Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

:hug:

Så bra! Godt å høre. Men all denne kartleggingen altså...

Utrolig godt at hun er bedre! :)

Takk, ja myyye kartlegging :o Ble tatt fullstendig på senga da vi fikk spørsmål om det var noe VI ønsket de skulle fokusere ekstra på.... Endte med å svare "forsterk det hun er flink på, og støtt opp rundt det hun er mindre flink på" aner virkelig ikke hva som blir riktig å svare på sånt? Hun er ikke 15 mnd enda... Vi syns jo det aller meste hun gjør er helt fantastisk og perfekt og unikt og og og... Hvordan skal jeg kunne be dem jobbe med spesifikke ting? Spesielt når de selv ikke hadde noe som helst å sette fingern på at hun er sen med eller dårlig på.

Vi ser jo også at hun funderer på endel ting i barnehagen, og kommer hjem og prøver det i trygge omgivelser - de har bevegelser til en bakekakegreie, klapping har hun jo kunnet lenge, men de "ruller" med hendene også - det begynte hun spontant med hjemme i går, så jeg spurte om det var noe de drev med i barnehagen, og jada - den regla hadde de nesten hver dag, med bevegelser. Så da har hun fundert og tenkt masse på den, før hun plutselig bare gjorde det. :lol: Men likevel så er hun veldig trygg i barnehagen, de er jo to avdelinger, og hun er den eneste som freidig som fy krabber avgårde ut av sin avdeling, gjennom gangen, rundt hjørnet, (da snur hun seg og sjekker at noen er med henne) og videre inn på stor avdeling og setter seg til og titter på de store barna en stund, før hun blir lei og enten krabber tilbake eller forlanger å bli båret tilbake. :lol: Somregel passerer ikke småbarna hjørnet før de har vært i barnehagen et års tid. Lille utforskern vår det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Takk, ja myyye kartlegging :o Ble tatt fullstendig på senga da vi fikk spørsmål om det var noe VI ønsket de skulle fokusere ekstra på... Endte med å svare "forsterk det hun er flink på, og støtt opp rundt det hun er mindre flink på" aner virkelig ikke hva som blir riktig å svare på sånt? Hun er ikke 15 mnd enda... Vi syns jo det aller meste hun gjør er helt fantastisk og perfekt og unikt og og og... Hvordan skal jeg kunne be dem jobbe med spesifikke ting? Spesielt når de selv ikke hadde noe som helst å sette fingern på at hun er sen med eller dårlig på.

Vi ser jo også at hun funderer på endel ting i barnehagen, og kommer hjem og prøver det i trygge omgivelser - de har bevegelser til en bakekakegreie, klapping har hun jo kunnet lenge, men de "ruller" med hendene også - det begynte hun spontant med hjemme i går, så jeg spurte om det var noe de drev med i barnehagen, og jada - den regla hadde de nesten hver dag, med bevegelser. Så da har hun fundert og tenkt masse på den, før hun plutselig bare gjorde det. :lol: Men likevel så er hun veldig trygg i barnehagen, de er jo to avdelinger, og hun er den eneste som freidig som fy krabber avgårde ut av sin avdeling, gjennom gangen, rundt hjørnet, (da snur hun seg og sjekker at noen er med henne) og videre inn på stor avdeling og setter seg til og titter på de store barna en stund, før hun blir lei og enten krabber tilbake eller forlanger å bli båret tilbake. :lol: Somregel passerer ikke småbarna hjørnet før de har vært i barnehagen et års tid. Lille utforskern vår det.

Lurer på om de kartlegger i vår barnehage allerede også. Aner ikke!

Jeg syntes det var veldig bra svart!

Oi så herlig! :lol: Ser henne for meg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...rakk nesten å hisse meg opp en stund der. :lol:

Jeg rakk å hisse meg litt opp inni meg :lol:

Jeg synes jeg får alt for lite informasjon om kartlegging underveis og på forhånd.

Nå føler jeg meg relativt trygg på at A er innafor den lille ruta deres utviklingsmessig, men det er et eller annet med kartlegging som gjør at piggene mine kommer ut. Mye pga manglende informasjon og enda mer fordi barn utvikler seg så utrolig individuelt.

Men selvfølgelig er der bra å fange opp barn som kan slite så tidlig som mulig, det er ikke det , men hva har skjedd med barnehagene hvis de plutselig trenger en hel haug med skjemaer for å oppdage at et av barna de tilbringer 8 timer med 5 dager i uka trenger litt ekstra støtte på et område.

Jeg får det ikke helt til å stemme. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser jo også at hun funderer på endel ting i barnehagen, og kommer hjem og prøver det i trygge omgivelser - de har bevegelser til en bakekakegreie, klapping har hun jo kunnet lenge, men de "ruller" med hendene også - det begynte hun spontant med hjemme i går, så jeg spurte om det var noe de drev med i barnehagen, og jada - den regla hadde de nesten hver dag, med bevegelser. Så da har hun fundert og tenkt masse på den, før hun plutselig bare gjorde det. :lol:

Er det den der "bake,bake,bake til *navn* kommer, rulle,rulle,rulle,rulle rundt omkring, prikke,prikke,prikke med pekefinger, og høyt oppi taket og ned igjen"? Den var og noe av det første L "tok med seg hjem", med bevegelser og alt. Og vi prøvde å tolke:) Det var da pappan endte opp med å stå å synge i garderoben samme med ped.leder. For å lære seg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det den der "bake,bake,bake til *navn* kommer, rulle,rulle,rulle,rulle rundt omkring, prikke,prikke,prikke med pekefinger, og høyt oppi taket og ned igjen"? Den var og noe av det første L "tok med seg hjem", med bevegelser og alt. Og vi prøvde å tolke:) Det var da pappan endte opp med å stå å synge i garderoben samme med ped.leder. For å lære seg;)

Ja! :lol: Hun gjør rullebevegelser med hendene - "snurrer" dem rundthverandre. Stakkars pappan :lol: Hvor gammel var L da? Når kan vi forvente slike flaue seanser? :lol:

Forresten utrolig gøy å se utviklingen nå, vi har jo alltid sagt at hun er en bestemt liten dame med sterke og tydelige meninger, og at hun er forholdsvis gjennomtenkt på ting hun gjør (stort sett da :lol:) så nå er hun klar for å gå, hun er bare ikke helt sikker selv. Men hun slipper seg med vilje og står og danser litt da, er sååå stolt over at hun ikke ramler. Ah jeg elsker den alderen her, hun begynner å skjønne mer og mer, det går an å snakke til henne og hun gir så utrolig mye tilbake. :wub:

Jeg rakk å hisse meg litt opp inni meg :lol:

Jeg synes jeg får alt for lite informasjon om kartlegging underveis og på forhånd.

Nå føler jeg meg relativt trygg på at A er innafor den lille ruta deres utviklingsmessig, men det er et eller annet med kartlegging som gjør at piggene mine kommer ut. Mye pga manglende informasjon og enda mer fordi barn utvikler seg så utrolig individuelt.

Men selvfølgelig er der bra å fange opp barn som kan slite så tidlig som mulig, det er ikke det , men hva har skjedd med barnehagene hvis de plutselig trenger en hel haug med skjemaer for å oppdage at et av barna de tilbringer 8 timer med 5 dager i uka trenger litt ekstra støtte på et område.

Jeg får det ikke helt til å stemme. .

Fra en pedagogs synspunkt så er skjemaene et uvurderlig hjelpemiddel for å få satt ting i system. Se sammenhengen utover enkelttilfellene og han noe håndfast å diskutere både med kollegaer og vise foreldre. Men det er veeel mye, vel tidlig syns jeg. Og som mamma er jeg helt enig med deg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! :lol: Hun gjør rullebevegelser med hendene - "snurrer" dem rundthverandre. Stakkars pappan :lol: Hvor gammel var L da? Når kan vi forvente slike flaue seanser? :lol:

Haha, ja rullebevegelser, og klapping og prikking i hendene, og høyt opp i været:) Hun var vel ca 1 1/2 år tenker jeg. Det var fordi vi sa at vi trodde kanskje vi skjønte hvordan sangen var (ut fra L sin synging hjemme), og så skulle damen ha oss til å vise det;) Pappan er litt tøffere enn meg, så han sang:) Som belønning fikk vi et ark hvor teksten sto, så vi kunne synge riktig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja rullebevegelser, og klapping og prikking i hendene, og høyt opp i været:) Hun var vel ca 1 1/2 år tenker jeg. Det var fordi vi sa at vi trodde kanskje vi skjønte hvordan sangen var (ut fra L sin synging hjemme), og så skulle damen ha oss til å vise det;) Pappan er litt tøffere enn meg, så han sang:) Som belønning fikk vi et ark hvor teksten sto, så vi kunne synge riktig;)

så utrolig kult :D. Ida synger masse, men ikke sjans i havet til å skjønne hva enda.

Ble forresten veldig overrasket over at hun hadde vist dem "high Five"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sleiking så er jeg ikke så veldig streng på det. Inya er veldig glad i junior og det blir noen slikk her og der, men det er så tydelig at både lillemann og Inya synes det er kos så da får de holde på. Særlig ører og nakke må vaskes litt :wub: (men skikkelig rundsleiking får hun ikke drive med)

Fikk også "streng" beskjed fra legen min om at det bare var sunt for ungene å få utfordret immunforsvaret med litt hundesikkel og slikt, så da så :P

Se så fin liten gutt jeg har :wub:

DSC_0507_zps8cb32877.jpg

DSC_0558_zpsd480b92e.jpg

Han er veldig pratsom :lol::lol:

DSC_0600_zpsf318d591.jpg

DSC_0604_zps3feb5f91.jpg

Hundene er veldig flinke storesøstre :wub:

DSC_0550_zps38bc1c18.jpg

DSC_0593_zps0aeee05b.jpg

DSC_0317_zps2197ec4c.jpg

DSC_0334_zps5bed296d.jpg

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er vanlig men vesla her prøver å snu seg fra rygg til mage. Får det ikke til og blir sinna og skriker. Men så må hun smile litt når jeg bare ler av henne. Søta :wub:

Skikkelig sinna når det ikke går hennes vei ihvertfall.

Det blir ikke bedre :lol: jeg har en ordentlig sinnaveps. Så i går kjefta vi bra fordi man ikke kunne se på to sider i boka samtidig..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muh håper det er såkalt utviklingssprang som gjør jenta min så lei seg og utrøstelig.. Har grått mer i dag og i går enn hun pleier å gjøre på en mnd. Ingenting funker, vil ikke sitte på fanget, bæres, trøsten, vrir seg unna og setter vi henne på gulvet så sitter hun bare med hengende hode og gråter sårt :( hun er feberfri og annet enn tett nese og eventuelt tenner så finner vi liksom ikke noe grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muh håper det er såkalt utviklingssprang som gjør jenta min så lei seg og utrøstelig.. Har grått mer i dag og i går enn hun pleier å gjøre på en mnd. Ingenting funker, vil ikke sitte på fanget, bæres, trøsten, vrir seg unna og setter vi henne på gulvet så sitter hun bare med hengende hode og gråter sårt :( hun er feberfri og annet enn tett nese og eventuelt tenner så finner vi liksom ikke noe grunn...

De utviklingssprangene er helt håpløse innimellom.. Her i huset er vi nok i startgropa på en, og vi løser alt med sinne..

feks i dag skrek hun seg til en oppvaskkost på butikken bare for at jeg skulle få handle meg ferdig :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De utviklingssprangene er helt håpløse innimellom.. Her i huset er vi nok i startgropa på en, og vi løser alt med sinne..

feks i dag skrek hun seg til en oppvaskkost på butikken bare for at jeg skulle få handle meg ferdig :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

vi har ikke hatt noen slike før vi, ikke sånn hvertfall - ting har gått veldig gradvis hele veien, HS har nevnt disse sprangene for oss med "plutselig" kan hun det og det - men vi syns ting har gått veldig enkelt og gradvis uten store overraskelser eller store "sprang" hele veien. Men kan vel hende vi er der nå, ja. Det skjer veldig mye motorisk med henne nå så kan nok være det som gjør det. Fryktelig uvant, hun pleier å være blid som ei sol og lett å trøste. River i mammahjertet når hun setter seg på gulvet og henger med hodet og bare gråter skikkelig sårt, og ingenting jeg gjør funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har ikke hatt noen slike før vi, ikke sånn hvertfall - ting har gått veldig gradvis hele veien, HS har nevnt disse sprangene for oss med "plutselig" kan hun det og det - men vi syns ting har gått veldig enkelt og gradvis uten store overraskelser eller store "sprang" hele veien. Men kan vel hende vi er der nå, ja. Det skjer veldig mye motorisk med henne nå så kan nok være det som gjør det. Fryktelig uvant, hun pleier å være blid som ei sol og lett å trøste. River i mammahjertet når hun setter seg på gulvet og henger med hodet og bare gråter skikkelig sårt, og ingenting jeg gjør funker!

Vi har hatt slike sprang, og da særlig når det er mye som skjer motorisk. Men det har alltid hjulpet at mamma kjem og berge dagen.. Det er vist en vindunerkur å få sitte på hofta til mamma og se seg litt rundt ;) og så merker vi det ved at hun drømmer mye om natta og får mareritt.. Generelt sover dårligere også..

Men vi har noen gråteanfall også.. Gjerne av bagateller. Feks ene leken kommer borti ene hånda eller foten, eller hvis hun mister den osv.. Mye likheter med å være skikkelig overtrøtt!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt slike sprang, og da særlig når det er mye som skjer motorisk. Men det har alltid hjulpet at mamma kjem og berge dagen.. Det er vist en vindunerkur å få sitte på hofta til mamma og se seg litt rundt ;) og så merker vi det ved at hun drømmer mye om natta og får mareritt.. Generelt sover dårligere også..

Men vi har noen gråteanfall også.. Gjerne av bagateller. Feks ene leken kommer borti ene hånda eller foten, eller hvis hun mister den osv.. Mye likheter med å være skikkelig overtrøtt!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bortsett fra at vi ikke har noen vidunderkur, kanskje annet enn å dra i barnehagen? :lol: Så høres det veldig likt ut. Hun gav meg en body i stad og den datt i gulvet - DET var krise det! Gikk over da jeg tok den opp, men hun har aldri vært sånn før. Håper det går fort over.

Hun er frisk igjen, men siden hun snørrer og er utafor så blir hun hjemme fra barnehagen i morgen også - greit å gi henne skikkelig sjans til å bli helt frisk før hun drar dit igjen syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at vi ikke har noen vidunderkur, kanskje annet enn å dra i barnehagen? :lol: Så høres det veldig likt ut. Hun gav meg en body i stad og den datt i gulvet - DET var krise det! Gikk over da jeg tok den opp, men hun har aldri vært sånn før. Håper det går fort over.

 

Hun er frisk igjen, men siden hun snørrer og er utafor så blir hun hjemme fra barnehagen i morgen også - greit å gi henne skikkelig sjans til å bli helt frisk før hun drar dit igjen syns jeg.

Det blir så veldig krise også i slike tider :lol:

I dag klarte hun å velte en stor plastboks, jenta bare klatrer på hun shø :P , og nesten over seg. Det gjorde ingenting! Men så kom lekehunden borti tåa hennes, og krisen var et faktum! :P

Men avledning har vært beste trikset her.. Men da av mamma vel og merke :lol: det har som regel ikke vært så ille lenge altså, kjem og går i litt perioder.. Nå er hun der pga hun holder på å lære og gå.. Sist hun hadde, så lærte hun seg å sitte, ake fremover og opp på knæra på ei lita uke.. Men vi er jo så heldig at det klaffer bra med tenner samtidig..

Ikke lett å være liten i alle fall...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi avskriver utviklingssprangkomplikasjoner og sier hei til vår første ørebetendelse (tror vi). Bare mer og mer gråt, vil ikke ligge, vil ikke sitte, gnir seg i ansiktet (ikke noe særlig i øra) og er rett og slett skikkelig utilpass, samt redusert matlyst. Så etter 2,5 timer med utrøstelig gråt i dag fikk hun smertestillende, og sluknet som et lys da den slo inn, begynte påan igjen i kveld - da ringte jeg legevakt. Min lege som hadde vakt, så fikk prate direkte med henne og vi ble enige om å gi mer smertestillende, funker det så konstaterer vi ørebetendelse, funker det ikke så skal vi inn. Ser ut som det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi avskriver utviklingssprangkomplikasjoner og sier hei til vår første ørebetendelse (tror vi). Bare mer og mer gråt, vil ikke ligge, vil ikke sitte, gnir seg i ansiktet (ikke noe særlig i øra) og er rett og slett skikkelig utilpass, samt redusert matlyst. Så etter 2,5 timer med utrøstelig gråt i dag fikk hun smertestillende, og sluknet som et lys da den slo inn, begynte påan igjen i kveld - da ringte jeg legevakt. Min lege som hadde vakt, så fikk prate direkte med henne og vi ble enige om å gi mer smertestillende, funker det så konstaterer vi ørebetendelse, funker det ikke så skal vi inn. Ser ut som det funker.

Å huff, det er så vondt det - stakkar lille, og dere da. :hug:

Håper det gir seg fort! Godt det finnes smertestillende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å huff, det er så vondt det - stakkar lille, og dere da. :hug:

Håper det gir seg fort! Godt det finnes smertestillende!

Takk! Veldig glad for smertestillende, og fornuftig lege så vi slapp å dra henne ut i minusgrader for at de skulle si "gi smertestillende". Nå sitter hun og leker med pappan :wub:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi avskriver utviklingssprangkomplikasjoner og sier hei til vår første ørebetendelse (tror vi). Bare mer og mer gråt, vil ikke ligge, vil ikke sitte, gnir seg i ansiktet (ikke noe særlig i øra) og er rett og slett skikkelig utilpass, samt redusert matlyst. Så etter 2,5 timer med utrøstelig gråt i dag fikk hun smertestillende, og sluknet som et lys da den slo inn, begynte påan igjen i kveld - da ringte jeg legevakt. Min lege som hadde vakt, så fikk prate direkte med henne og vi ble enige om å gi mer smertestillende, funker det så konstaterer vi ørebetendelse, funker det ikke så skal vi inn. Ser ut som det funker.

Masse god bedring :hug: :hug:

Innkallelse til 4 års kontroll. Har ikke vært på helsestasjonen på to år , så brått ble det uvant :lol:

Fikk med et brev om at hs er med på å kartlegge norske barns språk og at de ville vi også skulle prate med barnehagen om hvordan de vurderer barnet først.

Håper barnehagen skjønner hva hs er ute etter , for jeg forsto ikke helt. .

Bekreftelse på at han er en normal og fornøyd liten gutt? Uansett, det blir artig å få greie på hvor høy han er og hvor mye han veier.

Språk er hans absolutte styrke fortsatt ( mamma mener han har bedre ordforråd enn henne :lol: ) , men han er klønete med ball ( han skal visst kaste ball ) , og jeg regner liksom med at det er helt ok.

Jeg var aldri en ballspiller jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dere hadde barn under 1 år, hva fikk de til drikke ved feks frokost?

Jeg gir henne sviskesaft nå, siden hun ikke kan få melk.. Men jeg kjenner jo litt i meg at jeg egentlig skulle ha servert melk..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vann da , vann fortsatt. Poden liker ikke melk..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse god bedring :hug: :hug:

Innkallelse til 4 års kontroll. Har ikke vært på helsestasjonen på to år , så brått ble det uvant :lol:

Fikk med et brev om at hs er med på å kartlegge norske barns språk og at de ville vi også skulle prate med barnehagen om hvordan de vurderer barnet først.

Håper barnehagen skjønner hva hs er ute etter , for jeg forsto ikke helt. .

Bekreftelse på at han er en normal og fornøyd liten gutt? Uansett, det blir artig å få greie på hvor høy han er og hvor mye han veier.

Språk er hans absolutte styrke fortsatt ( mamma mener han har bedre ordforråd enn henne :lol: ) , men han er klønete med ball ( han skal visst kaste ball ) , og jeg regner liksom med at det er helt ok.

Jeg var aldri en ballspiller jeg heller.

Herregud, fireårskontrollen var traumatisk for en liten prinsesse som gjerne ville at alt skulle være perfekt. Hun var så nervøs at hun strøk i hinking på venstre bein. Dere må ikke glemme å øve på å hinke!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...