Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny student i 2013 / 2014


Mirai
 Share

Recommended Posts

@Bie: Det er ikke snakk om at tiden man kan få støtte fra LK "renner ut" dersom du tar pause fra studiene. Du kan få støtte til høyere utdanning i tilsammen åtte år uansett hvordan disse åtte årene legges opp. Problemet vil heller være at du i forrige likningsår vil ha tjent for mye med heltidsjobb til å ha rett på studiestøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

A på hjemmeeksamen i meteorologi! Wohoo! Synd den avsluttende inneholder geofysikk, så jeg blir vel glad om jeg får karret til meg en C totalt. Men gøy likevel!

Vi hadde lesekurs her om dagen, og der fikk vi mange supre tips. Les/skriv i 15 minutter, og ta pause i 10. (Bruk stoppeklokke, og skriv opp effektiv/pause for å få oversikt over hvor effektiv du

Mastern min er sendt i trykken oh joy! Vi snakker vakuum allerede. Dette var merkelige greier... Det ble i alle fall en liten og nett tekstoppgave på 172 sider inkludert forside og vedlegg. Fnis..

Posted Images

@Bie: Det er ikke snakk om at tiden man kan få støtte fra LK "renner ut" dersom du tar pause fra studiene. Du kan få støtte til høyere utdanning i tilsammen åtte år uansett hvordan disse åtte årene legges opp. Problemet vil heller være at du i forrige likningsår vil ha tjent for mye med heltidsjobb til å ha rett på studiestøtte.

Studiestøtte får men vel uavhengig av hvor mye formumue og hvor mye man har tjent tidligere år?

Men man kan bare ligge 60 stp bakpå (?), før man mister retten (inntil man har jobbet innpå disse poengene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får støtte selv om du har tjent mye det året du søker, mtp stipend skal det feks ikke ha noe å si at du begynner å studere i et år du har tjent mye så lenge du ikke tjener mye MENS du studerer :) Her er det greit å innhente dokumentasjon på hvor mye du har tjent FØR du begynte på studiene (det har jeg gjort, men vet egentlig ikke om det er nødvendig).

Ellers har jeg selv jobbet litt før jeg begynte på skolen igjen, det funka bra på motivasjonen min. Men jeg kan se om man setter seg i en posisjon der man blir avhengig av penger (kjøper leilighet, bil, får et sinnsykt høyt forbruk osv) så er det verre. Men om man vet man har studier i tankene i fremtiden kan man jo feks huske på dette når man jobber (og sette av penger?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, samboer hadde et jobbeår mellom vgs og universitet og han fikk en ganske grei avkortning i stipendet fordi han hadde jobbet og tjent en god del fra januar-august før skolen startet. De ser på hele år fra jan-des og ikke på skoleår fra aug-aug. Mener å ha lest at de åtte årene med støtte du har rett på begynner å løpe når du starter og varer i åtte år fra det året med minde man søker permisjon fra studiene? Kan lese meg opp på det en gang til, kanskje jeg missforstod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, samboer hadde et jobbeår mellom vgs og universitet og han fikk en ganske grei avkortning i stipendet fordi han hadde jobbet og tjent en god del fra januar-august før skolen startet. De ser på hele år fra jan-des og ikke på skoleår fra aug-aug.Mener å ha lest at de åtte årene med støtte du har rett på begynner å løpe når du starter og varer i åtte år fra det året med minde man søker permisjon fra studiene? Kan lese meg opp på det en gang til, kanskje jeg missforstod.

Det første der kan jeg ikke utale meg om, men det siste stemmer absolutt ikke. 8 år uansett hvordan du deler det opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart å følge planen min så langt i eksamensforberedelsene :D

Har bare såvidt begynt på dagens punkt da, noe som da fører til at jeg må jobbe med studiene utover lørdagskvelden, men det er helt ok så lite som jeg har jobbet til nå... :sleep:


Mener å ha lest at de åtte årene med støtte du har rett på begynner å løpe når du starter og varer i åtte år fra det året med minde man søker permisjon fra studiene? Kan lese meg opp på det en gang til, kanskje jeg missforstod.

Det varer bare de årene du faktisk søker. Du kan altså ta en bachelor, men kun velge å motta lån og stipend for 2 semestre. Da har du 7 år igjen til støtte, som du kan bruke når du vil, opp til en viss alder.
http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/Antall-ar-med-stotte/
http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/forsinket/

Hmmm jeg har da penger fra NAV og får full studiestøtte og lån, hvordan kan det ha seg i følge flere her?

Trygd inngår i personinntekt, kommer det over en grense, så blir mindre/ingenting av lånet omgjort til stipend. Så hvis du fremdeles får maks tilbakebetalt som stipend, så vil det si at pengene du får av Nav går under denne grensen.
http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/

Man får utbetalt like mye uavhengig av hvor mye penger man har, men dersom man kommer over inntekt/formuegrensen blir mindre/ingenting omgjort til stipend:
http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Trygd inngår i personinntekt, kommer det over en grense, så blir mindre/ingenting av lånet omgjort til stipend. Så hvis du fremdeles får maks tilbakebetalt som stipend, så vil det si at pengene du får av Nav går under denne grensen.

http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/

Man får utbetalt like mye uavhengig av hvor mye penger man har, men dersom man kommer over inntekt/formuegrensen blir mindre/ingenting omgjort til stipend:

http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/

Ok takk, tror jeg bare konkluderer med at det blir som det blir med den omgjøringa, har kanskje ikke fått full studiestøtte ser jeg det meste er lån, og ca 1/3 er omgjøringslån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, samboer hadde et jobbeår mellom vgs og universitet og han fikk en ganske grei avkortning i stipendet fordi han hadde jobbet og tjent en god del fra januar-august før skolen startet. De ser på hele år fra jan-des og ikke på skoleår fra aug-aug. Mener å ha lest at de åtte årene med støtte du har rett på begynner å løpe når du starter og varer i åtte år fra det året med minde man søker permisjon fra studiene? Kan lese meg opp på det en gang til, kanskje jeg missforstod.

Begge de påstandene i følge mine kilder stemmer ikke ... det er vanlig praksis å begynne på et studie i august, og det du har tjent før dette skal da ikke ha noe å si. Det skal visst bare være det du tjener MENS du studerer. Men kilden min er ikke heeelt bombesikker, så jeg burde nok sjekke opp i dette nærmere.

8 år gjelder bare årene du er oppmeldt som student og mottar støtte. Jeg studerer selv uten støtte nå og det teller ikke som ett år av de 8. Dette er jeg 100% sikker på :)

@ Hva betyr å konter? Jeg skrev under på sånn lapp at jeg trakk meg.. Møtte opp, så trakk jeg meg :icon_redface:

"I emner som kun har én ordinær eksamen i året blir det arrangert utsatt eksamen ("kont")." Altså en utsatt eksamen man kan søke på. Er vanlig hvis man feks stryker.

Stryker jeg i fag til jul, konter jeg i mars. Stryker jeg til våren, konter jeg i august :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Begge de påstandene i følge mine kilder stemmer ikke ... det er vanlig praksis å begynne på et studie i august, og det du har tjent før dette skal da ikke ha noe å si. Det skal visst bare være det du tjener MENS du studerer. Men kilden min er ikke heeelt bombesikker, så jeg burde nok sjekke opp i dette nærmere.

Jeg prøvde lese på dette og kan ikke skjønne annet enn at det går på hele året. Det er jo basert på likningstallene og det er pr kalenderår.

Hva skjer hvis du går over beløpsgrensen?

Stipendet ditt blir redusert med fem prosent per måned av den trygden som er over beløpsgrensen. Beløpsgrensene finner du lenger ned på siden.

Det er likningsopplysningene for den perioden du har fått støtte som gjelder. Opplysningene blir overført fra Skatteetaten.

Derfor er det også to satser for beløpsgrense, en lavere grense utifra støtte hele kalenderåret og en økt grense der du får støtte for 7 mnd eller mindre. :)

*Økt inntektsgrense gjelder dersom du følger et utdanningsopplegg som har en varighet på sju måneder eller mindre i et kalenderår, og du bare får støtte til dette opplegget.

http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/

Dævven nå trur jeg nesten jeg skjønte det selv.. :GrinBlue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er info om beløpsgrense:
http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/hva-skjer-hvis-du-har-inntektformue-over-belopsgrensene/

Det gjelder året man mottar studiesøtte. Men som med alle andre offentlige tiltak, så beregnes det fra likning året før, så dersom man har tjent mye året før man begynner å studerer, men ikke skal jobbe i studietiden, så må man dokumentere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge de påstandene i følge mine kilder stemmer ikke ...

Det stemmer ikke at min samboer fikk avkortning i stipendet det året han jobbet fra januar til august? Jo, de gjør det. Skulle likt å visst kilden din for akkurat den :P

De har vel ingen måte å kontrollere om disse pengene er tjent fra januar-august eller etter august? De ser jo bare på likningen fra hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå bare å ringe lånekassen hvis dere er så i tvil :P Er titt og ofte på telefonen med dem, plager dem med alle mine funderinger, de hjelper med stort sett alt :)

Stryker jeg i fag til jul, konter jeg i mars. Stryker jeg til våren, konter jeg i august :)

Ikke nødvendigvis. I Tromsø hadde vi eksamener i November-Desember og kont-eksamener i Januar-Februar :)
Og noen emner har ikke kont. Som jeg smertelig fikk erfare den FØRSTE gangen jeg stryker i ett emne. Her hadde man studert i nesten 5 år. Absolutt siste skriftligeksamen ever and ever for graden min. Også stryker jeg på den. Aldri strøket i et fag før, det kom helt uventet. Og det var ingen kont-eksamen i det heller..... :cry: Måtte ta et ekstraprosjekt for å få nok studiepoeng MENS jeg skreiv mastern. Stress.no :lol:

Ingen kont-eksamen er som oftest på mastergradsnivå da, bachelornivå er litt hyggeligere :P

Funfact om kont-eksamen: I klassen min pleide noen å ta 40-50 studiepoeng til f.eks høsten, møte opp på eksamen i alle emner, men levere blankt i de 2 ekstra så de fikk konte i de 2 fagene de syntes var enklest. Dette for å minske lese-belastningen rundt de 3 resterende eksamenene, også lese seg opp i jula på de to siste emnene for så å få innkassert 40-50 studiepoeng med god karakter. På 1 år hadde de tatt 2 års studieprogresjon og tok seg så friår og reiste til Sør-Amerika. Meldte seg opp til lettvekterfag i økonomi og historie for å få stipend, emner de ikke trengte å gjøre mye i. Veldig genialt. Universitets-hack eller noe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke at min samboer fikk avkortning i stipendet det året han jobbet fra januar til august? Jo, de gjør det. Skulle likt å visst kilden din for akkurat den :P

De har vel ingen måte å kontrollere om disse pengene er tjent fra januar-august eller etter august? De ser jo bare på likningen fra hele året.

Det gjelder kalenderår som du sier.

Men han må ha tjent veldig bra det halve året da, for å komme over grensen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke at min samboer fikk avkortning i stipendet det året han jobbet fra januar til august? Jo, de gjør det. Skulle likt å visst kilden din for akkurat den :P

De har vel ingen måte å kontrollere om disse pengene er tjent fra januar-august eller etter august? De ser jo bare på likningen fra hele året.

Jeg antar du forstod at jeg snakket om påstanden om at man fikk avkortet stipend og ikke din samboer sin sak ;)

Jeg skal sjekke opp i saken videre, for dette er veldig relevant for meg

Ikke nødvendigvis. I Tromsø hadde vi eksamener i November-Desember og kont-eksamener i Januar-Februar :)

Du siterer at JEG har konte eksamen i mars og august og svarer til det "ikke nødvendigvis" snakker om meg selv jeg, ikke når alle i hele verden har konte eksamen ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt 2 eksamener og bare 1 igjen for min del. Den første var i grunnleggende helsefag ambulansefag, nr 2 i ambulansemedisin og den siste skal være i ambulanse opperative emner. Har en grei følelse på de 2 første. Faktisk så godt følelse på den første at jeg blir litt sur hvis jeg ikke fåt en god karakter, eller skuffet over meg selv blir vell rett og si. Føler jeg skal klare meg greit på den andre også men helt ærlig så er jeg bare glad jeg består på den. Siste eksamen 3. desmber så er det omtrent "juleferie" på meg også. Ikke at det er så mye å ta ferie fra for jeg går ikke på skole og tar disse som privatist. Leser meg opp selv men har fått en del hjelp siden jeg går på vikarkurse i ambulansen nå.

Egentlig så er den "store" eksamenen min første helgen i januar for da er det siste helgen på vikarkurser og med denne bestått så kan jeg begynne å jobbe som vikar 06.01.13. Med alle eksamnene nå bestått så har jeg også 1 ting mindre å tenke på og jeg kan søke om voksenlærling eller bare om fagbrev om en del år uten å måtte tenke på å ta alle eksamnene! :D

Er det noen som vet når jeg kan forvente svart å skriftlig eksamen som privatist? Finner ingenting om det noen plass og er jo SÅ nygjerrig på når jeg får vite karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På UiA har de sluttet med kontekesamener i begynnelsen av neste semester fordi de hadde problemer med at så mange kun prioriterte to av tre fag, trakk seg i det tredje og tok det i januar/februar istedenfor. Nå må du ta konten ved neste ordinære eksamensperiode, altså, stryker du i desember blir det konte i mai. Det er utrolig tungvindt synes jeg, slitsomt å ha ett ekstra fag å lese til for de som stryker.

Æsj, jeg har eksamen på fredag og er ikke godt i gang med lesingen akkurat. Mye å stappe inn i hodet før den tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og lager leseplan, inspirert av @Ingvild sin :) .

Fremtiden:

Mandag 2. desember: 5 timers engelskeksamen. Så fort den er ferdig må jeg løpe og hente krav til skriftlig eksamen i idrett.

Fredag 6. desember: levere skriftlig idrettseksamen, 5-8 sider.

Mandag 9. desember: trekke aktivitet for praktisk idrettseksamen, planlegge 30 minutters undervisningsopplegg og gjennomføre innen onsdag.

Er mest stresset for engelsken faktisk, har ikke fått vært på så mange forelesninger som jeg skulle ønsket pga. det har stanget med obligatoriske aktiviteter i idrettsklassen. Denne uken har jeg gått glipp av TO forelesninger og begge to om Shakespeare :| . Så nå skal jeg lese om "The merchant of Venice" på egenhånd :P . Looooool.

Google litt rundt og se hva andre synes om boka, tolkninger etc. Så får du litt input! Lykke til :)

Har lesedag aka. gå tur med Ponni og se på TV-dag. Prøver igjen i morgen. :innocent: Lurer på om jeg skulle klare å lese to timer idag. Det er jo bare å sette seg ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte meg gjennom hele Shakespearestykket alene og føler jeg har fått en god forståelse av det! Nå må jeg bare fortsette å gå gjennom det andre :) . Det er heldigvis mye som sitter, det jeg har størst utfordring med er dikt og sånne små noveller :P .

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med eksamenar, folkens!

Tar eg feil forum eller var det her inne det var nokon som jobba med reknskap? Eg sit med heimeeksamen no, og har eit spørsmål eg lurer på om eg tolker riktig. Vil gjerne få litt hint om eg tenker rett, er ikkje ute etter å få gratissvar altså. :P Anyone? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen lure tips ang studieteknikk? :)

Jeg faller veldig lett ut om jeg bare leser, og det gjør at jeg er nødt til å skrive samtidig som jeg leser. Aller helst skrive alt med egne ord. I tillegg sliter jeg med at jeg blir veldig detaljfokusert, og mekanisk når jeg skal lære meg ting. Jeg har ofte visualisert og memorisert arkene mine, og så videre skrevet ordrett av arkene på eksamen, fremfor å egentlig lære meg alt av innhold (om det gir noen mening).

Leser jo til eksamen nå, og jeg har skrevet sammendrag av pensum i egne ord. Nå jobber jeg med å lære meg stoffet, men merker jeg må passe meg for at jeg ikke skal ramle i fellen der jeg memoriserer innhold fremfor å egentlig lære meg stoffet.

Det jeg prøver nå er å:

- Si svarene på gamle eksamensoppgaver i hodet/skrive dem ned, uten å se på pensum. Detter jeg ut tar jeg en liten kikk, og legger det fra meg, og forklarer på nytt med egne ord.

- Øve på å forklare ting utifra bilder.

- Får samboer til å stille spørsmål til meg, samtidig som at han har pensum foran seg, og kan komme med innspill om jeg detter ut eller er usikker.

Er jeg helt på jordet? Andre lure ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen lure tips ang studieteknikk? :)

Jeg faller veldig lett ut om jeg bare leser, og det gjør at jeg er nødt til å skrive samtidig som jeg leser. Aller helst skrive alt med egne ord. I tillegg sliter jeg med at jeg blir veldig detaljfokusert, og mekanisk når jeg skal lære meg ting. Jeg har ofte visualisert og memorisert arkene mine, og så videre skrevet ordrett av arkene på eksamen, fremfor å egentlig lære meg alt av innhold (om det gir noen mening).

Leser jo til eksamen nå, og jeg har skrevet sammendrag av pensum i egne ord. Nå jobber jeg med å lære meg stoffet, men merker jeg må passe meg for at jeg ikke skal ramle i fellen der jeg memoriserer innhold fremfor å egentlig lære meg stoffet.

Det jeg prøver nå er å:

- Si svarene på gamle eksamensoppgaver i hodet/skrive dem ned, uten å se på pensum. Detter jeg ut tar jeg en liten kikk, og legger det fra meg, og forklarer på nytt med egne ord.

- Øve på å forklare ting utifra bilder.

- Får samboer til å stille spørsmål til meg, samtidig som at han har pensum foran seg, og kan komme med innspill om jeg detter ut eller er usikker.

Er jeg helt på jordet? Andre lure ideer?

Jeg må også skrive når jeg leser for hvis ikke forsvinner tankene alle andre plasser og den minste lille ting har lett for å forstyrre meg sånn at jeg detter ut hele tiden og husker minimalt. Jeg har alltid slitt med dette men husker jeg fant en veldig god teknikk før jeg ble syk men alt har forsvunnet når jeg leste til eksamenen jeg har nå. Min måte nå ble rett og slett å lese et avsnitt(eller somregel 1 tema siden vi har alt er delt inn i maaaange forskjellige tema med små overskrifter i mine fag) for så å skrive det jeg husket etterpå. Satt jeg igjen og husket minimalt etterpå så leste jeg det på nytt. Det hjelper i hvert fall meg å lese litt, så skrive ned med egne ord etterpå. Men også her må jeg finne balansen mellom å lese så lite at jeg husker alle de viktige ordene og begrepene(som vi har veldig mye av) samtidig som jeg måtte lese nok til at det ikke ble ren avskrift fra boksen, altså sånn at jeg ikke husket det ordrett.

men ja jeg tar også veldig gjerne i mot tips hvis andre har gode teknikker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å ikke fargelegge for mye, og ikke skrive for mye notater. Føler liksom meningen går litt bort om jeg skal skrive ned ALT bare med egne ord, da har jeg jo ikke husket så mye. Jeg er også sånn at jeg må skrive noe ned for at det skal feste seg (tenk de heldiggrisene som bare kan lese og så husker de! :P ) .

Hvis jeg f. eks leser en artikkel på 5-10 sider prøver jeg å skrive maks en side notater. Jeg leser først hele artikkelen fort (nesten skumleser, og prøver ikke å finlese eller lære meg alt), så går jeg tilbake til starten og skriver ned notater på det jeg mener er viktig. Notatene blir ikke til så mye hjelp senere om jeg må lese 5 sider notater, hehe :) . Litt avhengig av hva slags artikkel/bok/kapittel det er, selvfølgelig.

Jeg skriver stikkord i margen på notatene, så er det enklere å finne frem til hovedpoengene.

IMAG1376.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...