Gå til innhold
Hundesonen.no

Det perfekte holdet.


Rocket
 Share

Recommended Posts

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

På disse bildene var Turbo for meg i perfekt hold

Jeg forstår ikke helt greia med at de skal være så tynne at man kjenner ribbena GODT. Hvorfor det, egentlig? Er det sånn at det er overbelastninger om hunden bare kjenner ribbena sånn passe? Det lurer

Tihi, jeg bruker å lese på en del akitasider på facebook, gjengangeren der er "veterinæren min sier at hunden min er tjukk" fulgt av masse kommentarer som "hun er perfekt", "bytt dyrlege", "finn en dy

Posted Images

Det er jo det som er litt av greia, holdet er jo noe helt annet enn antall kilo, derfor så blir det ikke så lett å snakke i kilo når det er snakk om holdet.

Nemlig, på mine hunder har jeg en ca idealvekt, men den vekten forutsetter en konstant faktor, at de er i god form fysisk form, den gjelder ikke uansett. Mister de muskler vil jo selvsagt vekta bli mindre, får de mer så blir den høyere. Det er jo greit nok å bruke på egne hunder der man kjenner de, vet hvilken trening man gjør og kan se på de sånn omtrent hvor de ligger (altså har sammenligningsgrunnlag), men rimelig håpløst å bruke generelt.

Varga feks har (synes jeg) idealvekt på 27,5 kg når hun er slank og godt muskelsatt. Til sammenigning veide hun 21,5 kg når hun kom til meg, slank, men ikke helt utmagret, dog uten muskler. For min del kunne hun ha hatt litt mer på kroppen da hun kom hit, så la oss si at hun skulle veid 22 kg i den formen hun var i da. Nå er hun ca 27, hun var litt over, men det var fordi hun var litt lubben, nå synes jeg hun er i greit hold, men savner litt muskelmasse i rygg og over ribbein så forhåpentligvis skal hun opp litt til, men det bygges ikke raskt her i gården. Målet er ikke at hun skal bli "stor", for det blir hun nok ikke uansett, det ligger jo ikke helt til rasen, men hun ser litt skral ut rett og slett og hun er litt løs i kroppen, derfor ønsker jeg litt mer. Men hun bygger sakte og antagelig så er den dårlige overlinjen og merkelige bygningen hennes en del av problemet med ryggen, hun jobber mye, men er ikke sikkert at hun får brukt ryggen slik hun skal og dermed får mest belastning på front og bakpart. Hun plages jo ikke av det så det er mest forebyggende(skader aldri å ha en sterk å god rygg) og for syns skyld, det ser jo penere ut både når de er stramme og sterke i bevegelsene og holdningen og når de ikke ser tynne og skrale ut pga manglende masse. Blir jo lettere kantete og smale når de ikke har muskler på beina.

Snakket meg vell litt vekk nå, men det er jo en grei illustrasjon for hvor mye antal kg kan variere selv om hunden ikke forandrer fettprossent eller hold.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke til å quote fra mobilen, og husker ikke hvem som sa hva.

Men jeg synes flere av dere sier det samme som meg - man HAR flere kg (selv målt i rent fett) å gå på oppover enn nedover før det blir skadelig. Og da blir det misvisende å si at det er bedre å være litt (for) tynn enn litt (for) tung. Det er vel naturlig å tolke ordet litt som ca samme mengde i begge retninger.

Uansett må det vel være aller best å være akkurat passe - det virker noen ganger slik i dag at mellomtingen ikke finnes lenger. Enten er man tynn og dermed riktig, eller så er man feit, liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns mange hunder er for tynne, mens eieren syns de er passe, jeg. Jeg syns mine, eller en av dem er litt for rund og det syns alle andre, også. Nå er sommeren over, de kan løpe fritt, barnevakter med en idè om at godbit betyr en grillpølse i slengen, er uten jobb og alt blir som det skal sånn etterhvert. Stresser ikke med sånt, jeg. Så lenge hunden spiser det den får, løper og spretter der den vil og jeg har kontroll på inntak av mat, er alt greit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 kg ekstra? Jeg vet at det er enkelte ekstreme utstillingsversjoner, men det er sjeldent jeg ser en labrador på 50 kg altså. Endel hanner har jo 38-39 kg som idealvekt som følge av denne avlen etter større hunder.

Jeg har møtt flere. Og det er et ufattelig trist syn..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke til å quote fra mobilen, og husker ikke hvem som sa hva.

Men jeg synes flere av dere sier det samme som meg - man HAR flere kg (selv målt i rent fett) å gå på oppover enn nedover før det blir skadelig. Og da blir det misvisende å si at det er bedre å være litt (for) tynn enn litt (for) tung. Det er vel naturlig å tolke ordet litt som ca samme mengde i begge retninger.

Uansett må det vel være aller best å være akkurat passe - det virker noen ganger slik i dag at mellomtingen ikke finnes lenger. Enten er man tynn og dermed riktig, eller så er man feit, liksom.

Helt enig med deg der! Med mindre det er vanskelig få hunden opp eller ned i vekt, bør det ikke være noen unnskyld at den ikke er akkurat passe.

Dessuten er det ihvertfall på min hund, et par kilo i margin på hva som er passe. Som er ca 25kg +- 1 kg vil jeg tro.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt Hottie:

9328673022_ea370c5f13_z.jpg

9325877827_4a1ac44bd8_z.jpg

(rompa til lup er derimot litt tykk)

9325921551_0dea2b6e17_z.jpg

Bildene er tatt samme dag.

Nå er derimot begge lukisene litt på den slanke siden, men siste hundemenneske som møtte dem syns de var helt greie.

Basseluske er ørlitegranne tykk om dagen, eneste som reagerer på å være kastret nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt greia med at de skal være så tynne at man kjenner ribbena GODT. Hvorfor det, egentlig? Er det sånn at det er overbelastninger om hunden bare kjenner ribbena sånn passe? Det lurer jeg oppriktig på, jeg er ingen ekspert.

På min rase syns jeg ikke dette med ribbein er så veldig talende. For det første er det ikke uvanlig at du ser ribbein på mynder, også mynder som kanskje ikke er i «perfekt» hold, i hvert fall ikke i løpskondisjon. Jeg syns for eksempel min Hermes nå er litt for tjukk. Han har fått mindre trim i sommer og er blitt kastrert, og har derfor lagt noe på seg. Men jeg ser det ikke på ribbeina. Jeg ser det over ryggen og på hunden i sin helhet.

På mennesker, spesielt på mannfolk, så er det magen man ser på. Har man litt for mye her, så er det et tegn på overvekt, og mageflesk korrelerer med en rekke livsstilsykdommer, osv. Jeg tenker dermed litt likt med Hermes. For å holde han i godt hold vil jeg at han skal ha en sterk rygg og lende, og god "tuck up", altså en god kroppskomposisjon med sterkt bryst og smal midje. Ribbeina kommer i neste rekke.

Noe av det værste jeg ser er tynne Whippeter, ribbeina skal kjennes men ikke synes utenom når hunden ligger/er strak ut under løp. Ryggraden mener jeg skal kjennes, ikke ses.

Dani`en syns jeg var i flott hold her (10 mnd gammel)

10518655_10152166800991968_4667377287417

Er helt uenig med deg. En whippet i godt hold vil vise ribben og beinstruktur.

Dani virker i greit hold, men jeg ville ønsket tydeligere musklere. Det virker som at det er noe uenighet om dette blant whippetfolk. Jeg mener ikke at whippet skal ha «bulket» muskulatur, som du ser på noen løpsgreyhound, men du skal se muskulaturen og beinstrukturen på hunden når den er i godt hold. Hals, bryst, overarm, rygg, lår, og underlinje skal være definert. Jeg syns ikke Dani viser dette, men det kan være bildet (litt mørkt) og alderen hans. Denne illustrasjonen er veiledende, hentet fra NKK:

Whippet.jpg

EDIT: Se spesielt den strake linjen over underlinjen. Den savner jeg hos svært mange whippets (og mynder forøvrig), og du ser den kun på whippets i virkelig godt hold.

Endret av Marjan
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg mynde, så det er litt spesielle hunder. En tykk mynde vil alltid se tynn ut i andres øyne, og jeg syns mange raser ser tykke ut, selv når de ikke er det standard messig. så det er litt hva man er vant til også.

Jeg foretrekker å ha litt tykkere greyhounds enn tynne. Det er kjekt å ha litt å "å gå på". Blir det løpetid eller dårlig mage, så får man lett et skjelett hvis hunden allerede er tynn. Mange sliter med å få nok vekt på hunden sin, de spiser dårlig osv. så jeg er glad for at jeg har hunder i godt hold! Særlig Mynte er fin. Det er ingen som har kommentert om at hun er tynn, mens med Nitro var det ofte :åh stakkars gi han nå mat osv. som folk sa.

Begge mine er i godt hold, Nitro har deler av ryggrad som vises, men ingen hoftebein. Mynte har ingen bein som vises. Men samtidig er hun godt trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med @Marjan.

Jeg syns mange whippeter holdes for tykke og utrente, og det er jo det som slår an i utstillingsringen også. Vet om flere hunder som har fått tilbakemelding av dommer om at de har for mye muskler.

Postet noen bilder på forrige siden, men her er også Penny 9 mnd gammel. Jeg syns hun er i fint hold her, selv om hun som nevnt ikke er helt ferdig i kroppen.

Selv om hun er ung har hun tydelige muskler, man ser ribbein under bevegelse:

1236804_10153188235970109_725735619_n.jp

Like gammel, i fart:

IMG_1911_zps01591ccb.jpg

Selv sliter jeg litt med Penny nå, hun har vært litt for tykk, og jeg skal ha henne ned i løpskondisjon til vårprøven. Syns det er vanskelig å vite hvor mye mindre jeg skal fore hver dag - for hun skal jo ikke miste muskler. Nå gir jeg 50gram mindre om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i at man skal kunne se ribbein når hunden står rett opp og ned, uavnengig av rase, med unntak av å kunne skimte de bakerste. For enkelte er det kanskje det som er i det perfekte holdet, men synes ikke det er det på f.eks Whippeter generelt. Det er nå mitt syn, og jeg klarer også å se når jeg selv synes mynder er overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt uenig med deg. En whippet i godt hold vil vise ribben og beinstruktur.

Dani virker i greit hold, men jeg ville ønsket tydeligere musklere. Det virker som at det er noe uenighet om dette blant whippetfolk. Jeg mener ikke at whippet skal ha «bulket» muskulatur, som du ser på noen løpsgreyhound, men du skal se muskulaturen og beinstrukturen på hunden når den er i godt hold. Hals, bryst, overarm, rygg, lår, og underlinje skal være definert. Jeg syns ikke Dani viser dette, men det kan være bildet (litt mørkt) og alderen hans. Denne illustrasjonen er veiledende, hentet fra NKK:

Whippet.jpg

EDIT: Se spesielt den strake linjen over underlinjen. Den savner jeg hos svært mange whippets (og mynder forøvrig), og du ser den kun på whippets i virkelig godt hold.

Ja det er klart det spiller litt inn ift alder på det bildet da han var nokså ung. Men jeg syns fortsatt holdet var fint, men det er min mening.

Nå er det som du sier, en del forskjellige meninger om det. Jeg er ingen fan av Whippeter hvor alle ribbein er fullt synlig (og tellbar) i annet enn liggende stilling.

Her var Lykke i samme alder, rundt 10 mnd gammel om jeg ikke tar helt feil. Litt annet lys enn bildet av Dani da sola skinner på henne.

1658231_10151909834021968_316207226_o.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med @Marjan.

Jeg syns mange whippeter holdes for tykke og utrente, og det er jo det som slår an i utstillingsringen også. Vet om flere hunder som har fått tilbakemelding av dommer om at de har for mye muskler.

Hermes var pausedeltaker under Podencospesialen nylig, og fikk tilbakemelding om at han var litt tjukk. Det er han nå, og jeg syns det er bra at dommeren sier det.

Vi gleder oss til båndtvangen er hevet (er til slutten av september her pga. sauen), så skal vi nok komme i form igjen, både hund og menneske har vært litt på latsiden i sommer :D

Nå er det som du sier, en del forskjellige meninger om det. Jeg er ingen fan av Whippeter hvor alle ribbein er fullt synlig (og tellbar) i annet enn liggende stilling.

Det er helt greit å ha forskjellige meninger om dette, og det er ikke noe fasitsvar på dette med «godt hold». Jeg vil bare minne om hva rasen er avlet for, og at ikke bare er rasens bygning, men også dens hold er en forutsetning for å kunne gjøre en god jobb—dette gjelder også ting man ikke kan se, som generelt god kondisjon (man ser det på LC-banen, hvem som kondisjonerer hundene sin og ikke, spesielt blant whippets er det mye som skiller de beste og de dårligste på dette).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med @Marjan.

Jeg syns mange whippeter holdes for tykke og utrente, og det er jo det som slår an i utstillingsringen også. Vet om flere hunder som har fått tilbakemelding av dommer om at de har for mye muskler.

Postet noen bilder på forrige siden, men her er også Penny 9 mnd gammel. Jeg syns hun er i fint hold her, selv om hun som nevnt ikke er helt ferdig i kroppen.

Selv om hun er ung har hun tydelige muskler, man ser ribbein under bevegelse:

1236804_10153188235970109_725735619_n.jp

Like gammel, i fart:

IMG_1911_zps01591ccb.jpg

Selv sliter jeg litt med Penny nå, hun har vært litt for tykk, og jeg skal ha henne ned i løpskondisjon til vårprøven. Syns det er vanskelig å vite hvor mye mindre jeg skal fore hver dag - for hun skal jo ikke miste muskler. Nå gir jeg 50gram mindre om dagen.

Jeg synes Penny ser veldig fin ut på disse bildene.

Vi fikk kommentar – på valpeshow... – fra ringsekretær om at Meesha hadde for mye muskler i bakparten. Så vi måtte gå mer med han i bånd slik at de ikke ble så fremtredende. Det var litt spesielt, synes jeg – kan det bli for mye muskler i en hund, så sant de er fremkommet på en naturlig måte (gjennom passende mengde mosjon og riktig fôring).

Da så han vel omtrent sånn her ut, 8 mnd.:

1511092_10203190013021793_1009041791_n.j

Fint hold synes jeg, men i vekst og derav litt rar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innser at min yngste ikke er som alle de andre whippetbarna :P Han er kanskje hakket for tynn? Eldstemann er noe rundere i kantene og legger på seg myye lettere enn Moby. Han har alltid hatt bra med muskler, vi har ikke fått noen kommentarer på det på utstilling... ikke at vi har stilt ut så mye pga de digre flaggermusørene da. :P

Moby er den lyse nærmest kamera.

Edit: greit å legge ved bildet!

post-10441-0-60833300-1409859784_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund nr. 1, 4 og 6 f.eks synes jeg det ser ut som har akkurat passe fettptosent for rasen, og synes disse også var lekre.

Men å si at rasen skal vise alle ribbein og at hoftekulene skal stikke i været på alle og si at det er sunt, blir like ille som å si at Labradorer skal være feite mener nå jeg... Har ikke satt meg inn i rasen overhodet, men virker jo som om denne mynden skal ha betydelig lavere fettprosent enn alle de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig det der. Er jo så forskjellig.. Rotta er i fin form og har vært slik lenge. Kunne treng litt mer muskler spes i front og på ryggen kanskje. Han er en sånn type som holder seg fin på egen hånd han :P han hadde 2 mnder hos mamma og pappa, hvor pappa og svigerbror synes han var litt tynn og brukte månedene på å prøve å fete han opp.. Ingenting skjedde, bikkja dreit bare mer :P de fikk kjeft da, når jeg fikk vite det :P

Ellers har han bra med skinn til overs, løst skinn liksom, legger seg gjerne rundt nakken hans :P blir nok litt mer muskelsatt ila høsten, men dette er ganske ca sånn han er :)

_DSC0237_zpsafbeb6c6.jpg

_DSC0222_zps53b56087.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...