Gå til innhold
Hundesonen.no

Familievennlig førstegangshund


Arch
 Share

Recommended Posts

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Grunnen til at amerikanske nettsider kan gi et skjevt bilde av raser er at rasene faktisk er litt annerledes i Europa (og i Norge), enn i USA. Feks beagle, i norden er den en hardbarket jakthund, i US

Detaljer...

For meg er schaferen mer en brukshund, enn en familiehund (ja jeg vet, men likavæl), og de vi har i område som kun er familiehunder er noen brøleaper som henger foran i båndet med eiere på slep som ik

inspirert av HeraHiromi, om du liker sch godt, kanskje du skal ta en titt på hvit gjeterhund. Samme type hund utseendemessig, bare annen farge, og mye av de samme egenskapene, men i mye mildere format :)

Nei, nei nei :D

Man kan brenne seg heftig på Hvit gjeter som førstegangshund.... har sett mye rart og de er på mange måter like schæferen slik Emilie skriver. Her avler oppdrettere nesten KUN på utstillingsresultater og man mister litt kontrollen på mentaliteten. Man kan få en meget bra Hvit gjeter, men sjangsen kan være større for å få en som man sliter med resten av hundens liv.

Kjenner minst to stk som måtte avlive sin første Hvite pga elendig mentalitet, kjenner også mange som lever med hunder som har store problemer med bla seperasjonsangst, heftig uttagering på folk og hunder, nerøsitet osv

Det finnes bra hunder, men HG er en myk rase som krever en myk hånd og de leser eigeren som en åpen bok, man må være rimelig trygg på seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg korthåret collie om du ønsker deg et ukomplisert hundehold, med minimalt med fustrasjoner. Etter å ha hatt flere raser: samojed, labrador, huskyer, korthåret vorsteh, alaskan husky, irsk setter, så er kortisen den jeg opplever som enklest.

Den er med på alt, lar seg dressere lett til mye, og er en potet.

Henger meg forøvrig på Amenity og anbefaler Collien!

Har selv jakthundtype nå og ønsker et "enklere" og mer problemfritt hundehold neste gang og Collien er en utrolig sterk kandidat for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det anbefales korthåret collie her, men det var vel ikke det ts ønsket? Han ønsket råd om andre hunderaser, likevel dukker korthåret collie opp. Og det av de som har hatt kun 1 av rasen, og derfor "kjenner" rasen "sånn som den er"..? Eller av andre som har fått rasen beskrevet i skyhøye ordelag av noen som har lite eller begrenset erfaring med rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det anbefales korthåret collie her, men det var vel ikke det ts ønsket? Han ønsket råd om andre hunderaser, likevel dukker korthåret collie opp. Og det av de som har hatt kun 1 av rasen, og derfor "kjenner" rasen "sånn som den er"..? Eller av andre som har fått rasen beskrevet i skyhøye ordelag av noen som har lite eller begrenset erfaring med rasen.

Vist du mener meg med "som har fått rasen beskrevet i skyhøye ordlag av noen som har lite eller begrenset erfaring med rasen" Så vil jeg ikke akkurat kalle en oppdretter av rasen med flere forskjellige individer av begge hårlag for noen som har liten eller begrenset erfaring...

Og sånn ift hva TS ønsker, han har da vitterlig ikke skrevet at han IKKE vil ha andre forslag?

Og han har da fått en hel del informasjon om de forskjellige rasene han nevnte i førsteinnlegget, samt kontaktinfo til div klubber og folk, så info skorter det ikke på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du mener meg med "som har fått rasen beskrevet i skyhøye ordlag av noen som har lite eller begrenset erfaring med rasen" Så vil jeg ikke akkurat kalle en oppdretter av rasen med flere forskjellige individer av begge hårlag for noen som har liten eller begrenset erfaring...

Og sånn ift hva TS ønsker, han har da vitterlig ikke skrevet at han IKKE vil ha andre forslag?

Og han har da fått en hel del informasjon om de forskjellige rasene han nevnte i førsteinnlegget, samt kontaktinfo til div klubber og folk, så info skorter det ikke på ;)

Hehe, en oppdretter av rasen, er vel ikke noen jeg vil si er nøytral. De er jo selvfølgelig opptatt av sin rase, og vi spre det "gode budskap" om rasen vidt omkring ;)

Det er jo kjent at oppdrettere av alle raser, skryter SIN rase og akkurat SINE hunder høyt opp i en blå sky. Jaja, det er altså fortsatt mange som faller for det!

Oppdrettere som har holdt på en stund, har nok lang erfaring. Men det er også mange av de som legger skjul på dårlige sider, og snakker høyt om gode sider ved rasen.

Har du selv erfaring med collien, eller baserer du bare dine anbefalinger på det du har hørt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, en oppdretter av rasen, er vel ikke noen jeg vil si er nøytral. De er jo selvfølgelig opptatt av sin rase, og vi spre det "gode budskap" om rasen vidt omkring ;)

Det er jo kjent at oppdrettere av alle raser, skryter SIN rase og akkurat SINE hunder høyt opp i en blå sky. Jaja, det er altså fortsatt mange som faller for det!

Oppdrettere som har holdt på en stund, har nok lang erfaring. Men det er også mange av de som legger skjul på dårlige sider, og snakker høyt om gode sider ved rasen.

Har du selv erfaring med collien, eller baserer du bare dine anbefalinger på det du har hørt??

Jeg baserer meg på de undersøkelser jeg har gjort, både artikler, historier, snakker med oppdrettere og eiere av rasen. Nevnte oppdretter har vitterlig ikke skrytt rasen opp i en sky, h*n er derimot særdeles "down to earth" ift sin egen rase. Opplyste om eventuelle sykdommer, vanlige "redsler" hos rasen og slike ting. Har også sakt seg villig til å fortelle om forskjellene på de forskjellige linjene ift europeisk, amerikansk / langhår og korthår osv.

At mange folk er blinde på sine egne dyr er da ikke noe nytt, jeg er sikkert snøblind på min egen hund tipper jeg! Kennelblindhet er et ord jeg har hørt i mange sammenhenger.

Og som med alle raser så anbefales det å være nøye på oppdretter, det ER mange useriøse der ute, i alle raser. Derfor er det viktig å undersøke av hvem og fra hvor og hva man kjøper.

men nå skal jeg ikke OT mer i tråden, dette er noe jeg regner med TS har lest seg opp på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det anbefales korthåret collie her, men det var vel ikke det ts ønsket? Han ønsket råd om andre hunderaser, likevel dukker korthåret collie opp. Og det av de som har hatt kun 1 av rasen, og derfor "kjenner" rasen "sånn som den er"..? Eller av andre som har fått rasen beskrevet i skyhøye ordelag av noen som har lite eller begrenset erfaring med rasen.

Collie var en av de andre rasene han har vurdert, så da er ikke den korthårede varianten så dum å anbefale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, en oppdretter av rasen, er vel ikke noen jeg vil si er nøytral. De er jo selvfølgelig opptatt av sin rase, og vi spre det "gode budskap" om rasen vidt omkring ;)

Det er jo kjent at oppdrettere av alle raser, skryter SIN rase og akkurat SINE hunder høyt opp i en blå sky. Jaja, det er altså fortsatt mange som faller for det!

Oppdrettere som har holdt på en stund, har nok lang erfaring. Men det er også mange av de som legger skjul på dårlige sider, og snakker høyt om gode sider ved rasen.

Har du selv erfaring med collien, eller baserer du bare dine anbefalinger på det du har hørt??

Jeg oppfatter mange her på sonen (inkl de som driver oppdrett på rasen) som veldig ærlige med både negative og positive ting med rasen. Selvfølgelig, noe som for en er negativt kan være positivt for en annen, men det er opp til leser å tolke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, en oppdretter av rasen, er vel ikke noen jeg vil si er nøytral. De er jo selvfølgelig opptatt av sin rase, og vi spre det "gode budskap" om rasen vidt omkring ;)

Det er jo kjent at oppdrettere av alle raser, skryter SIN rase og akkurat SINE hunder høyt opp i en blå sky. Jaja, det er altså fortsatt mange som faller for det!

Oppdrettere som har holdt på en stund, har nok lang erfaring. Men det er også mange av de som legger skjul på dårlige sider, og snakker høyt om gode sider ved rasen.

Har du selv erfaring med collien, eller baserer du bare dine anbefalinger på det du har hørt??

Jeg hadde et innlegg her for en liten stund siden om hva jeg skulle velge, let deg litt ned på siden.

Der får man en god innføring om hvordan kortisen er, både positivt og negativt, en fin diskusjon ble det der inne også.

Jeg opplever både eiere og oppdrettere av kortisen her inne som veldig kunnskapsrike og ærlige hundefolk, de har i alle fall fortalt meg både positive og negative sider om rasen.

Syntes det er som å gre alle oppdrettere under en kam når du beskylder dem for å ikke være ærlige, mange har faktisk veldig god erfaring om rasen og forteller både pluss og minus om rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...