Gå til innhold
Hundesonen.no

Sagaen om whippeten som skulle være alene


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

Nå er jeg litt lei. Vi har prøvd følgende – med følgende resultat – når Meesha skal være alene hjemme:

- Løs i stue og kjøkken (resultat: han tygger og eter på ALT han får tak i)

- Løs på soverommet (resultat: han graver og biter i stykker madrassen i sengen)

- Løs på badet (resultat: han får opp skyvedøra til badet og har fest, biter på dørkarmen)

- I bur i stua (resultat: tidvis konsert, ikke bjeffing men piping og uling)

- Og i dag: i bur i stua med pledd over og radio på (resultat: en tisseskvett i buret, mulig i sammenheng med at han drakk svært mye etter tur i dag, pluss opprevet og delvis oppspist liggepute). Dette skjedde kun i dag.

I alle situasjoner har han hatt leker, tyggebein osv tilgjengelig, samt at vi har prøvd å slite han ut i forkant av at han skal være alene.

Resultatet er likt uavhengig av om det er 15 minutter eller 6 timer det er snakk om.

Han er stille når vi går og stille når vi kommer tilbake. Veldig glad, men behersket når vi sier hei.

Nå vet jeg ikke helt hva vi skal finne på... Tissingen i dag er nesten garantert i sammenheng med at han slet seg temmelig ut på tur og drakk mye da vi kom hjem. Han fikk tisse en gang til før han skulle være alene, men det kan jo være han rett og slett ikke klarte å holde seg (det var nesten helt blankt og luktet ikke tiss). Men samtidig skal det jo, såvidt jeg har lært, myyye til før de tisser der de sover.

Det er ingenting ved han som tilsier at han er redd eller stresset. Det fremstår som kjedsomhet.

Å aldri la han være alene, eller å ta han med i bil, er ikke et alternativ.

Har noen noen konkrete tips til meg? Jeg er litt oppgitt og vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har dere noe mulighet til å "spionere" på han og avslutte uønsket adferd med "krigsrop og hælvetes spetakkel" idet den påbegynnes? Klikkertiden er over, nu jäklar.....

Ja. Jeg ville bare brukt buret en periode nå, så kan du prøve å ha han løs om noen uker/måneder alt ettersom. Jeg ville heller ikke bruke bur, men det gikk ut over sikkerheten hennes med alt hun tygde

Huff, det er sånt som får meg til å kjenne meg riktig gammel og bitter. For det er litt trist å lese at sånn atferd er akseptert som "normal" for whippets. Misforstå meg rett, også i tidligere tider h

Jeg har ingen konkrete tips, men spør i vei: Har dere forsøkt å ha han sammen med en annen hund? Samme resultat da? Ingen oppfordring til å anskaffe en til, kun nysgjerrig.

Han har vært alene med en eller begge hundene til @MegaMarie en gang om jeg ikke husker feil. Da var hennes hunder løs i stua mens Meesha var på badet, åpen dør med kompostgrind foran. Han hadde hoppet over kompostgrinden og en dorull var avgått med døden samt det var en tisseflekk på gulvet, men siden husrenheten til valpene (min + ene Marie sin) vel ikke var 100% da er det litt usikkert hvem det var sin. Det er noen mnd siden, han var vel 5-6 mnd da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på samme forslag som til Kaja; Bygge opp buret slik at han kan se ut av vinduet?

Støverbarnet sluttet å finne på morsomheter når hun fant en høy liggeplass, som gjorde at hun kunne kikke ut av vinduet. Og om man ikke tør ha dem løs (og det skjønner jeg i ditt tilfelle) Så kan det kanskje funke om buret står passende plassert?

Red: forresten - prøvd å gi ham en god tur før dere drar (sykle 1-2 mil, feks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på samme forslag som til Kaja; Bygge opp buret slik at han kan se ut av vinduet?

Støverbarnet sluttet å finne på morsomheter når hun fant en høy liggeplass, som gjorde at hun kunne kikke ut av vinduet. Og om man ikke tør ha dem løs (og det skjønner jeg i ditt tilfelle) Så kan det kanskje funke om buret står passende plassert?

Det kan vi prøve. Dog litt usikker på hvordan vi skal få det til, da :lol: Da må vi muligens ommøblere, haha. Han liker å se ut av vinduet, men det kan han også gjøre slik buret står nå (vi har veldig lave vinduskarmer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig kjipt. Jeg har dessverre ingen tips, men regner med det uansett løsner med tiden. Om det er en trøst. Han er unghund :) Men jeg forstår at det er veldig kjipt.

Takk! :) Ja, det regner jeg også med, i grunnen. Det er bare kjedelig at det er på det verste NÅ, hvor jeg og sambo jobber mye + at sambo skal reise masse bort i sommer... :P Hadde vært mer praktisk om det var i skoleåret i grunnen, hvor vi lettere kunne koordinert å være hjemme på skift. Men men, vi står han a, som vi sier i nord! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er han ellers? Altså når dere er hjemme? Hvor gammel er han nå?

At det gikk dårlig i dag betyr ikke nødvendigvis så mye, prøv et par dager eller litt mer til. Noen ganger kan det ta litt tid før de omstiller seg til nye ting. Er han "vant" til og ligge i bur eller er det noe nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er han ellers? Altså når dere er hjemme? Hvor gammel er han nå?

At det gikk dårlig i dag betyr ikke nødvendigvis så mye, prøv et par dager eller litt mer til. Noen ganger kan det ta litt tid før de omstiller seg til nye ting. Er han "vant" til og ligge i bur eller er det noe nytt?

Rolig når vi er hjemme. Sover som regel i senga vår, på sofaen eller på gulvteppet under stuebordet. Maser litt om kos og lek noen ganger, men gir seg om han får beskjed. Han er 10,5 mnd.

Han har ligget i bur kanskje fem ganger alene nå. Mulig jeg har for store forhåpninger om at han skal synes det er ok "med en gang". Vi har trent burleker og han går villig inn i buret selv når jeg sender han inn fra avstand. Bur = godis, og får han snacks på dagen serveres det alltid i buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig forskjellig hvordan de tar ting, så spørs det jo hvordan dere har gått frem også. Om dere feks har gått fra trening og burlek til 5-6 (?) timer så kan jo det bli litt sjokk og en stor overgang for en som ikke er vant til slikt. Men de venner seg jo på, så forsøk litt til og se hva som skjer.

Nå er jeg i utgangspunktet ingen fan av bur, men en liten periode for å bryte adferden kan jo være nok så det er vell verdt et forsøk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo bare 10 mnd! Tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet :) Jeg hadde akkurat samme runddans som deg, jeg hadde ikke bur engang jeg, for det skulle jeg IKKE bruke. Det hjalp ikke hvor mye jeg slet henne ut, hvor kort hun var alene, hva hun hadde av ting og underholde seg med... Etter at hun bet over slangen til sisterna og jeg kom hjem til oversvømmelse for andre gang var det slutt. Det endte med at jeg kjøpte stort bur, og der ble hun til hun var 2 år. Så kunne hun fint være løs i huset uten å destruere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at du fikk spørsmål om dette i en annen tråd, så du har sikkert tenkt på det allerede, men i tilfelle ikke: får han løpe?

Har lest endel om Whippet i det siste og overalt leser jeg at de er veldig lite krevende hunder, men at de MÅ få løpe fra, seg særlig i ungdomstiden, hvis ikke har de en tendens til å bli "kreative" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo bare 10 mnd! Tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet :) Jeg hadde akkurat samme runddans som deg, jeg hadde ikke bur engang jeg, for det skulle jeg IKKE bruke. Det hjalp ikke hvor mye jeg slet henne ut, hvor kort hun var alene, hva hun hadde av ting og underholde seg med... Etter at hun bet over slangen til sisterna og jeg kom hjem til oversvømmelse for andre gang var det slutt. Det endte med at jeg kjøpte stort bur, og der ble hun til hun var 2 år. Så kunne hun fint være løs i huset uten å destruere.

Ja den være-løs-alene-tålmodigheten min tok slutt da det ble 100% bestemt at vi må kjøpe ny seng eller i det minste ny madrass, for det meste som ikke er stål på sengen vår er tygget i stykker... :lol:

---

Så, utfra det jeg leser her; dere tenker det er lurest å bare fortsette å gjøre som vi gjør? Altså bruke buret (det er ikke min favorittløsning, men heller det enn alternativet slik det er nå, og målet er selvfølgelig at det ikke skal være nødvendig), ikke ha ting inni det som tilsier "riv dette i fillebiter", gi han gode tyggegreier, slite han ut før han skal være alene – og begrense tiden hvor han er alene og evt. se om det fungerer å sette buret høyt, flytte på det eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at du fikk spørsmål om dette i en annen tråd, så du har sikkert tenkt på det allerede, men i tilfelle ikke: får han løpe?

Har lest endel om Whippet i det siste og overalt leser jeg at de er veldig lite krevende hunder, men at de MÅ få løpe fra, seg særlig i ungdomstiden, hvis ikke har de en tendens til å bli "kreative" :P

Det gjør han! Han løper løs flere ganger i uken. Enten er vi i hundeparken hvor han løper på inngjerdet område og vi kanskje kaster litt ball og pinne, eller på tur i "trygge" områder slik som i dag (hvor han løp løs sammen med to andre hunder i over en time), eller vi sniker oss til å dra på kunstgressbanen rett ved her vi bor og slipper han der slik at han får tatt ut verste "fresen". I tillegg er jeg begynt å løpe med han i sele og magebelte, da får han ikke løpt i toppfart selvfølgelig, men det går i galopp på grusvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den være-løs-alene-tålmodigheten min tok slutt da det ble 100% bestemt at vi må kjøpe ny seng eller i det minste ny madrass, for det meste som ikke er stål på sengen vår er tygget i stykker... :lol:

---

Så, utfra det jeg leser her; dere tenker det er lurest å bare fortsette å gjøre som vi gjør? Altså bruke buret (det er ikke min favorittløsning, men heller det enn alternativet slik det er nå, og målet er selvfølgelig at det ikke skal være nødvendig), ikke ha ting inni det som tilsier "riv dette i fillebiter", gi han gode tyggegreier, slite han ut før han skal være alene – og begrense tiden hvor han er alene og evt. se om det fungerer å sette buret høyt, flytte på det eller lignende?

Ja. Jeg ville bare brukt buret en periode nå, så kan du prøve å ha han løs om noen uker/måneder alt ettersom. Jeg ville heller ikke bruke bur, men det gikk ut over sikkerheten hennes med alt hun tygde på, og det ble jo ganske dyrt for oss med rørlegger på natta osv :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kaan prøve å bestille Anxiety Wrap som han kan ha på når han er åleine. Det er egentlig for separasjonsangst, men på vår knert har det fungert til ei viss grad. Trur ikkje det var separasjonsangst han hadde, men berre litt generelt lite glad i å bli forlatt, fordi han aldri blei skikkelig/gradvis nok tilvendt det. Vi har trent iherdig sida rundt påsketider, og er oppe i ca 1t der han ligger og koser seg med kong el.l. Før kunne han uule, åpne døra fra gangen til stua/kjøkken å ha putefest i sofaen (generelt gjer ting han ikkje skulle) + tissing (heldigvis ikkje i sofaen!) fordi han blei så oppgira.

Han er mykje bedre no, men trur kanskje det kan fungere for Meesha og. Det er en slags akkupungtur-drakt som får dei til å bli rolige og avslappa, og kan brukast i perioder for tilvenning til div. Koster ca 400 kr, viss du googler hjelphunden så kjem det opp ei side. Ho som selge drakta er veldig flink og kan mykje om hundeadferd, og gir masse tips! :)

(Eg har i mine tristaste stunder lurt på om han noken gang kom til å klare å vere åleine, og bekymra meg for naboar som må høyre på uling, men ser litt lysare på det! :) ) Ikkje heilt like "symptom" men kan vere samme årsak. Litt sånn frustrasjon for å bli forlatt.

Håpa det ordna seg! Og fortsett med bur når han er så destruktiv, han har det ikkje vondt noken tima i bur i en treningsperiode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er ingen superfan av bur, men "må man så må man". Heller det enn at hunden ødelegger seg selv, for det er en reell fare for det når han ikke eier seleksjonsintelligens hva ulovlige tyggeleker angår.

@Ragnhild Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg har ikke noe lyst til å bruke "remedier" for at han skal være rolig. Det er kanskje teit dersom det faktisk fungerer, men det føles som å jukse :P Men takk for tipset. Om det ikke bedrer seg skal jeg kikke etter et slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør han! Han løper løs flere ganger i uken. Enten er vi i hundeparken hvor han løper på inngjerdet område og vi kanskje kaster litt ball og pinne, eller på tur i "trygge" områder slik som i dag (hvor han løp løs sammen med to andre hunder i over en time), eller vi sniker oss til å dra på kunstgressbanen rett ved her vi bor og slipper han der slik at han får tatt ut verste "fresen". I tillegg er jeg begynt å løpe med han i sele og magebelte, da får han ikke løpt i toppfart selvfølgelig, men det går i galopp på grusvei.

Nå skal ikke jeg være sånn "mosjon løser alt" og "alle hunder må løpe maraton hver dag".... Men enkelte trenger ganske mye for å finne roen. Ser det veldig på støverdyret. Selv om vi har tre mål inngjerdet og de løper og tuller hele dagen, så tror jeg hun hadde blitt dust å ha i hus uten å få kjøreturer (tilsv. sykkeltur) på 1 ++ mil flere ganger i uka. (ja da, jeg vet jeg lager mosjonsjunkier, men heller det enn tullinger inne :icon_redface: ) Anyways - selv om bikkjene har stålkondis, så tåler de rolige dager (og til nød uker) uten å bli mongo. En kjekk balansegang det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er ingen superfan av bur, men "må man så må man". Heller det enn at hunden ødelegger seg selv, for det er en reell fare for det når han ikke eier seleksjonsintelligens hva ulovlige tyggeleker angår.

@Ragnhild Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg har ikke noe lyst til å bruke "remedier" for at han skal være rolig. Det er kanskje teit dersom det faktisk fungerer, men det føles som å jukse :P Men takk for tipset. Om det ikke bedrer seg skal jeg kikke etter et slikt :)

Haha, følte litt vi juksa vi og når vi bestilte den. (Var samboeren min som gjorde det en kveld eg var heilt på tuppa :P ) Men eg angra ikkje! Og vi trena jo uansett, det er berre det at vi faktisk ser framgang no, i forhold til før. Vi hadde en periode der vi nesten ikkje forlot Theo heime, fordi vi ikkje ville plage naboar, var redd han kunne skade seg, o.l. Det tok litt på, gikk glipp av en del forelesninger og sånt. Håper neste semester blir litt bedre! :D Då er han jo runda året, så kan jo håpe!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe mer "juks" å bruke Anxiety Wrap enn å bruke bur. Remedie schmeredie. Hva med å starte hjemme alene-treningen på nytt? Museskritt - gå ut og kom inn igjen - godbit for å ligge i ro. Aller helst uten kommando, men bli-kommando kan brukes. Øk tiden du forlater han, men målet skal være at han ligger på samme plassen når du kommer tilbake. Hvis han reiser seg, er du for sen. Han skal lære at det lønner seg å ligge rolig, for da får han kylling/leverpostei/det diggeste i verden. Denne metoden fungerte i perioder veldig godt på min sep.angst hund. Hvis han er vant til å trene positivt og skjønner tegninga "jo lenger du ligger jo bedre er det" så kan det hende dette er en rask metode.

Hvis ikke: hundepass. Jeg kan godt ta han med på fjellet noen timer i blant, fram til første juli i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

There once was a whippet named Meesha

Who did not want to be alone

They placed him in the bathroom

And soon the doorframe was gone

:icon_redface: Sagaen om whippeten som ikke ville være alene, del 1 :P Totalt ot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund roer seg bare når jeg har dørene åpne slik at hun kan vær i stua og på soverommet. Det er de plassene hun oppholder seg mest. Du kunne jo prøvd med noen leker og tyggebein? Viss ikke du alt har gjort det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Løs i stue og kjøkken (resultat: han tygger og eter på ALT han får tak i)

- Løs på soverommet (resultat: han graver og biter i stykker madrassen i sengen)

- Løs på badet (resultat: han får opp skyvedøra til badet og har fest, biter på dørkarmen)

- I bur i stua (resultat: tidvis konsert, ikke bjeffing men piping og uling)

- Og i dag: i bur i stua med pledd over og radio på (resultat: en tisseskvett i buret, mulig i sammenheng med at han drakk svært mye etter tur i dag, pluss opprevet og delvis oppspist liggepute). Dette skjedde kun i dag.

I alle situasjoner har han hatt leker, tyggebein osv tilgjengelig, samt at vi har prøvd å slite han ut i forkant av at han skal være alene.

Min hund roer seg bare når jeg har dørene åpne slik at hun kan vær i stua og på soverommet. Det er de plassene hun oppholder seg mest. Du kunne jo prøvd med noen leker og tyggebein? Viss ikke du alt har gjort det :)

Lese startinnlegget, kanskje? :P Hunden ødelegger og har aktivisering/kos tilgjengelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...