Gå til innhold
Hundesonen.no

Din rase anno 1915


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kunne vært dagens borzoi. 2014 i farger 1915 sort/hvitt

Første golden retrieveren som ble champion. Født 1912, så noe senere:

Just sayin'

Posted Images

Det er ganske store forskjeller på den og dagens rase da. Spesielt i hvor vinkla de er. Helt uavhengig av oppstilling er det mye vinkler på dagens (og litt vel lite på den gamle). Du får ikke den gamle varianten til å stå sånn som rasen står på utstilling, uansett hvordan du stiller den. Ganske stor forskjell i pelsmengde og lengre bein på den gamle og dagens også.

Men samme forskjell i vinkling finnes også innad i rasen nå. Selv om en gammel hund så slik ut, betyr det ikke at alle de gamle hundene så slik ut, osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke rasen har forandret seg voldsomt egentlig. Ikke når man ser på dette bildet iallefall.

post-3921-0-49386000-1411076074.jpg

Her er en fra 1891... :lol:

Det var variasjoner da, akkurat slik det er nå. Men idealet er vel stort sett det samme, så sånn sett har den jo ikke forandret set stort, så det første bildet illustrerer vel ganske greit. Helhetlig vil jeg si rasen er forbedret :)

1898_Dalmatian.jpg

Bert+Miller+1914.jpg

1914


ac5f78847d0f9e2e29cca2f128065f35.jpeg?it
vet ikke når denne er fra, antar tidlig 1900-tall, i likhet med den første ingen dårlig dalmatiner (i mine øyne). Selv om den står noe krøkete på bildet :)


to av mine favoritter når det gjelder dagens hunder. Begge er norske.

hocusstockholm.jpg

SSnapShotYearBook.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "perfekt" kvadratisk hund er nok noe som har kommet med utstillingsjaget, labradoren var på begynnelsen av 1900-tallet en særdeles god brukshund (sammenlignet med tilstanden i dag) og så vidt jeg har sett var samtlige hunder langbente og rektangulære i utformingen. Så hvorfor dette har sneket seg inn (på flere raser) er meg en gåte hvis man skal bruke funksjonalitet som årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhodesian Ridgeback

Noen bilder funnet via Google fra tidlig 1900-tall.

Ridgebacken er jo en veldig konstruert rase satt sammen fra tidlig 1900-tall, hvor de blandet inn forskjellige raser (feks mynder, mastiff..) for å få inn alle egenskapene de ville. Kan lese mer her for de som er intr. http://www.lady-ridgeback.sk/historyengla.htm

En gang kunne jeg alle detaljer, må friske opp litt tror jeg.. RR har en interessant rasehistorie i hvert fall :)

post-13169-0-84456800-1411123623.jpg

Ca 1926?

post-13169-0-33622300-1411123559.jpg

Ca 1935

Bilder lånt fra http://www.lady-ridgeback.sk/historyengla.htm

Eks på RR fra Google (www.destaridgebacks.com)

post-13169-0-66281700-1411123800_thumb.j

I Norge i hvert fall er vel "problemet" at de fleste RR er større og tyngre enn standarden. De skal ikke være for mastiffpreget, og selv om de er kraftige hunder skal de være utholdende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken amstaff eller amerikansk bulldog eksisterte på den tiden.

Men amerikansk pit bull terrier er eneste opphavet til amstaffen og en av de rasene jeg holder aller mest kjær. Så da får det bli den. :)

Charlie Lloyd's Pilot var en av de første importene fra England og var med på å danne grunnlaget for rasen. Født 1878.

Lloyd_Pilot.jpg

Colby's Pincher født i 1896 har hatt stor innvirkning på rasen.

5650.jpg

Colby's Jerry født rundt århundreskiftet

colbyjerry.jpg

Leeming's Butte

15099728237_3b7302feab_o.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10557298_10154657828710341_2854928580181

Finsk lapphund eksisterte ikke da, men troor dette er lapphunden som er forgjengeren til lapsk vallhund, finsk lapphund og til dels svensk lapphund. Heftigere pelset enn mange i dag faktisk :P Interessant at det står at noen ble kupert, det har jeg ikke hørt om før, men har lagt det ut i ene rasegruppa, se om noen vet noe mer.

Bildet under er visstnok fra 1936, altså litt seinere, men selv om finsk lapphund ikke fantes som egen rase på den tida er det ikke store forskjellen til dagens finske lapphunder.

Sami_family_Finland_1936.jpg

Ørekupering gjøres den dag i dag av mange samer. Det gjelder da "reinhund", det som er igjen av lapphund som ikke er tatt inn i raseavl, og som av samer regnes som den "ordentlige" reinhunden, med gode instinkter intakte :) det gjøres for å unngå ører som henger delvis, da de tror at hundene hører dårligere da. Det er bare spissen som skjæres av, når valpene er noen dager gamle. Har bilder av slike hunder, men de vil jeg ikke poste hit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og alt jeg ser når jeg ser på den amerikanske irske er en forbanna snasen og velbygget hund. Klipp av vedhengene og den vil fortsatt være en dritlekker hund.

Feilvinklet. Den tåler ikke lang tid i marka i ulendt jaktterreng før den får slitasjeskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og alt jeg ser når jeg ser på den amerikanske irske er en forbanna snasen og velbygget hund. Klipp av vedhengene og den vil fortsatt være en dritlekker hund.

Jeg ser en hund med schäfertendenser når det gjelder vinklene, jeg. Mye vil ha mer.

At min egen ikke er perfekt sier jeg ikke noe på. :aww::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...