Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til å slutte å kauke i vinduet


MissHeike
 Share

Recommended Posts

Ja, for nå holder jeg på å gå av skaftet her. Keiron er veldig lydig her hjemme, men det vinduet - der er han helt stokk døv. Han skulle gjerne få se ut, men da får han holde kjeften lukket, noe han bare klarer ca. 2 av 10 ganger.

Jeg blir sprø av dette her, og kunne kanskje få noen tips til hvordan vi kan få dette vekk, om han må helt vekk fra vinduet så får det være slik, men jeg kan ikke fjerne sofaen, stua er veldig liten og har ikke noen alternativer til hvor den ellers kunne stå.

Jeg har prøvd klassisk betinging, jeg har prøvd å ta han vekk og vise han noe han får lov til å gjøre. Jeg har prøvd å forhindre han fra å gå dit. Jeg har prøvd å distrahere. Har selvsagt også sagt nei, og gå ned derfra (disse to som han tydeligvis ikke kan høre i det hele tatt)

Edit: har også prøvd å belønne de gangene han har vært stille, men sluttet for det virker ikke som han skjønner hva han fikk belønning for. Ja, og så ignorering har null effekt :(

Endret av MissHeike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en hund som ligger på sofaryggen og ser ut, men hun er stille. Hadde hun hatt mye å melde mens hun lå der, hadde hun ikke fått lov til å oppholde seg der, ferdig snakka. Foreslår at det blir løsninga di også, en trenger ikke gjøre ting så komplisert. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bare ta ham bort hver gang han lager en lyd der? Timeout på 20 sekunder et sted han ikke kan gå opp i vinduet igjen? Ikke noe belønning, distrahering, nei, eller noe. Bare ta ham i halsbåndet, led ham bort, uten å si noe.20 sekunder, nytt forsøk. Etter 100 ganger funker det kanskje. ;)

Vi har gjort det samme med Odin i hagen, så han bjeffer to ganger og løper til døra for å komme inn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozu er sånn. Han liker å kikke ut terrassedøren, men da er det bare snakk om tid før han bjeffer på noen som passerer der ute. Har forsøkt å fjerne ham når han bjeffer og la ham kikke når han er stille, men føler ikke det har hjulpet noe særlig. Så nå har han ikke lov å ligge å kikke ut lenger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lager man "frosty"-glass med kulturmelk da? Har ikke hørt om det før.

Ja, noe må jeg jo gjøre, sånn her kan det jo ikke være. Vindusfolie var jo ikke så dumt, det tror jeg kan bli ett veldig bra alternativ.

http://www.vg.no/rampelys/tv/media/jannecke-skal-lede-tv2s-byggereality/a/261977/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort det samme med Odin i hagen, så han bjeffer to ganger og løper til døra for å komme inn. :P

Haha, Aiko gjør det samme, bare med ett bjeff, og klasker ned i dekk om jeg ser på henne når hun herjer med lillesøster (må nemlig legge seg for å roe seg ned om det blir litt mye ivrighet i hagen). :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har problemer med at Nicki bjeffer på folk utenfor vinduet jeg også. Var en periode nazi på å kjefte-hysje/fjerne/holde henne med en gang hun bjeffet på forstyrrelser utenfor, men da oppførselen ble til at hun først bjeffet og deretter kom automatisk til meg for å ta straffen så ga jeg opp. Lite moro, men det virker heldigvis som om den pregingen er på veg bort igjen nå. Om jeg skulle startet forfra igjen så ville jeg vel begrenset meg til å hive henne i 20-30s isolat hver gang gang hun bjeffet, og stålsatt meg og holdt det gående til lærdommen sank inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lager man "frosty"-glass med kulturmelk da? Har ikke hørt om det før.

Ja, noe må jeg jo gjøre, sånn her kan det jo ikke være. Vindusfolie var jo ikke så dumt, det tror jeg kan bli ett veldig bra alternativ.

Link! :)

Kan være en grei løsning før du setter opp noe permanent, så ser du om det har effekt eller ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sender han ned konsekvent nå, så får vi se, hvis ikke har jeg mange ting jeg kan prøve.

@IW Ja, han bryr seg ikke stort om vannsprut, han elsker vann, med mindre det er badekaret og det er jo for langt vekk, hehe.

Endret av MissHeike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kanskje litt ufint, men naboen hadde samme problemet med bikkja si og de tok på han sprutehalsbånd. Den bjeffa på alle som gikk forbi spesielt når han var alene hjemme. Kan si hva man vil om hvor etisk riktig det er, men det fungerte. De pleier ikke å "straffe" hunden på den måten, men når man ikke får det til på andre måter er ikke et sprut med vann så ille hvis det løser problemet..... Hadde vi hatt samme problemet og ikke blitt kvitt det hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for å prøve et sånt sprutehalsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...