Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksinerer du din hund gjennom hele livet?


Guest Yellow
 Share

Recommended Posts

@Tuvane

Ingen har vel sagt at vaksinering er unødvendig?

Jeg sier bare at jeg ikke vaksinerer hunder som er fullbeskyttet allerede, og jeg velger heller ikke å vaksinere hunder mot løs mage eller forkjølelse. Det er ikke nødvendigvis livsfarlig å være syk heller.

Det har jeg vel heller ikke sagt at noen har sagt? Jeg svarte på generelt grunnlag på posten om amerikansk skrekkpropaganda, dvs vaksinemotstandere, som mener at vaksiner er omtrent like ille som svartedauen.

Forøvrig, så kan det for endel hunder være livsfarlig å få kennelhoste. Derfor er det viktig at alle er sitt ansvar bevisst og vaksinerer hundene sine, slik at vi opprettholder en god flokkimmunitet. Selv om det ikke er livsfarlig for min eller din hund, betyr det ikke at det ikke kan være farlig for nabohunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, jeg vaksinerer hele livet. Nettopp fordi eldre hunder er mer utsatt hvis de blir syke så synes jeg at det er viktig å vaksinere dem.

Å lese amerikansk skrekkpropaganda er ikke så lurt. Å vaksinere ER langt tryggere enn å ikke vaksinere, selv om endel personer (som jeg fra et veterinærmedisinsk synspunkt må si at er rimelig på vidd

Vaksinerer minst mulig og ikke alvorlig syke hunder. Vaksine er en påkjenning for imunforsvaret i seg selv. Så holder meg til hvert 3. År som hovedregel, med litt vurdering etter hvorvidt det er mye s

Det har jeg vel heller ikke sagt at noen har sagt? Jeg svarte på generelt grunnlag på posten om amerikansk skrekkpropaganda, dvs vaksinemotstandere, som mener at vaksiner er omtrent like ille som svartedauen.

Forøvrig, så kan det for endel hunder være livsfarlig å få kennelhoste. Derfor er det viktig at alle er sitt ansvar bevisst og vaksinerer hundene sine, slik at vi opprettholder en god flokkimmunitet. Selv om det ikke er livsfarlig for min eller din hund, betyr det ikke at det ikke kan være farlig for nabohunden.

Da får du unnskylde meg, men jeg tolket det dithen.

Vaksiner er vel og bra, men det er ingen grunn til å skape hysteri rundt alt. Nå har det faktisk kommet en vaksine mot diare, og jeg vil heller ha mulighet til å kunne finne frem et kosthold og regime som passer min hund samtidig som både tarmsystem og immunforsvar blir sterkere.

Hva angår kennelhoste så er dette også et samlebegrep, og det er veldig stor forskjell på en vanlig forkjølelse og en alvorlig luftveisinfeksjon hos et dyr med allerede nedsatt immunforsvar. Har mine hunder vært forkjølet har de blitt holdt innendørs og på eiendommen frem til symptomfri tilstand og en tid etterpå for å sikre at de ikke er smittefarlige. Klarer man ikke være ansvarlig nok så får man vaksinere dyrene sine, men det er ikke noe problem å unngå å skape problemer for andre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du unnskylde meg, men jeg tolket det dithen.

Vaksiner er vel og bra, men det er ingen grunn til å skape hysteri rundt alt. Nå har det faktisk kommet en vaksine mot diare, og jeg vil heller ha mulighet til å kunne finne frem et kosthold og regime som passer min hund samtidig som både tarmsystem og immunforsvar blir sterkere.

Hva angår kennelhoste så er dette også et samlebegrep, og det er veldig stor forskjell på en vanlig forkjølelse og en alvorlig luftveisinfeksjon hos et dyr med allerede nedsatt immunforsvar. Har mine hunder vært forkjølet har de blitt holdt innendørs og på eiendommen frem til symptomfri tilstand og en tid etterpå for å sikre at de ikke er smittefarlige. Klarer man ikke være ansvarlig nok så får man vaksinere dyrene sine, men det er ikke noe problem å unngå å skape problemer for andre heller.

Merkelig at du klarer å tolke noe jeg ikke har skrevet?

Du stiller selvfølgelig fritt til å gjøre akkurat hva du vil med dine hunder, men jeg må jo minne på at hundene som regel er smittefarlige før de viser symptomer, og at de dermed kan smitte mange hunder på sin vei før de viser symptomer. Om akkurat denne smitten kan gi alvorlig sykdom eller ikke hos en svekket hund vet man heller ikke før denne hunden er smittet.

Det eneste som er ansvarlig når det er snakk om vaksiner er å vaksinere. Man skal selvfølgelig ikke overvaksinere, men man bør følge anbefalt vaksinasjonsprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av mot kennelhoste (som forøvrig dukker opp i utallige andre varianter enn den vaksinen beskytter mot) så beskytter dhppi i minimum 3 år (som også er nkk' s krav til intervall) Da ser jeg virkelig ingen fornuftig grunn til å stappe denne vaksinen i bikkjedyra hvert år ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av mot kennelhoste (som forøvrig dukker opp i utallige andre varianter enn den vaksinen beskytter mot) så beskytter dhppi i minimum 3 år (som også er nkk' s krav til intervall) Da ser jeg virkelig ingen fornuftig grunn til å stappe denne vaksinen i bikkjedyra hvert år ;)

Men er det noen som gir dhppi hvert år da? Vi følger rådene om at den gis hvert 3 år, mens kennelhoste årlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinerer hvert år, men hva vi vaksinerer mot vet jeg faktisk ikke. Har droppa rabiesvaksina siste 3-4årene. Vi farter ikke mye rundt så verken jeg eller dyrelegen anser den som nødvendig for nåværende hund.
Dropper å gå i områder hvor jeg vet smittepresset er stort etter store utstillinger i området.
(Rett og slett fordi Rocky fikk kennelhoste etter NKK utstillinga i Ålesund ett år. Møtte noen dumrianer som var fult klar over at hunden deres hadde kennelhoste, men de gikk alikevel tur i et av Ålesunds mest befolkede turrområder og lot alle hunder hilse, faktisk spurte de til og med om at de kunne hilse, men opplyste ikke om kennelhosten før etter hundene hadde hilst. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også forskjell på hvor aktiv en er med hunden - jeg bruker over halvparten av årets helger på utstilling og stevner, og det er dessverre altfor mange som med viten og vilje konkurrerer med smittefarlig hund. Som ringsekretær/dommer kommer jeg også i kontakt med mange fremmede hunder. Det skal ikke mine hunder lide for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...