Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0

Kaja
 Share

Recommended Posts

I vår barnehage er det ikke lov med is og kaker på bursdager.

Ungene kan ta med f.eks fruktspyd, bær eller noe i den duren.

Synes det er greit jeg :)

Min unge er iallefall veldig glad i frukt og bær.

Alle barnehagene til barna våre har lagt vekt på oppmerksomheten rundt bursdagsbarnet og ikke på maten. De har konge/dronningstol, krone, bursdagssang osv.

Faktisk var de strengere i Trondheim og Nordland enn de er her i Vestfold (uten at det betyr at det gjelder ALLE Vestfoldbarnehagene da). I Nordland/Trondheim fikk ingen ha med noe kake eller fruktspyd ol. hjemmefra, og de kalte seg sukkerfrie, selv om det av en eller annen grunn ikke gjaldt boller, is, kakao, vafler, foreldrekaffer, påskeharebesøk og julenissebesøk ;)

I barnehagen til yngsten nå så tror jeg de synes det er helt greit å sende med noe (frukt, kaker, ol.), og de har flere ganger hatt skikkelig bursdagsfeiringer hjemme hos ungene med barnehageavdelingen. 25 unger på besøk er mye, men helt greit når det er med 3 voksne til å passe på :D Så det skal vi gjøre når minsten blir 4 år og skal ha sitt første bursdagsselskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Greit når man har mulighet til å kjøre selv om de skal noe, men jeg vet i hvert fall at Emilie ikke hadde blitt spesielt glad om hun måtte blitt igjen i bhg mens de andre finner på noe annet morsomt :P

Nei, helt sant. Er kanskje noe annet med store bhg, men vår gjør heldigvis ikke det. Bilsikkerhet er jo et av våre fanesaker og jeg kjenner jeg får klump i halsen av tanken på å hatt ungen min på en buss usikret med annet enn sikkerhetsbeltet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss som ikke har bil at all da? Skal vi noe sted, må vi stort sett ta kollektivt. Og ungen er (snart) syv mnd, og absolutt så liten at han bør sitte i bakovervendt stol. Det funker ikke på bussen. Bør jeg da aldri dra noe sted lengre hjemmefra enn gåavstand, om vi ikke har noen til å kjøre oss? Om det er så krise som mange fremstiller det, må jo jeg være den dårligste moren i verden som har fortsatt på livet mitt ganske som før.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss som ikke har bil at all da? Skal vi noe sted, må vi stort sett ta kollektivt. Og ungen er (snart) syv mnd, og absolutt så liten at han bør sitte i bakovervendt stol. Det funker ikke på bussen. Bør jeg da aldri dra noe sted lengre hjemmefra enn gåavstand, om vi ikke har noen til å kjøre oss? Om det er så krise som mange fremstiller det, må jo jeg være den dårligste moren i verden som har fortsatt på livet mitt ganske som før.

Kan jo feste bakovervendt stol med bilbelte i buss da? Bilstolene for de minste er jo ikke tunge heller. :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo feste bakovervendt stol med bilbelte i buss da? Bilstolene for de minste er jo ikke tunge heller. :)

Ikke i rutebusser, det er i hvert fall ikke belter i bussene her i Oslo. Eller, på lengre turer har bussene ofte belte, så da går det å feste setet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som fremstiller det som krise? Vi har hver våre saker vi syns er viktige. For meg så får ikke folk ta henne med i bil uten bakovervendt sete med mindre det er krise. Jeg liker heller ikke ta henne med på buss, men på de fleste busser så vil de minste babysetene passe og hvertfall her har de fleste bussene nå ordentlige belter. Men jeg tar heller tog om jeg kan når hun er med. Jeg kjører ikke bil selv, så skal jeg noe alene så blir det slik. Men det er slik jeg velger for mitt barn. Hvilke ting man henger seg opp i og syns er ekstra viktige, er jo forskjellig fra person til person :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobbet før, i nordland, var vi sukkerbevisste. Ikke sukkerfri.

Vi spiste brunost, hadde kaker når det var foreldrekaffe, jul, påske og sånt.

Men i hverdagen var det vanlig sunn mat på bordet. Og bursdager feiret vi med stående buffet (Veldig stas! ), krone, kappe, sanger og at bursdagsbarnet får bestemme i samlingsstund etc.

Trenger ikke være mat for å feire noe alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er mulig å ta med bilstolen og feste den. Gjort det noen ganger og. Men når jeg må gå gjerne tjue min til bussen, har med barnevogn og hund, så er det noe vanvittig herk å ha med bilstol i tillegg. Greit at den er lett, men den er likevel veldig tungvind å ha med. Og jeg sier ikke at det er dere som fremstiller det som krise nødvendigvis, men det er folk der ute som mener det. Og da blir man litt bevisstgjort på seg selv og det kan gjøre at man føler seg shitty. Jeg vil jo ikke ungen min noe mer vondt enn de som har bilsikkring som en fanesak. Men i praksis i slik hvertfall min livssituasjon er, så tvinger det meg til å gjøre ting som slett ikke er ideelt. Jeg vet ikke helt hva som er poenget mitt egentlig. Det er vel bare litt sårt. Nå er jeg i hvertfall i gang med å ta lappen :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er mulig å ta med bilstolen og feste den. Gjort det noen ganger og. Men når jeg må gå gjerne tjue min til bussen, har med barnevogn og hund, så er det noe vanvittig herk å ha med bilstol i tillegg. Greit at den er lett, men den er likevel veldig tungvind å ha med. Og jeg sier ikke at det er dere som fremstiller det som krise nødvendigvis, men det er folk der ute som mener det. Og da blir man litt bevisstgjort på seg selv og det kan gjøre at man føler seg shitty. Jeg vil jo ikke ungen min noe mer vondt enn de som har bilsikkring som en fanesak. Men i praksis i slik hvertfall min livssituasjon er, så tvinger det meg til å gjøre ting som slett ikke er ideelt. Jeg vet ikke helt hva som er poenget mitt egentlig. Det er vel bare litt sårt. Nå er jeg i hvertfall i gang med å ta lappen :)

:hug:

Jeg tror de aller aller fleste mennesker vil det beste for sine barn, men ikke alt er mulig av forskjellige årsaker. Men det viktigste er jo at man streber etter å gjøre det best for barna sine, og i min mening er det bedre å ta bussen et sted om alternativet er å bli hjemme.

Lill har jo bil, og slipper dermed å ta buss, og har mulighet til å kjøre om bhg skal noe og da er det jo veldig enkelt og unngå buss. Det går jo nesten ikke an å diskutere hvem som da er god eller dårlig mor når begge gjør sitt beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia har mye morsomt for seg om dagen og er hysterisk opptatt av sine rettigheter... Som feks "Mamma, om jeg ikke vil ha på meg jakke så er det JEG som fryser, ikke du så derfor kan ikke du bestemme at jeg skal ha på meg jakke." eller " Du har faktisk ikke lov til å be meg om å være stille, for jeg har faktisk rett til å snakke jeg." også "Du kan bestemme at jeg skal være på rommet mitt, men du har ikke lov til å bestemme at jeg skal sove, for det er mine øyne. Vil jeg ikke lukke dem så er det mitt valg."

Det blir gøy om noen år :lol: fra hun er 10 år får faren eneansvaret :lol:

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo faktisk de færreste som har råd til å kjøpe en buss eller et tog da :aww:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kjørt :lol: :lol:

Jeg er hysterisk på andre ting da. Som parkeringsplasser, vandring i trafikk og lek med ting i munnen..

Jeg får angst når jeg ser småbarn løpe rundt og herje med kjærlighet i munnen :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår, 15. oktober 2014 klokka 16:03, ble jeg fem dager etter termin endelig mamma til lille Mari etter en lang og vond fødsel som ikke var over før 1 og et halvt døgn etter at vannet gikk.

Hun veier 3444 gram og er 47 cm lang, og selvsagt synes vi hun er verdens nydeligste :wub: Hun er gal etter pupp og lager det morsomste fornøyde ansiktsuttrykket når hun bæsjer :P Selv om mor er veldig sliten nå så koser vi oss :heart:

10405559_10154823035695145_6373888393781

• Like 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår, 15. oktober 2014 klokka 16:03, ble jeg fem dager etter termin endelig mamma til lille Mari etter en lang og vond fødsel som ikke var over før 1 og et halvt døgn etter at vannet gikk.

Hun veier 3444 gram og er 47 cm lang, og selvsagt synes vi hun er verdens nydeligste :wub: Hun er gal etter pupp og lager det morsomste fornøyde ansiktsuttrykket når hun bæsjer :P Selv om mor er veldig sliten nå så koser vi oss :heart:

10405559_10154823035695145_6373888393781

Gratulerer så mye ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...