Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste ved Dogs4all


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg vet nå med sikkerhet at venninne som var på Dogs4all søndag med 5 hunder, nå har 5 syke hunder med kennelhoste. De ble nok smittet i Orkdal en uke tidligere, inkubasjonstiden er 7 − 10 dager. Og hundene ble klinisk syke på tirsdag (i går). Så vinterens virus-epidemi er i gang... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men hva slags rolle spiller nå det egentlig? Er hunden smittet så er den smittet, litt seint å gjøre noe med nå liksom... Og at det er smittefare på et sånt arrangement vet man da før man drar dit.

Men hva er stor hund? Settere regnes vel i storkategorien, og jeg har da aldri hørt om massedødsfall bland de pga kennelhoste? Det er svjv bare fire grander som har dødd pga kennelhosten, og det var v

Fordi jeg har stødige og trygge hunder som absolutt ikke blir berørt. Slitene blir de selvfølgelig, men det er ikke farlig. Jeg har med bilen, så i år lå den ene og slappet av mens den andre var inne.

Jeg vet nå med sikkerhet at venninne som var på Dogs4all søndag med 5 hunder, nå har 5 syke hunder med kennelhoste. De ble nok smittet i Orkdal en uke tidligere, inkubasjonstiden er 7 − 10 dager. Og hundene ble klinisk syke på tirsdag (i går). Så vinterens virus-epidemi er i gang... :hmm:

2 Rottweilere som også fikk påvist kennelshoste rett etter utstillingen, ble delt på bl.a noen lapphundgrupper på facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva slags rolle spiller nå det egentlig? Er hunden smittet så er den smittet, litt seint å gjøre noe med nå liksom... Og at det er smittefare på et sånt arrangement vet man da før man drar dit.

Man kan ta forhåndsregler så man ikke drar på hundelek nå f.eks :P hehe!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet enn at det er greit å hs en ide om hva det kan være om hunden blir syk. Ikke alle tenker over dette med smittefare heller....(ellers hadde de nok ikke tatt med valper og gamle hunder et slikt sted).

Forøvrig syns jeg godt hundedommere kan bruke litt håndsprit mellom hver hund-det tørker raskt i luft og reduserer smitterisiko.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet enn at det er greit å hs en ide om hva det kan være om hunden blir syk. Ikke alle tenker over dette med smittefare heller....(ellers hadde de nok ikke tatt med valper og gamle hunder et slikt sted).

Forøvrig syns jeg godt hundedommere kan bruke litt håndsprit mellom hver hund-det tørker raskt i luft og reduserer smitterisiko.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det gjør de på katteutstilling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig syns jeg godt hundedommere kan bruke litt håndsprit mellom hver hund-det tørker raskt i luft og reduserer smitterisiko.

Vår dommer ville at vi skulle vise tennene på hundene selv nettopp for å redusere smittefare. Om han også hadde håndsprit vet jeg ikke, men... :).

Jeg har faktisk så vidt jeg kan huske aldri fått med sykdom på hundene etter utstillinger, verken på unge, voksne eller gamle hunder :). Men jeg lar ikke mine hunder hilse på andre hunder heller, ikke får de drikke av vannskåler som står rundt omkring heller :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men var det ikke et krav å ha en vaksinert og frisk hund før en kunne komme inn på D4A? Sjekket de det i det hele tatt da evt.?

Kennelhoste smitter mest rett før hunden selv blir syk. Dessuten vil ikke vaksine forhindre kennelhoste, det vil bare dempe et ev utbrudd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår dommer ville at vi skulle vise tennene på hundene selv nettopp for å redusere smittefare. Om han også hadde håndsprit vet jeg ikke, men... :).

Jeg har faktisk så vidt jeg kan huske aldri fått med sykdom på hundene etter utstillinger, verken på unge, voksne eller gamle hunder :). Men jeg lar ikke mine hunder hilse på andre hunder heller, ikke får de drikke av vannskåler som står rundt omkring heller :)

Ingen av de som jeg kjenner som er syke, fikk hilse på andre hunder. De satt i bur mellom "øktene". Men virus spres med dråpesmitte, aerosoler, i luften. Og håndsmitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det er større risiko å få med seg slikt hjem fra utstillinger, og jo større utstillinger jo større er jo sjangsen, selvsagt. Men jeg tenker litt sånn at det er jo faktisk tilstrekkelig å treffe EN hund med kennelhoste så kan ens egne bli smittet. Og den ene hunden kan man jo også møte på tur i dagliglivet, eller at den bor nabo med oss så hundene treffer den nærmest hjemme...

Smitterisiko er noe de dessverre bare utsettes for uansett hva man gjør.

"Bank i bordet" - til nå har jeg ikke hørt noe hosting på noen av mine. Og til tross for at venninnen min sine hunder har hatt en skikkelig "luseepedemi" (og vi har reist på turer sammen rett før dette ble oppdaget) har jeg også unngått disse små uhyrene.

Så i bunn og grunn er det vel egentlig bare snakk om flaks/uflaks om man får slikt...

Og jeg håper i det lengste!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fikk med oss kennelhoste hjem en gang etter dogs4all- for tre år siden, og da var det kun den hunden som ikke var fullvaksinert med kennelhoste som ble syk...andre år har vi ikke hatt kennelhoste, men da har vi kun vært utendørs med hundene (spann ute). I år var vi inne, så dette er jo veldig spennende.. Regner nesten med å få hoste nå, og håper i såfall at det går fort over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår dommer ville at vi skulle vise tennene på hundene selv nettopp for å redusere smittefare. Om han også hadde håndsprit vet jeg ikke, men... :).

Jeg har faktisk så vidt jeg kan huske aldri fått med sykdom på hundene etter utstillinger, verken på unge, voksne eller gamle hunder :). Men jeg lar ikke mine hunder hilse på andre hunder heller, ikke får de drikke av vannskåler som står rundt omkring heller :)

Jeg lar de heller ikke hilse eller drikke av andres skåler. Og blir de syke så blir de syke, selv om det aldri har skjedd her. De fleste blir jo ikke det.

Greit å vise bisser selv med tanke på dette forsåvidt :)

Vi er så ofte på både utstillinger og stevner, mange ganger bare som tilskuer også, at jeg tenker ikke over det. Tar mine forhåndsregler og så får det bare være :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får også hilse, eller, de bestemmer jo det sjøl der vi tutler rundt i gåikøtempo og ofte blir stående tett på andre mens vi venter, eller det dukker opp et hyggelig fjes midt i mot, og jeg tenker litt sånn at iogm at det er så innmari mye folk, støy, bikkjer og mas, så gidder ikke jeg hale dem med meg i kort bånd og gjøre det enda mindre trivelig. :) Aiko har hatt kennelhoste en, (mulig to) gang(er), smitta av ei venninne under lek i Oslo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhoste er værre for noen hunder enn andre. For store hunder med dyp brystkasse er det visstnok rundt 90 % dødlighet av hvis de først blir smittet av kennelhoste (ref representat fra irsk ulvehundklubb). Da forstår jeg godt "hysteriet" rundt dette med hunder som hoster på utstilling!

Hundene her er friske, men jeg var veldig nøye med at de skulle holde munnen lukket :lol:

Spørsmål: Mine hunder har bare den vanlige vaksinen + rabiesvaksine. Er de vaksinert mot kennelhoste da, eller er det noe dere ber spesielt om å få vaksine mot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhoste er som influensa for oss mennesker.. Noen blir syke bare de er i samme rom, mens andre blir aldri syke..

Vaksinen er som en influensavaksine, og hundene kan få kennelhoste selv om de er vaksinert siden det finnes mange forskjellige typer.. Men det vil hjelpe på hvor hardt hunden blir rammet hvis den er vaksinert..

Jeg har opplevd kennelhoste en gang på mine hunder, og da etter 3 dager med hosting hadde det begynt å gått til lungebetennelse osv. Så der hadde nok hunden blitt veldig syk hvis jeg hadde drøyd det med å dra til dyrlegen pga hostingen, og det kunne ha gått veldig ille hvis hun ikke hadde blitt vaksinert.. Dette var en hund i sin beste alder (4 år) og frisk som en fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...