Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste ved Dogs4all


Gjest
 Share

Recommended Posts

Kennelhoste er værre for noen hunder enn andre. For store hunder med dyp brystkasse er det visstnok rundt 90 % dødlighet av hvis de først blir smittet av kennelhoste (ref representat fra irsk ulvehundklubb). Da forstår jeg godt "hysteriet" rundt dette med hunder som hoster på utstilling!

Neppe 9 av 10 som dør av kennelhoste - i så fall ville man neppe sett en eneste av slike raser sammen med noen annen hund, noensinne...

Men ja, noen hunder blir skikkelig dårlige, noen dør, andre hoster 4-5 ganger om dagen et par/tre dager og så er det over. Hunder med nedsatt almenntilstand, veldig gamle eller unge er helt klart mest i faresonen.

Ang. vaksine - hvis du leser på vaksinasjonsattesten din kan du (ofte) se hvilke sykdommer hunden er vaksinert mot. På den vanlige kan det stå DHPPi . Da er D - distemper (valpesyke), H - hepatitt, P - parvovirus og Pi - parainfluensa (kennelhoste).

Hvis man bruker denne skal den ha denne hvert tredje år, og kun influensavaksinen de to årene imellom. Unntaket er at de får "full pakke" ved 3 mndrs alder og så igjen når de er rundt 1 år (etter dette kommer 3 års intervallene). Det er anbefalingen fra produsentene av vaksinen, og i tråd med NKKs vaksineregler for deltakelse på stevner. Men NKK har kun krav om valpesykevaksinen, da - de andre tar man "for egen del".

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men hva slags rolle spiller nå det egentlig? Er hunden smittet så er den smittet, litt seint å gjøre noe med nå liksom... Og at det er smittefare på et sånt arrangement vet man da før man drar dit.

Men hva er stor hund? Settere regnes vel i storkategorien, og jeg har da aldri hørt om massedødsfall bland de pga kennelhoste? Det er svjv bare fire grander som har dødd pga kennelhosten, og det var v

Fordi jeg har stødige og trygge hunder som absolutt ikke blir berørt. Slitene blir de selvfølgelig, men det er ikke farlig. Jeg har med bilen, så i år lå den ene og slappet av mens den andre var inne.

Mine hunder hadde ikke oppdatert kennel hoste vaksine (gått litt over 1 år siden) men *bank i bordet* så har ingen begynt å hoste :)

Det er for tidlig å si om de er smitta på d4a enda :-) inkubasjonstiden er litt lengre. Lest alt fra 3-10 dager inkubasjonstid til 7-14 dager. Tror ca 1 uke er vanlig. hehe!

Håper vi slipper syke hunder ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet enn at det er greit å hs en ide om hva det kan være om hunden blir syk. Ikke alle tenker over dette med smittefare heller....(ellers hadde de nok ikke tatt med valper og gamle hunder et slikt sted).

Forøvrig syns jeg godt hundedommere kan bruke litt håndsprit mellom hver hund-det tørker raskt i luft og reduserer smitterisiko.

Noen av oss tenker over smittefaren og velger allikevel å ta med en valp dit, det er rett og slett en vurdering man selv må gjøre. Blir han syk så er det noe som kunne skjedd uansett om vi hadde dratt dit eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt på siden - nei, det ble ikke sjekket noen verdens ting av papirer på hunder som skulle inn på utstillingen. Hverken stamtavle eller vaksinasjonskort måtte fremvises da vi kom til utstillingen. Ei heller så jeg noen som kontrollerte det. Veldig beklagelig spør du meg.. Uten at det kan knyttes opp mot kennelhosten såklart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt på siden - nei, det ble ikke sjekket noen verdens ting av papirer på hunder som skulle inn på utstillingen. Hverken stamtavle eller vaksinasjonskort måtte fremvises da vi kom til utstillingen. Ei heller så jeg noen som kontrollerte det. Veldig beklagelig spør du meg.. Uten at det kan knyttes opp mot kennelhosten såklart.

Hundene jeg kom med ble sjekket begge dager for vaksinasjonskort.

Stamtavla sier ikke noe om smittefare og friskhet, og jeg vet ikke om noen arrangør i inn- eller utland som skal se stamtavla før du eventuelt skal søke om championattittel eller slike ting.

Men hvis hundene i startinnlegget ble smittet på Orkdal, skjønner jeg ikke hva D4A har med saken å gjøre, egentlig.

Det har for øvrig blitt foreslått å innføre påbudt antibac for dommere, men forslaget ble avvist da smitten like godt kan sitte i klærne til dommeren. Derfor er det for eksempel anbefalt å dusje og skifte klær om en kommer fra utstilling/hundeansamling, og har valper i valpekassa hjemme før en oppsøker disse valpene. Eller å holde seg hjemme i åtte uker, men det er ikke alltid gjennomførbart.

Jeg er vel på en 30 utstillinger i året, både som utstiller, arrangør, tilskuer, ringpersonell og andre funksjoner, og har siden X'en kom i hus i 2007 hatt kennelhoste én gang. Dette ble med stor sannsynlighet plukket opp i Letohallen, ut fra hva vi hadde gjort og hvor vi hadde vært i perioden før. Jeg hadde med tre hunder, og kun én av dem viste symptomer, og de varte i 48 timer. Men jeg opprettholdt karantenetiden for alle tre, og droppet to utstillinger hvor alle tre var påmeldt (sure tapte påmeldingsgebyrer, men c'est la vie).

Jeg synes personlig det er skumlere å gå tur i skogen på sommeren, med risikoen for å møte hoggorm, enn jeg frykter å dra på utstilling og få med meg smitte av et eller annet hjem.

For øvrig er D4A den ENESTE utstillingen jeg har vært på i Norge i år hvor de faktisk har sett på en viss andel av vaksinasjonskortene. På alle andre utstillinger vifter en startnummeret for å vise at en har gratis adgang, og går rett inn uten noe mer om og men. Men likevel er folk pisseredde for D4A. Hvor det er romsligere mellom ringene og større plass til å gå og titte uten å tråkke ned hverandre, og langt fra så tett og crowded som det for eksempel kan være i Letohallen eller Telemarkshallen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått nilest passet mitt i leto jeg :-P Forøvrig Tror jeg Maria sikter til hvordan du vil identifisere hunden din? Som nå har kommet.
Identifisere, ja. Det bør jo kanskje, om ikke annet, vært foretatt stikkprøver med chipavlesning og fremvisning av stamtavle. Jeg synes det er en selvfølge at man, hvis man blir spurt, har med stamtavle når man stiller på en stor utstilling. Når det gjelder vaksinasjonskort slapp i alle fall vi rett inn. På Leto har faktisk jeg alltid også måttet vise vaksinasjonskort. Så det er sikkert varierende alle steder. Men dogs4all er uansett ikke like "strengt" som jeg husker det har vært på større utstillinger i utlandet. Skjønner at det er ressurskrevende, men synes allikevel mer kontroll hadde vært ok. :) Og som jeg påpekte - nei, det har ikke noe med kennelhoste å gjøre. Men tok opp dette i samme slengen. Ingen av mine har noen gang hatt hverken kennelhoste eller nesemidd, hvilket jeg knytter direkte opp mot lav deltakelse på utstilling med begge hundene. Det er jo en selvsagt årsak. Utstilling er alltid en risk, det er ikke noe å bli overrasket over.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Identifisere, ja. Det bør jo kanskje, om ikke annet, vært foretatt stikkprøver med chipavlesning og fremvisning av stamtavle. Jeg synes det er en selvfølge at man, hvis man blir spurt, har med stamtavle når man stiller på en stor utstilling. Når det gjelder vaksinasjonskort slapp i alle fall vi rett inn.

Det er ikke en selvfølge, man krysser av ved påmelding om man vil identifisere hunden med stamtavle eller chipnr. Jeg krysser av chipnr pga hunden min er registrert med chip på stamtavlen/dogweb. Så finner de chip så er det bare til å sjekke oppmot databasen til NKK.

Det er heller ikke ulovlig å ta med andre hunder inn enn det som skal stilles, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal sjekke id annet enn ved å se om du stiller rett hund i ringen i forhold til premiering.

Forøvrig hjelper det ikke bare å se i vaksinehefte om du har vaksinert. Skal vaksinen kontrolleres ordentlig så må man begynne med starten av boken og sjekke at det er rett rase i boken, så sjekke chip opp mot vaksine (noe som ikke er krav mot annet enn rabies i pass) også er kontrollen gjennomført.

Den "vaksine" kontrollen som foregår er uansett bortkastet for det eneste kontrollen som gjøres er dokument kontroll på at man kommer gående med en bok hvor det står en vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en selvfølge, man krysser av ved påmelding om man vil identifisere hunden med stamtavle eller chipnr. Jeg krysser av chipnr pga hunden min er registrert med chip på stamtavlen/dogweb. Så finner de chip så er det bare til å sjekke oppmot databasen til NKK.

Det er heller ikke ulovlig å ta med andre hunder inn enn det som skal stilles, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal sjekke id annet enn ved å se om du stiller rett hund i ringen i forhold til premiering.

Forøvrig hjelper det ikke bare å se i vaksinehefte om du har vaksinert. Skal vaksinen kontrolleres ordentlig så må man begynne med starten av boken og sjekke at det er rett rase i boken, så sjekke chip opp mot vaksine (noe som ikke er krav mot annet enn rabies i pass) også er kontrollen gjennomført.

Den "vaksine" kontrollen som foregår er uansett bortkastet for det eneste kontrollen som gjøres er dokument kontroll på at man kommer gående med en bok hvor det står en vaksine.

Ok. Så lag meg få si det sånn, da. JEG synes det bør være større fokus på kontroll av hunder som skal inn på, spesielt de store, utstillingene i Norge, Det være seg alt fra helseundersøkelse i stikkprøveform og mer kontroll av ulike typer dokumentasjon, om det så er stamtable eller chip. Årsaken til at JEG synes det er fordi det bør bli tatt seriøst at dette er store arrangementer der folk bruker masse penger på å delta. Jo mindre sykdom, syke hunder, identifikasjonsjuks osv, jo bedre. Igjen - JEG ble skuffet ver at ingen sjekket papirer på hunden min da vi kom inn på Dogs4All. Ikke fordi hun har så flotte papirer, men fordi det indikerer en, etter mitt skjønn, litt slapp holdning.. Hva som er riktig måte å sjekke på eller hvilke dokumenter eller momenter det er aller viktigst å sjekke er jo da kanskje en annen diskusjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så lag meg få si det sånn, da. JEG synes det bør være større fokus på kontroll av hunder som skal inn på, spesielt de store, utstillingene i Norge, Det være seg alt fra helseundersøkelse i stikkprøveform og mer kontroll av ulike typer dokumentasjon, om det så er stamtable eller chip. Årsaken til at JEG synes det er fordi det bør bli tatt seriøst at dette er store arrangementer der folk bruker masse penger på å delta. Jo mindre sykdom, syke hunder, identifikasjonsjuks osv, jo bedre. Igjen - JEG ble skuffet ver at ingen sjekket papirer på hunden min da vi kom inn på Dogs4All. Ikke fordi hun har så flotte papirer, men fordi det indikerer en, etter mitt skjønn, litt slapp holdning..

Men du skriver at du vil ha det i stikkprøveform. Det er vel også flere som har nevnt her (eller i annen tråd får ikke sjekket imens jeg skriver) at de ble sjekket. Da er det jo stikkprøver som du legger fram :icon_confused:

Jeg fikk sjekket mine pass (feil vel å merke for de tittet på ormekur :lol: ) men det er også andre som har nevnt det. Har også andre ganger vært kontrollert.

Om alle skulle vært kontrollert så hadde det blitt kaos og kø. Folk hadde faktisk ikke klart å komme fram til ringene sine kl.09.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skriver at du vil ha det i stikkprøveform. Det er vel også flere som har nevnt her (eller i annen tråd får ikke sjekket imens jeg skriver) at de ble sjekket. Da er det jo stikkprøver som du legger fram :icon_confused:

Jeg fikk sjekket mine pass (feil vel å merke for de tittet på ormekur :lol: ) men det er også andre som har nevnt det. Har også andre ganger vært kontrollert.

Om alle skulle vært kontrollert så hadde det blitt kaos og kø. Folk hadde faktisk ikke klart å komme fram til ringene sine kl.09.

Jeg ser at det virker selvmotsigende. Det jeg ser for meg i hodet mitt er kanskje at det i større grad finnes folk ved inngangen som er synlig og som kan sjekke ulike papirer. De kan da gjøre det stikkprøvevis, og behøver ikke sjekke alle. Men mer synlige "kontrollører" hadde vært allright. Jeg kjente bare på meg, etter to hele dager på dogs4all uten å ha sett en eneste "kontrollør", at det ga meg en dårlig magefølelse. "Ingen" jeg så fulgte med på hundene som kom inn på stedet. Det bør, og er nok, være i alles interesse at det er fokus på helse og identifisering på en stor utstilling. Ingen må tro det er ok å komme inn med ikke-vaksinerte hunder eller at det er ok å snuske med stamtavler osv.

(Ja, jeg er litt for å "skremme" folk. Sonen-folket har nok rent mel i posen, men at alle har det er nok dessverre ikke tilfellet).

Men nå ble jeg veldig OT her :P Sojji

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så lag meg få si det sånn, da. JEG synes det bør være større fokus på kontroll av hunder som skal inn på, spesielt de store, utstillingene i Norge, Det være seg alt fra helseundersøkelse i stikkprøveform og mer kontroll av ulike typer dokumentasjon, om det så er stamtable eller chip. Årsaken til at JEG synes det er fordi det bør bli tatt seriøst at dette er store arrangementer der folk bruker masse penger på å delta. Jo mindre sykdom, syke hunder, identifikasjonsjuks osv, jo bedre. Igjen - JEG ble skuffet ver at ingen sjekket papirer på hunden min da vi kom inn på Dogs4All. Ikke fordi hun har så flotte papirer, men fordi det indikerer en, etter mitt skjønn, litt slapp holdning.. Hva som er riktig måte å sjekke på eller hvilke dokumenter eller momenter det er aller viktigst å sjekke er jo da kanskje en annen diskusjon.

Er det et problem at utstillere ikke følger vaksinasjonsreglene? Er det et problem med ID-juks?

Edit: NKK stiller ikke krav til vaksinasjon mot kennelhoste for å delta på utstilling. Det anbefales, men det er ikke et krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et problem at utstillere ikke følger vaksinasjonsreglene? Er det et problem med ID-juks?

Det er nok ikke noen grunn for å kalle det "et problem", nei. Men at det forekommer, ja. Det vet jeg at det gjør. Jeg er ganske sikker på at de aller, aller fleste ikke jukser og trikser, men det behøver heller ikke være lett å gjøre det :)

Jiis.. Jeg følte meg brått som DEN kjerringa. haha. Høres ut som at jeg er for skikkelig nazi-regime. Jeg er ikke det altså, men rettferdighetssansen i meg vil så gjerne at det skal være likt for alle og en fair konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke noen grunn for å kalle det "et problem", nei. Men at det forekommer, ja. Det vet jeg at det gjør. Jeg er ganske sikker på at de aller, aller fleste ikke jukser og trikser, men det behøver heller ikke være lett å gjøre det :)

Jiis.. Jeg følte meg brått som DEN kjerringa. haha. Høres ut som at jeg er for skikkelig nazi-regime. Jeg er ikke det altså, men rettferdighetssansen i meg vil så gjerne at det skal være likt for alle og en fair konkurranse.

Neida, jeg oppfatter deg ikke sånn. :)

Jeg bare lurer på om stikkprøver vil få bukt med det. Om juks var utbredt så ser jeg behovet for stikkprøver, men om det er en veldig liten prosentandel som jukser (og helt ærlig, hva er motivasjonen bak å jukse med vaksinasjonene?) så er jeg usikker på om stikkprøver vil redusere. Noen vil alltids jukse, de vil snike seg unna uansett hvor mange stikkprøver man tar. For alt vi vet kan det hende at forekomsten er så lav som den kan komme.

Når det kommer til vaksinasjoner så virker det som NKK kun krever vaksinemot valpesyke. Er man redd for smitte på hunden sin bør man ikke delta med den på så store samlinger, smittepresset vil være større uansett hva man gjør. Det beste man kan gjøre er å vaksinere sin egen hund slik at man gir den et godt utgangspunkt. Kennelhoste er en smal sak for de aller fleste korrekt vaksinerte hunder. Unntak vil finnes hvor hunder blir alvorlig syke, men for meg personlig vil ikke den lille risikoen ha noen innvirkning på valgene jeg tar.

Med barn så blir det sett på som sunt å være syk og la kroppen få hamle opp med virus, at det er bra for immunforsvaret. Jeg vet ikke om det faktisk er noe i det eller om det er en gammel myte, men det er rart om det skulle være så annerledes med hunder. Jeg ser poenget med bittesmå valper, syke og gamle og reduserte hunder. Men de har vel neppe så mye å gjøre på en utstilling i utgangspunktet.

Jeg vet ikke. Jeg bare lurer på om dette er et faktisk problem hvor det er nødvendig å igangsette tiltak. Om du skjønner?

edit: For å si det på en anne måte. Vil kontroller av vaksinasjonskort egentlig gi lavere smitterisiko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg oppfatter deg ikke sånn. :)

Jeg bare lurer på om stikkprøver vil få bukt med det. Om juks var utbredt så ser jeg behovet for stikkprøver, men om det er en veldig liten prosentandel som jukser (og helt ærlig, hva er motivasjonen bak å jukse med vaksinasjonene?) så er jeg usikker på om stikkprøver vil redusere. Noen vil alltids jukse, de vil snike seg unna uansett hvor mange stikkprøver man tar. For alt vi vet kan det hende at forekomsten er så lav som den kan komme.

Når det kommer til vaksinasjoner så virker det som NKK kun krever vaksinemot valpesyke. Er man redd for smitte på hunden sin bør man ikke delta med den på så store samlinger, smittepresset vil være større uansett hva man gjør. Det beste man kan gjøre er å vaksinere sin egen hund slik at man gir den et godt utgangspunkt. Kennelhoste er en smal sak for de aller fleste korrekt vaksinerte hunder. Unntak vil finnes hvor hunder blir alvorlig syke, men for meg personlig vil ikke den lille risikoen ha noen innvirkning på valgene jeg tar.

Med barn så blir det sett på som sunt å være syk og la kroppen få hamle opp med virus, at det er bra for immunforsvaret. Jeg vet ikke om det faktisk er noe i det eller om det er en gammel myte, men det er rart om det skulle være så annerledes med hunder. Jeg ser poenget med bittesmå valper, syke og gamle og reduserte hunder. Men de har vel neppe så mye å gjøre på en utstilling i utgangspunktet.

Jeg vet ikke. Jeg bare lurer på om dette er et faktisk problem hvor det er nødvendig å igangsette tiltak. Om du skjønner?

edit: For å si det på en anne måte. Vil kontroller av vaksinasjonskort egentlig gi lavere smitterisiko?

Jeg skjønner.. Og jeg lurer jo forsåvidt på det samme selv. Diskuterer det i eget hode. Men som jeg allerede har nevnt var utgangspunktet for at jeg følte det begynner å bli slapt nettopp Dogs4All. Var nesten så jeg hadde lyst til å gå bort og vise papirene på hunden min uoppfordret i lys av det totale fraværet på kontroll. Jeg er ikke egentlig så redd for egne hunder, og er klar over risikoen man tar ved å ha med hundene inn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner.. Og jeg lurer jo forsåvidt på det samme selv. Diskuterer det i eget hode. Men som jeg allerede har nevnt var utgangspunktet for at jeg følte det begynner å bli slapt nettopp Dogs4All. Var nesten så jeg hadde lyst til å gå bort og vise papirene på hunden min uoppfordret i lys av det totale fraværet på kontroll. Jeg er ikke egentlig så redd for egne hunder, og er klar over risikoen man tar ved å ha med hundene inn. :)

Kanskje erfaringen tilsier at det å være striks ikke fører til noen særlig bedring på de områder sjekken skal bekjempe, og at det derfor bare er unødvendig ressursbruk og et tidssluk.

Jeg vet ikke jeg altså, jeg bare problematiserer jeg. It's what I do. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte vise pass/vaksinasjons kort da vi kom inn. Men så var vi der før klokka 8 på morran..

Jeg var der halv 8 og ingen ville se noen papirer annet enn startnummer da vi kom :).

Forøvrig hjelper det ikke bare å se i vaksinehefte om du har vaksinert. Skal vaksinen kontrolleres ordentlig så må man begynne med starten av boken og sjekke at det er rett rase i boken, så sjekke chip opp mot vaksine (noe som ikke er krav mot annet enn rabies i pass) også er kontrollen gjennomført.

Jeg har faktisk jukset med det der en gang... Jeg hadde glemt vaksinasjonskortet til Lotta men fikk lånt et fra noen andre og gikk rett inn. No problem :).

Det bør, og er nok, være i alles interesse at det er fokus på helse og identifisering på en stor utstilling. Ingen må tro det er ok å komme inn med ikke-vaksinerte hunder eller at det er ok å snuske med stamtavler osv.

Tja, det er jo de som ikke har vaksinert sine hunder som selv får smekken - det er DERES hunder som kan bli syke, ikke vi som har vaksinert hundene våre. Det er jo derfor vi vaksinerer liksom - for at de ikke skal bli smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der halv 8 og ingen ville se noen papirer annet enn startnummer da vi kom :).

Jeg har faktisk jukset med det der en gang... Jeg hadde glemt vaksinasjonskortet til Lotta men fikk lånt et fra noen andre og gikk rett inn. No problem :).

Tja, det er jo de som ikke har vaksinert sine hunder som selv får smekken - det er DERES hunder som kan bli syke, ikke vi som har vaksinert hundene våre. Det er jo derfor vi vaksinerer liksom - for at de ikke skal bli smittet.

Det siste du sier der er selvsagt et veldig godt poeng. :)

Verre er det med identifikasjonsjuks. Men det er en annen diskusjon, så trenger ikke begi meg ut på den her :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verre er det med identifikasjonsjuks. Men det er en annen diskusjon, så trenger ikke begi meg ut på den her :P

Av nysgjerrighets skyld, hvor utbredt er dette? Det må jo være veldig vanskelig på en så stor utstilling. Rasemiljøene her til lands er tross alt veldig små, selv blandt de mer tallrike rasene, vil ikke de som står rundt ringen klare å avsløre ID-juks ganske fort? Dette er jo gjengen som er spesielt interesserte i utstilling liksom, og har sannsynligvis sett disse hundene noen ganger eller ti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhoste er værre for noen hunder enn andre. For store hunder med dyp brystkasse er det visstnok rundt 90 % dødlighet av hvis de først blir smittet av kennelhoste (ref representat fra irsk ulvehundklubb). Da forstår jeg godt "hysteriet" rundt dette med hunder som hoster på utstilling!

Men hva er stor hund? Settere regnes vel i storkategorien, og jeg har da aldri hørt om massedødsfall bland de pga kennelhoste? Det er svjv bare fire grander som har dødd pga kennelhosten, og det var vinteren 10 (?) da den nye muteringa kom, og da døde det hunder av ymse raser og størrelser... Men om 90% av IU dør av kennelhosten vil jeg si at de har et avlsproblem med generell imunnsvikt, hjerte og/eller luftveier, jeg.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe særlig om det, men det han snakket om var at hvis de først ble smittet så var det i stor grad fatalt. Jeg mente ikke at kennelhoste forårsaker 90 % av dødligheten på ulvehunden! Men hvis de skulle være så uheldige å bli smittet så kan det være svært farlig.

Jeg skjønte at det var det du mente altså, at kennelhosten var 90% dødelig. Og jeg mener fortsatt at rasen da har et avlsproblem, da det slett ikke finnes liknende tall for andre dypbrysta hunder, uavhengig av str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...