Gå til innhold
Hundesonen.no

Sagaen om whippeten som skulle være alene


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

Takk! Kan absolutt gjøre et forsøk, selv om vi ikke har særlige muligheter for å sjekke noen film når vi er ute. Det er mest i forbindelse med jobb vi er ute av leiligheten og på jobb kan vi ikke ha PC eller telefon oppe :) Men når vi kan, skal vi gjøre det, det er lurt!

Det virker ikke som om det er noen forskjell om buret er dekket til eller ikke. Han liker å ligge mykt, men da ødelegger han det han ligger på når han er alene. Nå har han et gammelt dynetrekk + en t-skjorte i buret. Så får vi se hvordan det går med det.

det er i alle fall et godt verktøy, jeg vet mange har hatt god nytte av, så når man har muligheten er det jo supert :)

ang. underlaget var det akkurat det jeg tenkte på ;) Høres veldig lurt ut med dynetrekk og den skjorta - så lenge han ikke sluker ting høres det ut som en god løsning :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har dere noe mulighet til å "spionere" på han og avslutte uønsket adferd med "krigsrop og hælvetes spetakkel" idet den påbegynnes? Klikkertiden er over, nu jäklar.....

Ja. Jeg ville bare brukt buret en periode nå, så kan du prøve å ha han løs om noen uker/måneder alt ettersom. Jeg ville heller ikke bruke bur, men det gikk ut over sikkerheten hennes med alt hun tygde

Huff, det er sånt som får meg til å kjenne meg riktig gammel og bitter. For det er litt trist å lese at sånn atferd er akseptert som "normal" for whippets. Misforstå meg rett, også i tidligere tider h

Huff, det er sånt som får meg til å kjenne meg riktig gammel og bitter. For det er litt trist å lese at sånn atferd er akseptert som "normal" for whippets. Misforstå meg rett, også i tidligere tider har unge whippets kunne hatt litt ekstra overskudd, men dette høres jo noe ekstremt ut, for å si det mildt. Det er ikke den rasen jeg en gang falt for, det er helt sikkert.

Er også negativ til at slikt "normaliseres". Ikke bra, og ikke en whippet jeg ønsker meg!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også negativ til at slikt "normaliseres". Ikke bra, og ikke en whippet jeg ønsker meg!

Helt enig. Dog tror jeg mange kanskje overdriver litt. Vi har hatt våre tørner med k*kete oppførsel, men jevnt over har vi en svært enkel hund som er med på alt og snill med alle (minus de minste hundene som han liker å jakte på). Innendørs – når han ikke er alene – sover han, kikker ut av vinduet eller tygger på lekene sine. Jeg tror slike utsagn kommer av at når en whippet er på, så er den PÅ – men tilgjengjeld er den AV når den er av :)

Edit pga. at jeg glemte hvordan man skriver forståelig norsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet skal naturligvis ha mye energi, noe annet ville jo vært fullstendig galt. Men jeg syns da at de skal ha en av-knapp også (noe de fleste har, av de jeg kjenner, og ofte bedre av-knapp enn veldig mange andre hundetyper jeg har vært borti) og ikke være destruktive.

Jeg håper uansett dere finner ut av det. Det er ikke noe kjekt. Jobber som sagt med noe av det samme med salukien, som kom til oss med seperasjonsangst. Han er ikke destruktiv (han har skrapt på dører/karmer), men uler/bråker om han er alene. Har heldigvis trygghet og selskap i whippeten, så det har ikke blitt noe problem for oss, men det er veldig kjedelig og vanskelig å snu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet skal naturligvis ha mye energi, noe annet ville jo vært fullstendig galt. Men jeg syns da at de skal ha en av-knapp også (noe de fleste har, av de jeg kjenner, og ofte bedre av-knapp enn veldig mange andre hundetyper jeg har vært borti) og ikke være destruktive.

Jeg håper uansett dere finner ut av det. Det er ikke noe kjekt. Jobber som sagt med noe av det samme med salukien, som kom til oss med seperasjonsangst. Han er ikke destruktiv (han har skrapt på dører/karmer), men uler/bråker om han er alene. Har heldigvis trygghet og selskap i whippeten, så det har ikke blitt noe problem for oss, men det er veldig kjedelig og vanskelig å snu.

Jeg er helt enig med deg. Destruktivitet er vel ikke ønsket hos noen raser (ikke at du har påstått det, altså). Meesha er min første hund og jeg lærer på veien, og etter det jeg har lest på Sonen (som stort sett er der jeg suger til meg kunnskap med en dæsj "kildekritikk" på toppen) er det relativt vanlig at unghunder kan bli noe kreative. Men ønskelig, nei, absolutt ikke. Jeg både håper – og tror – det går over. Men det er kjipt når det står på.

Takk, jeg håper dere finner en løsning med salukien også. Heldigvis slipper vi bråking her, noe som er veldig kjekt, da vi bor i blokk. Separasjonsangst er ikke trivelige greier, jeg håper dere finner en ordning som fungerer godt for de på både to og fire :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang det med filming, så har vi prøvd tjenesten ustream. Satte opp eine pcen med webkamera i retning teppet/plassens hans i gangen, og satte opp live stream. Med passord, så ikkje alle kan kikke. Veldig greit, også kan du få venner/familie til å logge på og kikke innimellom om du er på jobb :)

Vi har brukt det, og andre ganger berre filma han også sett filmen i ff når vi kjem heim, ofte berre en liten tass som ligg på teppet sitt og sleika skinkeost/ett eller anna godt. men vi er ikkje i mål tidsmessig enda då.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det konsekvent når han er alene,uansett tidsrom? For det er "alene" som gjør det? Mine har hatt noen skikkelig ræva perioder fra 10 mnd til 24 omtrendt der det har gått hardt ut over inventaret om jeg ikke bare har kunnet åpne døra når det boblet over. Ikke i sammenheng med alene men det kom noen rykk/raptuser med jevne mellomrom og om de da ikke fikk ut steam gjennom å løpeløpeløpe akkurat i det det stod på (hjalp ikke hva de hadde gjort i forkant) så kunne de godt dra litt tapet eller forstørre hullet i sofaen. Håper det bare er unghundhyss og ikke seperasjonsangst hos din,det siste er kipe greier :( Dere har ikke mulighet for å ha ham med dere? Kan han feks være i bilen alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det konsekvent når han er alene,uansett tidsrom? For det er "alene" som gjør det? Mine har hatt noen skikkelig ræva perioder fra 10 mnd til 24 omtrendt der det har gått hardt ut over inventaret om jeg ikke bare har kunnet åpne døra når det boblet over. Ikke i sammenheng med alene men det kom noen rykk/raptuser med jevne mellomrom og om de da ikke fikk ut steam gjennom å løpeløpeløpe akkurat i det det stod på (hjalp ikke hva de hadde gjort i forkant) så kunne de godt dra litt tapet eller forstørre hullet i sofaen. Håper det bare er unghundhyss og ikke seperasjonsangst hos din,det siste er kipe greier :( Dere har ikke mulighet for å ha ham med dere? Kan han feks være i bilen alene?

Nei, altså – noen ganger kan han være alene i 15 min. eller 6 timer og det er ingen problemer. Andre ganger kan han være alene i 15 min. eller 6 timer og han spiser seg gjennom veggen. Det siste hender oftere enn det første, men han KAN være alene uten at det er problematisk. Jeg finner bare ingen logikk i når det går fint og når det ikke går fint. Jeg holder en knapp på hyss! :)

Jeg jobber i klesbutikk og min samboer jobber i kollektivtrafikk som sjåfør, så vi kan ikke ha han med på jobb. Vi har ikke egen bil, men låner iblant min svigermors og da er han med, med mindre bilden MÅ stå sånn at det blir for varmt :)

Takk for at du deler dine erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talli var en unghund som kjedet seg for alene hjemme. Jeg brukte hunderom, med radio og det dukket stadig opp ting hun fikk lov til å ødelegge (selv om det var ett ******* å rydde for meg når jeg kom hjem). Det var gjerne pappesker, aviser o.l. Vanskelige-frossene godbitballer som brukte lang tid på å ting før det fungerte. Flasker som laget masse bråk med godbiter/maten hennes i som hun brukte tid på.

Hun LIKTE rassere. Og vokste det av seg :)

God idé! Jeg tror Tidi også er glad i å rive ting i stykker, så hun sluttet å rive ting som hun ikke skulle rive i stykker når jeg gav henne ting hun fikk lov til å rive :P Dorullhylser er en favoritt her i huset, og gamle hullete sokker :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkena her ødla også det meste og ble værre da ble 8 mnd. Satt også på sofaen tok ned bilder av seg selv som ble ødelagt! og det meste untatt sofaen og hundesenga. Ga henne papp osv jeg også,var spennende komme hjem se hva som var ødelagt. Vokste det av seg men,holdt på lenge ja! I en alder av straks 8 flyttet jeg fremdeles fjernkontroll og små ting fra stuabordet! Ikke sikkert tar det men,greit være på den sikere siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkena her ødla også det meste og ble værre da ble 8 mnd. Satt også på sofaen tok ned bilder av seg selv som ble ødelagt! og det meste untatt sofaen og hundesenga. Ga henne papp osv jeg også,var spennende komme hjem se hva som var ødelagt. Vokste det av seg men,holdt på lenge ja! I en alder av straks 8 flyttet jeg fremdeles fjernkontroll og små ting fra stuabordet! Ikke sikkert tar det men,greit være på den sikere siden :)

Haha, bedre føre var! :)

---

Vi har nå laget en høy liggeplass i stua (altså ikke hevet buret, men laget egen plass), den syntes Meesha bare var ekkel (men vi fikk oss et til "bord" da, siden han ikke ville ha den :P). Kanskje han blir vant til den etterhvert, men den var ikke umiddelbart kul og koselig.

Utover det er nå vann- og matskål plassert inni buret til enhver tid, så kanskje han forbinder buret med mat fremover også. At vi kan gjøre det litt hyggeligere slik. Eller, ikke bur = mat nødvendigvis, men heller mat = bur (for jeg står utenfor med skåla og kommanderer han inn = han får maten).

Så får vi se da, når jeg skal på jobb på tirsdag :P Da skal jeg filme. Om ønskelig kan jeg oppdatere her når jeg har fått sett han på film.

Og tusen takk Sonen, for mange kloke ord :flowers:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...