Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0

Kaja
 Share

Recommended Posts

Søstra av typen skal ha baby, termin litt uti oktober. Vi har en lue og "sko" (mamma har heklet uglelue og converse til babyen) som vi skal gi dem. Er det vanlig å vente til babyen er født, eller kan vi gi det nå? :P

Har også et hjemmelaget kort, hvor det står et vers bla. Hva skriver vi på det? Til hvem; babyen eller foreldrene? :P Haha, heelt blank på dette merker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Jeg lurer på hvilken uke dere fødte i? Mange som gikk over termin?

Jeg er førstegangs og tror ikke det skjer noe med det første, men er nå i uke 38 og de siste dagene har jeg mer eller mindre hatt konstante kynnere. Men startet permisjonen idag, så da roer det seg helt sikkert! :-) selv om ungen er velkommen til å komme når som helst nå!

Jeg fikk veldig forsinket svar på blodtypeprøven min for en liten stund siden. Jeg er visst rhesus negativ, så det var jo kjekt å få greie på før fødselen :P

38+3. Vannavgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvilken uke dere fødte i? Mange som gikk over termin?

Jeg er førstegangs og tror ikke det skjer noe med det første, men er nå i uke 38 og de siste dagene har jeg mer eller mindre hatt konstante kynnere. Men startet permisjonen idag, så da roer det seg helt sikkert! :-) selv om ungen er velkommen til å komme når som helst nå!

Jeg fikk veldig forsinket svar på blodtypeprøven min for en liten stund siden. Jeg er visst rhesus negativ, så det var jo kjekt å få greie på før fødselen :P

Fødte 40+6 Ventet og ventet og ventet hver kveld på noe skulle skje. Plutselig en natt gikk vannet!

Hvor fort kom magen deres som førstegangs? :)

Da jeg var 4,5 måned på vei. Husker jeg syntes det var så stas. Har dett bilder av det i ettertid og den var ikke såå mye å skryte av på det tidspunktet :P Men jeg følte meg iallefall gravid og ikke lubben.

Ida og Ninen tester sykkelvogna. Ser bare ørlitegranne ut som det falt i smak eller? :lol: I love it! Bruker halve tiden til og fra barnehagen, hun sitter greit og syns det er kult. :D

10641210_10154675481255171_3872540865501

Herlige Ida :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstra av typen skal ha baby, termin litt uti oktober. Vi har en lue og "sko" (mamma har heklet uglelue og converse til babyen) som vi skal gi dem. Er det vanlig å vente til babyen er født, eller kan vi gi det nå? :P

Har også et hjemmelaget kort, hvor det står et vers bla. Hva skriver vi på det? Til hvem; babyen eller foreldrene? :P Haha, heelt blank på dette merker jeg.

Jeg var veldig glad for alt vi fikk før han kom til verden, så slapp vi å bekymre oss for å kjøpe dobbelt opp osv. Selvsagt glad for det vi fikk etter han var født og, men ekstra stjerne i boka for alt som er på plass før fødslen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til diskusjonen ang skadelige stoffer i lekematter. Ftalater heter stoffet jeg ble advart mot. Wikipedia sier følgende:

"Ftalater er estere av ftalsyre. Ftalater brukes hovedsakelig som mykgjørere iplast (primært PVC) og finnes i mange produkter vi bruker til daglig, men er i ferd med å fases ut, da de kan være hormonhermende.Noen ftalater er klassifisert som reproduksjonsskadelige og skadelige for fosteret. Noen er også klassifisert som miljøskadelige. Nyere forskning tyder også på at barn som utsettes for husstøv med ftalater, oftere har symptomer på astma og allergi."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til diskusjonen ang skadelige stoffer i lekematter. Ftalater heter stoffet jeg ble advart mot. Wikipedia sier følgende:"Ftalater er estere av ftalsyre. Ftalater brukes hovedsakelig som mykgjørere iplast (primært PVC) og finnes i mange produkter vi bruker til daglig, men er i ferd med å fases ut, da de kan være hormonhermende.Noen ftalater er klassifisert som reproduksjonsskadelige og skadelige for fosteret. Noen er også klassifisert som miljøskadelige. Nyere forskning tyder også på at barn som utsettes for husstøv med ftalater, oftere har symptomer på astma og allergi."

Vi driver også å leter etter lekematte nå og kom over advarsler mot matter som ikke spesifikt er laget for barn fordi de kan inneholde stoffer som ikke er bra. De er heller ikke lager med tanke på at de kan bli spist på. Så ikke tygg på yogamatta under trening :lol:

Xxl har hatt en som virker bra, men den har vært utsolgt så lenge. Vi vil gjerne ha en med litt bredde så vi kan ligge der sammen han. Ser ut som vi ender på den de har på Barnahus. Men jeg synes det er stive priser på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagebursdag byr selvfølgelig på utfordringer.

Første utfordring : A har bursdag første helg i høstferien. Når skal man ha bursdagen liksom? Siste helg i høstferien er jo like dumt, førstkommende passer ikke for oss. Jeg tenker at det kanskje går ann å ta det fra 17-19 på en ukedag etter ferien, xn synes det er en dårlig idé.

2 utfordring :

A har gode kompiser i to avdelinger.

Fra å være den litt tilbaketrukne er han nå plutselig supersosial og har i tillegg til sine nåværende avdelingsvenner begynt å leke mye med enkelte på sin egen alder.

Det er spesielt 2 gutter han MÅ ha med visstnok og disse to var han i bursdagen til når de ble 4 etter nyttår. Men siden han ble flyttet over med 2009 barna går han ikke i den samme avdelingen som de lengre.

Å invitere de ved å legge lapp i hyllene strider i mot barnehagens regler ( som jeg er helt enig i ), men vi kan sende invitasjonen hjem til de to.

Vel og bra det, men jeg vet at han leker med flere av guttene fra den avdelingen også og jeg vet at de andre kommer til å få greie på at de to guttene ble invitert oog ikke de. A er med den avdelingen 1 dag i uka.

Så da har vi valget : invitere alle guttene i begge avdelingene ( :| ) , invitere bare de to og risikere at noen av de andre blir lei seg , eller nekte ungen å be to av de barna han gleder seg mest til at skal komme.

Gaaad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver også å leter etter lekematte nå og kom over advarsler mot matter som ikke spesifikt er laget for barn fordi de kan inneholde stoffer som ikke er bra. De er heller ikke lager med tanke på at de kan bli spist på. Så ikke tygg på yogamatta under trening :lol:

Xxl har hatt en som virker bra, men den har vært utsolgt så lenge. Vi vil gjerne ha en med litt bredde så vi kan ligge der sammen han. Ser ut som vi ender på den de har på Barnahus. Men jeg synes det er stive priser på de.

Vi endte opp med en fra XXL. 100x200 cm. Så får vi se om den duger, eller om vi burde ha en til for å få den kvadratisk. Sålangt virker den fin da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, hentet Tuva hjem i dag. Feber og oppkast. Legevakten ville vi skulle komme inn. +2 på blod i urin (altså mer enn sist uke) og +3 på hvite blodceller. I tillegg syntes legen det var rart at hun fikk feber midt i en antibiotikakur. Ny prøve i morgen, så skulle den udugelige fastlegen vår få finne ut hva vi gjorde videre.. Så nå tror jeg vi sjekker mulighetene for privatlege/sykehus, selv om det koster skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, hentet Tuva hjem i dag. Feber og oppkast. Legevakten ville vi skulle komme inn. +2 på blod i urin (altså mer enn sist uke) og +3 på hvite blodceller. I tillegg syntes legen det var rart at hun fikk feber midt i en antibiotikakur. Ny prøve i morgen, så skulle den udugelige fastlegen vår få finne ut hva vi gjorde videre.. Så nå tror jeg vi sjekker mulighetene for privatlege/sykehus, selv om det koster skjorta.

God bedring :hug:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke den legen finne ut av hva som ville vært beste vei videre? Når antibiotikaen tydeligvis ikke fungerer så skal hun ta den i en dag til? Uansett, god bedring til Tuva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke den legen finne ut av hva som ville vært beste vei videre? Når antibiotikaen tydeligvis ikke fungerer så skal hun ta den i en dag til? Uansett, god bedring til Tuva!

Hun var ferdig med den i dag. Legen sa at de ønsket en urinprøve fra morgenurin for å virkelig vite hva som er i den og hva som skjer videre. Så da skal vi inn igjen i morgen tidlig.

Takk for god bedring-ønsker :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring, Tuva! Stakkars lille.

Her synes jeg så synd på ene gullet. Han får ikke ha NOEN leker selv. Broren synes alltid det han har er best, og kommer og røsker det ut av hånda hans. Må hele tiden blande meg inn og forklare gang på gang at han må vente til bror er ferdig før han kan få den. Men synker det inn? Nei, de er jo bare 14 mnd :lol: Men er jo bare å fortsette å forklare helt til han forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Barnehagebursdag byr selvfølgelig på utfordringer.

Første utfordring : A har bursdag første helg i høstferien. Når skal man ha bursdagen liksom? Siste helg i høstferien er jo like dumt, førstkommende passer ikke for oss. Jeg tenker at det kanskje går ann å ta det fra 17-19 på en ukedag etter ferien, xn synes det er en dårlig idé.

2 utfordring :

A har gode kompiser i to avdelinger.

Fra å være den litt tilbaketrukne er han nå plutselig supersosial og har i tillegg til sine nåværende avdelingsvenner begynt å leke mye med enkelte på sin egen alder.

Det er spesielt 2 gutter han MÅ ha med visstnok og disse to var han i bursdagen til når de ble 4 etter nyttår. Men siden han ble flyttet over med 2009 barna går han ikke i den samme avdelingen som de lengre.

Å invitere de ved å legge lapp i hyllene strider i mot barnehagens regler ( som jeg er helt enig i ), men vi kan sende invitasjonen hjem til de to.

Vel og bra det, men jeg vet at han leker med flere av guttene fra den avdelingen også og jeg vet at de andre kommer til å få greie på at de to guttene ble invitert oog ikke de. A er med den avdelingen 1 dag i uka.

Så da har vi valget : invitere alle guttene i begge avdelingene ( :| ) , invitere bare de to og risikere at noen av de andre blir lei seg , eller nekte ungen å be to av de barna han gleder seg mest til at skal komme.

Gaaad!

Inviter de A vil ha i bursdagen sin.

Det er snakk om 2 gutter - hadde det vært sånn at han bad alle UNNTATT to så hadde jeg forstått dilemmaet ditt - men jeg skjønner virkelig ikke når det bare er snakk om 2 stykker.

Barn har ikke vondt av at det gjøres forskjell, de har ikke vondt av at ikke alle får helt likt liksom.

OK, mulig jeg er litt opprørt akkurat nå fordi jeg akkurat leste om barnehagen som serverer gourmet mat hvor et brødhue mente at dette var helt feil og at ungene i den barnehagen burde få like rævva mat som alle andre unger i Norge fordi det burde ikke være forskjell.......... (sånt blir jeg sur av)......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviter de A vil ha i bursdagen sin.

Det er snakk om 2 gutter - hadde det vært sånn at han bad alle UNNTATT to så hadde jeg forstått dilemmaet ditt - men jeg skjønner virkelig ikke når det bare er snakk om 2 stykker.

Barn har ikke vondt av at det gjøres forskjell, de har ikke vondt av at ikke alle får helt likt liksom.

OK, mulig jeg er litt opprørt akkurat nå fordi jeg akkurat leste om barnehagen som serverer gourmet mat hvor et brødhue mente at dette var helt feil og at ungene i den barnehagen burde få like rævva mat som alle andre unger i Norge fordi det burde ikke være forskjell.... (sånt blir jeg sur av)...

A har vært i bursdagen til flere av de andre tidligere og bursdag er viktige greier for gutta i barnehagen har jeg skjønt så jeg får uansett litt dårlig samvittighet jeg altså :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei, gullet :heart: Mange, mange koser herfra :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til søteste lille Tuva!

For et sjarmerende bilde! :wub: Og veldig gøy å høre at jakken blir brukt! :)

Den blir veldig mye brukt. Er kjempeglad i den, er så utrolig god å ha under jakker og sånt på kalde tidlige morgener. :D

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal man til legevakta egentlig? Føler det kanskje blir litt hysterisk i dag? Ene ungen slo hodet sitt i hodet til den andre ungen, og bet seg i tunga så blodet fløt. Det ga seg fort med å blø, men tunga er litt hoven og man ser tydelig kuttet. Han oppfører seg som vanlig, men det ser jo fryktelig vondt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal man til legevakta egentlig? Føler det kanskje blir litt hysterisk i dag? Ene ungen slo hodet sitt i hodet til den andre ungen, og bet seg i tunga så blodet fløt. Det ga seg fort med å blø, men tunga er litt hoven og man ser tydelig kuttet. Han oppfører seg som vanlig, men det ser jo fryktelig vondt ut!

Hvis kuttet går gjennom hele tykkelsen på tunga bør vel lege se på det ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring om du er usikker, her er de hvertfall veldig flinke til å vurdere pr tlf - og eventuelt ta inn hysteriske mammaer ( :icon_redface: ) til sjekk om de ikke føler seg helt sikre.

Går stadig bedre i barnehagen her. Veldig godt å se. :ahappy: Gråter i 30 sek når vi leverer men når vi sier "nå skal du til ****, så skal mamma/pappa gå" så strekker hun armene mot den ansatte og gråter en skvett før det er greit, klenger endel istarten men tør opp etterhvert. i går hadde hun ikke tid til å se på meg når jeg kom, skulle på armen min og glane videre på alle foreldrene og barna som skulle dra. :lol: I dag satt hun på gulvet og kom krabbende så fort hun bare kunne da hun så meg, blid som ei sol.

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Den ligner veldig på en jeg vurderer, som i tillegg til tykkelsen også er en del bredere enn de andre jeg har kommet over. Kosta sånn... 800-ish, kan det stemme?

8800248758302_1044097_1_6422_JPG.jpg?2

499,- på XXL!

Mål: 200 x 100 x 1,5cm

Vi har nettopp kjøpt i samme ærend ;)

http://www.xxl.no/trening-helse/fitness/treningsmatter/x-erfit-fitness-mat-stor-treningsmatte/p/1044097_1_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...