Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Min erfaring er at om man trener og "får" ekstra kalorier av lifesum - ikke spis alt du har trent. Da gikk ikke jeg ned i alle fall. Men sa lifesum at jeg hadde trent vekk 300kcal spiste jeg 150kcal ekstra. Det er ikke nødvendig vis så smart å følge det appen sier slavisk hva gjelder inntak. Man må prøve seg frem rett og slett.

• Like 1
  • Svar 1.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For å ta meg selv som eksempel - så var jeg av de med BMI på over 35. Med en startvekt på svimlende 145 kg! Og en livsstil som en ikke burde anbefale noen! Store og få måltider ( åt en gedigen midda

Tasser innom for å motivere litt jeg Klem til alle som vil ha og heia heia til de som skal starte på ny frisk! Desember 2013 - 145 kg Februar 2015 - 85 kg Sunt kosthold - og økt aktivit

Kikker litt igjennom bilder, og det er litt som har skjedd her de siste årene. 2010: 2015: Kjenner motivasjon for å gå ned de siste kiloene kommer snikende. Kom på noen kilo etter neders

Posted Images

Skrevet

Men har du det så travelt da? :) Får ikke quotet, men det er til @marjea

Det er vel ok å bruke den tiden du trenger til å legge om livsstilen og matinntaket enn å tenke på at det skal gå så og så fort som f.eks. 11 kg på 18 uker. Da blir det liksom ikke slanking, mer varig endring av livsstil, selv om resultatet er både vekttap og endring i speilet.... for å forklare meg helt bambus. Bare et forslag i kassa :ahappy:

Nei, jeg har det ikke travelt :) Jeg godtok bare hva appen foreslo sånn i første omgang. Men så stusset jeg på at kalorimengden var lav - nettopp fordi jeg ikke skal på slankekur, men heller bruke appen som en bevisstgjøring i startfasen.

Min erfaring er at om man trener og "får" ekstra kalorier av lifesum - ikke spis alt du har trent. Da gikk ikke jeg ned i alle fall. Men sa lifesum at jeg hadde trent vekk 300kcal spiste jeg 150kcal ekstra. Det er ikke nødvendig vis så smart å følge det appen sier slavisk hva gjelder inntak. Man må prøve seg frem rett og slett.

Takk for tips! Som skrevet over så er poenget med appen (for min del) å bli bevisst hva jeg spiser, ikke nødvendigvis å følge den til punkt og prikke. Ønsker å skaffe meg en slags oversikt over kalorier og næringsstoffer over mat jeg spiser til vanlig.

• Like 3
Skrevet

Du er flink, bare stå på slik som du gjør :) Gjør ingenting om man "skeier" ut med en hvetebolle av og til - du må ikke tenke slik. Du skal jo gå inn for en livsstilendring - ikke en diett. Spis slik som du ser for deg at du skal spise i fremtiden, et normalt kosthold som du ikke trenger å slite med. Selvfølgelig - prøv å hold det usunne til feks lørdager, men om du spiser en hvetebolle på en mandag - så er det jo bare å gå en ekstra tur eller spise en litt mindre middag? :) Kalorier er kalorier, uansett om det kommer fra frukt, grønnsaker, middag, lunsj, hvetebolle eller sjokolade :) Brukt lifesum til å følge med når du har fått i deg nok kcal - har du gått litt over, så gå litt under neste dag :)

Som sagt, ikke tenkt at du skeier ut. Da vil du bare misslykkes. Tenk heller at du har koset deg med bollen, og feks at hunden(e) trenger/har godt av en 10 min lengre tur :)

Takk, det er helt sant, det du "sier"..

Jeg vil ikke bli helt SNUSfornuftig :P

Idag har jeg trena 60min zumba, 10min med mageøvelser, også vært ute en tur med kicksparken.. det får holde :P

Nå er jeg sliten,og sulten..middagen ble litt forsøvet,men jeg aaaaner ikke hva jeg har lyst på :P

Skrevet

Den oppskriften med banan, havregryn,og egg..

Går den an å bruke den røren,til å lage matmuffins? Bare den røren liksom..men heller inn i ovnen i former,enn i pannen? :)

Skrevet

Haha, hvordan vet jeg sånn ca når de er ferdig da? :o

Stikk en gaffel i og se om det henger deig igjen på den. Da er den ikke ferdig
Skrevet

Stikk en gaffel i og se om det henger deig igjen på den. Da er den ikke ferdig

Fant ut at det bare var en banan igjen ..og den var overmoden - brunish... så da skal jeg prøve når jeg får kjøpt bananer :D

Skrevet

Fant ut at det bare var en banan igjen ..og den var overmoden - brunish... så da skal jeg prøve når jeg får kjøpt bananer :D

Lag en mondre porsjon da. Overmodne bananer er bare søtere enn de andre :)
Skrevet

Jeg elsker matmuffins! Pleier å variere oppskriften, men er veldig fornøyd med denne:

1 dlhavregryn

• ½ dlvann
  • 1 ½ dlhvetemel
  • 1 ½ dlsammalt hvete, fin
  • 1 dlsammalt hvete, grov
  • 2 tsbakepulver
  • ½ tssalt
  • 4 stkegg
  • 4 dlyoghurt naturell
  • Skinke i biter, squash, soltørket tomat/vanlig tomat, paprika, spinat, raspet gulrot - hva du ønsker.
  • Litt raspet jarlsbergost - men obs - øker kaloriinnholdet endel.
Slik gjør du

1. Bland mel, bakepulver og salt i en bolle.

2. Visp sammen egg, yoghurt og oljen fra de soltørkede tomatene. Rør blandingen sammen med det tørre.

3. Vend i grønnsaker og skinke.

4. Bruk et muffinsbrett med plass til 20 små eller 12 store muffins. Plasser papirformer i muffinsbrettet. Fyll formene 2/3 deler fulle.

5. Stek muffinsene midt i ovnen på 200 °C i ca 20 - 25 minutter. Avkjøl på rist.

Server muffinsene med en god salat, en god spekeskinke eller nyt dem som de er, enten hjemme, på tur eller som matpakke.

• Tid: 20 - 40 min
  • Vanskelighetsgrad: lett

Pleier også å bytte ut det fine melet med grovt mel, både spelt og rug og grovbakst fungerer fint. Disse blir det litt mer hold i, og du blir good og mett.

• Like 3
Skrevet

Jeg elsker matmuffins! Pleier å variere oppskriften, men er veldig fornøyd med denne:

1 dlhavregryn

• ½ dlvann
  • 1 ½ dlhvetemel
  • 1 ½ dlsammalt hvete, fin
  • 1 dlsammalt hvete, grov
  • 2 tsbakepulver
  • ½ tssalt
  • 4 stkegg
  • 4 dlyoghurt naturell
  • Skinke i biter, squash, soltørket tomat/vanlig tomat, paprika, spinat, raspet gulrot - hva du ønsker.
  • Litt raspet jarlsbergost - men obs - øker kaloriinnholdet endel.
Slik gjør du

1. Bland mel, bakepulver og salt i en bolle.

2. Visp sammen egg, yoghurt og oljen fra de soltørkede tomatene. Rør blandingen sammen med det tørre.

3. Vend i grønnsaker og skinke.

4. Bruk et muffinsbrett med plass til 20 små eller 12 store muffins. Plasser papirformer i muffinsbrettet. Fyll formene 2/3 deler fulle.

5. Stek muffinsene midt i ovnen på 200 °C i ca 20 - 25 minutter. Avkjøl på rist.

Server muffinsene med en god salat, en god spekeskinke eller nyt dem som de er, enten hjemme, på tur eller som matpakke.

• Tid: 20 - 40 min
  • Vanskelighetsgrad: lett
Pleier også å bytte ut det fine melet med grovt mel, både spelt og rug og grovbakst fungerer fint. Disse blir det litt mer hold i, og du blir good og mett.

Kan man lage uten youghurt?

Jeg kjøpte skinke,paprika, mais og har bittelitt revet norvegia igjen.. så tenkte å prøve meg frem litt med det jeg har :)

Skrevet

Kan forøvrig ikke klage over å allerede ha 10300 skritt på telleren..før kl er 15,og FØR jeg har gått tur med hundene :D

Skrevet

Hvilke typer mel bør man ha i hus, når man skal lage grove og sunne bakverk? Type brød, pizzadeig, matmuffins o.l? Har IKKE peiling på tørrvare, har alltid kun brukt sammalt hvete.. og det ska man jo prøve å unngå når man vil være ekstra sunn?:P

Skrevet

@SandraNH

Personlig har jeg gått bort fra grovere mel/speltmel osv fordi det er dritt å bake med. Jeg bruker i stedet å putte oppi bakepro (bakeprotein) i hvetemelblandingen for å gjøre det hakket mer næringsnyttig. Jeg har gått bort fra grovere mel fordi det ofte er mer kalorier i det, og jeg like gjerne kan la de kaloriene bestå av protein og la karbohydratene være hakket mindre "nyttige" hvis det er så om å gjøre. Det er min måte å leve litt sunnere uten å ta av på :P

• Like 1
Skrevet

Hvilke typer mel bør man ha i hus, når man skal lage grove og sunne bakverk? Type brød, pizzadeig, matmuffins o.l? Har IKKE peiling på tørrvare, har alltid kun brukt sammalt hvete.. og det ska man jo prøve å unngå når man vil være ekstra sunn?:P

Jeg bruker Fibra,og Rug :D

Skrevet

Jeg har skeia ut, etter altfor harde krav til meg selv..så siste uka har bare vært crap, og formen har vært litt opp&ned og..

Men jeg er så alvorlig matlei...

Og trenger sårt noen andre ting enn kylling, svinekjøtt, fullkornsris åsånn..

Skrevet

Jeg har skeia ut, etter altfor harde krav til meg selv..så siste uka har bare vært crap, og formen har vært litt opp&ned og..

Det du trenger er sannsynligvis variasjon i oppskriftene du bruker. :) Lager du ting likt hver gang blir det fort kjedelig, men lærer du å lage ulike marinader og sauser, og lærer deg å bruke ulike typer krydder, så blir det mye enklere.

Hvordan pleier du å preppe kjøttet?

Skrevet

Begynn å prøv noe nytt :)

Og så varier med vanlige smaker, og så nye krydder osv..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan også si at det er mellomstor hund i størrelse. Men man skal unngå helt hopp eller generelle store bevegelser uansett i starten vet jeg godt. Så da sperrer jeg av for sikkerhetsskyld heller enn så være for mye hauk så jeg også får beholdt roen samtidig som gitt ho omsorgen også roen ho trenger er planen da. Samtidig kan jeg si at ho er veldig sterk hund generelt psykisk også fysisk for så kun være mellomstor hund. Bevarer roen når trengs og når ikke trengs vet ho hva ho skal. Bare håper ho forstår legge seg bra for kroppen som nevnt og det er en av de siste tingene jeg er usikker på rundt dette etter operasjon. Ho har nok noen år til igjen asså, frisk som en fisk og aller første ting som noen gang skjedd ho som trengt oppmerksomhet fra veterinær dette mtp fysiske ting eller psykiske ting. Kun vaksiner ellers ho trengt.  
    • Snakket med veterinæren og fikk beskjed om så kun ha valpen bortreist i 7 dager i hvertfall var nok. Utenom det har jeg fått lite informasjon egentlig. De skal informere meg mere i morgen når jeg leverer ho der for operasjonen tidlig på morgenen. Jeg kommer sperre av inngang til sofaen også området foran sofaen helt ærlig bare uansett er planen også legge dyne så pledd i hunde sengene vi har rundt her så ho får komfort også kan lage sin egen om føler for det tenkte jeg. Men er usikker på om dyr generelt etter operasjon legger seg bra mtp der dem sydd bare og der er jeg litt usikker. Ho får body selvfølgelig. Og hvis ho så får en liten tisse ulykke eller gjør fra seg inne bryr ikke jeg meg noe om helt ærlig etter operasjon, da kan uhell skje tenker jeg sånn sett for det er trossalt fjerne livmor også fjerne svulst i 1 jur hvis ikke det er spredt mer enn de funnet da. De håpet det gikk over av seg selv men sist time for sjekk etter innbilt svangerskap fikk jeg time for operasjon temmelig fort så det har blitt noe bedre samtidig ikke borte så de tok avgjørelsen for operere. De tok ultralyd første gang også når sjekket så de er nok veldig nøye her tenker jeg og jeg har tillit til dem på dette også tillit til at hunden klarer seg nok bra. Men mer nervøs rundt dette med gode ligge plasser også gi ho riktig komfort så jeg driver på lager områder avsperret rundt eksempel sofaen og tenker jeg bare sover i sofaen med ho i hundesengen sin første natten eller nettene om så jeg asså for det gjør meg null så lenge jeg har oversikt også får fulgt med på at ho har komfortabelt litt når første døgnene. 
    • Hei! Høres lurt ut det du tenker synes jeg.Jeg har kastert 2 tisper (lukket livmorbetennelse til ei og veldig til innbildtnsvangerskap som gjorde at det ikke var noe særlig livskvalitet til nåhverenden hund.   Det er jo aldri noe moro når en hund må opereres men,heldigvis går det stort sett bra selv om det jo alltid er en risiko med det.   Til begge mine gikk operasjonen veldig fint. Selv med mye smertestillende er første døgnet etter operasjonen ikke noe særlig for hunden.    Etter det kom begge seg fint og vi slapp heldigvis noen komplikasjoner.Tok det med ro i 10 dager her.Selv om de var fryktelig fin form før 10 dager er det jo en stor operasjon så viktig med ro så såret gror. Mine er eller ikke vant til bur og vant til ligge hvor vil. Av seg selv så prøvde de ikke opp i sofa/seng den første dagen,dagene etterpå gikk det nå bra. Størrelse på hund spiller nok inn  om er lurt  hoppe opp i sofa/ seng jeg har gordon setter. Minder hund som hopper opp i sofa og seng er ikke nå lurt da. Dyrlegen har sikkert forklart at inkontinens er en mulig bivirkning av operasjonen?    Tenkte bare si at begge mine ble det kort  tid etter ( var 3 & 5 år da ble operert)    Jeg vet av mange kastrerte tisper ingen har blitt inkontinente så tror nok ikke det er så vanlig tenkte bare nevne det. Går på medisin mot det (Rinexin) som fungerer strålende nå er det faktisk 1.5 år siden siste uhell. Man vet selvsagt aldri når det skjer. Er under søvn/ hvile de tømmer seg helt ikke noe særlig for hunden oppleve det når de er så renslige.   Før startet på medisin for det gikk det så langt at var uhell flere ganger pr dag så det sier litt om hvor bra medisinen virker her. Masse lykke til hunden din med operasjonen & tiden etterpå så får vi håpe hun har mange gode år gjenn❤️
    • Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...