Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

http://www.babyverden.no/Fodsel/Diverse/Vent-med-a-klippe-navlestrengen/

:)

Edit: Det plager meg bare mer at de gjorde det så fort når jeg leser slike artikler. Jeg fødte på Ullevål i 2013, de burde visst det! Der og da klarte jeg ikke huske og tenke på alt. :hmm:

Oi. Men så rart at det ikke er blitt rutine på å vente litt med klippinga da :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.babyverden.no/Fodsel/Diverse/Vent-med-a-klippe-navlestrengen/

:)

Edit: Det plager meg bare mer at de gjorde det så fort når jeg leser slike artikler. Jeg fødte på Ullevål i 2013, de burde visst det! Der og da klarte jeg ikke huske og tenke på alt. :hmm:

Dette var kjempeinteressant lesing og noe jeg virkelig ikke var klar over. Takk for at du delte!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, sying mens jeg endelig skulle få møtte og se på og kose med datteren min, var det verste med hele fødselen.

(Dessuten er jeg sur på barnepleieren som bare løftet henne opp og stappet puppen inn i gapet hennes, da jeg lå og nøt synet av henne som kikket rundt seg så våken og fin, med hodet løftet tilogmed.

Jeg vet at hun ville klart det selv temmelig raskt. Også er jeg sur på meg selv som ikke husket å be om sen avnavling enda det var noe jeg hadde tenkt på på forhånd.)

Ååh husker egentlig ikke, men tror jeg hadde fått ida på brystet da de sydde? Syns egentlig det var det vondeste med hele fødselen. Ikke selve syinga, men undersøkelsen :lol: Det føltes så innmari bortkasta, også var det så skrekkelig sårt. :aww:

Husker egentlig veldig lite av akkurat den tiden etterpå, men husker at lillemor fant puppen selv, og laget verdens rareste små lyder :wub: Hun gråt ikke før hun var mange timer gammel.

Høres helt idiotisk ut at de har så dårlige rutiner på det der på ullevål :o Både med å presse barnet på pupp og tidlig avnavling. Trengte ikke si noen ting om det jeg, de sa det selv at de venter til pulseringen er ferdig før de klipper.

Derimot så ble det endel styr da jeg skulle ut av badekaret :lol: De ville ha ut vannet før morkake og sånt kom, men da de begynte å tappe ut vannet kom alt utover gulvet, så de stakkars damene løp som gale og prøvde å tørke det verste mens morkaka kom med et klask i bunnen på badekaret og jeg reiste meg opp og begynte å spyle meg selv. :lol: Lenge leve kaoset. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også ha sen avnavning, men når det kom til stykket syns jeg de brukte sin tid så jeg begynte å mase om å få han opp på brystet :sleep:

Angående nakenhet, forsvinner all blygsel i en slik situasjon slik flere har sagt, det gjorde det for meg hvertfall. Jeg ble hjulpet ut av badekaret med såpass "gode" rier (de undskyldte ordbruken til og med "ja, det bare heter det, vi vet at de ikke er gode for deg" :pinch: ), at jeg hadde nok med å holde meg stående, og syns det var helt ålreit å bli klappet tør av en fremmed dame (...), og hjulpet inn i en sykehusskjorte. Tanken på å klare å få på seg klær (hvis den skjorta passerer som det...) virket så uoppnåelig at jeg spurte om jeg ikke bare kunne tasse naken over gangen til fødestua, men neida, de ville opprettholde en viss anstendighet :teehe:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også ha sen avnavning, men når det kom til stykket syns jeg de brukte sin tid så jeg begynte å mase om å få han opp på brystet :sleep:

Angående nakenhet, forsvinner all blygsel i en slik situasjon slik flere har sagt, det gjorde det for meg hvertfall. Jeg ble hjulpet ut av badekaret med såpass "gode" rier (de undskyldte ordbruken til og med "ja, det bare heter det, vi vet at de ikke er gode for deg" :pinch: ), at jeg hadde nok med å holde meg stående, og syns det var helt ålreit å bli klappet tør av en fremmed dame (...), og hjulpet inn i en sykehusskjorte. Tanken på å klare å få på seg klær (hvis den skjorta passerer som det...) virket så uoppnåelig at jeg spurte om jeg ikke bare kunne tasse naken over gangen til fødestua, men neida, de ville opprettholde en viss anstendighet :teehe:

Åh herregud, jeg er glad jeg slapp å forflytte meg noen plass med "gode rier". :o:lol: Måtte vente ut rier før jeg kunne forflytte meg fra ambulansebåre til seng, og div. Men det var veldig greit å kunne ligge heeeeelt stille når de verste riene var der. Uansett så hyperventilerte jeg så gæli at jeg holdt på å besvime av å sitte oppreist "pust litt mindre du" Særlig. :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.babyverden.no/Fodsel/Diverse/Vent-med-a-klippe-navlestrengen/

:)

Edit: Det plager meg bare mer at de gjorde det så fort når jeg leser slike artikler. Jeg fødte på Ullevål i 2013, de burde visst det! Der og da klarte jeg ikke huske og tenke på alt. :hmm:

Takk for at du la ut link! Det der ante jeg ikke, vet ikke hva slags rutiner de har her, men skal i hvert fall ta det opp med jordmor eller det som passer når det nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh husker egentlig ikke, men tror jeg hadde fått ida på brystet da de sydde? Syns egentlig det var det vondeste med hele fødselen. Ikke selve syinga, men undersøkelsen :lol: Det føltes så innmari bortkasta, også var det så skrekkelig sårt. :aww:

Husker egentlig veldig lite av akkurat den tiden etterpå, men husker at lillemor fant puppen selv, og laget verdens rareste små lyder :wub: Hun gråt ikke før hun var mange timer gammel.

Høres helt idiotisk ut at de har så dårlige rutiner på det der på ullevål :o Både med å presse barnet på pupp og tidlig avnavling. Trengte ikke si noen ting om det jeg, de sa det selv at de venter til pulseringen er ferdig før de...

Trenger jo ikke å være rutine selv om det ble gjort i @Marie sin situasjon. Det er forskjellige meninger rundt det, noen venter en stund mens andre klipper med en gang. Amming er også noe folk gjør helt forskjellig. Noen er tålmodige, mens andre ikke er så tålmodige og tyr til ekstra hjelp ganske kjapt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jo ikke å være rutine selv om det ble gjort i @Marie sin situasjon. Det er forskjellige meninger rundt det, noen venter en stund mens andre klipper med en gang. Amming er også noe folk gjør helt forskjellig. Noen er tålmodige, mens andre ikke er så tålmodige og tyr til ekstra hjelp ganske kjapt.

Det er jo åpenbart ingen god rutine på det om "alle" gjør forskjellige ting og sier forskjellig. Det er meg bekjent ingen negative konsekvenser av sen avnavling, kun positive. Samme med å la barnet finne brystet selv (forutsatt at det har forutsetninger for å klare det) så da synes jeg det er dårlig at Ullevål (eller hvilket somhelst sykehus) ikke har bedre rutiner på å i det minste spørre hva mor ønsker, om hun har tanker om det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker liksom ingenting av sånt jeg :|

Så klare i hodet dere er etter fødselen da? :lol:

Jeg husker at ungen tok salto ut så jordmor kom med et utrop, at han var sleip som en ål og hadde det sinteste trynet ( og blikket) jeg noensinne hadde sett når de la han på brystet mitt og jeg har bare vage minner om noe navlestrenggreier ( men husker ikke når) og husker virkelig ikke om de prøvde å få han til å ta pupp. It's all a blur :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, sying mens jeg endelig skulle få møtte og se på og kose med datteren min, var det verste med hele fødselen.

(Dessuten er jeg sur på barnepleieren som bare løftet henne opp og stappet puppen inn i gapet hennes, da jeg lå og nøt synet av henne som kikket rundt seg så våken og fin, med hodet løftet tilogmed.

Jeg vet at hun ville klart det selv temmelig raskt. Også er jeg sur på meg selv som ikke husket å be om sen avnavling enda det var noe jeg hadde tenkt på på forhånd.) 

I Trondheim var det rutine med sen avnavling Og tørke babyen før de kasta den oppå meg.. Så da var jo alle krav innfridd og jeg kunne føde :lol:

Jeg ville også ha sen avnavning, men når det kom til stykket syns jeg de brukte sin tid så jeg begynte å mase om å få han opp på brystet  :sleep:

 

Angående nakenhet, forsvinner all blygsel i en slik situasjon slik flere har sagt, det gjorde det for meg hvertfall. Jeg ble hjulpet ut av badekaret med såpass "gode" rier (de undskyldte ordbruken til og med "ja, det bare heter det, vi vet at de ikke er gode for deg"  :pinch: ), at jeg hadde nok med å holde meg stående, og syns det var helt ålreit å bli klappet tør av en fremmed dame (...), og hjulpet inn i en sykehusskjorte. Tanken på å klare å få på seg klær (hvis den skjorta passerer som det...) virket så uoppnåelig at jeg spurte om jeg ikke bare kunne tasse naken over gangen til fødestua, men neida, de ville opprettholde en viss anstendighet  :teehe:  

Jeg ville også bare gå og legge meg naken i senga da badekaret ikke funket, men ble tørket og påkledd jeg også :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo åpenbart ingen god rutine på det om "alle" gjør forskjellige ting og sier forskjellig. Det er meg bekjent ingen negative konsekvenser av sen avnavling, kun positive. Samme med å la barnet finne brystet selv (forutsatt at det har forutsetninger for å klare det) så da synes jeg det er dårlig at Ullevål (eller hvilket somhelst sykehus) ikke har bedre rutiner på å i det minste spørre hva mor ønsker, om hun har tanker om det.

Man har jo forskjellige meninger og erfaringer. Jeg har ikke så god peiling på det, i og med at jeg kun har med de syke nyfødte å gjøre (eller de man mistenker kan være syke), og da blir de jo avnavlet med en gang. Men det betyr ikke at de ikke har noen rutine på sånt bare fordi en jordmor velger å gjøre det annerledes. Blir det samme som "på liv og død" på mandag, når de skulle intubere (legge på respirator) en prematur og den virkelig holdt på å stryke med fordi en annen skulle få prøve seg. Eller da legen skulle legge inn veneflon på den premature, og tok tlf flere ganger uten å sprite hendene sine før han tok på barnet. Det betyr ikke at det er rutinen (prosedyre) selv om andre velger å gjøre det annerledes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo forskjellige meninger og erfaringer. Jeg har ikke så god peiling på det, i og med at jeg kun har med de syke nyfødte å gjøre (eller de man mistenker kan være syke), og da blir de jo avnavlet med en gang. Men det betyr ikke at de ikke har noen rutine på sånt bare fordi en jordmor velger å gjøre det annerledes. Blir det samme som "på liv og død" på mandag, når de skulle intubere (legge på respirator) en prematur og den virkelig holdt på å stryke med fordi en annen skulle få prøve seg. Eller da legen skulle legge inn veneflon på den premature, og tok tlf flere ganger uten å sprite hendene sine før han tok på barnet. Det betyr ikke at det er rutinen (prosedyre) selv om andre velger å gjøre det annerledes.

Da er det jo enten brudd/avvik på rutinen om det ikke er det som er rutine, dårlig eller manglende om det ikke er noe standard rutine. Er det det som Er rutinen så mener jeg det er dårlig. Uansett synes jeg det er synd at det blir gjort slik.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo enten brudd/avvik på rutinen om det ikke er det som er rutine, dårlig eller manglende om det ikke er noe standard rutine. Er det det som Er rutinen så mener jeg det er dårlig. Uansett synes jeg det er synd at det blir gjort slik.

Vi har prosedyrer på hvordan omtrent alt gjøres på avdelingen. Likevel er det mange som gjør det annerledes, fordi de har erfaring med at det fungerer bedre. Når foreldrene er vant til å se at det utføres på en bestemt måte, og en annen gjør det litt annerledes så kan de begynne å lure. Likevel så betyr ikke det at det er feil. Eller at det er den som gjør det "feil" som følger prosedyren, fordi det er det eneste de har sett. Derfor synes jeg det blir feil å mene at det er dårlig å ikke ha rutine på diverse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prosedyrer på hvordan omtrent alt gjøres på avdelingen. Likevel er det mange som gjør det annerledes, fordi de har erfaring med at det fungerer bedre. Når foreldrene er vant til å se at det utføres på en bestemt måte, og en annen gjør det litt annerledes så kan de begynne å lure. Likevel så betyr ikke det at det er feil. Eller at det er den som gjør det "feil" som følger prosedyren, fordi det er det eneste de har sett. Derfor synes jeg det blir feil å mene at det er dårlig å ikke ha rutine på diverse.

Da er vi åpenbart uenige,men jeg har kun sagt noe om tidlig avnavling og ikke la barnet finne brystet selv, ikke om noe annet. Det går ikke på hva som passer pleier eller jm best og dermed blir best for barnet i den situasjonen. Akkurat det ser jeg ikke noen grunn til å i det minste ikke høre om mor har ønsker før man gjør det. Så jeg holder på at jeg synes det er dårlig/manglende/brudd på rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia fikk barnehagen til å ringe meg i formiddag, for jeg MÅTTE komme med skiene hennes. Forklaringen når jeg kom ditt var ganske enkelt; De skal nemlig ha skidag med skirenn og divers neste uke, så hun har ikke tid til å leke, hun må TRENE. Når jeg hentet henne så var hun den eneste ungen som fortsatt var ute, i halvmørket, og stod på ski rundt og rundt barnehagen :lol: Hun mente selv at hun ikke var så god enda, men det er ikke noe problem for hun løser det til helgen. Da skal hun nemlig stå på ski opp og ned et svært ordentlig fjell, og når hun var ferdig med det måtte hun være god :aww: Vi prøvde å ha en snakk om hvordan det er morsomt å delta, samme hva slags plassering man får. Fikk da spørsmål om "Liker du kanskje ikke å vinne du mamma?" "Joda Sophia, men det er jo å delta med de andre som er det virkelige morsomme!" Fikk en sånn halveis ondskapsfull-medlidenhet latter og til svar at "Du synes nok det, men jeg vil vinne jeg."

:|

:lol: :lol: :lol: Hun er morsom hun der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

H og pappaen var på badet for kveldsstellet da jeg hørte et vræl. Ikke lenge etter roper pappaen at jeg må komme og se. Der står H, oppløst i tårer foran doen. Hun hadde mista (sluppet?) lille geitekilling-figuren sin i do :lol: Pappaen hadde ryggen til mens hun satt der med figuren i hånda, så han tror hun slapp den oppi med vilje før hun brått innså hva som hadde skjedd. Snarrådig pappa sprang og fant engangshanske og berga opp killingen til mamsen som ga den en grundig vask med både sprit og såpe. H ble lykkelig igjen og ville ha den med seg når hun skulle legge seg, men lovet at den skulle få stå i ro oppå nattbordet.

:teehe:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke babyen min er skrudd riktig sammen. Overtrøtt men hun bare smiler og ler :P

Kan jo ikke sove når vi har besøk må jeg jo skjønne.

Jeg kjenner at jeg har dårlig avreagering på at vi ikke fikk somlet oss til nyfødt fotografering. Men de ukene bare forsvant. Har jo masse bilder men ikke sånne nyfødt bilder. Og det stikker hver gang jeg ser sånne. Prøver å trøste meg med at jeg har et fint bilde når hun er 2,5 mnd på lammeskinn. Og at det skal bli fine bilder når hun kan sitte etc.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...