Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er tur for deg?


Tabris
 Share

Recommended Posts

Jeg koser meg aller mest når jeg har mulighet til å ha hundene løse, om det så er på strand, skog, "vidde", fjell, osv. Og jeg vil helst ha lite til ingen andre folk og hunder slik at det er mest mulig ro. Bare lyden av hunden(e) og naturen. Jeg kan godt være ute i flere dager og ligge i telt (men jeg bor jo på fjellet, så jeg har ikke noe urbant å reise hjem til :P ), men foretrekker 2-8 timer inkl pause og kos.

Også koser jeg meg himla mye når jeg har det slik:

IMG_7913_zps7c0cf17b.jpg

Jevnt tempo over stille jorder, myrer, mellom trærne, opp og ned bakkene.. :wub:

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg koser meg aller mest når jeg har mulighet til å ha hundene løse, om det så er på strand, skog, "vidde", fjell, osv. Og jeg vil helst ha lite til ingen andre folk og hunder slik at det er mest muli

Dette bildet er nesten overjordisk vakkert.

Posted Images

Jeg koser meg aller mest når jeg har mulighet til å ha hundene løse, om det så er på strand, skog, "vidde", fjell, osv. Og jeg vil helst ha lite til ingen andre folk og hunder slik at det er mest mulig ro. Bare lyden av hunden(e) og naturen. Jeg kan godt være ute i flere dager og ligge i telt (men jeg bor jo på fjellet, så jeg har ikke noe urbant å reise hjem til :P ), men foretrekker 2-8 timer inkl pause og kos.

Også koser jeg meg himla mye når jeg har det slik:

IMG_7913_zps7c0cf17b.jpg

Jevnt tempo over stille jorder, myrer, mellom trærne, opp og ned bakkene.. :wub:

Stiene som er kjørt opp av hundekjørere er fine for oss andre også, som kommer på ski og med en eller to hunder foran oss :)

gqtl.jpg

vdwo.jpg

Mitt favorittlandskap er fjellene, her på vei mot Gullfjellet fra Totland i Bergen. Det er her jeg har mine absolutt flotteste turer.

il8r.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig godtur for meg er de "famøse" Indiana Janzsó-turene utenom båndtvangen. (Jeg heter Janzsó til etternavn, for de som ikke tok den. :P )

Da er vi ute 3-7 timer og beveger oss over ganske store områder og gjerne steder hvor en skulle tru det ikke gikk an å komme opp eller forsere. Ikke fordi strev i seg sjøl er en målsetning, men fordi det bortenfor stiene og vaffelhyttene finnes urørt og magisk mark som ikke erobres engang av oss, men som vi får tre inn i en stakket stund. Vi møter kanskje en sjelden setter som Imouto tar seg en ekstra runde med, men ellers har vi kun selskap av spor, lyder og lukter. Aiko henger med, men må bruke hodet litt mer for å komme seg fram på grunn av handicappen sin, så hun har jeg feks rappellert ned flere steder mens fjellgeita Imouto bare stuper ned.

Jeg hater teltliv og liker ikke å fryse, så dagsturer er tingen for meg. Sirkus Samurai er jeg derimot sikker på at hadde elska å få leve med en Lars/ine Monsen og sovne utendørs til lyset av sluknende bål.

Edit: Foretrekker kupert skog hvor en virkelig får brukt hele kroppen, ikke snaufjell hvor alt en gjør er å gå og gå, sjøl om det blir spektakulære bilder av det. :)

14291_10152233079150301_942823585_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god tur er for meg å være ute hele eller halve dagen et sted der vi ikke treffer så mye folk og fjotten kan løpe løs, helst med en venninne og en hund eller to til. En venninne som jeg bare kan gå med, uten at vi må snakke hele tiden :)

Et godt eksempel er vidden på en godværsdag midt i uken (på våren før eller på høsten etter båndtvang). For uinnvidde er "vidden" å gå opp Ulriken over "vidden" til Fløyen, ikke Hardangervidden ;) Ellers elsker jeg skog, helst løvskog, og å kunne gå noen timer alene i skogen er noe av det beste jeg vet. Dessverre er det alt for få muligheter til det her i Bergen. En god tur for meg går på sti, ikke vei :)

post-5705-0-34097000-1383570261_thumb.jp

post-5705-0-06302200-1383570358_thumb.jp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker aller best turer med et mål i form av en trimkasse, en turhytte, en liten topp eller hva som helst annet som markerer at "nå er vi framme og her skal vi snu". Med andre ord syns jeg det er skikkelig piss å gå i skogene her på Ås og jeg gleder meg til jeg en gang flytter herfra og får litt ordentlig skog igjen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke kan gå så himla langt pga knærne så må jeg spe på med frislepp for at hundene skal få rørt seg litt. Turen går ofte ned i fjæra, der Symra kan løpe så mye hun vil løs mens Pippin må være i langline. Dette gjør jeg i grunnen selv om det er båndtvang må jeg tilstå, har aldri sett fugler på reir eller annet sårbart vilt her. Nærskogen vår er bebygd nå, men om vi går et stykke på asfalt så har vi noen andre muligheter til å få kvist og kvas i pelsen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nesten alle turer er gode turer jeg, enten de er korte, lange, kalde, varme, enten vi sykler, går, jogger, sparker eller snørekjører :). Men det er klart jeg har noen favoritter - for hva kan vel slå en deilig tur med ski på beina og en passe trekkvillig hund i front?

67199_604579409569272_1545384935_n.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koser meg aller mest når jeg har mulighet til å ha hundene løse, om det så er på strand, skog, "vidde", fjell, osv. Og jeg vil helst ha lite til ingen andre folk og hunder slik at det er mest mulig ro. Bare lyden av hunden(e) og naturen. Jeg kan godt være ute i flere dager og ligge i telt (men jeg bor jo på fjellet, så jeg har ikke noe urbant å reise hjem til :P ), men foretrekker 2-8 timer inkl pause og kos.

Også koser jeg meg himla mye når jeg har det slik:

IMG_7913_zps7c0cf17b.jpg

Jevnt tempo over stille jorder, myrer, mellom trærne, opp og ned bakkene.. :wub:

Jeg gleder meg til vinteren!! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er David Toska... Walther?

Egentlig synd du bor så langt unna, tror mine kunne likt en tur med dine, selv om mine, særlig salukien, er litt bøllete (tror han i hvert fall, innerst inne er han største pysen i verden) av og til.

Ataham (forbryterhjerne med helårs båndtvang)
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste turene jeg ikke er glad i, er båndturer langs asfalt. Men av og til så må det til også når man bor litt sentralt.

Så lenge jeg er ute og alene, så er alle turer gode turer. :ahappy: Av og til er det hyggelig å gå med andre også, men jeg foretrekker å gå alene. Da kan jeg gå så langt jeg vil, så lenge jeg vil og hvor jeg vil, uten at noen klager. Men skal jeg lade batterier, så MÅ det være alene.Og så er hundene enten i sele og belte eller løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nesten alle turer er gode turer jeg, enten de er korte, lange, kalde, varme, enten vi sykler, går, jogger, sparker eller snørekjører :). Men det er klart jeg har noen favoritter - for hva kan vel slå en deilig tur med ski på beina og en passe trekkvillig hund i front?

67199_604579409569272_1545384935_n.jpg

Min favoritt av dine turer er sparkturen som du tok film av, det så deilig ut, også den skituren du tok film av, herlige bilder for oss som ikke går ski ;)
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart områder uten bilvei der jeg kan slippe hunden og samtidig slappe av, og heller der det ikke er noe særlig med syklister. Om det er i skogen, fjellet eller rundt et vann/sjøen har ikke noe å si for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koser meg aller mest når jeg har mulighet til å ha hundene løse, om det så er på strand, skog, "vidde", fjell, osv. Og jeg vil helst ha lite til ingen andre folk og hunder slik at det er mest mulig ro. Bare lyden av hunden(e) og naturen. Jeg kan godt være ute i flere dager og ligge i telt (men jeg bor jo på fjellet, så jeg har ikke noe urbant å reise hjem til :P ), men foretrekker 2-8 timer inkl pause og kos.

Også koser jeg meg himla mye når jeg har det slik:

IMG_7913_zps7c0cf17b.jpg

Jevnt tempo over stille jorder, myrer, mellom trærne, opp og ned bakkene.. :wub:

Dette bildet er nesten overjordisk vakkert.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den optimale turen er å ligge i dagevis inne fjellet i telt på rypejakt. Den nest optimale turen er å dra på lang tur med sledehundene, og overnatte ute under åpen himmel.

Det knytes sterke bånd i løpet av slike turer som vi har igjen masse for ellers i dagliglivet med hund. Det hjelper godt på "hverdagslydigheten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det e turan som tælle!"

Ingen tur er bortkasta, men de fineste er når vi finner en ny sti i skogen å utforske. Helst litt avsidesliggende så vi ikke møter en sjel og hundene kan løpe rundt som de vil. Noen km lang må den være, men så lenge vi er ute over lengre tid og hundene trives gjør det ikke så mye om det er 5 eller 10km.

Det er ikke så ofte vi utforsker nye stier ( jeg begynner å bli godt kjent rundt om i Tr.heim), men vi er i skogen stort sett hver dag. De turene vi får med oss selskap er ekstra trivelige :)

Også har jeg en greie med å bli raskt lei, så jeg går uhyre sjelden samme runde to dager på rad. Jeg varierer på tursteder ofte, helt fra Lade til Melhus og alle stedene i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste denne tråden fra mobilen på vei over fjellet med toget fra Oslo til Bergen i går, og fikk så vanvittig lyst til å dra på tur!

Før jeg flytta til Bergen har jeg kun vært på kysttur eller i skogen, har nesten aldri vært på fjellet - og har i alle fall ikke nytt å være på fjellet. Men her har jeg lært å elske fjellturer, synes det er vanvittig flott å gå over tregrensa og ha full oversikt. Særlig etter at Isac kom har jeg virkelig begynt å sette pris på turer - også i dårlig vær. Synes tur uten hund nesten er litt "waste"!

Perfekt tur for meg er å være riktig kledd (HATER dårlig utstyr) i hvilketsomhelstvær (men gjerne sol) og gå og gå til man er utslitt. Byfjellene er fine, men ikke så lange, men de passer meg egentlig godt. Vidden er nydelig!

Men som østlending vant med skog savner jeg skog i Bergen. Var nettopp hjemom en tur, da gikk vi i skogen med Isac og mormors labrador løse i skogen - det er balsam for sjelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koser meg mest når jeg kan slippe henne løs ute i naturen. Spiller ingen rolle om det er i fjøra, i skogen, på fjellet eller på vidda. Kan gjerne gå sammen med venner, familie eller andre hunder, men vil helst ikke møte på fremmede. Hvor vi kan gå til vi blir lei, sette oss ned og ta en kaffe og litt sjokolade, høre på fuglekvitter, elvebrus eller bølger som slår. Og så gå videre eller hjem igjen. DET er livet :heart:

(Har også en drøm om å dra med bikkje og samboer på telttur i flere dager. I total ensomhet på et eller annet fjell. Mat på stormkjøkken, bålkos og uteliv. Har aldri prøvd, men i mitt hode er dette idyll :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Har også en drøm om å dra med bikkje og samboer på telttur i flere dager. I total ensomhet på et eller annet fjell. Mat på stormkjøkken, bålkos og uteliv. Har aldri prøvd, men i mitt hode er dette idyll :ahappy: )

En veldig enkel drøm å gjøre til virkelighet. Ja, det er idyll!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner det er litt vanskelig, jeg sa jo tur i skog og mark med løs hund, og det er nok det jeg må si om jeg må velge en. Men mest gøy har jeg når jeg snørekjører på ski eller sykkel, den fineste utsikten er på fjellet med snø i løypene og sol på himmelen, mest avslappende synes jeg det er på kvelden i byens gater når det er helt stille. Så svaret må vell egentlig være at for meg så er det hver sin tur til hver sin anledning, og trives best når vi har et variert liv hvor vi får gjort litt som er gøy, litt som er kos, litt som er avslappende og litt som er spennende :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...