Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0

Kaja
 Share

Recommended Posts

Herregud, fireårskontrollen var traumatisk for en liten prinsesse som gjerne ville at alt skulle være perfekt. Hun var så nervøs at hun strøk i hinking på venstre bein. Dere må ikke glemme å øve på å hinke! :P

Strøk! !! :o

Hinke? ?? :|

Det vet jeg ikke om han kan. MÅ han kunne sånt? Det kan hende han greier det altså, har bare aldri tenkt over det.

Vi tar det som det kommer, det kan da umulig være dritviktig å mestre alt ? :P Spesielt i den settingen. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Ingen hinking på vår fireårskontroll. :lol:

Den var helt grei. H merket fort at han skulle bedømmes da. Det fort temmelig innlysende, og da setter han seg automatisk litt på bakbeina med en gang naturlig nok. Det er ganske basic greier, farger, telling, tegning, preposisjoner (over, under, foran, bak etc), sånne type ting.

Synstesten var vel det eneste vi for vår del fikk noe særlig ut av. Det er fint at han ser bra.

Helsesøsters oppgave er å skryte like mye av alle barn uansett synes jeg, så foreldrene sitter igjen og er stolte. Det tror og håper jeg de fleste er flinke til. :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dere hadde barn under 1 år, hva fikk de til drikke ved feks frokost?

Jeg gir henne sviskesaft nå, siden hun ikke kan få melk.. Men jeg kjenner jo litt i meg at jeg egentlig skulle ha servert melk..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det gikk i vann. Når jeg har god tid presser jeg juice (gulrot/eple/appelsin er favoritten). Hun liker ikke vanlig melk, men er veldig glad i biola.

Nå sitter hun og prater med seg selv mens hun leser i en Tassen bok. Jeg skulle ønske de klaffene var av litt bedre kvalitet, det merkes litt i ordensgenet mitt når hun river av klaffene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der kom feberen igjen. Stakkars lille knøtt. Hun responderer bedre og raskere på ibux enn paracet, så vi bytter litt på det. Hun har veldig nedsatt allmenntilstand men leker og prater når hun får ibux heldigvis. Regner med legen bare vil v skal se det an enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøk! ! :o

Hinke? ?? :|

Det vet jeg ikke om han kan. MÅ han kunne sånt? Det kan hende han greier det altså, har bare aldri tenkt over det.

Vi tar det som det kommer, det kan da umulig være dritviktig å mestre alt ? :P Spesielt i den settingen. ..

Jeg visste heller ikke. Men nå er jeg hun som hadde glemt å lære ungen sin å pusle før hun begynte i barnehagen nesten tre år gammel, også. For en mamma! :shocked: Men hun kunne flere Albert Åberg bøker utenat og alle bokstavene og tall og sånt, altså :teehe:

Ingen hinking på vår fireårskontroll. :lol:

Den var helt grei. H merket fort at han skulle bedømmes da. Det fort temmelig innlysende, og da setter han seg automatisk litt på bakbeina med en gang naturlig nok. Det er ganske basic greier, farger, telling, tegning, preposisjoner (over, under, foran, bak etc), sånne type ting.

Synstesten var vel det eneste vi for vår del fikk noe særlig ut av. Det er fint at han ser bra.

Helsesøsters oppgave er å skryte like mye av alle barn uansett synes jeg, så foreldrene sitter igjen og er stolte. Det tror og håper jeg de fleste er flinke til. :)

Husker bare hinkingen jeg. Har aldri sett en unge hinke så mye i ukene etterpå, som Ia :queen:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ikke mamma enda, men jeg er overstolt "tante" til min bestevenninnes sønn, så jeg skriver litt her likevel jeg. I går var jeg på besøk hos han, han er litt over tre mnd nå, og han har blitt så kul!! Så oppmerksom og blid, vi hadde en lang samtale der han lo og skravlet, og jeg lo og skravlet tilbake. Jeg blir helt varm og myk inni meg og har lyst til å vise han hele verden og beskytte han for alt som er farlig samtidig. Heldige, heldige meg som får lov til å være en stor del av livet hans! Han ble forøvrig døpt her forrige helg, og jeg ga han en speiderkniv. Vi skal nemlig på tur sammen og spikke seljefløyter om et par år - jeg må bare pusse opp kunnskapene mine litt :P

• Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ikke mamma enda, men jeg er overstolt "tante" til min bestevenninnes sønn, så jeg skriver litt her likevel jeg. I går var jeg på besøk hos han, han er litt over tre mnd nå, og han har blitt så kul! Så oppmerksom og blid, vi hadde en lang samtale der han lo og skravlet, og jeg lo og skravlet tilbake. Jeg blir helt varm og myk inni meg og har lyst til å vise han hele verden og beskytte han for alt som er farlig samtidig. Heldige, heldige meg som får lov til å være en stor del av livet hans! Han ble forøvrig døpt her forrige helg, og jeg ga han en speiderkniv. Vi skal nemlig på tur sammen og spikke seljefløyter om et par år - jeg må bare pusse opp kunnskapene mine litt :P

Og heldige han som har en så engasjert "tante" :ahappy:

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selvfølgelig er der bra å fange opp barn som kan slite så tidlig som mulig, det er ikke det , men hva har skjedd med barnehagene hvis de plutselig trenger en hel haug med skjemaer for å oppdage at et av barna de tilbringer 8 timer med 5 dager i uka trenger litt ekstra støtte på et område.

Jeg får det ikke helt til å stemme. .

:lol: Litt seint ute, men av en eller annen merkelig grunn minnet akkurat det der meg veldig om argumenter i mot mentaltester/beskrivelser av hunder (har akkurat "deltatt" i en sånn en på facebook) - vi som eiere burde jo vite hva slags hunder vi har, vi tilbringer jo så mye tid med de, liksom :P Men som Raksha er inne på, det er greit med ting som blir satt i system, selv om mammaer får pigger av at avkommene blir testet og kanskje faller litt utenfor "ønskerutene" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Litt seint ute, men av en eller annen merkelig grunn minnet akkurat det der meg veldig om argumenter i mot mentaltester/beskrivelser av hunder (har akkurat "deltatt" i en sånn en på facebook) - vi som eiere burde jo vite hva slags hunder vi har, vi tilbringer jo så mye tid med de, liksom :P Men som Raksha er inne på, det er greit med ting som blir satt i system, selv om mammaer får pigger av at avkommene blir testet og kanskje faller litt utenfor "ønskerutene" :P

Jeg synes egentlig dette blir veldig annerledes.

Jeg har forsåvidt ingen problemer med at sønnen min blir kartlagt, så lenge jeg blir informert på forhånd, men jeg tror de aller fleste som jobber med barn ville fanget opp hvis et barn hadde utfordringer i utviklingen. I motsetning til på hunder er det en utvikling som er veldig individbasert som skal kartlegges, ikke om barnet har god medfødt avreagering.

Sønnen min kunne ikke trå i fart med tohjulssykkel i juni. Ikke med trehjulssykkel heller forsåvidt. Da lå ha langt etter de andre i barnehagen på det området.

Nå er han den eneste i sin aldersgruppe som sykler uten støttehjul.

Hvis sykling var superviktig i skjemaene dems hadde det blitt vurdert tiltak i våres liksom :P

Det er fint at man har verktøy til å kartlegge de som muligens sliter , men jeg forstår ikke helt denne evige massekartleggingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er absolutt ikke bare mødre. Flere pedagoger er skeptiske til veldet av skjema og tester av små barn.

Det har endel positivt for seg, men også sine skyggesider.

Dette er en kjent og omdiskutert problematikk i fagkretsene. En av de mest aktuelle vil jeg faktisk tippe.

For min del handler skepsisen ikke om mitt eget barn i det hele tatt, han er mer enn bra nok enten han faller innafor eller utafor. Det er en prinsipiell skepsis jeg har. En av mine beste venninner er førsteamanuensis på barnehagelærerutdanningen her i byen, og det en fryd å høre henne prate om dette. :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syns dere at det er helt annerledes, også forbeholder jeg meg retten til å synes at det er så likt som det får blitt mellom barn og hund ;) Jeg syns det er greit å vite, så lenge det er rom for individuelle forskjeller, og at man ikke henger seg opp i en såkalt fasit - både på barn og hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite jeg husker fra min barndom, men 4årstesten med hinking husker jeg som om det var i går. Jeg fikk liksom ikke til å hinke på kommando når jeg var der, så jeg måtte hinke hele vegen hjem..... :lol:

Utvilsomt noe med den "test-situasjonen" som ikke er helt heldig, men jeg tror også det var et dårlig helsesenter vi var på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har skrevet et ord om hund jeg. :) Men jeg har ingen problemer med å være uenig. Det varierer nok hvor mye man har satt seg inn i problemstillingen også vil jeg tro. ;)

Jeg skal lese det du skriver i god tro og ikke tolke deg nedlatende ;) Nå har jeg og sittet på helsestasjon og vært passe grinete og uenig med helsesøster som hang seg opp i at barnet ikke tegna øyne, nese og munn på en tegning, fordi h*n hadde masse andre detaljer på hus og trær og blomster i stedet for, jeg har vært passe frustrert over at de alltid har kommentert at mine barn har vokst for "fort" *himle* Vi har ikke hatt noe sånt med barnehage eller skole, for der har mine alltid vært på "normalen" eller tidligere ute enn "normalen". Jeg har ingen problemer med å se at noen ganger så kan disse som jobber med barn henge seg litt vel mye opp i resultatet av disse testene deres, og at det sikkert er tester som ikke egentlig avslører noe viktig, jeg har til og med sett barn som ikke får den hjelpen de burde ha fordi tester og prøver er "normale", selv om foreldrene og de som har jobbet med barnet har vært helt sikre på at "noe" ikke har vært "normalt". Men, det er greit å ha noen standarder og normer for hva som er "normalt" allikevel, sånn at man forhåpentligvis kan finne ut om det er noe som trenger å jobbes ekstra med, tas ekstra hensyn til eller lignende. Det er ikke perfekt, det er ingen sånne "diagnostiseringsverktøy", vil jeg tro, men det er bedre enn ingenting?

Da jeg var ung, i forrige årtusen en gang.. Jeg veit om flere i min generasjon som både har fått ADHD-diagnose og dysleksi-diagnose som voksne. De har vært skoletapere i alle år på skolen fordi frustrasjon og manglende forståelse har gjort skolen til en kamparena og ikke et sted for læring. Jeg tror ikke under-diagnostisering er noe bedre enn over-diagnostisering.

Men jeg har egentlig sagt langt mer om dette enn jeg strengt tatt er interessert i. Jeg syns sammenligninga står fortsatt. Noen leser for mye i "sånt" *veive rundt i en sånn intetsigende bevegelse* Mens andre igjen syns det er en overdrivelse med "sånt" *veive igjen* og at man heller burde stole på "god gammeldags folkevett", også har du en trilliard nyanser i mellom der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns sammenligninga står fortsatt.

Kanskje jeg misforstår deg, men jeg synes ikke diskusjonen rundt rutinemessige, standariserte tester på barn er spesielt lik diskusjonen rundt mentaltesting av hunder egentlig.

Den første diskusjonen oppstår gjerne mellom faglig kompetente pedagoger og fagfolk som gjerne i tillegg har en god del praktisk erfaring, mens den andre - i min erfaring - ofte dreier seg om innvendinger som bunner i uvitenhet, misforståelser og gode intensjoner.

Problematisering av denne type testing (jeg tenker ikke helsesøster) en temmelig forutsigbar del av utdanning innen pedagogikk, og bør også være det. Det er langt fra uproblematisk og det er viktig å innstille både praktikere og akademikere med en velutviklet kritisk sans.

Det er ikke bare mødre som ønsker å verne om sitt eget helt spesielle snøflak.

Jeg har ingen intensjon om å gå inn i den faktiske diskusjonen, til det har jeg ikke stamina akkurat nå. Kanskje en annen gang om muligheten byr seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er absolutt ikke bare mødre. Flere pedagoger er skeptiske til veldet av skjema og tester av små barn.

Jeg velger å påstå (skyt meg de som vil) at kompetente arbeidere i barnehagen, pedagoger som assistenter, skal kunne fange opp slike ting gjennom lek og tilstedeværelse med barna :)

Men så er jo @Mud sin historie ganske morsom da, den gutten der kommer til å bli noe helt spesielt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å påstå (skyt meg de som vil) at kompetente arbeidere i barnehagen, pedagoger som assistenter, skal kunne fange opp slike ting gjennom lek og tilstedeværelse med barna :)

Jeg var tydeligvis ikke ferdig med dette allikevel. Selvsagt vil "kompetente arbeidere i barnehagen, pedagoger som assistenter" fange opp "slike ting", problemet er at ikke alle som jobber i barnehage (eller barneskole) er "kompetente". Det er en del av det. Så har du den delen som jeg syns var lik for hundeeiere og foreldre - det er ikke alltid det hjelper hva "kompetente" folk sier om våre barn eller hunder, for vi som foreldre eller hundeeiere ser ikke alltid at slik og så oppførsel kan være problematisk, eller at slik og så oppdragelse kan gjøre mer skade enn gagn. Vi er ikke objektive, vi vil ikke alltid se ting for hvordan det er, og da er det greit som "kompetent arbeider" å ha en standarisert whatever som sier at dette er faktisk et problem, og dette er noe vi bør ta tak i nå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var tydeligvis ikke ferdig med dette allikevel. Selvsagt vil "kompetente arbeidere i barnehagen, pedagoger som assistenter" fange opp "slike ting", problemet er at ikke alle som jobber i barnehage (eller barneskole) er "kompetente". Det er en del av det. Så har du den delen som jeg syns var lik for hundeeiere og foreldre - det er ikke alltid det hjelper hva "kompetente" folk sier om våre barn eller hunder, for vi som foreldre eller hundeeiere ser ikke alltid at slik og så oppførsel kan være problematisk, eller at slik og så oppdragelse kan gjøre mer skade enn gagn. Vi er ikke objektive, vi vil ikke alltid se ting for hvordan det er, og da er det greit som "kompetent arbeider" å ha en standarisert whatever som sier at dette er faktisk et problem, og dette er noe vi bør ta tak i nå.

Jeg kan strekke meg til å si at standardiserte skjemaer og spørreskjemaer er greit om det ikke føles ut som ren utspørring og skaper ubehag for barnet.. Der problemet ligger.

Vi hadde f.eks. 30 månedersspørreskjemaet nå denne måneden. Endte jo opp med at vi brukte vel 1-2 uker på å gå gjennom alt for spurte vi ungen "Kan du si pappa?" eller "Kan du se sammenhengen mellom ditt og datt?" så gadd hun ihvertfall ikke. Sånne ting må 'testes' i et naturlig miljø hvor det faller ungen naturlig å se sammenhenger, gi personer/ting navn og gjøre seg forstått. Vår slutter ihvertfall å snakke om tvinges til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturen skulle ha gjort det slik at på uroskråker vokser ikke neglene før de klarer å sitte rolig slik at man får klippet..

Hilsen mamman som ligger med litt lys oppi senga og klipper negler av et sovende avkom :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Må si meg veldig enig der :P Her tar vi den ukentlige kloklippen når poden halvsover på brystet :lol:

Greiere med bikkjer og kaniner, da kan man si et strengt "nei, ligg i ro" :innocent:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...