Gå til innhold
Hundesonen.no

Familievennlig førstegangshund


Arch
 Share

Recommended Posts

Mine Staffer går overens med de hundene de kjenner godt, men jeg slipper dem ikke med fremmede hunder. De hundene de reagerer mest på er hunder av samme rase og kjønn. Jeg har hatt 4 totalt og det har aldri vært bråk her i heimen :)

Jeg synes faktisk de passer godt som førstegangs hunder, de er så enkle å ha med å gjøre ovenfor mennesker og de vil gjøre alt for å glede eieren (og andre mennesker) Energinivået kan variere fra daff sofapotet til ADHD Staff på speed, så det er viktig å sjekke familien! Det gjelder også aggresivitet, det er tildels arvelig. Mine går løse i skogen, selv den som har et enormt jaktinstinkt (dreper lett en hare,mus etc hvis hun får muligheten) men hun får ikke den muligheten ved at jeg avleder henne når jeg ser noe er på ferde. 3 av 4 har gått fint overens med katter (ikke den med jaktinstinktet) De er flinke med barn, men noen kan bli litt over ivirige (de blir så glade så de veit ikke helt hva de skal gjøre) 2 av mine kunne jeg putta inn i en barnefamilie uten noen som helst forberedelse, den 3 er så utrolig glad så han vil helst hoppe dem over ende og rundsleike dem dagen lang, det blir faktisk ikke satt pris på av små barn, tro det eller ei :lol: Og den 4 var litt nervøs ovenfor barn så henne hadde jeg ikke stolt på (hun hadde generelt dårlige nerver)

Vær obs på helse! Sjekk, sjekk, sjekk! Det er nesten 50% HD på rasen og den ligger på topp 5 i Sverige når det kommer til allergi, det er mye hudsykdommer om dagen og dårlig gemytt. Så vær ekstremt nøye!

Veit ikke om jeg svarte på så mye av det du lurte på da :lol:

Uansett et fint innlegg som sier mye om rasen :)

Liker godt å få innlegg av personer som har hunderasen selv, og ingenting er bedre enn når de har flere i hus!

Nå har ikke jeg undersøkt veldig generelt eller spesifikt på oppdrett, men er det vanskelig å finne en seriøs oppdrett av en slik vanlig rase?

Hehe, herlig :) Hundene er vel ikke kalt "nanny dog" av ingen grunn nei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Grunnen til at amerikanske nettsider kan gi et skjevt bilde av raser er at rasene faktisk er litt annerledes i Europa (og i Norge), enn i USA. Feks beagle, i norden er den en hardbarket jakthund, i US

Detaljer...

For meg er schaferen mer en brukshund, enn en familiehund (ja jeg vet, men likavæl), og de vi har i område som kun er familiehunder er noen brøleaper som henger foran i båndet med eiere på slep som ik

En schäfer har en skarphet man ikke finner hos labradoren. Schäfer er en vokter/gjeter, labrador en jakthund (dvs, VAR en jakthund, om du ikke går for jaktlabbe). Så en labrador vil være mer omgjengelig i den forstand at den ikke vokter og har samme skarphet som schäferen. Men den er vel bortimot like full av energi som schäfer.

Kjempe flott! Akkuratt slike oppsummeringer jeg var ute etter. Det blir tatt notater og tatt med i helhetsvurderingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er allergisk mot hunder så vil man alltid få en allergisk reaksjon, men noen raser produserer mindre allergens enn andre hunderaser. Her er hunderasene som produserer minst allergens, og som derfor kan passe for allergikere som ønsker å leve med hund til tross for ulempene det medfører for en allergiker. Kalles også Hypoallergeniske hunderaser.

Kilde:

http://www.allehunderaser.com/hunderaser/allergivennligehunder.php

Joda, vet hva man mener med det, men det er første gang jeg hører noe om at samojeden er allergivennlig så det ville jeg tatt med en stor klype salt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner dette med trening, og jeg vil bare minne på om at en lettrent hund ikke alltid er enklere enn en som er sta/mindre kjapp i hodet. En lettrent hund lærer ikke alltid det du ønsker at den skal lære. Uvaner fester seg raskere, og hvis du gjør feil under trening (som vi alle gjør) så lærer den raskere av dine feil. Jeg har opplevd å ha en sånn en selv, og selv om hunden var lettrent så var det VANSKELIG å avlære ting som hunden allerede hadde lært seg.

Ellers vil jeg bare si at du ikke må se deg blind på dette med førstegangshunder. Labradorer blir ofte nevnt som flotte førstegangshunder, men det handler mye om kjemi og hva man ønsker i en hund. Du fortalte litt om hva du oppfattet som forskjellene/problematisk med de rasene du selv har nevnt, men det jeg lurer på er hva som gjorde at du ble interessert i dem in the first place. Hva er det med f.eks. staffen som gjorde at den kom på lista? Hva fikk deg til å tenke at det kanskje var rasen for deg?

For å være ærlig så kom staffen veldig sent inn på "interesse-lista". I første omgang skikket jeg etter en hund som ikke var for liten. Etter et møte med en rimelig stor labrador på 30kg+, fant jeg ut at "medium" (som jeg anser som ca 15-20kg) også var veldig aktuelle alikevell. Så tenker du nok gjerne: "Hvorfor så opptatt av vekt/størrelse på hunden".. Har alltid oppfattet de små hundene som ekstreme på bjeffing. Har selv vært mye borti en cavalier king charles spaniel som var fæl på dette selvom de prøvte å legge mye fokus på at den ikke skulle gjøre dette. I tillegg vil nok ikke denne hunden være passende for verken joggeturer, eller noe harde turer på fjellet. Så det at den var så kompakt og muskuløs gjorde at denne scoret bra, og den ble valgt ut fra at den er den "mildeste av pitbull familien". Det er en perfekt barnefamilie hund (en av de få pitbull-typene som er virkelig god på dette..?)

Jeg så på stell av pels, krav til trening, krav til plass, hvor god familie hund og hvor gode de var helsemessig. Utseende spilte en liten rolle for å velge vekk den ene fremfor den andre, men ble tatt som en liten faktor utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vet hva man mener med det, men det er første gang jeg hører noe om at samojeden er allergivennlig så det ville jeg tatt med en stor klype salt.

Okei. Mulig det er kun enkelte som mener at de faktisk er allergivennlige ja.

http://www.akc.org/about/faq_allergies.cfm - har ikke med samojed.

http://www.dogbreedinfo.com/allergy.htm - har heller ikke med samojed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Mulig det er kun enkelte som mener at de faktisk er allergivennlige ja.

http://www.akc.org/about/faq_allergies.cfm - har ikke med samojed.

http://www.dogbreedinfo.com/allergy.htm - har heller ikke med samojed.

Typiske raser som regnes som allergivennlige er raser som ikke røyter - puddel, bichon-rasene, portis m fl. At en rase ikke røyter er stort sett sidestilt med mer pelsstell enn raser som røyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett et fint innlegg som sier mye om rasen :)

Liker godt å få innlegg av personer som har hunderasen selv, og ingenting er bedre enn når de har flere i hus!

Nå har ikke jeg undersøkt veldig generelt eller spesifikt på oppdrett, men er det vanskelig å finne en seriøs oppdrett av en slik vanlig rase?

Hehe, herlig :) Hundene er vel ikke kalt "nanny dog" av ingen grunn nei :P

Desverre så florerer det ikke av oppdrettere jeg ville ha kjøpt av :P Men nå er jeg litt sær når det kommer til linjer og sånt, så skal man bare ha en alright familiehund så er det ikke sååå vanskelig å finne seg en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kikket mer på disse jeg, i tillegg til labrador.

-Norsk elghund

-Collie

Og som flere har nevnt, disse amerikanske nettsidene du har hentet info fra ville jeg bare lagt vekk med en gang. :/

Klikk deg inn på norske raseklubbers hjemmesider. Søk opp rasene her på sonen. Snakk med eiere av rasen. Dra på utstilling (eller andre arrangementer) og treff flere individer av rasen. På den måten vil du danne deg ditt eget inntrykk, og du får kanskje noen aha-opplevelser når det gjelder rasene. Kanskje blir du også helt sikker på at akkurat den rasen er den du faktisk vil ha :)

(Du kan også gå inn på NKK sin side, og finne ut hvilken gruppe rasen du ser på tilhører. Det har også litt å si for hva slags type hund du får. )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kikket mer på disse jeg, i tillegg til labrador.

Og som flere har nevnt, disse amerikanske nettsidene du har hentet info fra ville jeg bare lagt vekk med en gang. :/

Klikk deg inn på norske raseklubbers hjemmesider. Søk opp rasene her på sonen. Snakk med eiere av rasen. Dra på utstilling (eller andre arrangementer) og treff flere individer av rasen. På den måten vil du danne deg ditt eget inntrykk, og du får kanskje noen aha-opplevelser når det gjelder rasene. Kanskje blir du også helt sikker på at akkurat den rasen er den du faktisk vil ha :)

(Du kan også gå inn på NKK sin side, og finne ut hvilken gruppe rasen du ser på tilhører. Det har også litt å si for hva slags type hund du får. )

Hvorfor ville du ha holdt deg vekke fra amerikanske nettsider? (Bare spør :P )

Du ville skikket på hver enkel rase sin hjemmeside (for raseklubben) for å finne informasjon om hunden passer altså?

Hvordan finner du ut av hvor/når utstilling og arrangement er? (Sikkert dumt spørsmål :))

Desverre så florerer det ikke av oppdrettere jeg ville ha kjøpt av :P Men nå er jeg litt sær når det kommer til linjer og sånt, så skal man bare ha en alright familiehund så er det ikke sååå vanskelig å finne seg en :)

Du mener av dersom du skal bruke hunden til div. ting (som jakt og slikt) så er du mye mer kresen på "små detaljer"? :P

Nja for meg så må jeg jo lese meg opp på hva jeg virkelig skal se etter også.. Så for min del er jeg sikkert ikke så kresen pga uvitenhet. Men vil jo bli fornøyd med den :) Ingenting er kjipere enn å måtte avlive hunden etter 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at amerikanske nettsider kan gi et skjevt bilde av raser er at rasene faktisk er litt annerledes i Europa (og i Norge), enn i USA. Feks beagle, i norden er den en hardbarket jakthund, i USA er det en sofapute. I tillegg er hundehold helt annerledes i USA enn i Norge/norden/Europa, som skrevet over her, det å gå tur løs eks, er for endel helt uhørt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg gjorde da jeg ville finne ut mer om rasen jeg endte opp med, pinscher, var å finne fram til raseklubbens nettsider, nettsidene til oppdrettere, hjemmesider og blogger til eiere av rasen osv. Av samme grunn som Aslan nevnte over her holdt jeg meg til nordiske nettsider (i tillegg til at jeg ikke kan tysk :P) De ulike sidene/bloggene ga jo litt ulikt informasjon og inntrykk, men endel fellestrekk var det jo, så et visst inntrykk av hverdagen og utfordringer med rasen kunne jeg danne meg. Videre medte jeg meg inn i raseklubbens diskusjonsforum på nett og leste alt jeg kom over der.

Neste steg var at jeg inviterte meg selv med på rasetreff og turer her i byen. Da fikk jeg møtt flere ulike individer av rasen, snakket med eierne og fikk nyansert inntrykket jeg satt med. Det var uvurderlig. Jeg møtte også opp på utstillinger og valpeshow av samme grunn.

Det var helt uvurderlig å få se med egne øyne hva som mentes med beskrivelser som "intens", "aktiv", "vaktinnstinkt" "selvstendig" osv. Folk legger ulike ting i de samme uttrykkene.

Etter hvert sendte jeg også mail til ulike oppdrettere og spurte og grov om deres hunder, om rasen generelt, om avlsmålene deres osv.

Jeg vil også anbefale å bruke NKK sine nettsider som et utgangspunkt for rasestandarder, oppdrettersider og for å finne terminlister for utstillinger og andre arrangementer. Amerikanske samlesider o.l. ville jeg ikke tatt så veldig alvorlig :)

Lykke til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så masse for innspill. Har på følelsen av at labrador er mitt sikreste valg ja.. Selvom jeg er helt betatt av schæferen og krysser fingrene mine for at det ikke finnes noe av betydning når det kommer til negative ting angående denne rasen. Dersom du skulle hatt en Labrador og Schæfer i samme hus, ville det vært tispe eller hannhund da?

Sånn generelt ville du da sagt at schæferen er mye lik labradoren? (Dersom du finner en bra oppdretter av schæferen)

Jeg for min del vil ha tispe, uansett. Jeg har hatt begge deler og funnet ut at jeg går best sammen med tispene. Og skal jeg ha 2 hunder skal jeg vertfall ha 2 av samme kjønn, for og slippe stress med løpetid etc. Om du vil ha labrador og sch sammen så tror jeg ikke det spiller så stor rolle hvilket kjønn du velger. Hunder som bor sammen og vokser opp sammen går stort sett bra sammen også.

Sch og labb vil jeg ikke si er mye like nei. Sch er førerorientert labb mer selvstendig. Sch har litt vakt, labb har ikke noe vakt. Etc, men på ulike måter er de begge fine og forholdsvis enkle familiehunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæferen kan være din aller beste og mest lojale venn og din verste fiende, på en og samme tid. De fleste schæferhunder har et behov for å ta kontroll over sine omgivelser, og er ikke du der i forkant og forteller klart og tydelig, at det er du som sitter på fasiten over verdensproblemene, så kan du fort få en brølape. De fleste schæferhunder er veldig hyggelige familiehunder, men det er gjerne ute i det store samfunnet den kan begynne å vakle litt. Den har ofte et høyt forsvar og passer mer enn gjerne på deg, familien og hjemmet ditt. Noe som kan være fint, men ute av kontroll ikke fullt så fint.

Nå må jeg visstnok gå i full fart her, men for å gjøre en lang historie kort, så ville jeg anbefalt deg en labrador i første omgang :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener av dersom du skal bruke hunden til div. ting (som jakt og slikt) så er du mye mer kresen på "små detaljer"? :P

Nja for meg så må jeg jo lese meg opp på hva jeg virkelig skal se etter også.. Så for min del er jeg sikkert ikke så kresen pga uvitenhet. Men vil jo bli fornøyd med den :) Ingenting er kjipere enn å måtte avlive hunden etter 1 år.

Nja, egentlig ikke. Men det er linjer som jeg ikke liker utseende eller gemyttet på f.eks :) Og det er personlige preferanser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at jaktinstinkt er noe du kan trives med, hva slags jakt driver du/kunne du tenkt å drive med?

Det ville nok vært småvilt. Hadde nok ikke vært så kjekt å vært 15 stykk med masse venting for å prøve å ta elgen.

Schæferen kan være din aller beste og mest lojale venn og din verste fiende, på en og samme tid. De fleste schæferhunder har et behov for å ta kontroll over sine omgivelser, og er ikke du der i forkant og forteller klart og tydelig, at det er du som sitter på fasiten over verdensproblemene, så kan du fort få en brølape. De fleste schæferhunder er veldig hyggelige familiehunder, men det er gjerne ute i det store samfunnet den kan begynne å vakle litt. Den har ofte et høyt forsvar og passer mer enn gjerne på deg, familien og hjemmet ditt. Noe som kan være fint, men ute av kontroll ikke fullt så fint.

Nå må jeg visstnok gå i full fart her, men for å gjøre en lang historie kort, så ville jeg anbefalt deg en labrador i første omgang :)

Er schæferen virkelig så galne på å prøve å "dominere"? Nja vil ihvertfall ikke ha en schæfer som hadde gått til angrep på noen. Er faren stor for det dersom du en gang skulle binde hunden fast for å gå en kjapp tur på butikken eller noe?

En ting jeg gjorde da jeg ville finne ut mer om rasen jeg endte opp med, pinscher, var å finne fram til raseklubbens nettsider, nettsidene til oppdrettere, hjemmesider og blogger til eiere av rasen osv. Av samme grunn som Aslan nevnte over her holdt jeg meg til nordiske nettsider (i tillegg til at jeg ikke kan tysk :P) De ulike sidene/bloggene ga jo litt ulikt informasjon og inntrykk, men endel fellestrekk var det jo, så et visst inntrykk av hverdagen og utfordringer med rasen kunne jeg danne meg. Videre medte jeg meg inn i raseklubbens diskusjonsforum på nett og leste alt jeg kom over der.

Neste steg var at jeg inviterte meg selv med på rasetreff og turer her i byen. Da fikk jeg møtt flere ulike individer av rasen, snakket med eierne og fikk nyansert inntrykket jeg satt med. Det var uvurderlig. Jeg møtte også opp på utstillinger og valpeshow av samme grunn.

Det var helt uvurderlig å få se med egne øyne hva som mentes med beskrivelser som "intens", "aktiv", "vaktinnstinkt" "selvstendig" osv. Folk legger ulike ting i de samme uttrykkene.

Etter hvert sendte jeg også mail til ulike oppdrettere og spurte og grov om deres hunder, om rasen generelt, om avlsmålene deres osv.

Jeg vil også anbefale å bruke NKK sine nettsider som et utgangspunkt for rasestandarder, oppdrettersider og for å finne terminlister for utstillinger og andre arrangementer. Amerikanske samlesider o.l. ville jeg ikke tatt så veldig alvorlig :)

Lykke til :)

Absolutt ingen dum idé det nei :) Føler ikke behovet er så stort for å se på labradoren, men hadde vært enormt kjekt å få truffet eiere av schæfere og staffen for å få enda mer tips til rasevalg etc.. Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samojed er allergifremkallende både hos venner av meg som ér allergiske, og andre som aldri tidligere har reagert på hund. Så om allergi er et viktig ønske, ville jeg sett på helt andre raser enn de du har listet opp.

Ellers er jeg knallfornøyd med min samojed som en aktiv familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samojed er allergifremkallende både hos venner av meg som ér allergiske, og andre som aldri tidligere har reagert på hund. Så om allergi er et viktig ønske, ville jeg sett på helt andre raser enn de du har listet opp.

Ellers er jeg knallfornøyd med min samojed som en aktiv familiehund.

Tydligvis ikke hypoallergisk da nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nkk har utstilling i Stavanger førstkommende helg. Ta en tur dit du,se på raser og snakk med eiere. Jeg vil tro det er en god start på rasevalg veien :)

Takk takk :)

Tror du at noen stiller med schæfer, lab eller staff der muligens? Er ikke dreven i hvordan type arrangement jeg må gå på for å snakke med eiere av disse hundene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville nok vært småvilt. Hadde nok ikke vært så kjekt å vært 15 stykk med masse venting for å prøve å ta elgen.

Ah, tenkte at om du ville drive med elgjakt ville jeg slå et lite slag for Jämthunden, herlig gemytt og litt høyere terskel for bjeffing (men de varsler når det kommer folk altså. Vår varsler bare når hun er ute da, tenker det er en liten treningssak). Men er det småvilt utgår jo den.

Husk forresten på at jaktinstinkt ikke er ensbetydende med å funke til jakt :)

Skjønte ikke helt "15 stykk med masse venting for å prøve å ta elgen" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, tenkte at om du ville drive med elgjakt ville jeg slå et lite slag for Jämthunden, herlig gemytt og litt høyere terskel for bjeffing (men de varsler når det kommer folk altså. Vår varsler bare når hun er ute da, tenker det er en liten treningssak). Men er det småvilt utgår jo den.

Husk forresten på at jaktinstinkt ikke er ensbetydende med å funke til jakt :)

Skjønte ikke helt "15 stykk med masse venting for å prøve å ta elgen" ?

Hehe , ja er vel ikke fullt så mange hunder som passer til elgjakt som til småvilt da.

Mente bare at når du jakter på elg er det som regel en bråte med folk som går for å skremme den bort til en person som ligger å venter. Masse folk, som regel ikke så mange skyttere og litt vel rolig for min del :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :)

Tror du at noen stiller med schæfer, lab eller staff der muligens? Er ikke dreven i hvordan type arrangement jeg må gå på for å snakke med eiere av disse hundene :P

Ja, der VEIT vi at det kommer folk som skal stille alle rasene. :)

Schæfer: Ring 11 fra kl 12 på lørdag

Staff: Ring 10 fra kl 09 på søndag

Labrador: Ring 9 fra kl 11.30 på søndag

:)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :)

Tror du at noen stiller med schæfer, lab eller staff der muligens? Er ikke dreven i hvordan type arrangement jeg må gå på for å snakke med eiere av disse hundene :P

Litt over 50 Staffer påmeldte og mange hyggelige folk :) Norsk Terrier Klubb skal også ha utstilling på Orre? På Lørdag, der kommer det også til å være endel Staffer :)

Red: Orstadhuset, Kvernaland.

Endret av Stineogstaffene
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe , ja er vel ikke fullt så mange hunder som passer til elgjakt som til småvilt da.

Mente bare at når du jakter på elg er det som regel en bråte med folk som går for å skremme den bort til en person som ligger å venter. Masse folk, som regel ikke så mange skyttere og litt vel rolig for min del :P

Sant nok.

Njaa, går du med hund er du jo ikke rolig, da går og går og går du i skauen for å spore og drive elgen, evt los :) Jaktlaget "mitt" (jeg jakter jo ikke, har jegerprøven og driver med skyting, men har ikke så himla lyst til å skyte dyret selv :P mest nerver det, da) er relativt lite, så er ikke på noen måte slik du forespeiler det egentlig. Veldig spennende, både det å gå med hund og å sitte på post :) Om jaktlaget har stort område er de jo også ganske spredt, så ikke nødvendigvis "en bråte med folk" ;) Jeg skal for all del ikke drive å pushe elgjakt på deg, vil bare nevne at det ikke nødvendigvis er slik :)

Men sånn OM du får interessen; Jämthund er en herlig familiehund jeg syns er mer lettlært enn Norsk elghund grå som jeg ser du har skrevet på den andre listen. KAN få trent den til å ikke vokte heimen og til å gå litt løst, men det krever jo litt jobb. Syns ikke de krever så himla mye, men de må selvfølgelig få i alle fall en god og lang tur om dagen. Vår går ikke på veggen om det er en rolig dag og har en veldig god avknapp inne, og hun er utrolig vennlig til sinns. Glad i mennesker, men relativt rolig i hilsing hvis hun ikke hauses opp. Pelsstell har du i grunn bare i røyteperiodene.

Ellers syns jeg en labbis høres fin ut for deg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...