Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

Vært på omvisning på fødeavdelinga i ettermiddag. Og brått ble det veldig veldig virkelig. kjenner jeg både gruer meg og gleder meg, og er veldig spent. Veldig greit å ha fått en omvisning og snakket litt om smertelindring og slikt.

Også ble jeg veldig emosjonell :P nå skjer det jo straks, tror det gikk ordentlig opp for meg når vi var der :lol:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Jeg har ingen kontakter innen helsevesenet, men ringte fødestua selv og spurte om tidlig ul. Det var ingen problem. Så vil tro at om folk bare spør så vil veldig mange flere få tidlig ul, men folk flest tenker ikke over at det er mulig uten "spesiell grunn". Da er det nemlig opp til fødestua/avdelingen om de har kapasitet til å ta tidlig ul. Hos "oss" så syns de bare det er positivt med tidlig ul, spesielt om mor er urolig.

Alle får jo tidlig ul om man vil, men man må jo egentlig betale en del for det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også mange tidlig ul, hos offentlig gynokolog, betalte ikke for dem.

Men som sagt, forskjell på tidlig ul og innvilget planlagt keisersnitt, når man nesten blir avblåst som vanlig gravid om man tar det opp, da er det litt rart at de i helsevesenet får det lett som bare det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke private som tilbyr det her. Så da må vi reise langt.

Det kan tenkes at det er grunnen til at de gjør det hos dere da. Her hadde man ikke fått det på sykehuset uten grunn.

Efdit: her er det fler private som tilbyr det i tilegg til offentlige.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på babysvømming for første gang i dag. Var usikker på hva hun ville synes om det, men det var moro. Hun taklet det kjempe fint. Å dusje før og etter var ikke moro. Men å bade med mamma og pappa var stas. Lo til og med litt av pappa :P

Dette blir moro.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det stor forskjell på om man har noen forhistorie/kroniske sykdommer etc med tanke på ul. Jeg kommer til å ha minst 10 ul dette svangerskapet, og betaler ikke en krone. Om en med et normalt svangerskap uten de vanlige risikoene skulle hatt ul utenom ordinær, måtte de ha betalt rundt 1000 kr per ul.

@Krilo, selvsagt er det forskjeller. Poenget mitt er at når man jobber på sykehus, har "riktige" kontakter som kanskje kjenner en fra tidligere og evt tidligere opplevelser, så kan det hende det lettere blir innvilget. Dersom man "bare" har fødselsangst så skal det ofte litt til å faktisk overbevise legen sin om det. Har jeg hørt... Uansett synes jeg at det er teit at helsepersonell med kompetanse innenfor svangerskap/fødsler/nyfødte ønsker KS uten grunn. Det er jo faktisk større risiko med det enn å føde vaginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det stor forskjell på om man har noen forhistorie/kroniske sykdommer etc med tanke på ul. Jeg kommer til å ha minst 10 ul dette svangerskapet, og betaler ikke en krone. Om en med et normalt svangerskap uten de vanlige risikoene skulle hatt ul utenom ordinær, måtte de ha betalt rundt 1000 kr per ul.

@Krilo, selvsagt er det forskjeller. Poenget mitt er at når man jobber på sykehus, har "riktige" kontakter som kanskje kjenner en fra tidligere og evt tidligere opplevelser, så kan det hende det lettere blir innvilget. Dersom man "bare" har fødselsangst så skal det ofte litt til å faktisk overbevise legen sin om det. Har jeg hørt... Uansett synes jeg at det er teit at helsepersonell med kompetanse innenfor svangerskap/fødsler/nyfødte ønsker KS uten grunn. Det er jo faktisk større risiko med det enn å føde vaginalt.

Vi er enige :) måtte bare presisere at det er litt "drøyere" med ks enn ul om du skjønner :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stolen er kjempefin! Men litt "større" i bøylen enn de som de bruker i barnehagen, så hun klarer å reise seg, men kommer ikke opp i stående på setet enda i det minste :lol: Får eventuelt fjerne fotbrettet så hun ikke får noe å reise seg opp på. Fikk med seler også, så får bruke det om alt annet slår feil.

Forresten, hvordan få lys våkent barn? Ta med halvsovende barn på badet og ta kveldsstellet. :aww: Nå leker hun med duplo.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stolen er kjempefin! Men litt "større" i bøylen enn de som de bruker i barnehagen, så hun klarer å reise seg, men kommer ikke opp i stående på setet enda i det minste :lol: Får eventuelt fjerne fotbrettet så hun ikke får noe å reise seg opp på. Fikk med seler også, så får bruke det om alt annet slår feil.

Jeg husker mamma endte opp med å knyte fast søsteren min i tripp-trapp-stolen med et skjerf. :lol: Det var veldig bra, for en gang hang ungen opp-ned ut av stolen i skjerfet. Etter det kjøpte de sele. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke ilegge folk holdninger (det er egentlig ganske ufint), at man stiller et spørsmål sier jo ikke noe om holdningen til vedkommende. Jeg kan garantere at holdningen til vedkommende er veldig lik min, at man ikke forstår hvorfor det er blitt så vanlig eller ønskelig med planlagt keisersnitt.

Jeg syns du reagerte ganske sterkt selv?

Jeg ble spurt av en venninne som er legestudent om jeg hadde tenkt å ta keisersnitt, jeg fikk rett og slett helt bakoversveis for i mitt hode er det virkelig ikke noe man planlegger (med mindre det er medisinske grunner for at det må gjøres). Tydeligvis er det dog slik blitt og var visst ikke vanskelig å få krevd keisersnitt om man ønsket det.

Veldig rart i mitt hode ihvertfall..

Jo, dersom det første innlegget er korrekt sitert, vil jeg påstå at det har med holdninger å gjøre hvis man stiller spørsmål om noen har tenkt å ta keisersnitt (under forutsening om tilstrekkelig kunnskap om temaet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner skal ha planlagt keisersnitt, hun mener at det er helt normalt om dagen og at det er få som fortsatt føder naturlig!? Jeg må ærlig innrømme at det er første gangen jeg hører om noen som skal ha planlagt keisersnitt, alle jeg kjenner har født naturlig eller måtte ha keisersnitt pga komplikasjoner. Trodde det måtte være ganske god grunn før man fikk planlagt keisersnitt jeg?

Det varierer vel på de som vurderer det også, og hvordan hun legger det frem. Jeg tviler veldig sterkt på at hun har fått innvilga planlagt keisersnitt "bare fordi".

Det er 18% av alle fødende kvinner som må ha keisersnitt, så det der er nok bare synsing. :)

Det er temmelig naivt av en del som tror det er lettere med keisersnitt. Det er en risiko, og man blir jo redusert i 6 uker etterpå. Skjønner ikke dem som vil altså, det må jo være veldig kjekt å være ferdig når man er ferdig liksom?

Nå skal ikke jeg starte noen ny runde med "skremselspropaganda", men fødselen merkes ei lita stund etter at ungen er ute altså :aww: Jeg var helt smertefri 2-3 uker etter fødselen. Ble klippet, så de stingene hadde nok litt å si da. Men! Det var langt fra så ille som jeg hadde frykta, og de som tar keisersnitt har normalt mye mer smerter i mye lengre tid. Jeg ville aldri ønska meg keisersnitt.

Lillemor her er på vippen på om hun trenger dupp i barnehagen eller ei. Rent praktisk løser vi det slik at hun får velge selv fra dag til dag om hun vil sove. Det funker greit, men de dagene hun ikke sover tar hun naturlig nok kveld litt tidligere. Idag ble det på sofaen, før barne-tv var ferdig. Jeg bar henne i seng og skifta på henne der uten at hun fortrakk ei mine, så hun var sliten, ei 12-timersnatt var helt på sin plass. Men det er jo så kjedelig for meg at hun legger seg så tidlig.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du reagerte ganske sterkt selv? Jo, dersom det første innlegget er korrekt sitert, vil jeg påstå at det har med holdninger å gjøre hvis man stiller spørsmål om noen har tenkt å ta keisersnitt (under forutsening om tilstrekkelig kunnskap om temaet).
Endret innlegg da jeg tror jeg misforsto deg. Jeg reagerte sterkt på hvor normalt det tydeligvis var, ikke på spørsmålet til min venninne. Mulig jeg skrev det litt klønete :) Men uansett syntes jeg du hoppe tlitt vel til konklusjon.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stolen er kjempefin! Men litt "større" i bøylen enn de som de bruker i barnehagen, så hun klarer å reise seg, men kommer ikke opp i stående på setet enda i det minste :lol: Får eventuelt fjerne fotbrettet så hun ikke får noe å reise seg opp på. Fikk med seler også, så får bruke det om alt annet slår feil.

 

 

Forresten, hvordan få lys våkent barn? Ta med halvsovende barn på badet og ta kveldsstellet. :aww: Nå leker hun med duplo.

Vi har sånn småbarnsbøyle med seterygg, og ei kråka som plutselig reiser seg.. Fotbrettet blir straks fjernet + vi skal kjøpe inn sele..

Ellers har vi det festlig ol kvelden.. Gubben og M sover til 9-10 om dagene, noe som betyr at hun ikke legger seg før 9-10 om kveldene.. Jeg er ødelagt fra klokka 8, for da har jo jeg vært våken i 14 timer.. Så nå står jeg på kjøkkenet og overlatt M til han som lar henne sove lenge..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sånn småbarnsbøyle med seterygg, og ei kråka som plutselig reiser seg.. Fotbrettet blir straks fjernet + vi skal kjøpe inn sele..

Ellers har vi det festlig ol kvelden.. Gubben og M sover til 9-10 om dagene, noe som betyr at hun ikke legger seg før 9-10 om kveldene.. Jeg er ødelagt fra klokka 8, for da har jo jeg vært våken i 14 timer.. Så nå står jeg på kjøkkenet og overlatt M til han som lar henne sove lenge..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Er sånn vi og har fått ja. Kommer hun seg opp og stå på selve setet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble spurt av en venninne som er legestudent om jeg hadde tenkt å ta keisersnitt, jeg fikk rett og slett helt bakoversveis for i mitt hode er det virkelig ikke noe man planlegger (med mindre det er medisinske grunner for at det må gjøres). Tydeligvis er det dog slik blitt og var visst ikke vanskelig å få krevd keisersnitt om man ønsket det.

Veldig rart i mitt hode ihvertfall..

Syns det er fint jeg, at de få som virkelig ønsker får mulighet til det. De fleste mennesker som ønsker dette har en god grunn, og man må gjennom samtaler for å få det godkjent. Syns heller det er en skremmende holdning å se ned på dem som har tatt den avgjørelsen om sin egen kropp. Det er veldig mye vi mennesker gjør i dag som er unaturlig - inkludert fødsel på sykehuset med smertelindring.

Det sies at risikoen er større for mor og barn ved keisersnitt, men disse tallene tar jo utgangspunkt i alle keisersnitt - også hastesnittene og snittene som gjøres pga sykt barn eller andre spesielle forhold. Det er risikoer knyttet til både vaginal fødsel og keisersnitt, og jeg mener mor - sammen med fagpersonell - må finne ut hva som er best for henne og barnet, enten det er varginal fødsel eller planlagt keisersnitt.

The National Institute for Clinical Excellence has revised its judgement and now says that, overall, caesareans are no more risky than vaginal deliveries – though the risks are different. The risks of caesareans are related to having major surgery and there are longer recovery times and that can interfere with the initiation of breastfeeding. Women who have vaginal births have a slightly higher risk of internal injuries. There is no conclusive evidence on maternal and child death during the two forms of childbirth and what exists is conflicting. The risk however in both cases is very small. Children born by caesarean are nearly twice as likely to receive neonatal intensive care – but that is likely to relate to the reason they opted for a caesarean rather than the caesarean itself. There is a strong desire for better counselling about these risks to help women understand what they mean.

http://www.theguardian.com/politics/reality-check-with-polly-curtis/2011/nov/23/health#block-6

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er fint jeg, at de få som virkelig ønsker får mulighet til det. De fleste mennesker som ønsker dette har en god grunn, og man må gjennom samtaler for å få det godkjent. Syns heller det er en skremmende holdning å se ned på dem som har tatt den avgjørelsen om sin egen kropp. Det er veldig mye vi mennesker gjør i dag som er unaturlig - inkludert fødsel på sykehuset med smertelindring.

Det sies at risikoen er større for mor og barn ved keisersnitt, men disse tallene tar jo utgangspunkt i alle keisersnitt - også hastesnittene og snittene som gjøres pga sykt barn eller andre spesielle forhold. Det er risikoer knyttet til både vaginal fødsel og keisersnitt, og jeg mener mor - sammen med fagpersonell - må finne ut hva som er best for henne og barnet, enten det er varginal fødsel eller planlagt keisersnitt.

http://www.theguardian.com/politics/reality-check-with-polly-curtis/2011/nov/23/health#block-6

Det handler ikke om å se ned på folk som ønsker KS, men om hvor forskjellige legene er. Det er tydeligvis ikke alle steder man må gjennom samtaler for å få det innvilget. Og det er heller ikke alle leger som har spesielt god kompetanse når det gjelder svangerskap og forløsning.

Klart, mange av ks er jo hasteks fordi enten mor eller barn er i fare. Men det er en grunn til at også ekstremt premature blir forløst med KS så langt det lar seg gjøre. Kroppen til babyen blir "skvist", slik at fostervann blir presset ut av lungene og de fungerer bedre enda raskere enn ved ks. Etter KS ser vi på jobben flere babyer som er kvalme eller får infeksjoner (lungebetennelser feks) enn hos de som blir født vaginalt.

Dette er noe jeg har følelsen av at ikke blir informert om på konsultasjoner hos fastlegen feks.

Jeg er 95% sikker på at jeg hadde fått innvilget KS uten problemer pga det som skjedde sist. Likevel så har vi ikke snakket et ord om det på kontroller. Det er rett og slett ikke aktuelt, med mindre et av livene våre står i fare. Jeg var oppe og gikk etter noen få timer sist, og kom med raskt selv om det var ømt noen uker. Tenker at for meg så er det bedre at det er ømt en stund, i stedenfor at jeg må tenke på hvor tungt jeg løfter, og måtte tenke på operasjonssåret. Mange tror nok at KS er en enkel løsning, uten at de faktisk får vite hva konsekvensene av det er....

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å se ned på folk som ønsker KS, men om hvor forskjellige legene er. Det er tydeligvis ikke alle steder man må gjennom samtaler for å få det innvilget. Og det er heller ikke alle leger som har spesielt god kompetanse når det gjelder svangerskap og forløsning.

Jeg er 95% sikker på at jeg hadde fått innvilget KS uten problemer pga det som skjedde sist. Likevel så har vi ikke snakket et ord om det på kontroller. Det er rett og slett ikke aktuelt, med mindre et av livene våre står i fare. Jeg var oppe og gikk etter noen få timer sist, og kom med raskt selv om det var ømt noen uker. Tenker at for meg så er det bedre at det er ømt en stund, i stedenfor at jeg må tenke på hvor tungt jeg løfter, og måtte tenke på operasjonssåret. Mange tror nok at KS er en enkel løsning, uten at de faktisk får vite hva konsekvensene av det er...

Det er veldig mange som ser ned på planlagt keisersnitt. Så det handler mye om det også.

Jeg tror mødre i Norge får god informasjon om hva konsekvensene er, og jeg er ganske sikker på at det er et fåtall av dem som ønsker planlagt keisersnitt som velger dette fordi de tror det er en enkel løsning (dette spinner tilbake på det med å se ned på planlagt keisersnitt). Risikovurderingen man blir presentert for på forhånd er også en samlet risiko for alle snitt, altså vil jeg da påstå at de meget godt vet hva konsekvensene kan være. I de fleste tilfeller er heldigvis både vaginal fødsel og planlagt keisersnitt forbundet med lav risiko, begge med sine fordeler og ulemper. :)

Hastesnitt er forøvrig forbundet med høyere risiko, så det er jo mange som også lurer på hvorfor det ofte ventes til det lengste (ref: med mindre det står om liv) med å utføre keisersnitt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på babysvømming for første gang i dag. Var usikker på hva hun ville synes om det, men det var moro. Hun taklet det kjempe fint. Å dusje før og etter var ikke moro. Men å bade med mamma og pappa var stas. Lo til og med litt av pappa :P

Dette blir moro.

Er du sikker på at dere må dusje babyen? Hos oss må man ikke dusje de aller minste, de er for det meste veldig rene uansett og det er som regel mange inntrykk ellers. Spør de om dere må dusje babyen :) Ellers er det supert å trene i dusjen hjemme. Både på lydene og å skru temperaturen litt ned om dere ikke allerede har gjort det (antar dere bader i 32-34 grader et sted) :)

Om to uker begynner babysvømmingen igjen her og jeg gleder meg. Spesielt til en helt ny gruppe med nyfødte babyer, det er så morsomt å få sånne foreldre på time. Spesielt pappaene. Sist var det en som utbrøt "Jeg tenkte dette ble stas, men ikke SÅ stas!", engasjerte pappaer er så koselig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke babysvømming på oss nå heller :( Vi prøver igjen til høsten.

Men, er vel ingenting i veien for å ta henne med i svømmehallen der de arrangerer babysvømming? Altså andre dager?

Kjør på :) Ta med dere leker, det er ikke sikkert de har noe særlig (om det er lov, pleier være det) :) Og vær obs på at hun kan bli fort sliten. De første gangene ungene er hos oss kan selv 1-2åringer være kjempeslitne etter 20 minutter (så det er ikke nødvendigvis at de ikke liker det ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på :) Ta med dere leker, det er ikke sikkert de har noe særlig (om det er lov, pleier være det) :) Og vær obs på at hun kan bli fort sliten. De første gangene ungene er hos oss kan selv 1-2åringer være kjempeslitne etter 20 minutter (så det er ikke nødvendigvis at de ikke liker det ;) ).

Hvilken vanntemp er kaldeste det er "greit" å ta med barn i? Må sjekke den lokale svømmehallen om den er brukanes, men mener de satte ned vanntempen der fordi enkelte klaget på at det var for varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
×
×
  • Opprett ny...