Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lang tid lar dere det gå mellom måltidene?


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eh, tja, frokost kommer en gang etter at vi har stått opp, kveldsmat en eller annen gang før vi legger oss. Teller ikke timer.

Willy får en liten frokost om morgenen før jeg drar på jobb (halvt beger tørrfôr og to hundekjeks + et grisøre :aww:) så han har noe å holde på med når jeg drar :). Neste måltid er så seint som mulig på kvelden før leggetid, gjerne rundt halv ti-ti. Han får mat såpass seint fordi vi da er ferdig med alle aktiviteter/trening, kroppen har roet seg og faren for magedreining dermed antas å være lav - og han har hele natta å fordøye maten sin på :). Jeg har gjort det sånn med alle mine hunder - og det ser da ut til at alle har fungert bra på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang om dagen, på kvelden en gang som regel. Prøver å holde det rundt halv 8 - 8 for min del. Om sommeren når det er varmt kan han f.eks få midt på dagen, frossen vom f.eks. Nei, varierer en del her, selv om jeg prøver å holde en liten fast rutine, som sagt for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får mat 4 ganger om dagen, rett etter jeg våkner, rett etter jobb, etterlangturen og rett før leggetid! Han kastet ofte opp tidligere, pga for høy magesyre, men det ble stabilisert med oppdeling av måltidene! Går det mer enn 12 timer mellom måltid, blir det galleoppkast på stuegulvet...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får mat to ganger om dagen, på jobbdager vil det si ca. kl. 09 og 21 - på fridager varierer det veldig. Men morgen og kveld uansett.

Dere som forer kun en gang om dagen, og som gjør det på kvelden, er det noen spesiell grunn til det? Altså, jeg veit jo at hunder og mennesker ikke er det samme - men vi har jo best av å få mat om morgenen sånn at vi har energi til å fungere om dagen, er det ikke nogenlunde det samme for hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får om morgenen og litt sent på ettermiddagen. Kommer litt an på hva vi gjør den dagen også, er de i hard aktivitet så får de ikke mat rett før eller rett etter. Så hender det varierer litt, men de får to ganger daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig får lille klumpen min fri tilgang på tørrfor, og rått en gang for dagen der tidspunkt varierer. Jeg må se han an etterhvert om jeg kan fortsette slik eller om jeg må begrense/dele opp måltidene etterhvert. :)

Forsøkte meg på å dele opp og gi han tre ganger for dagen en måneds tid, men det endte med oppkast av magesyre, spesielt om morgenen, siden han da glatt hopper over et måltid eller tre. Nå spiser han jevnt utover dagen, og hugger innpå siste rest av skålen før vi legger oss. Ettersom jeg fyller opp skålen om dagen, har jeg fremdeles full kontroll på mengden mat han spiser, og det går noenlunde det samme som de gangene han spiste tre fulle måltider når jeg delte opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å gin mat kl 07 og 17.

Men, jeg jobber turnus, og da hender det at det blir kl 10 og 2230.

I helgene blir det også forskjøvet.

Hvor mange timer lar dere det gå mellom måltidene?

Jeg jobber turnus selv så frokost er alt fra kl 6 til kl 10 :) Kveldsmat er aldri tidligere enn kl19-20 og på senvakter rundt 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Når jeg gir mat kan jeg ikke svare på for det kan være klokken 07 på morgenene eller 15.00 på dagen og alt fra 20.0 på kvelden til både 03-04 på natten. Eneste jeg prøver å holde er ca 12 timer mellom måltidene. Han får mat når jeg står opp og mat når jeg legger meg sånn ca. Har han fått veldig tidlig mat så passer jeg på å gi han mat tidligere på kvelden også. Får han maten på morgene sent så får han kveldsmaten sent. Med varierende helse og jobbsituasjon i årene som har gått så blir det litt sånn. Begynner å jobbe turnus igjen og da også får han mat når jeg kan gi han mat. Som sakt det jeg prøver å opprettholde er noen lunde "rett" fordeling av timer mellom måltidene. At han ikke skal få 2 måltider med få timer mellom og så gå 20 timer til neste. :) Av og til blir det gjerne 15-16 timer mellom 2 måltid og gjerne bare 9-10 mellom et annet men jeg ønsker ikke at han skal gå for lenge uten mat i magen. Må være litt fælt og gå et døgn uten mat tenker nå jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbukene mine får de frokost med en gang jeg kommer hjem. Og middag får de når jeg spiser middag.

Når jeg har fri, får de frokost når jeg står opp. Og det er veldig varierende når. :P Middag er da enten samtidig med meg om vi ikke skal trene, eller på kvelden når vi kommer hjem. Så stor variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen faste rutiner egentlig, det blir som regel etter at vi står opp og før vi legger oss, tidspunktene varierer derfor en del. Kunne aldri hatt fri tilgang på tørrfôr her, da hadde hun trillet. Orker ikke hunder som maser om mat, så velger bevisst å ikke gi mat på samme tid hver dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...