Gå til innhold
Hundesonen.no

Det perfekte holdet.


Rocket
 Share

Recommended Posts

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

På disse bildene var Turbo for meg i perfekt hold

Jeg forstår ikke helt greia med at de skal være så tynne at man kjenner ribbena GODT. Hvorfor det, egentlig? Er det sånn at det er overbelastninger om hunden bare kjenner ribbena sånn passe? Det lurer

Tihi, jeg bruker å lese på en del akitasider på facebook, gjengangeren der er "veterinæren min sier at hunden min er tjukk" fulgt av masse kommentarer som "hun er perfekt", "bytt dyrlege", "finn en dy

Posted Images

Jeg liker de best helt slanke, ikke at jeg er hysterisk på det, men det er slanke hunder jeg anser som optimalt. Om en hund er slank eller ikke er for meg avhengig av fettprosent, ikke muskelmasse, str, rase osv. Så der andre kanskje ville lagt på hunden fett fordi den ser spinkel ut (i mangel på muskler) ville jeg bare holdt den slank og heller hatt fokus på å bygge muskler som masse enn å legge på unødig fett..

En slank hund er for meg en som ikke har noe mye ekstra, en hund som er stram og fast, en hund hvor man kan se/skimte ribbeina i bevegelse, men uten at de stikker ut eller at man kan telle alle sammen på avstand, de skal ikke være vandrende skjelett, ribbeina skal være lette å kjenne å det skal ikke ligge mye fett over de. Når man ikke kan skimte ribbeina så synes jeg hunden begynner å grense til lubben å når man må kjenne etter da er hunden overvektig. (dette med å se ting er jo litt avhengig av rase også da, er jo ikke det samme på raser med mye pels feks.)

Her er feks Varga på slankern, hun er ikke veldig tykk og det er ikke noe jeg ser på som problematisk, men ikke optimalt. Hun kunne godt ha vært litt bedre muskulert, men har uansett litt ekstra fett her. Litt slapp i fisken rett og slett.

10314578_10154158389145074_5142721679184

Her synes jeg hun er ok på fettprosent, men veldig dårlig muskelsatt (rett etter jeg fikk henne), og mer muskler vil gjøre mye for utseende, bla mindre synlige/utstikkende ribbein så selv om hun ikke blir tykkere vil hun se mye bedre ut. (litt dårlig bilder, men)

425293_10151365671855074_240335014_n.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggrad og hofteknokene da? Hvor godt skal man kjenne dem?

Det er veldig individuelt hvor utstikkende de er. Hos malamute hannen min så kjentes de godt(skikkelig utstikkende) selv når han var feit (ikke bare lubben men tjukk). Men uavhengig av det så er det muskler som bør dekke ryggrad og hofter. Det går en stor muskel langs ryggraden på begge sider og det er ikke den plassen de legger på seg fett først, så når fettet dekker ryggen, da er de virkelig feite.

Edit: mens hos varga så er ryggrad og hofter lite utstikkende til tross for at hun har vørt både tynn og dårlig muskelsatt. Det er helheten som er viktig, ikke enkeltelementer. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt greia med at de skal være så tynne at man kjenner ribbena GODT. Hvorfor det, egentlig? Er det sånn at det er overbelastninger om hunden bare kjenner ribbena sånn passe? Det lurer jeg oppriktig på, jeg er ingen ekspert.

Så, min ikke så veldig faglige tanke er at hunden skal være slank, jeg kjenner gjerne såvidt ribbena om jeg stryker over, men jeg har ikke lyst til at de skal kjennes GODT.

Her er Monti sånn jeg synes han ser finfin ut.

10525394_10152576662442225_6525554808910

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett kjenne ribbeina, de bakerste kan godt vises såvidt i bevegelse, men ikke noe mer enn det, og gjør absolutt ingenting om de ikke vises heller. Ingen hoftekuler eller ryggrad. Men dette kommer jo an på rase og individ også, min f.eks kan bli så tynn som bare det, men hoftekulene vises aldri. Stram underlinje.

Dette er min hund i perfekt hold.

oppstilling15april-052.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer jo etter hva slags rase og individ man har. På Ozu er det jo nesten umulig og se pga all pelsen, men med min forrige hund Vinnie så synes jeg hun var flott når hun var i perfekt hold. For en hund som henne så liker jeg opptrukken buk, stramme og smidige muskler, en ryggrad man lett kan kjenne, men at hoftebein og ryggrad er mer skjult.

Ville kanskje ønsket meg litt mer muskler på henne (alt man ser i ettertid...), men ellers synes jeg Vinnie har ganske så perfekt hold på disse bildene:

10399850_61033576720_3563_n.jpg?oh=9cdfa

200705_18081621720_9475_n.jpg?oh=a366196

29817_401406011720_4020914_n.jpg?oh=4b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Lett kjenne ribbeina, de bakerste kan godt vises såvidt i bevegelse, men ikke noe mer enn det, og gjør absolutt ingenting om de ikke vises heller. Ingen hoftekuler eller ryggrad. Men dette kommer jo an på rase og individ også, min f.eks kan bli så tynn som bare det, men hoftekulene vises aldri. Stram underlinje.

Dette er min hund i perfekt hold.

oppstilling15april-052.jpg

Om jeg ikke skal kjenne ryggrad og hoftekul på ene hunden min, så må han være ekstremt overvektig. Selv litt småfeit og godt muskulert har ryggraden vært veldig fremtredende. I perfekt hold kjennes ryggraden veldig godt og hadde nok synes om han hadde hatt mindre pels. Hunder er veldig forskjellige på hvor utstikkende ryggrad og hoftekuler er. Ribbein syns jeg er ett greit mål på de fleste raser, men ikke hoftekul og ryggrad. Illustrasjonsbilder av mine hunder er lite poeng :P Pelsballer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@soelvd Det kommer vell an på hva man legger i godt sikkert. Om du kjenner ribbeina ved å stryke lett over så vil jeg kalle det å kjenne de lett, evt godt. Nei det er ikke overbelastning om man bare kjenner ribbeina sånn passe heller, for min del stresser jeg ikke med at hunden ikke er i "perfekt" hold, men vi sikter på å være slank å jobber oss sakte men sikkert i den retningen, pga minst mulig unødig belastning og lettest mulig for hunden å være i aktivitet. Et kg ekstra fett på en mellomstor hund er ingen krise, men ikke noe som trenger å være der heller. Det sagt så er det mer enn det det går på, det er en helhet. Godt muskulerte hunder vil feks kunne være vanskelig å kjenne ribbein på, fordi det går muskler over der, men man kjenner jo gjerne forskjell på fett å muskler, poenget for min del er at det ikke skal være masse fett over ribbeina.

Sånn utifra bildet ville nok Monti gått under slank hund i min bok slik han er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det omtrent umulig å finne et bilde der man ser holdet på mitt langhårede bustehode, det må man nesten se på "live" eller ved å kjenne på hunden. XD Jeg foretrekker å holde hundene slanke, og fokusere på å bygge opp muskler med alderen. Det er ti ganger bedre å ha noen kg for lite enn å veie 5-6 kg for mye, sånn som veldig mange hunder gjør i dag. Mange ikke-schäfer-folk synes at hannhunden min er tynn, men det er faktisk slik de skal være. Ribbein og ryggrad kjennes greit, underlinja er fin og han er relativt smal over ryggen.

397390_10152889232200165_1893760016_n.jp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mynder, så gjelder nok ikke. :lol: men på basenjien vil jeg gjerne se ribbein i enkelte bevegelser. På han så er han alt for alt for altfor tynn om ryggrad og hoftekuler er synlige, mens på salukien så må jeg ha noe av det synlig for at de ikke skal være feite, spesielt hannen min og hoftekuler. Men det går mer på bygning enn hold.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en valpelset hund som stort sett aldri kan _se_ tynn ut, men jeg ønsker å kunne lett kjenne ribbein, og ane ryggrad og hoftekuler. Synlig midje har han kun i sommerpels, selv om vekta og holdet er likt som på vinteren.

1278840_10153307152315341_1970203203_o.j

Men her er han jo lettpelset og smal.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meesha skal være sånn at ikke-hundemennesker sier "herregud må du gi hunden din mat". Jeg vil at ribbeina skal synes, og når han ligger utstrakt skal de kunne telles på syn. Ryggraden skal også synes. Hunden skal derimot ha MUSKLER, spesielt i bakparten.

Her er han i fint hold, men litt for lite muskulert for min smak (i slutten av båndtvangen):

10552558_10203909675012893_6543371159259

Noe bedre muskulert her (men yngre, han er snart 14 mnd. pdd.) - hunden til venstre:

1506571_10203475978210744_26872452483965

Jeg tar en tynn hund over en tjukk hund any day. Jeg er også opptatt av at Meesha IKKE skal måtte bære på noe ekstra. Han skal være "tynn" i den forstand at han skal ha en mynde-kropp, men han skal ha MUSKLER. Man skal se at dette er ei bikkje som får bruke kroppen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir vanskelig å si noe generelt, vi med pelsdotter kan jo ikke dømme etter samme mål som en korthåret. Min er i godt hold og godt muskulert men har ikke visuelt antydning til midje eller oppsving i underlinja en gang, ovenfra ser hun ut som ei bønne og sideveisfra et hengebuksvin... Du skal også grave gjennom mye pels og skinn for å finne ribbeina på henne selv om jeg kan kjenne ryggrad og hoftekammene lett, og hvis du i det hele tatt skimter ribbeina er hun sykelig undervektig.

tumblr_n43dxro0mH1sf1gsoo1_1280.jpg

Her er underlinja frisert..

tumblr_n00w8xuyRK1qi34ygo6_r1_1280.jpg

Før hun ble sterilisert, ser ut som hun ikke har en eneste muskel men det hadde hun altså :hairy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel enig med de fleste her. Ribben skal kunne kjennes lett og evt skimtes i bevegelse. Ryggrad skal kunne kjennes - men ikke så altfor lett, samme med hofter. Dette gjelder bulle - og varierer jo mellom raser. Oppdretterne mine foretrekker et litt annet hold en meg, så når de synes han er for tynn, synes jeg han er perfekt :P

Akkurat nå er Arthur på slankis. Han legger kun på seg på ryggen og rumpa - så tok litt tid før jeg oppdaget at han var feit faktisk :P

På dette bildet er han i greit hold. Ribbena kjennes lett og underlinjen en opptrukket. Han er dog litt feit på oversiden og mangler muskler.

10420153_990057254344354_339082370774769

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tihi, jeg bruker å lese på en del akitasider på facebook, gjengangeren der er "veterinæren min sier at hunden min er tjukk" fulgt av masse kommentarer som "hun er perfekt", "bytt dyrlege", "finn en dyrlege som kan akita"... kom igjen, skulle tro det var enhjørninger vi hadde..

Jeg liker slanke hunder. De trenger ikke nødvendigvis ha masse muskler (selv om det er deilig!), men lubne og feite bikkjer får sympatiblikk fra meg. Heldigvis er jeg på vei inn i et yrke hvor eiere forhåpentligvis vil lytte til meg.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor godt ryggraden, hoftekuler etc vises, kommer jo helt an på hvor store/lange disse beinbitene er da. Har hunden små, korte hoftekuler, så sier det seg selv at det skal mye mindre til før de forsvinner bakl en muskel eller litt fett. Så det syns jeg er en ganske dårlig indikasjon alene. Ribbeina er en bedre indikasjon alene, fordi de er like flate på alle, mer eller mindre, og blir dermed like lett borte/synlig. Ideelt syns jeg at de skal lett kjennes, og på korthårede hunder sees når hunden er i bevegelse eller "strammer opp" kroppen sin".

Egentlig er jeg veldig enig i det @Malamuten skriver.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsving ved hofte, godt opptrukket buklinje, ikke kjennbart spekklag ved palpering, man skal kunne kjenne ribbeina. Ribbeina skal ikke vises ved stillstand, men ved aktivitet kan man skinte konturene av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine er for tjukke, både boxern og salukien.

Det vises ikke så godt fra siden på de, men de er brei over ræva og har ikke midje. Det er ingen andre enn min egen feil. Jeg har vært lat helt siden boxeren ble parret og hadde valper i vår. Når matmengden er den samme, mens aktivitetsnivået går ned, ja da blir det slik.
10506662_10152197037617105_3506239748040

10505047_10152147777472105_3490079911944

Jeg vil helst at de skal se ut som på bildene under her.

1526721_10151818008226478_308678208_n.jp

471931_10150578037422105_1807319828_o.jp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo's BC/fuglehund-mix har den der typiske fuglehund-bygningen som må bli mange kilo overvektig før han faktisk ser tjukk ut. Nå, som han er i godt hold vektmessig (kanskje litt lite muskler) så ser han veldig tynn ut for de fleste. Dyrlegen var enig med oss i at han er i fint hold da, så det var jo fint å høre :) Han spiser over 2 pølser V&H og legger alikevel ikke på seg (før fikk han 1,5).

My, australian shepherd, var faktisk plutselig blitt litt brei over rumpa etter 2 uker på kennel i sommer. :lol: Men det forsvant veldig fort når hun kom hjem og fikk "mine" foringsrutiner tilbake igjen.

Jeg syns hoftekuler, ryggrad og ribbein skal kunne kjennes (jeg ser det jo ikke under pelsen) også skal man kunne skimte muskelspillet i lårmusklene deres under aktivitet. Gjerne også i brystet/albue-området. Gjør man det på en aussie syns jeg det tilsier to ting: hunden har akkurat passelig med pels ( :lol: ) og er i godt hold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...