Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

E er så utrolig morsom for tiden :wub: Hun har vært "oldemor" i hele dag, mens morfaren var Pappa, og mormor Oldefar :lol: En setning som ofte brukes er "er vi bestevenner? Rumpa di brenner!". Tuller og tøyser nesten hele tiden, og storkoser seg mesteparten av tiden :heart:

Edit: glemte historien fra i går! Jeg skulle vaske ansiktet hennes før sengetid, da hun utbrøt " NEI mamma! Ikke vask nesa mi! Det er en perle inni der, du må ikke ta den ut!" :lol: :lol:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Hurra! :D

Vi har vært på julemarked og julebuffet i dag, så dagsovingen gikk skeis, og masse inntrykk. Hennes middag besbestod av druene i waldorfsalaten, mais, fetafetaost og kokt skinke :lol:

Nå Sitter jeg limt til senga, skjedd mye i dag, da trenger hun mamma ved senga. Sånn er det med den saken. Det spretter frem nye tenner i munnen, hun lærer stadig nye ting motorisk, og det er full fart og stormende jubel når hun har fått litt tid på å bli trygg.

Sånne middager blir det av og til her og! Og ja, det skjer så mye!

Her har vi hatt en lengre periode hvor hun har villet sovet til 8 om morgenen og i tillegg to - tre timer på ettermiddagen (hjemme).

Da var hun også i et litt roligere humør, kunne sitte lenge på fanget osv.

Akkurat idet jeg begynte å glede meg til en litt deilig jul hvor hun kunne få sove lenge på morgenen (8 er lenge, men vi måtte vekke henne pga bhg :( ) så har hun nå skiftet helt. Nå er det opp før 07, hun spiser mye mer og er helt "gæern" / aktiv. Selv om hun sover mindre på natten, sover hun også kortere på dagen en til havlvannen time. Leker og løper og holder på, spiser også mer. Det er helt rart med disse periodene de har hele tiden?

E er så utrolig morsom for tiden :wub: Hun har vært "oldemor" i hele dag, mens morfaren var Pappa, og mormor Oldefar :lol: En setning som ofte brukes er "er vi bestevenner? Rumpa di brenner!". Tuller og tøyser nesten hele tiden, og storkoser seg mesteparten av tiden :heart:

Edit: glemte historien fra i går! Jeg skulle vaske ansiktet hennes før sengetid, da hun utbrøt " NEI mamma! Ikke vask nesa mi! Det er en perle inni der, du må ikke ta den ut!" :lol: :lol:

Så herlig :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne middager blir det av og til her og! Og ja, det skjer så mye!

Her har vi hatt en lengre periode hvor hun har villet sovet til 8 om morgenen og i tillegg to - tre timer på ettermiddagen (hjemme).

Da var hun også i et litt roligere humør, kunne sitte lenge på fanget osv.

Akkurat idet jeg begynte å glede meg til en litt deilig jul hvor hun kunne få sove lenge på morgenen (8 er lenge, men vi måtte vekke henne pga bhg :( ) så har hun nå skiftet helt. Nå er det opp før 07, hun spiser mye mer og er helt "gæern" / aktiv. Selv om hun sover mindre på natten, sover hun også kortere på dagen en til havlvannen time. Leker og løper og holder på, spiser også mer. Det er helt rart med disse periodene de har hele tiden?

Så herlig :lol: :lol:

Veldig! :lol: Også skal hun lære babyen i magen min "la den gå", og mange andre sanger sier hun. Det er visst hennes baby :wub: på fredag hadde hun vært i bursdagen til en venninne fra barnehagen, som har en lillesøster på 15 mnd. På vei hjem spurte hun meg "mamma, hører du at babyen i magen din gråter?", og jeg svarte nei. Da ble hun sint, for det gjorde den nemlig! :lol: Hun blir litt påvirket av at "alle andre" har småsøsken, tror jeg :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er 2,5 år, og gjør det støtt og stadig. :|

Men jeg klarer ikke bare å overse det altså. Jeg løfter han opp, setter han ned på gulvet og sier nei, det er ikke lov å kaste ting, og forklarer hvorfor.

Hjelper det? Vi var temmelig oppgitte til tider, og gjorde nok som deg (måltidet var jo over for hennes del uansett da, det var vel kanskje det hun fortalte oss :ahappy: ), og fortalte henne at hun kunne be om å bli tatt ned eller noe i den duren, men jeg tror egentlig at hun sluttet først når hun selv hadde lyst ganske uavhengig av hva vi sa og ikke sa/gjorde. Heldigvis skjedde det bare 3-4 ganger om dagen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E er så utrolig morsom for tiden :wub: Hun har vært "oldemor" i hele dag, mens morfaren var Pappa, og mormor Oldefar :lol: En setning som ofte brukes er "er vi bestevenner? Rumpa di brenner!". Tuller og tøyser nesten hele tiden, og storkoser seg mesteparten av tiden :heart:

Edit: glemte historien fra i går! Jeg skulle vaske ansiktet hennes før sengetid, da hun utbrøt " NEI mamma! Ikke vask nesa mi! Det er en perle inni der, du må ikke ta den ut!" :lol: :lol:

:lol:

Sånne middager blir det av og til her og! Og ja, det skjer så mye!

Her har vi hatt en lengre periode hvor hun har villet sovet til 8 om morgenen og i tillegg to - tre timer på ettermiddagen (hjemme).

Da var hun også i et litt roligere humør, kunne sitte lenge på fanget osv.

Akkurat idet jeg begynte å glede meg til en litt deilig jul hvor hun kunne få sove lenge på morgenen (8 er lenge, men vi måtte vekke henne pga bhg :( ) så har hun nå skiftet helt. Nå er det opp før 07, hun spiser mye mer og er helt "gæern" / aktiv. Selv om hun sover mindre på natten, sover hun også kortere på dagen en til havlvannen time. Leker og løper og holder på, spiser også mer. Det er helt rart med disse periodene de har hele tiden?

Så herlig :lol: :lol:

Godt det ikke bare er her det blir noget alternative middager :lol: Svigermor fikk litt fnatt fordi hun fikk spise med hendene, og foreslo å gi henne skje :lol: Næh, både jeg og bonden ville spise vi og, og hun koser seg ekstremt når hun får spise selv. :aww: Skje er hvertfall ikke spesielt produktivt, så den gir hun bare til oss og spiser med hendene istedefor.

Ååh er det ikke typisk, når de endelig har kommet inn i en behagelig periode så bytter det? This to shall pass... eller noe sånt. :lol:

Jeg er spent på jula, håper på fint vær. Blir lenge uten barnehage og jeg henger ikke helt med på aktivitetsnivået hennes, så vi må ha ting å finne på, helst ute. (eller - barnehagen er jo ikke såå mye stengt da, men vi har sagt hun skal ha juleferie i romjula) - skal se jeg får trimmet av meg juleflesket før det fester seg :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper det? Vi var temmelig oppgitte til tider, og gjorde nok som deg (måltidet var jo over for hennes del uansett da, det var vel kanskje det hun fortalte oss :ahappy: ), og fortalte henne at hun kunne be om å bli tatt ned eller noe i den duren, men jeg tror egentlig at hun sluttet først når hun selv hadde lyst ganske uavhengig av hva vi sa og ikke sa/gjorde. Heldigvis skjedde det bare 3-4 ganger om dagen :lol:

Tydeligvis ikke, siden han fremdeles gjør det :bye:

Men han vet jo at det ikke er lov.

:icon_confused:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Godt det ikke bare er her det blir noget alternative middager :lol: Svigermor fikk litt fnatt fordi hun fikk spise med hendene, og foreslo å gi henne skje :lol: Næh, både jeg og bonden ville spise vi og, og hun koser seg ekstremt når hun får spise selv. :aww: Skje er hvertfall ikke spesielt produktivt, så den gir hun bare til oss og spiser med hendene istedefor.

Ååh er det ikke typisk, når de endelig har kommet inn i en behagelig periode så bytter det? This to shall pass... eller noe sånt. :lol:

Jeg er spent på jula, håper på fint vær. Blir lenge uten barnehage og jeg henger ikke helt med på aktivitetsnivået hennes, så vi må ha ting å finne på, helst ute. (eller - barnehagen er jo ikke såå mye stengt da, men vi har sagt hun skal ha juleferie i romjula) - skal se jeg får trimmet av meg juleflesket før det fester seg :aww:

E spiser ofte uten skje eller gaffel hun også :P Når vi er borte spiser hun stort sett med en av delene da, men her hjemme får hun gjøre litt som hun selv vil når det gjelder spisingen.

Vil hun ikke spise mat, så tvinger vi henne ikke til det heller :) For oss har det vært lurt å stresse så lite som mulig med spisingen, vi har aldri hatt problemer med at hun ikke vil smake på ting så lenge hun faktisk er sulten og har lyst på mat. Sier ikke at det er noen fasit altså, men vi har bare ikke orket å styre noe særlig i de situasjonene :lol:

Er ikke en av hestene (Lusa?) innkjørt? Eller husker jeg feil? Ta henne med på turer i vognen, la henne ri litt el :D E ELSKER alt som har med hestene på stallen å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E spiser ofte uten skje eller gaffel hun også :P Når vi er borte spiser hun stort sett med en av delene da, men her hjemme får hun gjøre litt som hun selv vil når det gjelder spisingen.

Vil hun ikke spise mat, så tvinger vi henne ikke til det heller :) For oss har det vært lurt å stresse så lite som mulig med spisingen, vi har aldri hatt problemer med at hun ikke vil smake på ting så lenge hun faktisk er sulten og har lyst på mat. Sier ikke at det er noen fasit altså, men vi har bare ikke orket å styre noe særlig i de situasjonene :lol:

Er ikke en av hestene (Lusa?) innkjørt? Eller husker jeg feil? Ta henne med på turer i vognen, la henne ri litt el :D E ELSKER alt som har med hestene på stallen å gjøre :)

Ida får ikke til å bruke skje eller gaffel skikkelig, så blir bare plunder og søl eller vi må mate, så hun får spise sånn hun vil om vi ikke mater (hun syns det er helt greit å bli matet altså - men storkoser seg med å kunne velge selv hvilke biter hun vil ha). Og når vi skal spise samtidig så er det mye enklere for oss at hun får spise selv. :lol: Latskapen lenge leve?

Vi har vært kjempeheldige der, hun finnes ikke kresen. Hun smaker på alt, ikke alltid hun spiser alt, og får hun velge så tar hun selvsagt det hun liker best. Og på julebuffet så skal man da spise det man vil ha vel? :lol: Så er samme her, vil hun ikke ha det vi tilbyr så maser vi aldri med det. Eventuelt tilbyr noe hun aldri sier neitakk til. Håper virkelig det fortsetter - er fantastisk herlig å ha en unge som spiser alt og nok. :ahappy: De dagene hun ikke spiser så er hun syk, så da har vi somregel grunn til å bli bekymret :lol:

Jo, lus er innkjørt, men jeg har ikke planer om å være så mye der oppe, og hun er ikke kjørt på en stund, så tror jeg vil ta henne noen turer alene før jeg tar med Ida så jeg vet at hun fremdeles er like bombesikker. Men vi skal hente ned en spark og montere barnesete på den, tipper det kan bli kult for fartsfantomet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida får ikke til å bruke skje eller gaffel skikkelig, så blir bare plunder og søl eller vi må mate, så hun får spise sånn hun vil om vi ikke mater (hun syns det er helt greit å bli matet altså - men storkoser seg med å kunne velge selv hvilke biter hun vil ha). Og når vi skal spise samtidig så er det mye enklere for oss at hun får spise selv. :lol: Latskapen lenge leve?

Vi har vært kjempeheldige der, hun finnes ikke kresen. Hun smaker på alt, ikke alltid hun spiser alt, og får hun velge så tar hun selvsagt det hun liker best. Og på julebuffet så skal man da spise det man vil ha vel? :lol: Så er samme her, vil hun ikke ha det vi tilbyr så maser vi aldri med det. Eventuelt tilbyr noe hun aldri sier neitakk til. Håper virkelig det fortsetter - er fantastisk herlig å ha en unge som spiser alt og nok. :ahappy: De dagene hun ikke spiser så er hun syk, så da har vi somregel grunn til å bli bekymret :lol:

Jo, lus er innkjørt, men jeg har ikke planer om å være så mye der oppe, og hun er ikke kjørt på en stund, så tror jeg vil ta henne noen turer alene før jeg tar med Ida så jeg vet at hun fremdeles er like bombesikker. Men vi skal hente ned en spark og montere barnesete på den, tipper det kan bli kult for fartsfantomet mitt.

Klart man må plukke ut det man vil ha når det er buffet! :D

Ah, I see :) Greit å sjekke at det er trygt først ja :P Har hun ridd noe enda? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å kaste/slippe ting i gulvet er noe alle barn gjør i en periode. Det er faktisk en del av utviklingen. Hva skjer? Hvilken lyd kommer? Det er veldig lurt å bare plukke opp og plukke opp, for de slenger jo ikke leka, koppen eller bamsen i gulvet fordi de ikke vil ha den. De vil gjøre det oppattatt og oppattatt til en eller annen forståelse/ferdighet er på plass. Dette skjer vel omtrent samtidig som det er skrekkelig festlig å gi deg ting. Du skal jo ikke beholde tingen, men gi den like høflig tilbake. Det er like morsomt etter atten ganger på rappen. Ting lager lyd. Ting forsvinner og kommer tilbake. Det er jo ikke for å plage deg. Unger under skolealder har liten forståelse for at andre har noen behov eller følelser i det hele tatt. Det har lite for seg å kjefte og "neie" og jeg er helt med på å strekke strikken langt fordi det er igrunnen bare vi som opplever at de tester oss og utfordrer oss. Barna bare gjør det de er designet for å gjøre. Utforsker verden og utvikler seg selv. Litt lite gjennomtenkt å kaste smokken, men de er jo ikke så opptatt av konsekvensanalyser heller, disse små. Skulle klikkertrent hele bunten!

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig lyst til å diskutere dette, men føler meg litt kneblet både av at det virker upopulært å prøve å diskutere uten at man har barn selv, OG at jeg tror det blir ekstremt personlig for de som har små barn. Så får vel heller legge den ballen død og ha en hyggelig søndags kveld :) .

Har bare litt lyst til å svare på denne, og jeg skjønner at det er kjempefrustrerende med den der "du har ikke barn, du aner ikke hva du snakker om" - men det er nesten, merk nesten, sånn. For man kan somregel ikke forestille seg helheten hvordan det er å ha barn, og situasjoner som kommer frem her inne for eksempel, vil jo aldri vise et helhetlig bilde av hverken barn eller foreldre. Ikke dermed sagt at "utenforstående" kan ha gode inspill å komme med, tvert i mot, ofte kan man se seg blind på ting og ikke se gode løsninger selv. Men jeg må inrømme at enkelte kommentarer som dukker opp (ikke nødvendigvis her) fra barnløse virkelig gjenspeiler nettopp det- at de er barnløse og gjerne kun har sporadisk kontakt med nevøer eller nieser - eller gud forby, har lest en bok! :lol: Svarer heldigvis ikke sånn da, siden det faktisk ikke er spesielt ok. Men jeg syns ikke det skal stoppe en fra å være med å diskutere! Absolutt ikke, men en litt ydmyk tone kommer man langt selv som barnløs. :D

Jeg var mye mer interessert i å diskutere barneoppdragelse før jeg studerte pedagogikk, og jo mer jeg studerte jo mindre lysten ble jeg på si noe bombastisk og etter noen år med det så var det ikke lenger så interessant fordi det ikke er noen fasiter der heller. Barn er somregel fantastisk robuste, men samtidig vanvittig sårbare.

Og ja, det blir veldig personlig, barnet er det kjæreste, helligste, mest fantastiske, man har - klart man ikke vil at andre skal si at man gjør feil. :aww: uansett hvor feil man måtte gjøre. :lol:

Klart man må plukke ut det man vil ha når det er buffet! :D

Ah, I see :) Greit å sjekke at det er trygt først ja :P Har hun ridd noe enda? :D

Helt klart :D

Nei :o ! Det må vi få gjort noe med :o Er somregel der oppe på kveldstid, så har liksom blitt lite med hestene i det siste.

Det med å kaste/slippe ting i gulvet er noe alle barn gjør i en periode. Det er faktisk en del av utviklingen. Hva skjer? Hvilken lyd kommer? Det er veldig lurt å bare plukke opp og plukke opp, for de slenger jo ikke leka, koppen eller bamsen i gulvet fordi de ikke vil ha den. De vil gjøre det oppattatt og oppattatt til en eller annen forståelse/ferdighet er på plass. Dette skjer vel omtrent samtidig som det er skrekkelig festlig å gi deg ting. Du skal jo ikke beholde tingen, men gi den like høflig tilbake. Det er like morsomt etter atten ganger på rappen. Ting lager lyd. Ting forsvinner og kommer tilbake. Det er jo ikke for å plage deg. Unger under skolealder har liten forståelse for at andre har noen behov eller følelser i det hele tatt. Det har lite for seg å kjefte og "neie" og jeg er helt med på å strekke strikken langt fordi det er igrunnen bare vi som opplever at de tester oss og utfordrer oss. Barna bare gjør det de er designet for å gjøre. Utfoorsker verden og utvikler seg selv. Litt lite gjennomtenkt å kaste smokken, men de er jo ikke så opptatt av konsekvensanalyser heller, disse små. Skulle klikkertrent hele bunten!

Enig!

Lillemor kaster faktisk kaninen i sinne. Da er hun frustrert over noe. Og vil hvertfall ikke ha den tilbake før hun er mindre frustrert. Det er hennes måte å uttrykke frustrasjon på - syns det er fint jeg. Der andre barn slår og lugger, så har hun valgt - tataaa! kaninkasting. :lol: Tipper det er mange som vil bytte med meg der. :lol: hun får alltid kaninen tilbake. Somregel før hun vil, så da ryker den i gulvet/veggen igjen, men så når hun har kommet over det så er den veeeldig god å ha.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raksha, det synes jeg dere skal :D E satt på hest første gang da hun var ca 4 mnd, og nå elsker hun å trave! Jo fortere jo bedre, så lenge mammaen hennes også sitter på. Sitter hun på hesten alene er det best å bare skritte, hesten er jo rimelig stor i forhold til henne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raksha, det synes jeg dere skal :D E satt på hest første gang da hun var ca 4 mnd, og nå elsker hun å trave! Jo fortere jo bedre, så lenge mammaen hennes også sitter på. Sitter hun på hesten alene er det best å bare skritte, hesten er jo rimelig stor i forhold til henne :lol:

:lol: Herlig! Jeg har ikke hest jeg setter meg oppå sammen med henne på, så har måttet vente til hun har noe balanse og ønske om å sitte på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Herlig! Jeg har ikke hest jeg setter meg oppå sammen med henne på, så har måttet vente til hun har noe balanse og ønske om å sitte på selv.

Liker ikke L det? :) Min har et rykte på seg, men han har aldri funnet på noe som helst bøll så lenge hun sitter der sammen med meg :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke L det? :) Min har et rykte på seg, men han har aldri funnet på noe som helst bøll så lenge hun sitter der sammen med meg :)

Bugen er ikke trygg nok til at jeg tar med meg baby oppå - Lus syns jeg er aaalt forlita til at det er greit at jeg sitter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også mye frustrasjon. Hun kan jo ikke si hva hun vil og synes det erkjempevanskelig å ikke få bestemme alt og gjøre alt som hun vil - naturlig nok. Da kaster hun det som er nærmest, slår, klyper eller lignende. Og om hun klarer huske på at det ikke er lov så er hun fremdeles så sint og putter hånda i munnen og biter seg selv, så fryktelig frustrert. Så her har vi funnet ut at når man er sint kan man slå på sofaen eller på bordet eller gulvet feks. Også kan vi tøyse med noe rett etterpå når den akutte frustrasjonen har lagt seg. Kanskje ikke så pedagogisk, men hun får utløp for frustrasjonen sin også kan vi prøve å fokusere på noe annet. Liker å tro ting blir lettere når vi kan kommunisere mer :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raksha, det synes jeg dere skal :D E satt på hest første gang da hun var ca 4 mnd, og nå elsker hun å trave! Jo fortere jo bedre, så lenge mammaen hennes også sitter på. Sitter hun på hesten alene er det best å bare skritte, hesten er jo rimelig stor i forhold til henne :lol:

Har dere lyst på besøk i stallen en dag? :icon_redface::flowers::)

Edit: Forventer ikke å få ri, men hadde vært koselig å hilse på bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere lyst på besøk i stallen en dag? :icon_redface::flowers::)

Edit: Forventer ikke å få ri, men hadde vært koselig å hilse på bare!

Det hadde vært veldig koselig :D Både du og J kan få ri hvis dere vil :) (når jeg rir med E eller nevøen min så pleier jeg å bruke pelhambitt for å ha en ekstra brems just in case, bare så du ikke blir helt sjokkert :lol: ) Skal kjøre han inn i romjulen :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også mye frustrasjon. Hun kan jo ikke si hva hun vil og synes det erkjempevanskelig å ikke få bestemme alt og gjøre alt som hun vil - naturlig nok. Da kaster hun det som er nærmest, slår, klyper eller lignende. Og om hun klarer huske på at det ikke er lov så er hun fremdeles så sint og putter hånda i munnen og biter seg selv, så fryktelig frustrert. Så her har vi funnet ut at når man er sint kan man slå på sofaen eller på bordet eller gulvet feks. Også kan vi tøyse med noe rett etterpå når den akutte frustrasjonen har lagt seg. Kanskje ikke så pedagogisk, men hun får utløp for frustrasjonen sin også kan vi prøve å fokusere på noe annet. Liker å tro ting blir lettere når vi kan kommunisere mer :lol:

Noen ganger når E blir frustrert fordi det er noe hun ikke får til, så begynner hun å sutre/skrike. Da er det veldig mye lettere å forklare henne at hun heller kan spørre om hjelp/si i fra om hva som er galt fordi vi ikke forstår henne når hun sutrer sånn. "Det er sånn babyene sier" hender det vi sier, og da forklarer hun med en gang :P Så det blir lettere etter hvert heldigvis! I stad mente hun at faren min var Emilie, så han snakket med babystemme. Plutselig sa hun "jeg skjønner ikke hva du sier når du snakker sånn!" :lol: :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D :D Tenk så kult og koselig da! Takk! :flowers:

Kan avtale videre på pm, men kanskje en dag i juleferien?

Ingenting å takke for! E elsker Å vise frem hesten sin :D Det kan vi gjøre! Eller evt på Fb, der får jeg med meg litt mer :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere lyst på besøk i stallen en dag? :icon_redface::flowers::)

Edit: Forventer ikke å få ri, men hadde vært koselig å hilse på bare!

Er jeg teit som tenkte at "så bra at du gjør sånt, det er jo kjempeviktig å få sosialisert de godt når de er små!" :icon_redface:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å kaste/slippe ting i gulvet er noe alle barn gjør i en periode. Det er faktisk en del av utviklingen. Hva skjer? Hvilken lyd kommer? Det er veldig lurt å bare plukke opp og plukke opp, for de slenger jo ikke leka, koppen eller bamsen i gulvet fordi de ikke vil ha den. De vil gjøre det oppattatt og oppattatt til en eller annen forståelse/ferdighet er på plass. Dette skjer vel omtrent samtidig som det er skrekkelig festlig å gi deg ting. Du skal jo ikke beholde tingen, men gi den like høflig tilbake. Det er like morsomt etter atten ganger på rappen. Ting lager lyd. Ting forsvinner og kommer tilbake. Det er jo ikke for å plage deg. Unger under skolealder har liten forståelse for at andre har noen behov eller følelser i det hele tatt. Det har lite for seg å kjefte og "neie" og jeg er helt med på å strekke strikken langt fordi det er igrunnen bare vi som opplever at de tester oss og utfordrer oss. Barna bare gjør det de er designet for å gjøre. Utforsker verden og utvikler seg selv. Litt lite gjennomtenkt å kaste smokken, men de er jo ikke så opptatt av konsekvensanalyser heller, disse små. Skulle klikkertrent hele bunten!

Ja dette leste jeg nettopp om i "bibelen" (les=spedbarnsboken man får på helsestasjonen...), under 'Lek med spedbarnet, 7-12 mnd'

En annen yndet lek er å kaste ting ned på gulvet å vente på at du skal ta det opp igjen (...). Når barn kaster ting på gulvet erfarer de at gjenstander eksisterer selv om de ikke ser dem. Det neste trinnet i utviklingen er aktivt å begynne å lete etter det som er borte.

Så det er bare å begynne å glede seg til kan-mamma-hente-smokken-x-50-leken skjønner jeg :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...