener osv :) Sett hvordan de trener rett og slett.

Jeg så ett program som handlet om 2 eiere i hver episode som hadde problemhunder(eller de som var problemeiere). Så ble disse to personene sendt (uten hund) til ulike profesjonelle hvor de var i en uke og lærte om hund. Dette kunne være sledehunder, militærhunder, gjeterhunder, cirkushunder , jakt osv. I hvert fall til folk som var veldig flinke med hund. Så lærte de masse hos de de var hos og kom hjem til seg selv med alt de hadde lært og kunne jobbe med sin egen hund. Veldig interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...