Gå til innhold
Hundesonen.no

Familievennlig førstegangshund


Arch
 Share

Recommended Posts

Jeg er vokst opp med samjoed. Dette var et matvrak uten sidestykke og stjal mat om hun fikk sjansen. Hun kunne nok ha vært veldig lydig dersom familien hadde gått inn for det. Hun var glad, kosete og frisk i hele sitt 13 årige liv. Hun var sosial med andre hunder og folk. Hun var like glad i å ligge i sofaen som å ligge ute. Hun hadde dog noen mentale brister (hun var bla litt mørkeredd og likte ikke å gå i underganger). Synes de er flotte hunder og kommer nok til å ha det igjen senere i livet.

Red: Men hun likte å høre sin egen stemme da, men det kan kanskje trenes bort om man går inn for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Grunnen til at amerikanske nettsider kan gi et skjevt bilde av raser er at rasene faktisk er litt annerledes i Europa (og i Norge), enn i USA. Feks beagle, i norden er den en hardbarket jakthund, i US

Detaljer...

For meg er schaferen mer en brukshund, enn en familiehund (ja jeg vet, men likavæl), og de vi har i område som kun er familiehunder er noen brøleaper som henger foran i båndet med eiere på slep som ik

Som de andre her sier, dra på utstilling og se rasene in real life, og nå har du jo en super sjanse i helgen siden det er NKK Stavanger!! :) Der vil du si ca alle raser :) Så kan du prate med folk og sånn, og si at du er ute etter hund for første gang og spørre til du får et bedre bilde av hva som vil passe best :)

Utstillingen er på Orre, hvis du vet hvor det er? Husker ikke nøyaktig addresse, men det skal ikke være så vanskelig å finne ut av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok.

Njaa, går du med hund er du jo ikke rolig, da går og går og går du i skauen for å spore og drive elgen, evt los :) Jaktlaget "mitt" (jeg jakter jo ikke, har jegerprøven og driver med skyting, men har ikke så himla lyst til å skyte dyret selv :P mest nerver det, da) er relativt lite, så er ikke på noen måte slik du forespeiler det egentlig. Veldig spennende, både det å gå med hund og å sitte på post :) Om jaktlaget har stort område er de jo også ganske spredt, så ikke nødvendigvis "en bråte med folk" ;) Jeg skal for all del ikke drive å pushe elgjakt på deg, vil bare nevne at det ikke nødvendigvis er slik :)

Men sånn OM du får interessen; Jämthund er en herlig familiehund jeg syns er mer lettlært enn Norsk elghund grå som jeg ser du har skrevet på den andre listen. KAN få trent den til å ikke vokte heimen og til å gå litt løst, men det krever jo litt jobb. Syns ikke de krever så himla mye, men de må selvfølgelig få i alle fall en god og lang tur om dagen. Vår går ikke på veggen om det er en rolig dag og har en veldig god avknapp inne, og hun er utrolig vennlig til sinns. Glad i mennesker, men relativt rolig i hilsing hvis hun ikke hauses opp. Pelsstell har du i grunn bare i røyteperiodene.

Ellers syns jeg en labbis høres fin ut for deg :)

Skal definitivt sjekke mer opp i hunden som du nevnte. Jeg faller pladask for alt som ligner på ulv (malamute, siberian.. osv) men har valgt dem vekk med tanke på ansvaret som kommer med dem. Om du forteller meg det er en hund som har mye de samme egenskapene til norsk elghund og har utseende som siberian, så er det jo supert! :)

Mulig at elgjakt er mer spennende enn jeg har sett for meg. Er nok noe du faller for smaken av når du først har prøvt det :)

Jeg er vokst opp med samjoed. Dette var et matvrak uten sidestykke og stjal mat om hun fikk sjansen. Hun kunne nok ha vært veldig lydig dersom familien hadde gått inn for det. Hun var glad, kosete og frisk i hele sitt 13 årige liv. Hun var sosial med andre hunder og folk. Hun var like glad i å ligge i sofaen som å ligge ute. Hun hadde dog noen mentale brister (hun var bla litt mørkeredd og likte ikke å gå i underganger). Synes de er flotte hunder og kommer nok til å ha det igjen senere i livet.

Red: Men hun likte å høre sin egen stemme da, men det kan kanskje trenes bort om man går inn for det :)

Hehe, tror også at de kan spise sin dose. Det er jo noen svære dyr. Skikkelig bamser :)

Har du noe negativt å si om Samojed da? :) Ja de liker vel å "synge"..

Som de andre her sier, dra på utstilling og se rasene in real life, og nå har du jo en super sjanse i helgen siden det er NKK Stavanger! :) Der vil du si ca alle raser :) Så kan du prate med folk og sånn, og si at du er ute etter hund for første gang og spørre til du får et bedre bilde av hva som vil passe best :)

Utstillingen er på Orre, hvis du vet hvor det er? Husker ikke nøyaktig addresse, men det skal ikke være så vanskelig å finne ut av :)

Ja så lenge det er 1 gang vært år sånn å forstå passer det jo supert så lenge det går inn på skjemaet på lørdagen :) Har ikke vært så mye utover Orre, så vet ikke hvor idrettshallen er. Har gps, så får vel sjekke om det står en adresse en eller annen plass slik at jeg finner frem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal definitivt sjekke mer opp i hunden som du nevnte. Jeg faller pladask for alt som ligner på ulv (malamute, siberian.. osv) men har valgt dem vekk med tanke på ansvaret som kommer med dem. Om du forteller meg det er en hund som har mye de samme egenskapene til norsk elghund og har utseende som siberian, så er det jo supert! :)

Du kan godt få hilse på knertisen min også på lørdag. ;) Shibaene blir alt for små for det du ønsker deg, men er vel verdt en titt likevel, bare for orienteringa i spisshund- og jakthundverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror også at de kan spise sin dose. Det er jo noen svære dyr. Skikkelig bamser :)

Har du noe negativt å si om Samojed da? :) Ja de liker vel å "synge"..

Jeg har bare erfaring med det ene individet, så jeg har ikke noe negativt å si annet en bjeffingen utendørs. Andre negative sider er vanskelig å si stammer fra rasen eller mangel på trening. Feks kunne hun ikke gå løs.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen hunder som skal angripe uprovosert, ikke schæfer og ikke andre, problemet kommer jo da når mentaliteten kanskje ikke et helt på plass, derfor er valg av oppdretter og linjer veldig essensielt. I en så stor og populær rase vil det være mye rusk også, fordi folk får solgt valper uansett og det åpner for mindre seriøse oppdrettere. Om schæfer egner seg som førstegangs hund kommer egentlig an på hvordan du er som person. Vi mennesker er jo forskjellige, noen er harde, andre er myke, noen er hands on andre litt mer konfliktsky, noen er konsekvente andre mindre. Og schæfer er i utgangspunktet ikke noen vanskelig hund, så om du bare evner og holde den i øra og fortelle hva som er rett og galt når det kommer til vakt så burde det være uproblematisk.

Kpnsekvensen av og ikke være egnet resulterer neppe i at en stabil hund blir agressiv, men det kan resultere i et mindre trivelig hundehold, med stress, lyd og utagering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ift Schäfer, de nevnte schäferene jeg kjenner er relativt ofte å se hos schäferklubben her i rogaland, såvidt jeg har forstått det. Akkurat nå driver eier å flytter samt jobber litt i utlandet (polen) så er ikke 100% sikker på hvor bikkjene holder til, men regner med det er hos bekjente schäferhund folk i området.

Så jeg vil anbefale deg å ta kontakt med dem, de driver bl.a med regelmessige treninger ute på sviland :)
Facebook side: https://www.facebook.com/NScHk.Rogaland

Edit: Merete er også en dame du kan ta kontakt med, hun er i område ift hestene sine (Sviland) samt holder kurs her og der i rogaland :)http://www.freewebs.com/tazcaro/ (politidame som driver med scäfere til tjenestehund bl.a)

litt historisk info samt litt treningstider å sånn: http://www.nschk-rogaland.com/index.cfm?id=314098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er schæferen virkelig så galne på å prøve å "dominere"? Nja vil ihvertfall ikke ha en schæfer som hadde gått til angrep på noen. Er faren stor for det dersom du en gang skulle binde hunden fast for å gå en kjapp tur på butikken eller noe?

Nei, jeg mener ikke de er "galne" og skal prøve å dominere så voldsomt, men gjerne kontrollere, særlig om det er snakk om en litt usikker schæfer. Det kan i hvert fall gi utslag i mye lyd. Nå er det ikke lov å la hunden stå uten tilsyn (ganske nytt, mener jeg å huske), men jeg hadde ikke vært så veldig bekymret for at en schæfer skulle angrepet noen, fremfor en hvilken som helst annen rase som sto bundet utenfor en butikk.

Jeg vil påstå det er litt mer alvor og forsvar i schæferen kontra f eks labradoren. Som førstegangseier, så er ikke schæferen jeg anbefaler som nummer én, om man er åpen for andre raser også. Energinivået på en labbis og en schæfer er omtrent det samme.Er du virkelig fastlåst på schæfer (som jeg var da jeg skulle ha hund for første gang), så anbefaler jeg deg en tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener ikke de er "galne" og skal prøve å dominere så voldsomt, men gjerne kontrollere, særlig om det er snakk om en litt usikker schæfer. Det kan i hvert fall gi utslag i mye lyd. Nå er det ikke lov å la hunden stå uten tilsyn (ganske nytt, mener jeg å huske), men jeg hadde ikke vært så veldig bekymret for at en schæfer skulle angrepet noen, fremfor en hvilken som helst annen rase som sto bundet utenfor en butikk.

Jeg vil påstå det er litt mer alvor og forsvar i schæferen kontra f eks labradoren. Som førstegangseier, så er ikke schæferen jeg anbefaler som nummer én, om man er åpen for andre raser også. Energinivået på en labbis og en schæfer er omtrent det samme.Er du virkelig fastlåst på schæfer (som jeg var da jeg skulle ha hund for første gang), så anbefaler jeg deg en tispe.

Se uthevet.

Er det ikke noe sånn asvtandsregel på det der? At hunden må være bundet 10 meter fra inngangen til bygningen eller noe? Har ikke hørt at det var ulovlig å binde uten tilsyn, i så måte har jeg brutt loven noen ganger gitt! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se uthevet.

Er det ikke noe sånn asvtandsregel på det der? At hunden må være bundet 10 meter fra inngangen til bygningen eller noe? Har ikke hørt at det var ulovlig å binde uten tilsyn, i så måte har jeg brutt loven noen ganger gitt! :icon_redface:

Står vel "i nærheten av" eller noe i hundeloven mener jeg å huske, og det kan ha mange forskjellige oppfatninger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se uthevet.

Er det ikke noe sånn asvtandsregel på det der? At hunden må være bundet 10 meter fra inngangen til bygningen eller noe? Har ikke hørt at det var ulovlig å binde uten tilsyn, i så måte har jeg brutt loven noen ganger gitt! :icon_redface:

Var inne og så på Lovdata nå, men fant ikke noe.Har gjerne misforstått jeg da :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ift Schäfer, de nevnte schäferene jeg kjenner er relativt ofte å se hos schäferklubben her i rogaland, såvidt jeg har forstått det. Akkurat nå driver eier å flytter samt jobber litt i utlandet (polen) så er ikke 100% sikker på hvor bikkjene holder til, men regner med det er hos bekjente schäferhund folk i området.

Så jeg vil anbefale deg å ta kontakt med dem, de driver bl.a med regelmessige treninger ute på sviland :)

Facebook side: https://www.facebook.com/NScHk.Rogaland

Edit: Merete er også en dame du kan ta kontakt med, hun er i område ift hestene sine (Sviland) samt holder kurs her og der i rogaland :)http://www.freewebs.com/tazcaro/ (politidame som driver med scäfere til tjenestehund bl.a)

litt historisk info samt litt treningstider å sånn: http://www.nschk-rogaland.com/index.cfm?id=314098

Kjempe flott, får lese litt å forhåpentligvis sjekket dem opp for å møte på hundene! :) Takker

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener ikke de er "galne" og skal prøve å dominere så voldsomt, men gjerne kontrollere, særlig om det er snakk om en litt usikker schæfer. Det kan i hvert fall gi utslag i mye lyd. Nå er det ikke lov å la hunden stå uten tilsyn (ganske nytt, mener jeg å huske), men jeg hadde ikke vært så veldig bekymret for at en schæfer skulle angrepet noen, fremfor en hvilken som helst annen rase som sto bundet utenfor en butikk.

Jeg vil påstå det er litt mer alvor og forsvar i schæferen kontra f eks labradoren. Som førstegangseier, så er ikke schæferen jeg anbefaler som nummer én, om man er åpen for andre raser også. Energinivået på en labbis og en schæfer er omtrent det samme.Er du virkelig fastlåst på schæfer (som jeg var da jeg skulle ha hund for første gang), så anbefaler jeg deg en tispe.

Du ville valgt en tispe fordi de er mer rolige, og ikke så støyfulle? Eller?

Har vel ikke helt hengt meg opp i schæfer, men føler det heller mer den veien enn labrador veien av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ville valgt en tispe fordi de er mer rolige, og ikke så støyfulle? Eller?

Har vel ikke helt hengt meg opp i schæfer, men føler det heller mer den veien enn labrador veien av en eller annen grunn.

Som andre har nevnt ville jeg anbefalt deg og reist på utstillingen som er på Orre nå denne helga. Så kan du se flere utgaver av de to rasene og kanskje også prate litt med noen av oppdretterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang samojed, så kjenner jeg en tispe som er verdens enkleste, søteste vesen. Supersnill og glad i alle både mennesker og hunder hun møter. Miljøsterk og kjempefin avknapp. Hun har fått meg til å få kjempelyst på samojed :)

Samojedpels er veldig lettstelt og det røyter kun i perioder, ikke hele året. Jeg hadde tatt samojed-/spisshundpels over labradorrøyting any day ;)

Eneste potensielle minuset med henne er at hun har en del jaktinstinkt (og nei, det betyr ikke at hun nødvendigvis kan brukes til jakt), så man må være obs på hvor man evt slipper hun løs, om man slipper hun, og trene masse innkalling/korte ned radius. Har inntrykk av at man med samojed må være forberedt på at hunden evt ikke kan gå løs overhode, det kommer ann på individet. Samojed trenger også en del aktivitet, og vil nok ha stor glede av om man jogger/sykler/går på ski med de i tillegg til å gå i skog og mark :)

Om du er intr i forslag til andre raser enn de du har nevnt, så synes jeg du kan se nærmere på finsk lapphund og korthåret collie :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg korthåret collie om du ønsker deg et ukomplisert hundehold, med minimalt med fustrasjoner. Etter å ha hatt flere raser: samojed, labrador, huskyer, korthåret vorsteh, alaskan husky, irsk setter, så er kortisen den jeg opplever som enklest.

Den er med på alt, lar seg dressere lett til mye, og er en potet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der VEIT vi at det kommer folk som skal stille alle rasene. :)

Schæfer: Ring 11 fra kl 12 på lørdag

Staff: Ring 10 fra kl 09 på søndag

Labrador: Ring 9 fra kl 11.30 på søndag

:)

Hmm. Finner ikke schæferen jeg. Er det bare jeg som er helt blind? :P

http://web2.nkk.no/forside/velkommen-til-nkk-rogaland/

Eller kommer det kun hvite?

Edit: Ser at det hadde bare havnet på siden nedfor og at det var skrevet med ä istedenfor æ.. Derfor jeg ikke fikk de opp når jeg søkte på dem ja! :) Haha.

Endret av Arch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er schaferen mer en brukshund, enn en familiehund (ja jeg vet, men likavæl), og de vi har i område som kun er familiehunder er noen brøleaper som henger foran i båndet med eiere på slep som ikke helt vet hvordan de skal håndtere det. Ja de er flotte, men min intuisjon sier at det ikke nødvendigvis er den beste rasen for deg. Jeg ville heller gått for en collie. Snille, milde hunder som er enkle å ha med å gjøre, som vil egne seg til det meste du nevner. Sånn bort sett fra jakt kanskje. :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...