Artemis Skrevet 20. September 2014 Rapporter Skrevet 20. September 2014 Jeg klarer ikke helt å se de forskjellige vinklene da Bones' hund som er brukt som illustrasjonsbilde ikke står oppstilt like 'korrekt' som den langhårige. Skal heller legge ut bilde av det jeg vil kalle en pen irsk setter: 1 Siter
xxx12345 Skrevet 20. September 2014 Rapporter Skrevet 20. September 2014 Synes den amerikanske irske ser veldig overvinklet ut bak. Edit: Dårlige vinkler - overvinklet - korrekt: Den som er avbildet over er vel enda mer åpen i knevinkelen enn den i midten på denne illustrasjonen ser det ut som. 2 Siter
Malamuten Skrevet 20. September 2014 Rapporter Skrevet 20. September 2014 Den amerikanske irske ser ut til å være ekstremt overvinklet bak, @2ne Siter
Guest 2ne Skrevet 20. September 2014 Rapporter Skrevet 20. September 2014 Ja, den er nok mer vinklet bak enn de andre det er bilde av, men den er også mer ekstremt utstillings-oppstillet enn de andre er. Tror dere ikke at vinklene til disse andre IS'ene ville sett overdrevne ut om de sto sånn plassert? Siter
xxx12345 Skrevet 20. September 2014 Rapporter Skrevet 20. September 2014 Ikke nødvendigvis - den står jo vinkelrett ned fra hasene. Hvis man overstrekker en hund så vil de ikke ha hasen i den vinkelen. Siter
Gjest Skrevet 20. September 2014 Rapporter Skrevet 20. September 2014 Legg til det ekstremt krevende terrenget jakten foregår i. Har man ikke den optimale fysikken som beskrevet over, varer man ikke lenge. Jakthunder brukes mye hardere fysisk enn de fleste andre raser. Sent from my iPhone using Tapatalk Siter
Malamuten Skrevet 20. September 2014 Rapporter Skrevet 20. September 2014 Tja, to av dem står jo overstrekt og er enda ikke i nærheten av å se ut som de har så mye vinkler. Og jeg ser ikke for meg at de andre er det heller, selv om de kanskje hadde sett mer vinklet ut i en annen oppstilling. Det er liksom ikke alt man kan skjule(eller ta frem) ved oppstilling, noe er bare fysisk umulig om hunden ikke har forutsetningene til det. Den med mye pels er _ekstremt_ overvinklet, og den er ikke overstrekt på bildet. Siter
Meg Skrevet 20. September 2014 Rapporter Skrevet 20. September 2014 eksteriøret til "show setter" er ikke hele problemet. De er ikke selektert for jaktegenskapene, vil dermed ofte ikke være tess på jakt bilder fra usa: Fra utstillingsringen: http://www.irishsetterclub.org/2013_National_Specialty.htm fra jaktprøver http://www.irishsetterclub.org/13_field_trial.html 1 Siter
Rocket Skrevet 20. September 2014 Rapporter Skrevet 20. September 2014 1890 1900 1905 1932 1949 Beagle som vant BIS på Westminster dog show for noen år siden. (2008?) Siter
Snøfrost Skrevet 20. September 2014 Rapporter Skrevet 20. September 2014 Fritz og Togo i 1926, de er født i ca 1915 (Togo et sted mellom 1913 og 1916, Fritz i 1915) Et bilde av et av Seppalas spann, de fleste hundene her er Sibirimporter ca. 1913? Ukjent Siberian eid av L. Seppala 1920-1926 tipper jeg, mener bildet er fra Alaska. Bijo, Kreevanka, Bonzo og Tserko bildet må være fra ca 1930, da Kreevanka og Tserko ble importert i 1929/30 1 Siter
Siri Skrevet 20. September 2014 Rapporter Skrevet 20. September 2014 Briard, en politihund, fra 1906: En annen politihund fra rundt 1905: En 2 år gammel briard fra 2014: 3 år gammel briard fra 2014 (halvsøster av min egen): Siter
Raksha Skrevet 20. September 2014 Rapporter Skrevet 20. September 2014 Mine raser er vist, jeg har jo tidenes "kjedeligeste" raser sånn sett, ikke veldig mye som har skjedd med hverken saluki eller basenji. Siter
Maria Skrevet 20. September 2014 Rapporter Skrevet 20. September 2014 Synes ikke rasen har forandret seg voldsomt egentlig. Ikke når man ser på dette bildet iallefall. {style_image_url}/attachicon.gif dalmatian.jpg Her er en fra 1891... Det var variasjoner da, akkurat slik det er nå. Men idealet er vel stort sett det samme, så sånn sett har den jo ikke forandret set stort, så det første bildet illustrerer vel ganske greit. Helhetlig vil jeg si rasen er forbedret 1914 vet ikke når denne er fra, antar tidlig 1900-tall, i likhet med den første ingen dårlig dalmatiner (i mine øyne). Selv om den står noe krøkete på bildet to av mine favoritter når det gjelder dagens hunder. Begge er norske. Tja.. Jo. Det er forsåvidt små endringer å spore på bildene. Men at rasestandarden ble skrevet om for ikke så innmari lenge siden så større individer tillates er en relativt viktig forandring synes jeg. Synd at man ikke klarer å la være å avle større og større. Vi har samme problem på begge mine raser. 2 Siter
Shlush Skrevet 21. September 2014 Rapporter Skrevet 21. September 2014 Tja.. Jo. Det er forsåvidt små endringer å spore på bildene. Men at rasestandarden ble skrevet om for ikke så innmari lenge siden så større individer tillates er en relativt viktig forandring synes jeg. Synd at man ikke klarer å la være å avle større og større. Vi har samme problem på begge mine raser. Begge de norske hundene er født før den siste standardendringen samt ser det ikke ut til at den nye rasestd er tredd i kraft i Norge enda Jeg for min del synes ikke det er så mange stoooore dalmatinere og synes det er overdrevet en del når folk sier at det er så mange store. Jeg sitter med en stor en selv, men generelt er de fleste mindre og innenfor std Siter
Lola Pagola Skrevet 21. September 2014 Rapporter Skrevet 21. September 2014 Tja.. Jo. Det er forsåvidt små endringer å spore på bildene. Men at rasestandarden ble skrevet om for ikke så innmari lenge siden så større individer tillates er en relativt viktig forandring synes jeg. Synd at man ikke klarer å la være å avle større og større. Vi har samme problem på begge mine raser. Som slush sier, begge de hundene er født før den "nye" rasestandarden, og den bryr vi oss ikke om i norge uansett (flåsete sagt men ja). Det er klart, endringer er det jo, men å tillate et par ekstra cm ekstra er vel ikke akkurat all verdens. Proporsjoner har uansett alltid vært viktigere enn høyde. Tror enda ikke jeg har hørt om en oppdretter som ønsker å avle større hunder enn vi har i dag, "folk flest" ønsker (hann)hunder som ligger på rundt 60-61 har jeg inntrykk av, det er også sendt inn protest på den nye standarden. Det er noen store individer nå, som er for høye og tunge, men stort sett er vel de fleste innafor. Siter
Shlush Skrevet 21. September 2014 Rapporter Skrevet 21. September 2014 For å si det slik... Rasen har større og viktigere problemer enn størrelsen, dessverre :/ 1 Siter
Lola Pagola Skrevet 21. September 2014 Rapporter Skrevet 21. September 2014 Nå fikk du den til å høres veldig syk ut.... Siter
Shlush Skrevet 21. September 2014 Rapporter Skrevet 21. September 2014 Nå fikk du den til å høres veldig syk ut.... *knis* Det var ikke helt meningen. men jeg tror det er mer issues enn det som kommer frem og at en del ting blir godt skjult. desverre! Så allegi, generelt hudproblemer og urinstein (genfeilen alle har). Dette står i prioritet OVER størrelse for min del :-) 1 Siter
Lola Pagola Skrevet 21. September 2014 Rapporter Skrevet 21. September 2014 *knis* Det var ikke helt meningen. men jeg tror det er mer issues enn det som kommer frem og at en del ting blir godt skjult. desverre! Så allegi, generelt hudproblemer og urinstein (genfeilen alle har). Dette står i prioritet OVER størrelse for min del :-) Selvsagt, jeg kjenner iallefall ingen oppdrettere som har størrelse som prioritet over helse. Men nå er ikke urinstein en del av eksteriøret, som denne tråden handler om (så vidt jeg har skjønt iallefall). Er litt uenig i at ting blir godt skjult og, selv om det ikke smøres utover facebook betyr det jo ikke at fokuset ikke er der, men er nok riktig at enkelte nok stikker hodet litt i sanden. MEN, det blir en helt annen diskusjon vi kan ta et annet sted /ferdig med ot. Siter
Emilie Skrevet 21. September 2014 Rapporter Skrevet 21. September 2014 Ikke veldig stor forskjell egentlig: Siter
Grim Skrevet 24. September 2014 Rapporter Skrevet 24. September 2014 Sånn bort sett fra at nesa har krympet? Siter
Emilie Skrevet 24. September 2014 Rapporter Skrevet 24. September 2014 Sånn bort sett fra at nesa har krympet? Det varierer, men ja, jevnt over er stoppen mer markert og nesen litt kortere. Siter
Guest Jonna Skrevet 25. September 2014 Rapporter Skrevet 25. September 2014 Ikke veldig stor forskjell egentlig: I fjor Sommer var jeg på Musee et chiens du Saint-bernard. Og jeg fikk ett litt annet inntrykk av den opprinnelige St.bernhard der. Siter
Guest Bølla Skrevet 25. September 2014 Rapporter Skrevet 25. September 2014 Ikke veldig stor forskjell egentlig: Den var kanskje ekstrem allerede i 1915, men i forhold til sitt utgangspunkt finnes den jo ikke lik. St bernhardshunden er en hund som sliter markant, og den vil neppe overleve et århundre til. Siter
Emilie Skrevet 25. September 2014 Rapporter Skrevet 25. September 2014 I fjor Sommer var jeg på Musee et chiens du Saint-bernard. Og jeg fikk ett litt annet inntrykk av den opprinnelige St.bernhard der. Jeg var der for to år siden. Hundene før 1850-1900 er mye mindre enn dagens sankt. Men nå var jo denne tråden for rasene anno 1915. Innen det var sankten ikke lenger slik den var tidlig på 1800-tallet: http://bitmeg.wordpress.com/2012/10/12/for-oss-sankt-bernorder/ Siter
Recommended Posts