Gå til innhold
Hundesonen.no

Ned i vekt..


BareLinn
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For å ta meg selv som eksempel - så var jeg av de med BMI på over 35. Med en startvekt på svimlende 145 kg! Og en livsstil som en ikke burde anbefale noen! Store og få måltider ( åt en gedigen midda

Tasser innom for å motivere litt jeg Klem til alle som vil ha og heia heia til de som skal starte på ny frisk! Desember 2013 - 145 kg Februar 2015 - 85 kg Sunt kosthold - og økt aktivit

Kikker litt igjennom bilder, og det er litt som har skjedd her de siste årene. 2010: 2015: Kjenner motivasjon for å gå ned de siste kiloene kommer snikende. Kom på noen kilo etter neders

Posted Images

Jeg skal også ned mange kilo, og sliter med at jeg er kresen. Blitt mye bedre de siste årene, men det er få grønnsaker jeg liker. Spiser vanlig salat, men kjedelig med det samme til hvert måltid. Generelt sett ikke glad i kokte grønnsaker, men er villig til å prøve igjen! Kan jeg spørre om noen har gode tips til å tilberede grønnsaker, og gjerne tips om gode, litt mer "uvanlige" grønnsaker? :)

Jeg likte absolutt ingen grønnsaker, bønner og linser for 2-3 år siden. Kunne spise salat og agurk, det var det. Har vært fryktelig kresen, og typ av dem som brekker seg om jeg får mat med uvant konsistens eller smak i munnen... Både innstilling (det å være åpen til å prøve ting, og spesifikt jobbe med den iboende redselen mot nye smaker), samt faktisk prøve helt andre tilbredningsmåter har fungert på meg. Ikke gi opp en grønnsak helt, dersom du ikke liker den på en tilbredningsmåte :)

F.eks klarer jeg ikke lukten av kokt brokkoli, men fant ut at jeg liker brokkoli i sterk wok. I løpet av de 2-3 årene har jeg gått fra omtrent bare å spise kjøtt, fastfood og brødmat, til å bli vegetarianer :)

Kanskje ikke helt innenfor det du lurte på, ser jeg nå :P Jaja, lar det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt lille bidrag: Linda Stuhaug legger ut utrolig mange spennende og sunne oppskrifter på bloggen sin, http://lindastuhaug.blogg.no/. Jeg har ikke prøvd noen av oppskriftene siden jeg hater å lage mat, men det SER utrolig godt ut :P

Jeg har laget mye derfra, og alt har vært kjempegodt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i det noen skrev tidligere her on å male opp grønnsakene. Brokkoli synes jeg smakte balle, men brokkolipuré derimot kan jeg gafle i meg til jeg sprekker. Nå har jeg til og med begynt å like vanlig brokkoli

Elsker at du skriver balle :lol:

Kardiotrening er vel det som er kjent for å slanke/forbrenne fett, så tur i raskt tempo, gjerne litt motbakker er en god start :) Kanskje også litt innslag av jogging om du føler deg komfortabel med det. Selv hatet jeg kardiotrening før, men etter å ha pushet meg litt gjennom de verste stundene i treningen hvor man føler man nesten dør, har jeg kommet til et punkt hvor jeg faktisk liker å trene kardio og jeg har fått mye bedre kondisjon og klarer å løpe mye lengre! :)

Mange små måltider i løpet av dagen. Et tips for å øke forbrenningen enda mer er å trene litt kardio før du spiser frokost, ta en rask tur med høyt tempo om morgenen med hunden, før du spiser en god frokost :) Frokost er det viktigste måltidet i løpet av dagen!

Ikke minst, lykke til! Dette klarer du :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å ikke bare tenke at kardio er det som skal til for fettforbrenning, men heller styrketrening :)

Jeg gikk ikke ned noe særlig når jeg løp og løp og løp. Da jeg begynte å trene styrke slapp det mye fortere :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker at du skriver balle :lol:

Mange små måltider i løpet av dagen. Et tips for å øke forbrenningen enda mer er å trene litt kardio før du spiser frokost, ta en rask tur med høyt tempo om morgenen med hunden, før du spiser en god frokost :) Frokost er det viktigste måltidet i løpet av dagen!

Ikke minst, lykke til! Dette klarer du :D

Det finnes sikkert mange som liker smaken av det da... :whistle: Haha!

Det er litt prøving og feiling med mat/drikke før trening tidlig på morgenen for oss hverdagsmosjonister. Noen fungerer på ingenting, andre møter veggen med en gang.

Forslag til mat og drikke dersom man kun har kort tid før treningen:

- fruktsalat med lettyoghurt

- fruktsmoothie/drikkeyoghurt

- flytende måltider

- frukt eller juice

- energibarer

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppskrift? Hørtes ut som noe jeg hadde likt.

Skrell antall gulerøtter man ønsker, del opp i passende biter, en liten klatt godt smør i pannen (ikke for mye, da mister det jo litt av sunheten :lol:, men syns det er best med godt smør, blir litt salt da) strø pepper over og stek de på alle kanter, så de blir litt myk utenpå men gode og krunchy inni :D Namnamnam! Steiker mais og asparges også, og blander det. Knaaallgodt! :D namnamnam

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange kcal er anbefalt når man vil ned i vekt? Er 158cm høy, og skal ned mange kilo (har et mål om å ned 40kg). Lifesum sier 1300kcal, men husker flere på sonen her reagerte for en stund siden på at det var for lite?

Ja, det var veldig lite. Spiser du for få kcal går kroppen i sultemodus, og tviholder på hvert gram fett du har på kroppen.

Tror omlag 1700 er det minste du bør spise (kanskje 1600), og heller øke hvor mye man tar ut. Husk også at det er sunt med litt svingning i mengde så kroppen ikke stabiliserer seg for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange kcal er anbefalt når man vil ned i vekt? Er 158cm høy, og skal ned mange kilo (har et mål om å ned 40kg). Lifesum sier 1300kcal, men husker flere på sonen her reagerte for en stund siden på at det var for lite?

Du bør tenke på at du skal klare å leve etter at du er "ferdig" med å gå ned i vekt også. Både derfor og av andre fysiologiske grunner er det dumt å legge seg lavere enn nødvendig på kaloriene. Du kan fint spise 1500-1600 om dagen og gå ned hvis du skal ned så mye som 40kg. Det bør være en kombinasjon av både mat og fysisk aktivitet :) . En halvkilo ned i uka er ok fart, burde ikke gå ned mer enn maks 1kg i uka sånn "generelt".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da kan jeg ligge på litt mer altså. Vil ikke bli helt nazi på kaloritelling heller, for da faller jeg fort av. Tenker det beste er å finne sunne alternativer til mat jeg allerede spiser, minske porsjonene, kutte snop/usunn mat, bevege meg mer og teste ut flere grønnsaker. Selv små endringer i kostholdet vil jo hjelpe, også får jeg prøve meg litt frem :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var veldig lite. Spiser du for få kcal går kroppen i sultemodus, og tviholder på hvert gram fett du har på kroppen.

Tror omlag 1700 er det minste du bør spise (kanskje 1600), og heller øke hvor mye man tar ut. Husk også at det er sunt med litt svingning i mengde så kroppen ikke stabiliserer seg for mye.

Jeg skjønner hva dere mener når dere skriver dette, det er ikke sunt å gå for raskt ned i vekt. Og det er ikke sunt å sulte seg. Men det er faktisk sånn at man går ned i vekt også om man sulter seg... Det er ikke sånn at man ikke vil gå ned i vekt om man legger seg veldig lavt. Selv om kroppen vil justere hvileforbrenningen noe (veldig lite det er snakk om), så har det ikke så mye å si at man ikke vil fortsette å gå ned i vekt dersom kalori inn er mindre enn kalori ut. Har man stått på samme kalorimengde en grei periode uten å gå ned, ja, da har man for høyt kaloriinntak.

Her er en artikkel om en svært overvektig mann som mistet vekten sin ved å ikke spise på 1 år og 17 dager. Det var et prosjekt i samråd med lege, og det eneste han fikk i seg var nødvendige vitaminer og mineraler. Han gikk fra 207 til 82 kg på den tiden. Nå anbefaler jeg selvsagt ingen dette, men det er likevel interessant.

In the case of our big Scotsman, Mr A B, the staff in the medical school at the University of Dundee kept a close eye on him. He did not eat any food, but the staff gave him yeast for the first 10 months and multi-vitamins every day. Potassium is essential for the proper working of the heart, and when his potassium levels got a little low around the 100-day mark, he was given potassium tablets for about 70 days. He defaecated infrequently, roughly every 40 to 50 days.

Blood samples were taken every fortnight, and his carbohydrate metabolism was checked on nine occasions during the 382 days of his fast. Surprisingly, for the last eight months of his fast, his blood glucose levels were consistently very low. They were around two millimoles, which is about half of the bottom end of the normal range. Even so, he did not suffer clinically from this abnormally low blood glucose level.

His weight dropped from 207 kilograms to 82 kilograms. Some five years later, he had regained only 7 kilograms.

http://www.abc.net.au/science/articles/2012/07/24/3549931.htm

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bevandret Grete Roede-deltaker kan jeg si, veldig grovt, at kvinner som er veldig overvektige kan begynne med 1800-2100 kcal om dagen. Etterhvert, og de som er middels overvektige, kan ligge på omlag 1600 kcal. De som ikke har spesielt høy BMI og som skal ned noen få kilo kan ligge på ca. 1300 kcal. Selvsagt kommer alt an på alder, kjønn, aktivitetsnivå og så videre. Men 1600-1800 kcal er kanskje et ok sted å begynne? Hvis man er vant til et veldig stort inntak kan man begynne ennå høyere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det @ ? :)

Om du oppdager grønnsaker eller nye retter du liker, si gjerne fra! :) Her skal vi teste søtpotet idag, det har jeg aldri smakt før. Kyllinglår (har hørt man bør fjerne skinnet?) og en salat ved siden av :)

Dropp skinnet og stek dem helt uten fett ;)

Søtpotet er godt! Veldig godt som mos f.eks. Kok opp, mos og bland i kesam for mer kremet konsistens! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp skinnet og stek dem helt uten fett ;)

Søtpotet er godt! Veldig godt som mos f.eks. Kok opp, mos og bland i kesam for mer kremet konsistens! :)

Skal teste å lage fries av dem :) Skal teste mos en gang også, selv om jeg ikke er så glad i slik konsistens. Men skal testes likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp skinnet og stek dem helt uten fett ;)

Søtpotet er godt! Veldig godt som mos f.eks. Kok opp, mos og bland i kesam for mer kremet konsistens! :)

OT, men hva bruker du søtpotet(mos) til? Har smakt søtpotet en gang for mange år siden, og likte smaken, men vet ikke helt hva jeg kan bruke den til? Altså, hvilke retter f.eks? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men hva bruker du søtpotet(mos) til? Har smakt søtpotet en gang for mange år siden, og likte smaken, men vet ikke helt hva jeg kan bruke den til? Altså, hvilke retter f.eks? :)

Søtpotetmos passer til det meste som gulrot, kålrot og/eller potetmos passer til. Det lages på samme måte som potetmos, med melk, smør, salt og pepper. Tilpass mengden med smør så det ikke blir for mange kalorier.

Søtpoteter er også godt i supper og gryterett. Lapskaus og grønnsakssuppe blir bare bedre med søtpotet. Lag potetsuppe, men erstatt vanlig potet med søtpotet. De er også gode steke i ovnen sammen med kjøtt og andre grønnsaker. Kutt opp i skiver eller terninger.

Søtpotet er også godt gratinert i ovnen med kanel og noe litt syrlig og søtt. Oppskriften sier som regel kokte skiver av søtpotet i ildfast form, med smeltet smør, appelsinjuice eller konjakk, kanel og brunt sukker. I denne tråden ville jeg nøyd meg med droppet sukker og brukt bare litt smør.

Med tanke på at denne tråden handler vektnedgang så vil jeg ikke anbefale å fritere de :D men det er sikkert også godt.

Og søtpoteter kan brukes i dessertpai som erstatning for gresskar, men det hører heller ikke hjemme her :icon_cry:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...