Gå til innhold
Hundesonen.no

Kreativitet ved middagsbordet


Nirm
 Share

Recommended Posts

Fanget opp noe på FB ang at en gjennomsnitlig norsk familie har 11 middager de roterer på gjennom året. Nå aner jeg ikke om tallet stemmer helt (jeg orker ikke å lete gjennom for å finne kilden), men i de fleste familier er det vel et begrenset antall middager som rulleres på.

Så hvordan er det hjemme hos deg? Er det et begrenset antall middager, eller stor kreativitet? Og hvilke retter er gjengangere hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste samme nemlig, men husker heller ikke kilden :lol: Snakket om det med Bonden i går faktisk.

Her er det gjentakelser, gjentakelser, gjentakelser - ting går i perioder.

Vi spiser mye elg, så "biffsnadder" med elgkjøtt, hakk, pasta enten i form i ovnen eller mer vanlig spagettig med kjøttsaus, er ganske slagere her. Har jeg elgkarbonader/kjøttkaker i frysern så går det mye av det en periode. Picnikkskinke med ris og saus er "krisemiddagen" om vi ikke har forberedt noe anent.

Bare for moroskyld en liste over middagene jeg kommer på i random rekkefølge:

1Hakk (elgkjøttdeig, potet, gulrot, løk og krydder)

2spagetti/pasta

3picnikkskinke med ris og saus

4"biffsnadder" med elgkjøtt

5elgbiff

6Elgstek (riktignok bare laget selv en gang - men skal definitivt gjentas)

7 Taco

8 pannekaker

9 risgrøt

10 svinekotteletter

11 "biffsnadder" med svinekjøtt

12 elgkarbonader

13 elgkjøttkaker

14 blomkålgrateng (også bare laget en gang, og skal modifiseres litt før neste laging)

15 lasange

16 fisk - desverre aaalt for sjelden - må gjøres noe med.

17. hjemmelage pizza

18. kylling - da spiser bonden noe annet, pytt i panne, spekesild osv.

19. hamburger

20. fiskesuppe.

Sikkert noen middager til jeg har glemt - men vi er "heldigvis" over 11. :ahappy: Selv om det definitivt kunne vært større variasjon, spesielt i tilbehør. Blir mye potetbåter eller fløtepoteter.

Holdt på å bli gæern da vi spiste med svigers - for der er gilde karbonader og gilde kjøttkaker middag to dager i uka, en dag i uka har de fisk - somregel ihjelstekte laksefilleter. Men innimellom kokt torsk (nam!) Og resten av middagene var somregel tørrstekt elgstek, svinekotteletter og hakk, med frossen grønnsaksblanding i. :aww::lol:

edit: legger til når det dukker opp noe jeg har glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ja her går middager i loop.

# kylling og ris

# pølser og mos/ lomper

# kokt torsk

# stekt ørret

# kjøttkaker med surkål

# koteletter

# taco

# gryterett

# pytt i panne

# pannekaker

# fiskegrateng

# spaghetti

# wok

Så relativt lite oppfinsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gjentagelse :lol:

Når jeg først flyttet ut ble det noe nytt hver dag, men man finner jo fort noen favoritter.

  1. Laks m/ agurksalat og båtpoteter
  2. Lasagne
  3. Kylling m/ ris og salat
  4. Hjemmelaget pizza
  5. Hjemmelaget burger (her varier vi mellom "gresk" og bbq)
  6. Kyllingfilet surret i bacon m/ soppsaus, grønnsaker og poteter

Jeg lager også mye wok, om jeg ikke føler for å lage middag en dag. Varierer hva som er i den, men har 4-5 grønnsaker jeg skifter på, og enten svinekjøtt eller kylling.

Jeg liker godt å finne nye oppskrifter, så på fredagen pleier jeg å lage noe nytt.

Kjenner jeg ble litt flau over den korte listen. :lol: Det er jo så greit å lage noe man har laget hundre ganger før når man er sliten etter skole/jobb!

Edit:

En fin blanding. For det meste har vi et sett vi roterer mellom, men så får vi noen kreative innspill hvor vi kanskje en uke lager masse nye, spennende middager. Vi har et par-tre slike uker i året. :P

Jeg fikk Trines Mat til jul, så vi har prøvd noen ukesmenyer fra den, men jeg klarer aldri å følge den slavisk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

Pannekaker

Vegetartortillas

Pasta med laks

Spaghetti med kjøttboller

Kyllingfilet (gjerne fylt og/eller med ost på toppen) og ris

Couscous med kylling eller spekeskinke

Hjemmelaget pizza

Tortillas med kjøttdeig

Laksewok

Bruschetta

Risengrynsgrøt

Pølse med brød (latmannsmiddaG)

Suppe (varierer mellom 2-3 ulike)

Kylling- og baconsalat

Er de som dukker opp i huset til vanlig. Så har vi noen innimellom, som burger, lammelår, viltstek, viltgryte +++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo full av allergier og standpunkter, så jeg bruker disse ingrediensene:

Laks

Kyllingfilet

Kyllingkjøttdeig

Pasta

Paprika

Squash

Rødløk

Sjalottløk

Ingefær

Hvitløk

Smør

Olje

Kokosmelk

Scampi

Ost

Dolomio Classico Pastasaus (til pizza)

Hvetemel

Søtpotet

Salat

Cherrytomater

Mais

Rød og grønn pesto

Aioli

Matfløte

Mager kesam

Vaniljekesam

Cottage cheese

Cashewnøtter

Epler

Bananer

Kiwi

Bær

Diverse gryn, bønner, erter og linser

+alskens krydder, fortrinnsvis indiske odører

Ut fra dette lager jeg all min mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det mye i det samme altså. Jeg hater å lage mat, synes det er driiit kjedelig og det smaker aldri godt når jeg lager det selv.. Dette har resultert i at jeg som bor alene spiser middag 3-4 ganger i uken. Ellers går det i frukt, knekkebrød og brødskiver.. Jeg er veldig glad i mat altså, bare ikke den jeg lager selv, det trøkker jeg liksom i meg bare fordi jeg må. Er no dritt kjenner jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss gikk det mye i:

Laksewok med ris (gulrot, blomkål, brokkoli, paprika, løk er de grønnsakene det stort sett gikk i når vi lagde wok)

Kyllingwok med ris (Noen ganger med greencurry i)

Pizza

Taco

Kjøttkaker i brunsaus med gulrot og brokkoli

Stekt kylling/laks med poteter, grønsaker og saus

Og innimellom hadde vi endel hjort til middag, pannekaker, hjemmelagde burgere, gryteretter...

Stort sett det det gikk i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det jo kostholdsskifte her hjemme fra vegetarianer til veganer, så noen middager går ut fra lista mi av den grunn. Før laget jeg jo flere retter som inneholdt melkeprodukter. Men de er jo ikke aktuelle lengre, så da forsvinner en 6-7 retter fra lista mi.

Mine aktuelle middager da er:

- Stekt ris

- Curry

- Supper (som oftest bare en da, men en sjelden gang et par til. :P )

- Taco

- Spaghetti med saus

- Salater

- Veggie burgere med tilbehør

Ergo jeg har et lite stykke arbeid foran meg med tanke på hva man skal lage til middag for å ikke bli for kjedelig og ensformig her også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, går på rotasjon her og, men litt flere enn 11, tar de jeg kommer på:

Mexikansk gryterett

Jegergryte

Joikaker

Wok m kylling

Wok m svin

Fiskekaker

Fiskegrateng

Laksewok

Laks m pesto

Taco

Pizza

Hjemmelaget burger

Spaghetti

Mannens tagliatellmiddag

Kyllingsnitzler

Kjøttkaker

Det var de jeg kom på i farten. Men vi prøver å lage noe nytt sammen på lørdagskveldene, ikke alltid vi får det itl, men som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, både og. Til hverdags har vi endel schlagere som vi roterer rundt, men jeg liker å lage mat og pleier å teste ut en to-tre nye oppskrifter i mnd. Vanlige hverdagsmiddager/middager vi har ofte er:

- Hjemmelaget pizza

- Taco

- Lasagne og lavkarbolasagne (dvs., jeg bytter ut pastalagene med skiver av aubergine)

- Kjøttdeig/pølse/grønnsaksform baser på tomatsaus, grønnsaker, kjøttdeig/pølse og ost på toppen. Ofte denne eller denne med variasjoner, gjerne med søtpotetmos til.

- Salat. Vi spiser MYE salat. Kyllingsalat eller skinkesalat i diverse former.

- Pasta (lite, men det skjer jo) med kjøttdeig.

- Wok - masse wok.

- Laks, særlig i ovnen med masse grønnsaker eller pannestekt med agurksalat.

- Kylling med salat, ris og saus, kyllingform med gønnsaker, fullkornspasta og pesto.

- Gryterett, ofte indisk

- Grønnsakssuppe, tomatsuppe (hjemmelaget), lapskaus

- Hjemmelagde kjøttkaker med tilbehør

- Fiskekaker/fiskegrateng

- Pannekaker (ikke så ofte siden jeg ikke tåler det så godt, litt for ofte likevel fordi jeg elsker det)

- Grillmat, flere dager i uken i sommerhalvåret, men ofte sunn grillmat da

- Fylt paprika

Litt ekstra god helgemat som vi har relativt ofte gjennom året:

- Kylling surret i bacon med stekte grønnsaker/salat og pesto.

- Elgsteik/elggryte/rådyrgryte

- Langtidskokende gryteretter med storfekjøtt

- En kjempegod gryterett med torsk, minner litt om bacalao, bare med fersk fisk

I går og i dag har det vært kjedelige middagsdager, jeg bakte brød og matmuffins til den store gullmedalje i går, så det blir et par dager med matmuffinsmiddag, i dag med suppe til. I morgen skal vi ha kjøttdeig- og grønnsaksformen jeg linket til ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går veldig mykje i det same her, med litt variasjon i tilbehør berre. Er skrekkelig dårlig på å finne på nytt.

Tilbehør er potet/pasta/ris/grønnsaker/salat og evt saus.

Av det eg kan hugse me har hatt til middag i januar:

Fiskekaker

Karbonader

Fiskegrateng

Torsk

Sei

Laks

Spaghetti og kjøtdeig

Taco

Enchiladas

Lasagne

Graut

Steik

Akkurat no er kjøleskapet fullt av fiskekaker i forskjellige varianter (tilbudshandling) og ei skinkesteik, og det er middag resten av veka og litt til. Har litt kylling i frysen men den er det kun eg og bikkjene som et, så det går nok til dei sidan eg aldri orkar lage to middagar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det mye i det samme altså. Jeg hater å lage mat, synes det er driiit kjedelig og det smaker aldri godt når jeg lager det selv.. Dette har resultert i at jeg som bor alene spiser middag 3-4 ganger i uken. Ellers går det i frukt, knekkebrød og brødskiver.. Jeg er veldig glad i mat altså, bare ikke den jeg lager selv, det trøkker jeg liksom i meg bare fordi jeg må. Er no dritt kjenner jeg :P

Sånn er jeg også.... Men nå har jeg tenkt å gjøre noe med kostholdet mitt. Kan ikke fortsette sånn.... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å komme på noe nytt nei :P

Her går det i..

kjøttboller

spagetthi og kjøttdeig

taco

kyllingsalat

kylling og ris

seibiff

laksefilet

svin indrefilet

mørnabiff

kjøttpølse

mosaka

kyllingpanetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig innsnevret pga allergier så det går i rene produkter

Kyllingfilet og ris (her har vi mange variasjoner da, med bacon, ost, osv )

Hjemmelaget Lasagne

Wok (her har vi igjen mange varianter, med kylling, med biff, med forskjellige sauser osv)

Biff med poteter

Hjemmelaget pizza

Laks

Taco hver gang nirm er her ( @Nirm KOM OFTERE)

Enda godt vi varierer de få rettene :aww::P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye gjentakelser :)

Laks med rotfrukter og fetaost

Laks og gresk salat med cous cous i

Spinat og mozarellasalat

Kjøtt (okse eller vilt) med hummus

fransk løksuppe

Tandoriikrydret laks med villris og Squash

falaffel med tzatziki

Aubergine,squash,brokkoli,løk,oliven med soltørka tomater i olje og chevrè på i ovnen

hvit fisk i chevrèkrem i ovnen med villris til

Laksewok

Ratatoille med kylling e.l. på i ovnen

wok med linser,brokkoli,spinat og ellers hva som finnes av grønt.

tofu med grønnsaker - wok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det mye i det samme dessverre. Burde bli flinkere på å spise mer fisk.

1- Taco
2- Spaghetti
3- Fiskegrateng
4- Kylling og Wok
5- Kylling tandoori/tikka masala
6- Snitzler og ris
7- Kylling og ris
8- Fiskepinner og ris
9- Biffsnadder/biff og pomfri/potetbåter og salat/stekt sopp/asparges/mais/løk.


Biff skjer sjeldnere enn annet pga prisen, handler inn og fryser om vi finner gode tilbud.
Joikakaker hender også vi kjøper.
Lapskaus liker begge to, men vi har liksom aldri laget det etter vi flyttet i leiligheten.
Geisha grøtris pakken ligger fint på hylla si :P

EDIT: la til noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...