Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Ser ofte at folk går og hører på musikk (eller noe annet) samtidig som de går tur med hunden sin.

Jeg gjør aldri det selv, når jeg er ute med Chicka så skal jeg kose meg sammen hun og ikke være "fraværende" eller "usosial".

Det samme med å gå hele turen og prate i mobilen, vet om flere som gjør dette, greit dersom det er noe viktig, men man kan vel spandere litt tid på hunden uten mobil og/eller musikk?

Jeg tar mobilen dersom den ringer, men blir ikke pratende lenge, da ringer jeg heller tilbake når vi har kommet hjem fra turen, på turene med Chicka vil jeg kose meg og bare være sammen hun.

Dette er noe jeg har lurt på lenge, er det fordi det er kjedelig å gå med hunden, eller noe?

• Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

9 av 10 ganger har jeg enten en kompis eller en podcast på ørene. Jeg har ikke løs hund. Skjønner ikke problemet eller at mine turer skulle være noe dårligere enn de uten underholdning. Rar innstil

Yep - tilogmed når jeg går med barnevong og hund. Har det jo såpass lavt at jeg hører ting da, og det er uansett den beste måten for meg å slappe av på. Har hunder løs også, men akkurat det har med hv

Altså, det er jo ekstra kjekt å ha på musikk i skogen der det ikke er folk. Da kan man jo synge med

Skrevet

Ja - og nei.

Jeg hører på musikk når vi går langs asfaltjungelen i boligfeltet her, det er mørkt, dårlig vær og kaldt (regn/snø) og jeg vil helst ikke være ute på tur men vi "må" ut på tisse eller dritetur. Det motiverer meg, det gir meg ekstra giv og får meg ut raskere enn ellers. Jeg er observant og passer på at det ikke kommer noen andre med hund foran oss eller biler bak oss, men det er stort sett aldri folk ute når været er så crap at jeg må ha musikk. Bikkja er uansett også på egen tur og vi har ingen "connection" om jeg hadde gått med eller uten musikk.

Når vi er ute på tur i skogen, det er varmt og godt med sol og digg vær har jeg ikke på musikk - for da er vi ute på tur sammen og koser oss. Jeg legger inn litt trening innimellom - vi har kontakt og kommuniserer.

Så det kommer helt an på det :)

Skrevet

Nei, jeg vil høre hva som skjer rundt meg. Og spesielt om hundene går løse. Så mobil legges enten igjen hjemme, eller jeg setter den på lydløs når jeg går tur.

Skrevet

Nei, aldri.

Veldig glad i musikk på ørene, har det alltid på vei til bussen, på bussen og hvis jeg går i byen. Men da er jeg i min egne lille verden og følger ikke med på noen verdens ting. :P Og det er derfor jeg ikke har det på tur, jeg følger ikke med da. Er ikke til stede, rett og slett.

• Like 1
Skrevet

Nei aldri. Jeg storkoser meg med å være ute i naturen, og jeg går stort sett bare tur i skogen. Jeg har kontakt med hundene når vi er ute, de går stort sett løs om jeg ikke løper med dem på grusvei, og det å kunne høre på stillheten og skru av tankene helt mens jeg går er et must :)

Skrevet

Ikke når jeg går tur, men jeg må ha musikk på det ene øret når jeg jogger for motivasjon. Men det er forsåvidt fordi jeg ikke liker og gå med musikk på øret. Har egentlig ikke tenkt over noen annen grunn til og ikke ha det, men det er vell fordi det uansett ikke er en problemstilling her iom at jeg foretrekker uten uansett.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Ser virkelig ikke problemet jeg. Går jeg langs vei kan jeg gjerne høre på musikk. I skogen liker jeg best å bare være i naturen uten noe annet enn meg, bikkjene og naturen. Men om noen ringer meg mens jeg går i skogen har jeg ikke noe i mot å skravle en times tid heller der heller.

Skrevet

Varierende. Blir vel mest når det er crappy vær og trenger litt ekstra motivasjon for å gå den litt lengre turen.

Skrevet

Jeg hører aldri musikk ute på tur nei. Foretrekker å høre hvis det kommer noen,eller hvis noe skjer.

Men ser ikke problemet hvis man er komfortabel med det :) Jeg bare føler meg så fjern,å får ikke med meg en dritt :P

Skrevet

Nå har ikke jeg hund, men har gått tur med hund en del, og jeg takler ikke musikk på øret når jeg utenfor.

Ikke når jeg sitter på buss, går i sentrum ellernoe. Jeg er så avhengig av å høre alt rundt meg når jeg er ute, at jeg hadde nok vært rimelig redd om jeg hadde hørt musikk på ørene.

Skrevet

Sånn innimellom. Men er gjerne kun når eg går tur gjennom sentrum, og då har eg musikken på veldig lavt, så eg hører om det skulle komme nokon bak oss. Og det er stort sett kun fordi eg helst ikkje vil bli stoppa av folk, spesielt når eg går med bråkebøtta, og med musikken ser eg forhåpentlegvis litt meir opptatt ut :P

Men er vi i skog og mark, så likar eg best og høyre på naturen.

Skrevet

Ja, alltid i båndtvangperiodene. Musikk er en skikkelig virkelighetsflukt for meg, da kan jeg dagdrømme i fred. Klarer ikke helt forklare det. Bikkja surrer med sitt uansett. Og kommer det noen fra en eller annen kant så ser jeg det på hunden lenge før jeg hører det selv. Går han løs har jeg aldri på musikk, da har han jo endel større radius og da vil jeg ha bedre oversikt. Og ja, ringer gjerne venner også. Mest fordi det er da jeg har tid men også fordi jeg blir i godt humør ute på tur og da blir jeg automatisk pratsom også :lol:

Edit: hang meg opp i min dårlige setningsoppbygging :lol:

• Like 3
Skrevet

Njaei, lydbok mest, dersom det kun er somlete luftetur langs roleg veg. Ingenting om dei er lause eller me er i skog, eller skal forsøke å få kontakt med dyret undervegs.

Skrevet

Yep - tilogmed når jeg går med barnevong og hund. Har det jo såpass lavt at jeg hører ting da, og det er uansett den beste måten for meg å slappe av på. Har hunder løs også, men akkurat det har med hvor jeg går tur å gjøre. Men klarer både å snakke med hunder og baby med musikk på øret.

Går og småsynger litt for baby, belønner hunder, nyter naturen og god musikk. :wub:

• Like 6

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...