Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Noen raske spørsmål.

Det er ok å vaske babyen med våtservietter ved bleieskift?

Tips for å ikke kle babyen for varm? Det er jo så lummert og varmt. Hun skal jo ikke fryse men ikke koke bort heller.

Hvor lenge må baby ha mestret amming før man evt supplerer med flaske?

Vår sover noen ganger med hender og fingre rett ut i luftet. Trodde ikke det gikk an, men det fikser hun. Litt morsomt og snodig. Kjenner jeg er veldig fascinert.

Vi kom hjem i dag og alle hundene har hilst på henne og tatt dette like flott som vi forventet :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun trenger ikke ha så mye på seg så lenge hun ligger lunt.

Jeg ville prøvd med flaske med en gang, men det sier jeg fordi vi ikke slet med ammingen på den måten en eneste gang, derimot fikk vi henne aldri til å ta flaske før hun uansett var gammel nok til å drikke av kopp. Og vi ventet et par uker før vi prøvde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtservietter kan være litt harde mot huden (selve stoffet altså), så vær obs på om babyen blir sår. Vi har brukt mye våtservietter i mangel av vann i nærheten av stellebordet, men Mesoft-kompresser og en bolle vann er mer skånsomt for såre stumper :)

Så klamt som det er nå hadde jeg satset på lite klær (body) og heller et teppe som man kan regulere varmen med. Når det gjelder flaske så er det vel litt delte meninger. Jeg har startet relativt tidlig med mine siden jeg ikke hadde noe bra melkeproduksjon, så dem fikk tillegg fra 6 og 12 uker. Ikke hatt noe problem med sugeteknikken.

Vi var smarte å valgte navn med samme forbokstav på ungene våre, så merkelappene er forbokstav + etternavn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare våtservietter når jeg må. Jeg syns han blir sår av det, pluss at det tar så mye lengre tid før rompa er tørr og klar for ny bleie. Men nå blir min lett veldig sår da. Rompa under vasken, og tørke med håndkle og luft er både raskere å få rent og tørt, og er mer skånsomt.

Men som nevnt - de er veldig individuelle de små, og man finner relativt raskt ut hva som funker og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelpost fordi mobil;

Hva gir man i bursdagsgave til en ettåring? Fadderbarnet mitt fyller år neste uke. Jeg har strikket en gensen som forhåpentligvis passer til høsten/vinteren, men vil gjerne gi noe mer og. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelpost fordi mobil;

Hva gir man i bursdagsgave til en ettåring? Fadderbarnet mitt fyller år neste uke. Jeg har strikket en gensen som forhåpentligvis passer til høsten/vinteren, men vil gjerne gi noe mer og. Forslag?

Her er det veldig populært med bøker med tykke sider hun kan bla i selv. Særlig de bøkene som har forskjellige overflater inni boka, som pelsen på katten, skjellene på fisken osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes tiden går så fort! Som den planleggeren jeg er hadde jeg trodd jeg skulle hatt alt klart flere måneder i forveien, men så innser jeg plutselig at det er tre måneder til termin og at jeg ikke har handlet annet enn litt klær og kosedyr. Men, strengt tatt så har jeg jo egentlig god tid :D Her vokser magen (litt i rykk og napp føler jeg) og frøkna sparker fra seg mange ganger daglig. Snart tid for uke 28-kontroll :)

 

Også har vi bestilt vogn idag, som svigers skal betale :D  :yes: Og den er så fiiin!  :wub:

Postet bilde

 

Den har jeg og. Er knallfornøyd. :D

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtale ved leggetid:

"Mamma er veldig glad i deg og passer alltid på deg.

Pappa?

Pappa er veldig glad i deg og passer alltid på deg.

Ellia?

Ellie er veldig glad i deg og passer alltid på deg.

Bæbæ?

Bæbæ er veldig glad i deg og passer alltid på deg."

:wub:

(Var hun som spurte videre, og dette var tydeligvis de viktige som hun ville høre om.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtale ved leggetid:

"Mamma er veldig glad i deg og passer alltid på deg.

Pappa?

Pappa er veldig glad i deg og passer alltid på deg.

Ellia?

Ellie er veldig glad i deg og passer alltid på deg.

Bæbæ?

Bæbæ er veldig glad i deg og passer alltid på deg."

:wub:

(Var hun som spurte videre, og dette var tydeligvis de viktige som hun ville høre om.)

:wub:

Vi bruker våtservietter om vi ikke har noe annet, men prøver å bruke minst mulig. hun blir sår av billigvariantene, men natusan funker greit.

Flaske starta vi med fra dag 5, men de anbefaler å vente til man er sikker på at ammingen sitter godt og ungen liker å amme. Ida vill ha pupp først frem til hun var 3,5 mnd - da forsvant interessen for pupp etter at jeg ble operert og måtte la være å amme noen måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille tøtta mi er en liten musikkslave.. Hun blir selvfølgelig påvirket av hvilken musikk jeg hører på siden gubben er mye borte.. Så nå er det nærmest krig mellom tøtta og faren hvilken musikk de skal høre på når de er trøtt og skal kose.. For når pappan setter på "sin" musikk er det ei som blir illsint..

Det starter bra detta :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtale ved leggetid:

"Mamma er veldig glad i deg og passer alltid på deg.

Pappa?

Pappa er veldig glad i deg og passer alltid på deg.

Ellia?

Ellie er veldig glad i deg og passer alltid på deg.

Bæbæ?

Bæbæ er veldig glad i deg og passer alltid på deg."

:wub:

(Var hun som spurte videre, og dette var tydeligvis de viktige som hun ville høre om.)

Det er så koselig, det :wub:

Her er E veldig klar på hvem som eier hvilken hund. Helt ut av det blå kommer kommentarene. I dag tidlig stod hun opp og kom til sengen vår. Før pappaen hennes fikk sagt god morgen, nærmest ropte hun: "Stella er MIN! Hun er ikke din! Akita er din, Santo er mamma sin. Stella er min! Kom Stellamin!". Hos foreldrene mine i stad kom samme reglen: "Stella er min! Ikke din! Akita er pappa sin, Santo er mamma sin. Dennis er mommo og moffa sin! Stellamiiiiin! :heart:

10425469_10154340274810553_40765909369671044795_10154340275830553_82554555071442Ut på tur, aldri sur. Båndtvangen holdes :lol:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om jeg er hårsår og helt unødvendig irritert :lol: En del i svigefamilien har fått det for seg at de skal kalle Tuva for Tuvaluva.. Jeg synes på ingen måte det er fint, nødvendig eller spesielt hyggelig å gi henne sånne tullekallenavn og vet det ikke hadde falt i smak hos de. En ting er en gang i blant, men når det konsekvent blir brukt og ungen til hun ene på 2 år faktisk TROR hun heter det så får jeg litt noia..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om jeg er hårsår og helt unødvendig irritert :lol: En del i svigefamilien har fått det for seg at de skal kalle Tuva for Tuvaluva.. Jeg synes på ingen måte det er fint, nødvendig eller spesielt hyggelig å gi henne sånne tullekallenavn og vet det ikke hadde falt i smak hos de. En ting er en gang i blant, men når det konsekvent blir brukt og ungen til hun ene på 2 år faktisk TROR hun heter det så får jeg litt noia..

Det minner meg om lille Lena, en tidligere nabo, som faktisk trodde at hun selv het Lena Søtafinapena. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Min lille nevø Jonas ble tidlig drillet på hva han het - pappa'n brukte alltid å avslutte med "det er det værste jeg har hørt" når poden fornøyd hadde deklarert sitt navn - det tok ikke lang tid før svaret på spørsmålet om hva han het ble: "Jonas G..r S...n det væææææste je høøøt" - veldig morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen raske spørsmål.

Det er ok å vaske babyen med våtservietter ved bleieskift?

Tips for å ikke kle babyen for varm? Det er jo så lummert og varmt. Hun skal jo ikke fryse men ikke koke bort heller.

Hvor lenge må baby ha mestret amming før man evt supplerer med flaske?

Vår sover noen ganger med hender og fingre rett ut i luftet. Trodde ikke det gikk an, men det fikser hun. Litt morsomt og snodig. Kjenner jeg er veldig fascinert.

Vi kom hjem i dag og alle hundene har hilst på henne og tatt dette like flott som vi forventet :)

Her blir han lett litt sår hvis vi nare btuker våtservietter. Men har noen engangs i stoff som du får kjøot på apoteket, veldig gode. Kam se hva de heter etterpå.

Du kan finne mye info om amming på ammehjelpen.no det er jo utallige teorier, men tror det er greit å vente en stund før du gir npe tillegg. Babyen er født med en "matpakke"så den ikke har behov for mat med en gang. Det at babyen suger ofte er også viktig for å få melka i gang. Pass på at du spiser og drikker nok selv, det koster å produsere melk.

Vår knott måtte få tillegg med en gang pga antibiotika, men fikk det fra kopp. Vi lærte på barneavdelingen på Ullevål at smokk er greit, det gir ikke sugeforvirring. Men at mat bør gis fra kopp og ikke flaske. Hvis du absolutt skal gi fra flaske bør du gi fra en de må suge med vakum for å få ut. Vi har gitt fra den type flaske etter at produksjonen av melk var godt i gang og han hadde fått på plass sugeteknikken. Rundt 5-6 uker tror jeg.

Jeg ble overraska over hvor mye jobb det var med amminga til å begynne med, men det blir bedre. Jeg mener det også helt klart er verdt det :-)

Her sliter vi med kolikk og det er virkelig drepen. Nå hsr det vært to ganske heftige dager på rad så håper dagen i dag blir litt roligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvem som stjal matpakka til babyen min! Hun var skrubbsulten fra første minutt og det passer jo dårlig når melka ikke kom før dag tre...

Fant ut etter en stund at jeg hadde for lite melk på kveldstid. Hun gikk font opp i vekt, men hun skrek hele kvelden og natta. Vi innførte flaske og mme på kvelden ved 6 ukers alder. Det burde vi ha gjort da hun var 3 uker for det løste alle problemene våre.

Man blir usikker når man er førstegangs mor og går høre så mye. Neste gang vet jeg at magefølelsen alltid har rett og at mme er fantastisk når amminga ikke er optimal :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...