Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Mulig at det har forandret seg siden jeg fikk barn, men nei, eksen måtte skrive under på at han var faren på sykehuset etter fødsel, ikke noe under svangerskapet :)

Vi har opplyst om far på første kontrollen eller noe ja. Vi har også fylt uten noen papirer som vi fikk på oul som skal leveres når vi skal på føden.

Opplyste om det og ga informasjon under den første timen. Men vi fikk ikke noe papirer på oul :-/ ingen som har sagt noe om det til oss heller... hmm..

Jo det er en farskapserklæring som må fylles ut.

Hvor, når får man tak i slikt? ingen som har sagt noe til oss om at vi må det jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at det har forandret seg siden jeg fikk barn, men nei, eksen måtte skrive under på at han var faren på sykehuset etter fødsel, ikke noe under svangerskapet :) 

Samme her..

Og jeg, veldig vittig, sa "gratulere.. Du er nå offisielt en pappa" til mannen min :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som er ugifte og har barn, må man gjøre noe mer enn å opplyse om hvem som er far på 1. svangerskapskontroll når man fyller ut helseskjemaet? altså, må far sende inn noe for å stå som far til barnet?

pappaen skrev under for fødsel hos oss. Var grei å ha det gjort. Mener de tok kopi av leg og.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo komme ned bakkan og innom her hvis du vil.. Jeg har frisørutsyr og alt her :) så kan jeg i værste fall peke på hvor du skal klippe :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kanskje det? :ahappy: Men jeg må prøve hos frisør først, for nå har hun kjempelangt hår, men i varierende lengde, så jeg trooor det er best at noen kyndige prøver først :P

Det tror jeg på, hehe.

Skjønner litt mer nå da, tok meg sammen og leste grundig gjennom det som står på nav.no. Er jo endel god info der faktisk, en må bare finlese og krysslese med mange forskjellige sider/overskrifter for å se sammenhengen.

Urk, må se på det der jeg også snart. Sist ble jeg helt fortvila, det er ganske utrolig hvor komplisert det går an å formidle et regelverk. Jeg anser meg selv som en normalt oppegående person, men det derre der var helt utmattende. Gruer meg. Sist fylte jeg ut alt riktig, men fikk ikke noe penger før flere uker ut i permisjonen. Ringte 4 ganger før jeg greide å få nøsta opp i det. Joda, de hadde fått søknaden og alt var korrekt, men det var lagt til side fordi de hadde regna med at jeg fikk penger fra arbeidsgiver og de bare skulle refundere. Eh, nei? :gaah:

dere som er ugifte og har barn, må man gjøre noe mer enn å opplyse om hvem som er far på 1. svangerskapskontroll når man fyller ut helseskjemaet? altså, må far sende inn noe for å stå som far til barnet?

Pappaen må fylle ut farskapserklæring etter fødsel :) Her i Trondheim bryr de seg ikke om det før da iallefall, i tillegg til at opplysninger om far står på fødselsskjemaet som Siri Eveline nevner.

Vi er inne i en god leggerutine igjen, det er så deilig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kanskje det?  :ahappy: Men jeg må prøve hos frisør først, for nå har hun kjempelangt hår, men i varierende lengde, så jeg trooor det er best at noen kyndige prøver først :P

 

 

Urk, må se på det der jeg også snart. Sist ble jeg helt fortvila, det er ganske utrolig hvor komplisert det går an å formidle et regelverk. Jeg anser meg selv som en normalt oppegående person, men det derre der var helt utmattende. Gruer meg. Sist fylte jeg ut alt riktig, men fikk ikke noe penger før flere uker ut i permisjonen. Ringte 4 ganger før jeg greide å få nøsta opp i det. Joda, de hadde fått søknaden og alt var korrekt, men det var lagt til side fordi de hadde regna med at jeg fikk penger fra arbeidsgiver og de bare skulle refundere. Eh, nei? :gaah:

 

 

Pappaen må fylle ut farskapserklæring etter fødsel :) Her i Trondheim bryr de seg ikke om det før da iallefall, i tillegg til at opplysninger om far står på fødselsskjemaet som Siri Eveline nevner. 

 

Vi er inne i en god leggerutine igjen, det er så deilig det. 

Du får si ifra hvis det skulle bli aktuelt :) så får vi sikkert ordnet noe hår vettu ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sitter hos henne til hun sovner, @Krutsi. Men til forskjell fra i høst, er hun nå faktisk interessert i å legge seg. Ikveld leste vi ei bok, så skrudde vi av lysene. Hun la seg ned, lukka øynene og var stille til hun sovna. Det var for all del koselig med opp til en time med prat på sengekanten, men jeg tror dette er bedre for henne gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sitter hos henne til hun sovner, @Krutsi. Men til forskjell fra i høst, er hun nå faktisk interessert i å legge seg. Ikveld leste vi ei bok, så skrudde vi av lysene. Hun la seg ned, lukka øynene og var stille til hun sovna. Det var for all del koselig med opp til en time med prat på sengekanten, men jeg tror dette er bedre for henne gitt :)

Jeg er også i senga med henne til hun sovner.. Men me en gang hun merker at hun mister kroppskontakten min, om det så er bare med hånda, våkner hun..

Men jeg krysser fingrene for at det er bare et tilbakeslag som en reaksjon fordi jeg har starta på skole igjen..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk, må se på det der jeg også snart. Sist ble jeg helt fortvila, det er ganske utrolig hvor komplisert det går an å formidle et regelverk. Jeg anser meg selv som en normalt oppegående person, men det derre der var helt utmattende. Gruer meg. Sist fylte jeg ut alt riktig, men fikk ikke noe penger før flere uker ut i permisjonen. Ringte 4 ganger før jeg greide å få nøsta opp i det. Joda, de hadde fått søknaden og alt var korrekt, men det var lagt til side fordi de hadde regna med at jeg fikk penger fra arbeidsgiver og de bare skulle refundere. Eh, nei? :gaah:

De kan da ikke bare regne med sånt :rolleyes:

Det står mange steder at en ikke kan søke for tidlig, og at hvis en gjør det får en lengre saksbehandlingstid. Men det står jo ingensteder hva som er for tidlig... eller i det minste hva som er ønskelig søketidspunkt. Jeg gjetter minst seks uker før permisjonen starter, siden det er seks uker saksbehandlinstid, men hadde jo vært fint å slippe å gjette liksom... De er sikkert ikke vrange altså men en blir jo dritnervøs for å gjøre noe feil med NAV :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan da ikke bare regne med sånt :rolleyes:

Det står mange steder at en ikke kan søke for tidlig, og at hvis en gjør det får en lengre saksbehandlingstid. Men det står jo ingensteder hva som er for tidlig... eller i det minste hva som er ønskelig søketidspunkt. Jeg gjetter minst seks uker før permisjonen starter, siden det er seks uker saksbehandlinstid, men hadde jo vært fint å slippe å gjette liksom... De er sikkert ikke vrange altså men en blir jo dritnervøs for å gjøre noe feil med NAV :P

Det står etter uke 26, og du må enten levere med attest fra lege/jordmor som er dattert etter uke 26, eller sende bilde av helsekortet med kontroll etter uke 26 :)

Jeg leverte i uke 28, fikk svar uka etter. Ikke så mye å gjøre på Nav her i bygda tydeligvis :P

Edit: link til nav https://www.nav.no/no/skjema/Skjemaer/Privatpersoner/skjemaveileder/skjemaveileder?key=267385&languagecode=53

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står etter uke 26, og du må enten levere med attest fra lege/jordmor som er dattert etter uke 26, eller sende bilde av helsekortet med kontroll etter uke 26 :)

Jeg leverte i uke 28, fikk svar uka etter. Ikke så mye å gjøre på Nav her i bygda tydeligvis :P

Edit: link til nav https://www.nav.no/no/skjema/Skjemaer/Privatpersoner/skjemaveileder/skjemaveileder?key=267385&languagecode=53

Tusen takk :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolestarten er nok hard for lillemor.. I forrige uke dro jeg avgårde mens hun sov, men det gikk greit fordi jeg var hjemme bare etter noen timer. Torsdag og fredag hadde vi full dag, og da ble savnet stort. Fredagen måtte gubben tillegg dra på helgejobb..

Det endte med ei lita tuppe som ble ekstrem mammadalt, krevde puppen og skulle ikke sove dupp alene engang..

I dag tidlig ble det full krise da jeg prøvde å stå opp før henne, så det endte med at hun måtte stå opp med meg.. Jeg tror det kan være like greit, for da ser hun at jeg drar og ikke bare plutselig forsvinner mens hun sover. Men jeg synes det er litt unødvendig at hun må stå opp halv 7 bare for at jeg gjør det.. Det blir lang dag uten mamman sin i forhold til forrige uke da de sto opp 9-10..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare lufte en tanke her for googling er mer skremmende enn jeg ønsket, så da satser jeg på at dere som er litt mer fornuftige og jordnære enn mye av det på andre kvinnelige forumer kan gi meg et mer realistisk svar.

Igår på hundetrening opplevde jeg å plutselig se stjerner, det varte i omkring 5-10 sekunder og skjedde mens jeg sto oppreist uten at jeg gjorde noe egentlig annet enn å vente på beskjed.
Jeg har tidligere opplevd å se endel stjerner ved brå bevegelser (reise seg fort osv.) grunnet generelt lavt blodtrykk, men jeg hadde tvertimot høyere blodtrykk enn normalt på sist kontroll (forrige uke).

Spørsmålet mitt er vel egentlig om dette er noe jeg skal ta alvorlig og kontakte legen min i fare for evt. svangerskapsforgiftning, eller om jeg bare skal ta det som et naturlig fall i blodtrykk og heller evt. nevne det på neste kontroll om to uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare lufte en tanke her for googling er mer skremmende enn jeg ønsket, så da satser jeg på at dere som er litt mer fornuftige og jordnære enn mye av det på andre kvinnelige forumer kan gi meg et mer realistisk svar.

Igår på hundetrening opplevde jeg å plutselig se stjerner, det varte i omkring 5-10 sekunder og skjedde mens jeg sto oppreist uten at jeg gjorde noe egentlig annet enn å vente på beskjed.

Jeg har tidligere opplevd å se endel stjerner ved brå bevegelser (reise seg fort osv.) grunnet generelt lavt blodtrykk, men jeg hadde tvertimot høyere blodtrykk enn normalt på sist kontroll (forrige uke).

Spørsmålet mitt er vel egentlig om dette er noe jeg skal ta alvorlig og kontakte legen min i fare for evt. svangerskapsforgiftning, eller om jeg bare skal ta det som et naturlig fall i blodtrykk og heller evt. nevne det på neste kontroll om to uker?

Har ikke opplevd det selv, men nå er du såpass på langt på vei at jeg ville tatt en tlf til jordmor eller føden og hørt med dem hva de tenker. Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite :)
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd det selv, men nå er du såpass på langt på vei at jeg ville tatt en tlf til jordmor eller føden og hørt med dem hva de tenker. Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite :)

Har ikke jordmor enda, første time i februar og føden tar ikke imot henvendelser enda tror jeg. Men da tar jeg en telefon/chat til legen min for sikkerhets skyld :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke jordmor enda, første time i februar og føden tar ikke imot henvendelser enda tror jeg. Men da kan jeg jo ta en telefon/chat til legen min da.

Etter uke 24 tar de i mot på føden her i hvertfall, man må ringe først da, også vurderer de om man må inn eller ikke. Tror det gjelder stort sett alle sykehus i landet..

Men da ville jeg hørt med legen i hvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter uke 24 tar de i mot på føden her i hvertfall, man må ringe først da, også vurderer de om man må inn eller ikke. Tror det gjelder stort sett alle sykehus i landet..

Men da ville jeg hørt med legen i hvertfall.

Hmm, mulig de gjør det her også da. Men da hører jeg uansett med legen om hva han tenker og ser det litt an :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke jordmor enda, første time i februar og føden tar ikke imot henvendelser enda tror jeg. Men da tar jeg en telefon/chat til legen min for sikkerhets skyld :)

Hvor har du fødeplass? Ullevål har et eget føde/gyn mottak hvor man kan komme inn til jordmor/lege om man har fødeplass der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare lufte en tanke her for googling er mer skremmende enn jeg ønsket, så da satser jeg på at dere som er litt mer fornuftige og jordnære enn mye av det på andre kvinnelige forumer kan gi meg et mer realistisk svar.

Igår på hundetrening opplevde jeg å plutselig se stjerner, det varte i omkring 5-10 sekunder og skjedde mens jeg sto oppreist uten at jeg gjorde noe egentlig annet enn å vente på beskjed.

Jeg har tidligere opplevd å se endel stjerner ved brå bevegelser (reise seg fort osv.) grunnet generelt lavt blodtrykk, men jeg hadde tvertimot høyere blodtrykk enn normalt på sist kontroll (forrige uke).

Spørsmålet mitt er vel egentlig om dette er noe jeg skal ta alvorlig og kontakte legen min i fare for evt. svangerskapsforgiftning, eller om jeg bare skal ta det som et naturlig fall i blodtrykk og heller evt. nevne det på neste kontroll om to uker?

Jeg kan jo IKKE si til deg at du ikke bør oppsøke lege eller lignende. Men jeg var veldig plaget av det samme når jeg var gravid. Det begynte nok når jeg var omtrent halvveis. Jeg kjente gjerne prikking i hodet før det ble uklart og jeg måtte sette meg fort ned for ikke å svime av. Dette var noe som kun skjedde når jeg måtte stå oppreist og i ro. Om jeg var i bevegelse gikk det fint, men feks å stå på butikken i kø eller stå stille når jeg holdt valpekurs var omtrent umulig. I følge lege og jordmor var det blodtrykksfall og normalt. Jeg ble litt bedre ved å være veldig nøye med å spise ofte og holde blodsukker og sånne ting som kunne påvirke i sjakk og i orden og ellers unngå å stå stille :)

Edit: Jeg ville forøvrig gått til lege, så får du sjekket blodtrykk og ligende. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødeplass er i Drammen, vet ikke om de har noe slikt tilbud dessverre.

Ta kontakt med legen din (evt andre du har som du kan komme til fortere), så slipper du ivertfall å tenke på det:) Det ville jeg gjort ivertfall. Greit å være litt overforsiktig når man er gravid, og skulle det være litt høyt eller lavt blodtrykk e.l så er det jo greit å vite om det så man vet hva det er særlig når man er gravid. Uten at det trenger å være noe alvorlig...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo IKKE si til deg at du ikke bør oppsøke lege eller lignende. Men jeg var veldig plaget av det samme når jeg var gravid. Det begynte nok når jeg var omtrent halvveis. Jeg kjente gjerne prikking i hodet før det ble uklart og jeg måtte sette meg fort ned for ikke å svime av. Dette var noe som kun skjedde når jeg måtte stå oppreist og i ro. Om jeg var i bevegelse gikk det fint, men feks å stå på butikken i kø eller stå stille når jeg holdt valpekurs var omtrent umulig. I følge lege og jordmor var det blodtrykksfall og normalt. Jeg ble litt bedre ved å være veldig nøye med å spise ofte og holde blodsukker og sånne ting som kunne påvirke i sjakk og i orden og ellers unngå å stå stille :)

Edit: Jeg ville forøvrig gått til lege, så får du sjekket blodtrykk og ligende. :)

Jeg tolker det også som blodtrykksfall, har jo som sagt normalt et veldig lavt blodtrykk og er vant til at slikt skjer når jeg eks. reiser meg litt brått, men ikke opplevd det sånn stående. Men ser ikke på det som veldig alvorlig, men jeg får se hva lege svarer.

Ta kontakt med legen din (evt andre du har som du kan komme til fortere), så slipper du ivertfall å tenke på det:) Det ville jeg gjort ivertfall. Greit å være litt overforsiktig når man er gravid, og skulle det være litt høyt eller lavt blodtrykk e.l så er det jo greit å vite om det så man vet hva det er særlig når man er gravid. Uten at det trenger å være noe alvorlig...

Har kontaktet lege nå, og han kjenner også til min blodtrykkshistorie og har målt på hver kontroll. Har mine tvil om at det var snakk om høyt, siden jeg knapt har vært innom normalsjiktet men som sagt, får se hva lege svarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Da kryper jeg inn her 🤣 ikke bare en men 2,5 🤣 Planen var og beholde forhund. Det har jeg gjort🤣  Men jeg har å beholdt deleie hund. Men jagu så ble det igjen en hannhund hjemme å 🤣 jeg skulle aldri ha hannhund igjen. Men Hektor ble unntaket 🤣 Hils på Hektor - 13 uker ❤️
    • Det kan jo hende det finnes oppdrettere på sheltie som har linjer med mindre lyd? 😊 Eller som er bevist på det og tar hensyn til det. Tenker også at mentalitet kanskje har litt og si. En trygg hund har kanskje høyere terskel for å bjeffe enn en litt usikker hund ( Kommer jo seff an på settingen da, men) 
    • Men det er mange hunder av rase med mye lyd i som bjeffer utrolig mye " for de er sånn" . Og ganske mange av de hundene er veldig stressa. Og er på " jobb" hele tiden. Jeg trodde ikke han her skulle bli så stille, hadde ikke mål om null bjeffing.  Bare at han skulle lære at tomte grensa, er den du kan passe på. Gården har egen vakthund, så den trenger ikke vi å passe på o.s.v. Så fikk jeg litt ekstra i gjenn, han kommer løpende til oss når han vil "si ifra" om ting ute..
    • Det går an å jobbe med. Det er noe det sies for alle raser med mye lyd. Men man kan ikke trene bort noe som hunden er genetisk disponert for og avlet for over generasjoner. En kombinasjon av heldig med individ og målrettet trening fra start kan nok kontrollere og begrense bjeffingen, men jeg ville aldri kjøpt en bjefferase med det som forutsetning. Generelt sett bør man ikke anskaffe raser med egenskaper man ikke kan/vil leve med og satse på å "trene de bort" eller "jobbe med", selv om det i noen tilfeller er mulig.
    • Er bjeffing det eneste du syns er negativt for sheltie? For det går det ann å jobbe med. Har veldig inntrykk av at bjeffing blir forsøkt ignoret. Jeg har en ganske reaktiv sheltiegutt på straks to år, som nå bjeffer når han blir redd eller når andre hunder bjeffer i passering.  Men jeg har fått mye kjeft fra andre for at jeg " belønner" bjeffing.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...