Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste ved Dogs4all


Gjest
 Share

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Det siste du sier der er selvsagt et veldig godt poeng. :)

Verre er det med identifikasjonsjuks. Men det er en annen diskusjon, så trenger ikke begi meg ut på den her :P

Først og fremst - det stod veterinærstudenter ved inngangene og sjekket vaksinasjonskort på Dogs4All - at du ikke så dem betyr vel kanskje at det var mye folk på vei inn?

MANGE ble sjekket, og flere oppsøkte dem uoppfordret når jeg gikk forbi - (flere ganger) - det sier seg imidlertid selv at med 3000 utstillere så kan man bare ikke ha fysisk gjennomgang av alle hunder som kommer, da må man faktisk stole på at hundeeier er interessert i at hunden skal holde seg sunn og frisk.

Ad id-juks - SERIØST?

Det er det ekstremt liten fare for, for tro du meg - det finnes ingen andre i hele verden som er så påpasselig på at naboen ikke gjør feil som hundefolk. Så det kan jeg love deg - at om noen hadde våget å dukke opp med en hund som ikke var den som var meldt på så hadde MINST førti mennesker løpt til sekretariatet og forlangt ID-sjekk av den hunden - tro du meg.

Og i forhold til vaksinasjonskort osv. (feil kort til feil hund) - vel, det kan tas stikkprøver og man leser av chipper på anmodning, men man står ikke i døra å gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men hva slags rolle spiller nå det egentlig? Er hunden smittet så er den smittet, litt seint å gjøre noe med nå liksom... Og at det er smittefare på et sånt arrangement vet man da før man drar dit.

Men hva er stor hund? Settere regnes vel i storkategorien, og jeg har da aldri hørt om massedødsfall bland de pga kennelhoste? Det er svjv bare fire grander som har dødd pga kennelhosten, og det var v

Fordi jeg har stødige og trygge hunder som absolutt ikke blir berørt. Slitene blir de selvfølgelig, men det er ikke farlig. Jeg har med bilen, så i år lå den ene og slappet av mens den andre var inne.

Ad id-juks - SERIØST?

Det er det ekstremt liten fare for, for tro du meg - det finnes ingen andre i hele verden som er så påpasselig på at naboen ikke gjør feil som hundefolk. Så det kan jeg love deg - at om noen hadde våget å dukke opp med en hund som ikke var den som var meldt på så hadde MINST førti mennesker løpt til sekretariatet og forlangt ID-sjekk av den hunden - tro du meg.

Og i forhold til vaksinasjonskort osv. (feil kort til feil hund) - vel, det kan tas stikkprøver og man leser av chipper på anmodning, men man står ikke i døra å gjør det.

Nemlig, det var akkurat det jeg tenkte også. Rasemiljøene er tross alt veldig små, noen vil plukke opp på dette og det veldig fort. En gang jeg var skriver så ble det drama fordi noen forsøkte å stille en hund med tannmangel og hadde med vet. attest, tidligere eier kom løpende inn i ringen og det ble hurlumhei på null komma niks. Jeg kan se for meg at med ID-juks hadde de neppe rukket å smile til dommeren engang før det første ramaskriket brøt ut.

Og jukse med vaksinasjonskort? Jeg klarer bare ikke se for meg at det skjer i særlig grad på annen måte enn det Siri gjorde. Jeg tror ikke folk bruker så mye tid og energi på å unngå å vaksinere hundene sine. Det virker litt søkt.

Uansett, NKK har ikke krav til vaksinering av kennelhoste in the first place. Det virker som de stiller krav til valpesyke og ingenting annet? Herfra

3.4 Vaksinasjonsregler

Hunder må være vaksinert mot valpesyke og attest kunne fremvises.

Hund under ett års alder: Hunden må være minimum 10 uker ved siste vaksinasjon.

Hund over ett års alder: Hunden skal være vaksinert ved minst 10 måneders alder og deretter skal siste vaksinasjon være utført for maksimum 3 år siden.

Ved førstegangsvaksinasjon må det ha gått minimum 2 uker fra vaksinasjonsdato. Kontroll på at gjeldende innførselsog vaksinasjonsbestemmelser er fulgt kan forekomme.

Det anbefales at deltagende hunder også er vaksinert mot parvovirusinfeksjon og parainfluensa (kennelhoste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad id-juks - SERIØST?
Det er det ekstremt liten fare for, for tro du meg - det finnes ingen andre i hele verden som er så påpasselig på at naboen ikke gjør feil som hundefolk. Så det kan jeg love deg - at om noen hadde våget å dukke opp med en hund som ikke var den som var meldt på så hadde MINST førti mennesker løpt til sekretariatet og forlangt ID-sjekk av den hunden - tro du meg.
Og i forhold til vaksinasjonskort osv. (feil kort til feil hund) - vel, det kan tas stikkprøver og man leser av chipper på anmodning, men man står ikke i døra å gjør det.

:lol: Vi er VELDIG flinke til å følge med - så det er neppe noen som kommer i ringen med feil hunder *ler*. Det må være ukjente utenlandske utstillere da, men vi vet jo hvem de fleste er der også, så... *ler*.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de drassa med seg kennelhoste til D4A ? At det var et : OBS til alle som var der med hund

Vet jo ikke sikkert - det kommer an på hvor lang inkubasjonstid de hadde. Hvis den var 8 − 9 dager, ble de smittet på Orkdal, var den 2 . 3 dager ble de smittet på Dogs4all.

Nå sies det her i Trøndelag at den siste uka rapporterer vetrinærene om ca 10 − 20 nye tilfeller (per vet.kontor) med kennelhoste, hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jo ikke sikkert - det kommer an på hvor lang inkubasjonstid de hadde. Hvis den var 8 − 9 dager, ble de smittet på Orkdal, var den 2 . 3 dager ble de smittet på Dogs4all.

Nå sies det her i Trøndelag at den siste uka rapporterer vetrinærene om ca 10 − 20 nye tilfeller (per vet.kontor) med kennelhoste, hver dag.

jaja. verdens undergang er det jo egentlig ikke, så lenge ikke hundene får sekundærinfeksjoner. Vi har trent rolig denne uka og har foreløpig ikke hørt et host, men vi får se til uka da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dere som skjønner dere på sånt. Hvorfor vil noen i det hele tatt ta med seg en hund som ikke har noe der å gjøre på D4A? Det var jo mer stappa der enn på Karl Johan på 17 mai. Hva er det meningen at hunden skal få ut av det? Bjerke og andre uteutstillinger skjønner jeg godt at det kan være hyggelig å ta med seg Fido på, men trange, uoversiktlige og kaotiske utstillinger som på Lillestrøm? Nei, det forstår jeg ikke. Smittefaren er èn ting, men en annen ting er at hvis hunder som ikke har noe der å gjøre, ikke var der, ville det kanskje bli litt mer albuerom til de som faktisk skulle stilles eller delta på annet arrangement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dere som skjønner dere på sånt. Hvorfor vil noen i det hele tatt ta med seg en hund som ikke har noe der å gjøre på D4A? Det var jo mer stappa der enn på Karl Johan på 17 mai. Hva er det meningen at hunden skal få ut av det? Bjerke og andre uteutstillinger skjønner jeg godt at det kan være hyggelig å ta med seg Fido på, men trange, uoversiktlige og kaotiske utstillinger som på Lillestrøm? Nei, det forstår jeg ikke. Smittefaren er èn ting, men en annen ting er at hvis hunder som ikke har noe der å gjøre, ikke var der, ville det kanskje bli litt mer albuerom til de som faktisk skulle stilles eller delta på annet arrangement.

Hehe :P enig med deg!! Jeg var der begge dagene, men hundene mine var kun med inn den dagen de skulle stilles :-) Hadde jeg hatt valp så hadde jeg valgt en mindre utstilling for miljøtrening, aller helst en uteutstilling!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyDog har skikkelig rutine på sjekkingen sin og er skikkelig nøye. Det kom tilogmed en supervisor og så på Chico sitt da det var ett eller annet med måten den ene vaksinene var ført. Husker ikke helt hva da, men godt å se at dem faktisk sjekker at det står som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyDog har skikkelig rutine på sjekkingen sin og er skikkelig nøye. Det kom tilogmed en supervisor og så på Chico sitt da det var ett eller annet med måten den ene vaksinene var ført. Husker ikke helt hva da, men godt å se at dem faktisk sjekker at det står som det skal.

Imens jeg bare har spasert rett inn på mydog uten noen form for sjekk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dere som skjønner dere på sånt. Hvorfor vil noen i det hele tatt ta med seg en hund som ikke har noe der å gjøre på D4A? Det var jo mer stappa der enn på Karl Johan på 17 mai. Hva er det meningen at hunden skal få ut av det? Bjerke og andre uteutstillinger skjønner jeg godt at det kan være hyggelig å ta med seg Fido på, men trange, uoversiktlige og kaotiske utstillinger som på Lillestrøm? Nei, det forstår jeg ikke. Smittefaren er èn ting, men en annen ting er at hvis hunder som ikke har noe der å gjøre, ikke var der, ville det kanskje bli litt mer albuerom til de som faktisk skulle stilles eller delta på annet arrangement.

Nå hadde ikke jeg med meg Nora inn på D4A fordi hun kunne være hos pappa, men om han ikke kunne hatt henne, så ville alternativet vært at hun var helt alene hjemme. Det er hun ikke vant til, om vi menneskene ikke er hjemme, så har hun i det minste alltid hatt selskap av en annen hund. Da hadde jeg måtte velge mellom to onder - la henne være hjemme alene og stresse fordi hun ikke fikk være med, eller ta henne med til Lillestrøm der hun kunne stresse pga miljøet. Siden hun i utgangspunktet alltid vil være der jeg er, så ville jeg tatt henne med meg til Lillestrøm.

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor det blir en big deal at folk har med seg bikkjer dit som ikke skal stilles. Leah f.eks, bryr seg fint lite om sånne miljøer, hun går ut fra at alle som er der er hyggelige og vil hilse. Hun bryr seg ikke om støy, hun blir ikke dempet eller stressa, så hvorfor skal hun ikke være med? Hva hun får ut av det? Heftig miljøtrening og få være med oss. Trenger det å være så mye mer enn det de får ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dere som skjønner dere på sånt. Hvorfor vil noen i det hele tatt ta med seg en hund som ikke har noe der å gjøre på D4A? Det var jo mer stappa der enn på Karl Johan på 17 mai. Hva er det meningen at hunden skal få ut av det? Bjerke og andre uteutstillinger skjønner jeg godt at det kan være hyggelig å ta med seg Fido på, men trange, uoversiktlige og kaotiske utstillinger som på Lillestrøm? Nei, det forstår jeg ikke. Smittefaren er èn ting, men en annen ting er at hvis hunder som ikke har noe der å gjøre, ikke var der, ville det kanskje bli litt mer albuerom til de som faktisk skulle stilles eller delta på annet arrangement.

Fordi jeg har stødige og trygge hunder som absolutt ikke blir berørt. Slitene blir de selvfølgelig, men det er ikke farlig. Jeg har med bilen, så i år lå den ene og slappet av mens den andre var inne. I løpet av dagen vi var der hadde begge noen timer inne og noen timer i bilen.

Jeg syns det er veldig koselig å ha med jentene. Setter jeg meg ned for å se på noe, legger de seg gjerne ned ved siden av meg og kikker. Skal vi sjekke utstyr kan jeg prøve før jeg kjøper, og endel folk kommer å hilser på hundene og spør om rasen. Sånt syns jeg bare er kjekt :-)

Alternativet hadde vært å latt de ligge i hundegården hele dagen. De klarer det, men jeg hadde hatt litt mer problemer med å dra.

Så i bunn og grunn er det jeg som vil ha de med og jeg som syns det er kjekt. Vel, bikkjene mine har så absolutt ikke vondt av det. De logrer, leiker, slapper av og kikker i løpet av dagen de.

Jeg har med hundene på store arrangementer med MASSE unger og folk i forbindelse med jobben, så jeg må ha hunder som tåler sånt :-)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og hadde glatt tatt med Thorvald. Han er en robust hund som jeg vet takler slike miljøer godt, alle er liksom potensielle bestevenner i hans verden :) Hadde ikke sett noe annerledes på dogs4all enn den gangen jeg tok ham med på Gardermoen når vi skulle fly hjem i julestria, eller 17 mai i Trondheim, riktignok færre hunder, men likevel et krevende og kaotisk miljø, og Thorvald? Glad og fornøyd og logrer hver gang noen så ut til å ville hilse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingsmiljøet er en såpass vanlig del av mine hunders liv forøvrig (er vel på rundt 20 i året), så de tar hele den "galskapen" relativt på strak arm.

Personlig synes jeg det er deilig å slippe å ha de med - så av den grunn så lar jeg være å ha de med når de ikke skal stilles. Men DE syntes nok det bare er råttent gjort... Er rimelig sikker på at de alle ville langt heller vært i klubbstanden, hilse på masse folk og hunder, fremfor å ligge hjemme 9-10 timer alene de to dagene (som de gjorde den helgen).

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder som regel ikke å ta med noen som ikke skal stille (bare hvis vi blir borte hele dagen og det blir for kaldt/varmt å ha de i bilen, da er alle med inn på utstillingen) men det er for min egen del, orker ikke flere hunder enn nødvendig på de trange stedene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Vet jo ikke sikkert - det kommer an på hvor lang inkubasjonstid de hadde. Hvis den var 8 − 9 dager, ble de smittet på Orkdal, var den 2 . 3 dager ble de smittet på Dogs4all.

Nå sies det her i Trøndelag at den siste uka rapporterer vetrinærene om ca 10 − 20 nye tilfeller (per vet.kontor) med kennelhoste, hver dag.

Hvor har du dette fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har venninnen min fått kennelhoste på sine hunder, smittet på dogs4all (eneste sannsynlige igrunn)... Så da venter jeg i spenning på om mine hunder har fått noe smitte eller om de er safe *krysse fingre* Vi delte hytte den helga, de drakk og spiste av samme skål blant annet!

Når kan jeg være sikker på at mine hunder ikke er smittet? :) Mine var kun inne på søndag på dogs4all... Dette er 11 dager siden! Kan jeg regne mine som safe innen søndag? Jeg skal nemlig på hundetrening inne i en hall vi leier på søndag, så er dumt om jeg må droppe den. Jeg dropper derimot hundetreningen i dag... Hundene til venninnen min begynte å hoste i går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og flere malamuteeiere jeg kjenner har/har hatt kennelhoste etter Dogs4All. Hos meg har det bare vært min eldste tispe som har hosta, og hun er helt fin igjen etter å ha hosta i 2 dager :) De andre malamutene jeg kjenner til har også bare hatt hostekule i 2-3 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...