Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksinerer du din hund gjennom hele livet?


Guest Yellow
 Share

Recommended Posts

Ja, lurer rett og slett på om du vaksinerer din gamle hund frem til bortgang.

Velger du evt. bare å ta kennelhostevaksinen de siste leveårene, eller påfyll av den generelle om det er tid for det også?

Eldre hunder får svakere immunforsvar enn det de hadde i sin beste alder, derfor jeg lurer litt her, og om det kommer an på hvordan helsen virker på din eldre hund før du evt. sier stopp.

Min blir selv 12 om noen måneder, og skal ta vaksine i dag. Håper bare det går smertefritt i etterkant, noe det jo sikkert gjør, men om jeg evt. ville tatt refill igjen om 3 år spørs jo for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, jeg vaksinerer hele livet. Nettopp fordi eldre hunder er mer utsatt hvis de blir syke så synes jeg at det er viktig å vaksinere dem.

Å lese amerikansk skrekkpropaganda er ikke så lurt. Å vaksinere ER langt tryggere enn å ikke vaksinere, selv om endel personer (som jeg fra et veterinærmedisinsk synspunkt må si at er rimelig på vidd

Vaksinerer minst mulig og ikke alvorlig syke hunder. Vaksine er en påkjenning for imunforsvaret i seg selv. Så holder meg til hvert 3. År som hovedregel, med litt vurdering etter hvorvidt det er mye s

Selvfølgelig gjør jeg det! Eldre (og unge) hunder er de som har høyest mortalitet ved sykdom, og det er derfor svært viktig å vaksinere eldre hunder. Det er en grunn til at alle svekkede eldre mennesker over en viss alder bør ta influensavaksine, og det er fordi de i mye større grad enn andre kan stryke med av influensa.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har aldri vaksinert hvert år og kommer aldri til å gjøre det heller. Har ikke tid til å hoste opp artikkelen nå, men de fleste hunder er overvaksinerte om de følger et normalt vaksinasjonsprogram. Det viktigste er de mest alvorlige sykdommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinerer hvert år, men det er vell bare kennelhoste (?) som gjentaes årlig, de får ihvertfall bare fullvaksinering hvert 3. år, men det der styrer dyrlegen, jeg har ikke peiling egentlig, bare får brev i posten å møter opp.

Kommer til å fortsette til de dør, ja.

I fjor døde hunden til ei venninde pga manglende vaksinering, 6 år gammel, så da blir man jo påminnet viktigheten. Hun hadde vell gått mer enn 3 år, tror jeg, men alikavell, husker ikke hva hun døde av, men det var uhelbredelig og vet sa at det hadde vært unngått med vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vaksinerer etter veterinærs anbefalinger, livet ut.

Det har vi gjort med alle hundene vi har hatt, unntatt en - men hun fikk allergisk reaksjon på vaksine da hun var rundt året, og fikk krampeanfall, så hun ble vaksinert minst mulig. Veterinær mente også at siden hun gikk i en flokk med fem fullvaksinerte hunder, fikk immunforsvaret hennes en boost fra dem også.

Rabiesvaksinen holder jeg også ved like, så er den alltid i orden og en kan dra hvor som helst når som helst, og på kort varsel - tisper som plutselig løper tre måneder før antatt, og hannhunden er forbi Svinesund, for eksempel. Eller en spontan utstillingstur. Jeg liker at rabiesen ikke går ut, så vet jeg at de alltid er vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har aldri vaksinert hvert år og kommer aldri til å gjøre det heller. Har ikke tid til å hoste opp artikkelen nå, men de fleste hunder er overvaksinerte om de følger et normalt vaksinasjonsprogram. Det viktigste er de mest alvorlige sykdommene.

Kanskje denne artikkelen?

http://www.dogsnaturallymagazine.com/lifelong-immunity-vets/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har det blitt vaksinert med den generelle som beskytter mot parovirus, kennelhoste og smittsom leverbetennelse hvert 3. år og også den hunden fikk i dag, med drypp i snuten som bare skal beskytte mot kennelhoste de 2 årene mellom den generelle.

Men det er jo sant at det er ekstra viktig med vaksine for de som har dårligere immunforsvar, så kommer til å fortsette som vanlig. :) Med mindre det skulle dukke opp noen helt spesiell grunn til å la være.

Her har vaksinasjonskortet vært fullt i noen år alt, så har blitt stemplet på baksiden, litt teit at det ikke er satt opp mer plass på de kortene, akkurat som om det ikke er meningen at hundene våre skal leve så lenge. :P

Red: Lest mye skremselspropaganda mot vaksinering via amerikanske sider, men tror jeg bare skal la være å lese, for jeg er veldig glad for at det faktisk er så vanlig å vaksinere kjæledyrene som det er i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinerer hundene hvert år fordi jeg synes det er så mye ekkelt i Ungarn at det er greit å ha den sikkerheten. Når vi kommer hjem så får vi se om det blir hvert år eller hvert tredje år, ikke helt bestemt meg for det enda.

Katta (innekatt) vaksinerte jeg ikke før hun ble senior, fordi jeg føler at det er greit for henne å ha den ekstra beskyttelsen når jeg har hunder som drar ut og inn og jeg etterhvert kommer til å ha mer med katter og sykdommer å gjøre i jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har det blitt vaksinert med den generelle som beskytter mot parovirus, kennelhoste og smittsom leverbetennelse hvert 3. år og også den hunden fikk i dag, med drypp i snuten som bare skal beskytte mot kennelhoste de 2 årene mellom den generelle.

Men det er jo sant at det er ekstra viktig med vaksine for de som har dårligere immunforsvar, så kommer til å fortsette som vanlig. :) Med mindre det skulle dukke opp noen helt spesiell grunn til å la være.

Her har vaksinasjonskortet vært fullt i noen år alt, så har blitt stemplet på baksiden, litt teit at det ikke er satt opp mer plass på de kortene, akkurat som om det ikke er meningen at hundene våre skal leve så lenge. :P

Red: Lest mye skremselspropaganda mot vaksinering via amerikanske sider, men tror jeg bare skal la være å lese, for jeg er veldig glad for at det faktisk er så vanlig å vaksinere kjæledyrene som det er i Norge.

Jeg er ikke vaksinemotstander, bare så det er sagt. Både de nåværende og forhenværende hundene vi har hatt i hus har blitt vaksinert, men langt ifra med samme hyppighet som hunder flest.

Det er de to grunner til; jeg har vokst opp med klassisk skolemedisin og lært at både forkjølelse, influensa og dårlig mage er normalt. Det andre er at hunder enkelte ganger faktisk fortsatt har de antistoffene de trenger selv om man "må" gå og sette en ny vaksine. Det som (i verste tilfelle) kan bli scenarioet da er at hunden utvikler autoimmune sykdommer. Et hundeliv er kort, og da er det litt betenkelsesverdig at vaksinene skal vare så kort (med unntak av kennelhoste (influensa) som muterer og endrer seg årlig, dog vaksinerer jeg ikke for det hvert år heller).

Ved to tilfeller har jeg bedt familiens dyrelege ta blodprøver for å sjekke om de fortsatt var beskyttet, og det var de, så da ser jeg ingen grunn til å vaksinere på nytt. Jeg tror ikke de fleste dyreleger gjør dette.

Det er også betraktelig mindre fare for smitte her vi bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese amerikansk skrekkpropaganda er ikke så lurt. ;) Å vaksinere ER langt tryggere enn å ikke vaksinere, selv om endel personer (som jeg fra et veterinærmedisinsk synspunkt må si at er rimelig på viddene) mener det motsatte. Det er selvfølgelig alltid noen individer som av ulike årsaker ikke kan vaksineres, men så lenge populasjonen ellers ligger høyt på vaksinasjonsprosent, vil de være beskyttet av flokkimmunitet.

Vaksinemotstandere i Norge og deres barn er i stor grad også beskyttet av flokkimmunitet, noe de feilaktig bruker som et argument for at vaksinering ikke er nødvendig. Hadde de vært i et uvaksinert land i Afrika, tror jeg raskt de ville blitt positive til vaksinasjon...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tuvane

Ingen har vel sagt at vaksinering er unødvendig?

Jeg sier bare at jeg ikke vaksinerer hunder som er fullbeskyttet allerede, og jeg velger heller ikke å vaksinere hunder mot løs mage eller forkjølelse. Det er ikke nødvendigvis livsfarlig å være syk heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...