Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

Akkurat nå, Carro92 skrev:

Trenger noen råd her da jeg har en trekkgal 1åring her. Hvor mye ville dere ha trukket ski og sykkel med en 1åring? Ho trekker ikke alene, er enten med en annen pointer, eller min ene whippet :) 

Tja, Vims ble jo 1 år i oktober, siden hun var rundt 9 mnd har vi kjørt ei løype her som er rundt 9 km tilsammen. vi går da litt i starten, så kjører vi litt, har en eller to stopper på tur oppover hvor de får drikke litt og halvveis parkerer vi sykkelen og går noen hundre meter inn til et vannhull også rusler vi tilbake igjen til sykkelen og kjører hjem igjen, som regel uten pause på tilbaketuren og rusler siste biten for nedgåing. Dette har vi gjort ca 1-2 ganger i uken. I november/desember hadde vi et par runder på drøye 14 km (inkl litt oppvarming og nedgåing) med 2 vanningspauser. De løper da som regel bra hele turen(galopp). Så jeg ville ikke begrenset så veldig mye, spesielt ikke når hun har hjelp, men det kommer jo også litt an på formen hennes, er hun ikke brukt så mye til trekk så ville jeg tatt en gradvis opptrapping, også synes jeg det er viktig at de får tid til å hente seg inn igjen mellom turene, spesielt i starten så jeg ville nok passet på å hatt noen pausedager i mellom øktene. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Tja, Vims ble jo 1 år i oktober, siden hun var rundt 9 mnd har vi kjørt ei løype her som er rundt 9 km tilsammen. vi går da litt i starten, så kjører vi litt, har en eller to stopper på tur oppover hvor de får drikke litt og halvveis parkerer vi sykkelen og går noen hundre meter inn til et vannhull også rusler vi tilbake igjen til sykkelen og kjører hjem igjen, som regel uten pause på tilbaketuren og rusler siste biten for nedgåing. Dette har vi gjort ca 1-2 ganger i uken. I november/desember hadde vi et par runder på drøye 14 km (inkl litt oppvarming og nedgåing) med 2 vanningspauser. De løper da som regel bra hele turen(galopp). Så jeg ville ikke begrenset så veldig mye, spesielt ikke når hun har hjelp, men det kommer jo også litt an på formen hennes, er hun ikke brukt så mye til trekk så ville jeg tatt en gradvis opptrapping, også synes jeg det er viktig at de får tid til å hente seg inn igjen mellom turene, spesielt i starten så jeg ville nok passet på å hatt noen pausedager i mellom øktene. 

ok takk, er vant til hunder som slutter å trekke når de blir slitne, men ho her er rene duracell kaninen :P Men vi går aldri langt på ski, mest fordi jeg blir sliten av å tryne hele tiden, så meste vi har vært på er 8km, og det er lenge til neste gang for min del :P Jeg er ikke vant til ski overhodet, knapt stått overhodet. Men ho er vant til å løpe og jakte i skæven og går minst 1 mil om dagen, mange ganger flere, så vil påsto ho er i ganske grei form hvertfall :) Men da kjører jeg på litt med småturer her og der da, jeg er jo sjuk også, så blir jo ikke store greiene :P 

Takk for svar :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 time siden, Malamuten skrev:

Finnes det noen oversikt over løp noen plass? Både barmark og vinter. Er det noe særlig med løp for hunder som ikke er polarhunder eller stående fuglehunder i Norge, evt Sverige? Eller starter alle sammen?

Er du interessert i sprint, så er det jo en trekkhundklubb i byen som du kan kontakte :) trondheim trekk og brukshundklubb 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på sparketur, på et heller labert føre, med Denali og Stjerne. Stjerne jobber veldig godt i selen. Hun er jo bare et år og har ikke så mye erfaring ennå, fokuset er derfor på å slutte mens hun fortsatt er ivrig. Ble derfor bare 4,5 km i dag (turte ikke lengre på såpass trått føre med bare to).  Selv om hun har endt opp litt kraftigere og med litt kortere bein enn mitt ideal og håp så har hun fått mer enn jeg håpet på i trekkiver så langt. (faren var et ukjent kort, mora har noen gode ting og noen ikke fullt så bra).  Blir moro å teste henne skikkelig neste sesong :)

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Er du interessert i sprint, så er det jo en trekkhundklubb i byen som du kan kontakte :) trondheim trekk og brukshundklubb 

Har sett både hos dem og skaunakjølen, men det virker ikke som det er all verdens med aktivitet.. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, TrasselTrollet skrev:

De er knallsøte :wub:

 

Vi overvurderte podens skiegenskaper  ( han rakk aldri gå på langrenn i fjor) , så på tilbakeveien i dag sendte jeg sambo i forkant med husky og puli for å varme opp bilen i mens jeg loset poden trygt ned fra skogen. 

Toddy blånektet først å gå fra meg, så ga han full pinne tilbake til bilen.  

Stå fungerte ikke, rolig fungerte ikke, han løp med sambo og puli på slep og tok ingen komandoer.  De kræsjstoppet ved bilen. 

Jeg innser at han åpenbart er veldig enmannshund?  

Jeg har sagt til lillesøster at hun kunne låne han siden han er så lydhør og grei å snørekjøre med, men han er åpenbart ikke like grei med alle. Han kjenner sambo godt, og er veldig glad i han , men det holdt åpenbart ikke. 

Er dette noe som pleier å gå seg til? Jeg regner med det ikke er et helt ukjent fenomen? Søster og svoger passer eller låner han en del, og det er litt kjipt hvis han ikke kan snørekjøre med de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

@Mud det går seg ikke nødvendigvis til, kommer nok litt an på hunden, men ofte så er de bedre når det er bare hund og annen person enn den ene de liker best å forholde seg til og det at den ene er med og noen andre tar hunden. 

Han nektet å trekke og hang etter sambo frem til jeg sa Gå.  Jeg var jo rimelig fort ute av syne kan man si, men han hørte definitivt ikke på sambo. 

Sambo skal prøve seg på en tur helt alene med han :) Han er en modig mann :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev: @Mud det går seg ikke nødvendigvis til, kommer nok litt an på hunden, men ofte så er de bedre når det er bare hund og annen person enn den ene de liker best å forholde seg til og det at den ene er med og noen andre tar hunden. 

Han nektet å trekke og hang etter sambo frem til jeg sa Gå.  Jeg var jo rimelig fort ute av syne kan man si, men han hørte definitivt ikke på sambo. 

Sambo skal prøve seg på en tur helt alene med han [emoji4] Han er en modig mann [emoji14] 

Har han trent på kommandoene på vanlig båndtur sånn som du har gjort? Kanskje greit å teste det før man potensielt sett ofrer liv og lemmer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 time siden, Mud skrev:

Vi overvurderte podens skiegenskaper  ( han rakk aldri gå på langrenn i fjor) , så på tilbakeveien i dag sendte jeg sambo i forkant med husky og puli for å varme opp bilen i mens jeg loset poden trygt ned fra skogen. 

Toddy blånektet først å gå fra meg, så ga han full pinne tilbake til bilen.  

Stå fungerte ikke, rolig fungerte ikke, han løp med sambo og puli på slep og tok ingen komandoer.  De kræsjstoppet ved bilen. 

Jeg innser at han åpenbart er veldig enmannshund?  

Jeg har sagt til lillesøster at hun kunne låne han siden han er så lydhør og grei å snørekjøre med, men han er åpenbart ikke like grei med alle. Han kjenner sambo godt, og er veldig glad i han , men det holdt åpenbart ikke. 

Er dette noe som pleier å gå seg til? Jeg regner med det ikke er et helt ukjent fenomen? Søster og svoger passer eller låner han en del, og det er litt kjipt hvis han ikke kan snørekjøre med de. 

Det er jo ikke noe unormalt at man må ha et forhold til en hund for at den skal ville jobbe for deg og ta kommandoer :) De eneste som kan gjøre noe med det er samboer og lillesøster. Ved å bygge opp et godt forhold til hunden og trene med han, så vil han sannsynligvis høre på, og jobbe for, dem også :)

Jeg var ute på sparktur i -20 grader i dag. Det har vært kaldt lenge når det føles godt at det bare er 20 kuldegrader. Nesten varmeperiode jo :lol: Ble 8,5 km i dag. Jeg har fryktelig lyst til å øke distansen, Ymse hadde hatt godt av det, men unghunden er litt for ung enda. Utolmodig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tekopp skrev:

Har han trent på kommandoene på vanlig båndtur sånn som du har gjort? Kanskje greit å teste det før man potensielt sett ofrer liv og lemmer ?

Og @Snusmumrikk

Det er jeg som har jobbet mest med kommandoer,  men det er han som har trent bikkja mest med trekk . Rett og slett fordi han er en smule dumdristig og jeg er pinglete . 

Han har egentlig aldri hørt på sambo,  det var derfor det var så overraskende at han hørte på meg når vi snørekjørte. Sambo har slitt ut to skopar under bremsing *ler*  

Men da var det altså ikke skiene som plutselig gjorde at han ble lydig,  men hvem som hang bak :P 

Han syntes egentlig det var litt gøy med så stor fart på skitur, så han er enda mer gira på å snørekjøre på tur alene med han.  Gale gale mannen.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Th3a Här kan det också vara lite si och så med draghjälpen. Sheltien drar förvisso som ett helt hundspann men aussien kan mycket väl få för sig att det är mycket trevligare att hålla sällskap med matte och springer således emellanåt hellre bredvid mig... :P

https://www.youtube.com/watch?v=kISvXYY1glo

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! Siden jeg har flyttet opp til Hedmark hvor det som oftest er ordentlig vinter med masse snø så kunne jeg tenkt meg å teste ut bikkja litt når det gjelder trekk. Han er ikke noen typisk trekkhund (wheaten terrier), men har testet han forran sparkesykkel noen ganger, og dette syns han er kjempegøy, og trekker veldig bra. Har sett en del på kickspark, men usikker på om den er verdt pengene. Noen her som har erfaring med den? Har sett det har vært diskutert tidligere, men dette for flere år siden, og tenker kanskje den kan ha blitt forbedret nå noen år senere.

Så, noen som kan anbefale meg å kjøpe meg en slik spark? :) Eller eventuelt andre alternativ?
Jeg er ikke noe god på ski, og sliter med knær som jeg helst ikke skal utsette for vridninger så er derfor skeptisk til dette. 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Henriettebah skrev:

Hei alle sammen! Siden jeg har flyttet opp til Hedmark hvor det som oftest er ordentlig vinter med masse snø så kunne jeg tenkt meg å teste ut bikkja litt når det gjelder trekk. Han er ikke noen typisk trekkhund (wheaten terrier), men har testet han forran sparkesykkel noen ganger, og dette syns han er kjempegøy, og trekker veldig bra. Har sett en del på kickspark, men usikker på om den er verdt pengene. Noen her som har erfaring med den? Har sett det har vært diskutert tidligere, men dette for flere år siden, og tenker kanskje den kan ha blitt forbedret nå noen år senere.

Så, noen som kan anbefale meg å kjøpe meg en slik spark? :) Eller eventuelt andre alternativ?
Jeg er ikke noe god på ski, og sliter med knær som jeg helst ikke skal utsette for vridninger så er derfor skeptisk til dette. 

Takk for alle svar :)

jeg synes en vanlig spark, med ekstra ski under (www.vinterbutikken.no selger plastski som passer vanlig spark også), er vel så bra som kickspark 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Har hørt det er flere fordeler ved å gi lakseolje til hund. Blant annet bedre pels og hud, bra for leddene og hjertet på grunn av omega 3, og styrker immunforsvaret. Gir selv lakseolje til hunden min. Vet ikke om merket fauna er noe bedre eller dårligere enn andre lakseoljer, men vil tro de fleste lakseoljene på markede er av ca. samme kvalitet. Selv så har jeg prøvd litt forskjellige merker (norsk dyrehelse, brilliant, dr baddasky, Lofoten lakseolje) og merker egentlig ikke noe forskjell på dem😊
    • Hei, vet noen om det finnes noen oversikt/statistikk for å se hvilke type raser som har mottatt ulike titler/mellomtitler/championat? Tenker mer på titler man får i andre hundesporter enn utstilling, som for eksempel RL1, LP1, FS1, HTM1 etc. For eksempel: 2023 registrerte titler for rase: Border Collie RLCH: 40 stk RL2: 100 stk etc.   Er dette noe NKK har oversikt over, eller må man kontakte de ulike raseklubbene og høre? Vet noen rase klubber er flinke til å føre og holde oversikt over championater ulike hunder innen raser får, og poster lister på nettsiden, men ikke alle raseklubber holder oversikt eller er veldig gamle/utdatert. Noen som vet?
    • Laboklin, veterinær tok både spytt og blodprøve. Testet for JME (juvenile myoclonic epilepsy). Var vel nærmere en 1000 lapp for prøven. 
    • Vi var og tok 16 ukers vaksine i dag. Jeg skjønner inne hvor stor han skal bli, han veier 11,7 kg og er ikke 4 mnd enda 😱 Til sammenligning veide forrige kelpien min (tispe) 12 kg ved 11 måneder.    Vel, han oppførte seg strålende hos veterinæren. Ikke en lyd når han fikk sprøyten.  Han har ikke hatt noe særlig uhell inne i det siste, men her forleden kveld kom den første tissedammen på lenge.    Ellers går det i mye trening. Han har fått gå 2 baby spor. Det likte han godt og han gikk ganske nøyaktig ☺️ Ikke så interessert i pinnen på slutten av sporet, men det er bare å jobbe med. Vi har trent litt baby feltsøk, det liker han veldig godt! 😁 Ellers jobber vi med utgangsstilling om dagen, og å løpe rundt et objekt, som kan brukes i agility og lydighet. 
    • Hei, Ja, stemmer😊 Jeg studerer markedsføring der oppgaven er å lage en markedsplan for et fiktivt produkt/merkevare. Håper det svarer på spørsmålene deres😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...