Gå til innhold
Hundesonen.no

Jabba "kokt" mellom Oslo og Bodø


Justisia
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Ja, vi er tilbake til start, for alle hunder, inkludert dine og mine som har forholdsvis lange snuter, kan bli overopphetet av å stå i solsteika lenge.

Lenge ja, unormalt lenge i forhold til hva en kan forvente på en flytur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er så naiv at jeg forventer at folk som har det som yrke å frakte dyr vet hva de driver med jeg. Uansett om nesa er kort eller lang. Dette må de vel ha retningslinjer for. For oss som har vært et

Etter å ha lest denne saken lurer jeg på en ting. Hadde ikke eier sørget for at hunden hadde tilgang til vann under hele reisen? Ser det står at hunden hadde fått vann og mat før reisen, men sånn so

Men disse reglene handler jo om at flyselskapene vil ha høyest mulig fortjenste og minst mulig risiko for konsekvenser. Konsekvensene her (hvis man ser bort i fra de "farlige" rasene) er død, eller næ

Vi så den den andre gangen den linken ble lagt ut også. My point still stands. Ingen hund tåler å stå i solsteika over tid. Hvis man kan risikere at spesialbagasje som dyr er, blir stående i solsteika mens de losser inn eller ut av flyet, eller at flyet er oppvarmet fordi det står noen timer i sola (så ville den, som Kanger så riktig påpekte, bli oppvarmet akkurat som en bil blir), så kan hvilket som helst dyr bli overoppvarma.

Nå gidder jeg ikke å si det flere ganger. Det har vært over gjennomsnittlig varmt i juli. I følge sonens egen flyekspert, så kan det skje at dyr blir losset inn i et allerede varmt fly, eller at det blir stående i solsteika mens de losser inn eller ut av fly. At flyselskapet sier at det er 22 grader i lasterommet har altså ingenting å si i all den tid det kan bli for varmt for dyr før og etter flyreisa. Det er DET jeg reagerer på her. Hvis flyselskapet har null ansvar for at dyret mitt får det stellet den trenger fra jeg leverer den i spesialbagasje til jeg henter den igjen i (forhåpentligvis) spesialbagasje, så ville ikke jeg flydd med hund når det er 30-35 varmegrader ute. Fordi selv dyr med et normalt respirasjonsorgan kan bli overopphetet av å stå i solsteika eller i et oppvarmet bagasjerom.

Jeg skjønner ikke hvorfor den delen er så innmari vanskelig å forstå? For det må det jo være, i og med at motargumentet hele tiden er "ja, men bulldogger er skikkelig sjuke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi så den den andre gangen den linken ble lagt ut også. My point still stands. Ingen hund tåler å stå i solsteika over tid. Hvis man kan risikere at spesialbagasje som dyr er, blir stående i solsteika mens de losser inn eller ut av flyet, eller at flyet er oppvarmet fordi det står noen timer i sola (så ville den, som Kanger så riktig påpekte, bli oppvarmet akkurat som en bil blir), så kan hvilket som helst dyr bli overoppvarma.

Nå gidder jeg ikke å si det flere ganger. Det har vært over gjennomsnittlig varmt i juli. I følge sonens egen flyekspert, så kan det skje at dyr blir losset inn i et allerede varmt fly, eller at det blir stående i solsteika mens de losser inn eller ut av fly. At flyselskapet sier at det er 22 grader i lasterommet har altså ingenting å si i all den tid det kan bli for varmt for dyr før og etter flyreisa. Det er DET jeg reagerer på her. Hvis flyselskapet har null ansvar for at dyret mitt får det stellet den trenger fra jeg leverer den i spesialbagasje til jeg henter den igjen i (forhåpentligvis) spesialbagasje, så ville ikke jeg flydd med hund når det er 30-35 varmegrader ute. Fordi selv dyr med et normalt respirasjonsorgan kan bli overopphetet av å stå i solsteika eller i et oppvarmet bagasjerom.

Jeg skjønner ikke hvorfor den delen er så innmari vanskelig å forstå? For det må det jo være, i og med at motargumentet hele tiden er "ja, men bulldogger er skikkelig sjuke".

leste du resten av posten min også? ;)

legger til: jeg har ikke sendt hund med fly de siste 18 år. Foretrekker å la være. Så kan jeg unngå det, så gjør jeg det. Nettopp av det jeg opplevde da. Hunden er jo bare bagasje, akkurat som skiene du sender i spesialbagasje. Stues rundt. Vår hund kom på samlebåndet.... Aldri igjen,om jeg kan unngå det! Vet det ikke er vanlig å sende hundeburet sammen med vanlig bagasje, men på denne flyplassen (Bodø

) gjorde de det. Da vi kom til oslo fant jeg ikke hunden først. Leita rundt og fant tilslutt buret stående bak noen søppelkasser... Det har skjedd litt siden den gang, men jeg er fortsatt skeptisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

I kveldens nerding har jeg nå rasket fram enda flere beviser på at engelsk bulldogg og dens "flatnesede" kompanjonger ER en fare for seg selv :)

http://www.united.co...strictions.aspx

Embargo for adult Bulldogs
United does not accept English Bulldogs, French Bulldogs, Olde English Bulldogges or mixes of these breeds that are older than six months and/or weigh more than 20 pounds at any time of year. Puppies of this breed (dogs weighing less than 20 pounds and/or younger than six months) are accepted year-round.

All Boston Terriers, American Bulldogs, Pugs and breed mixes
United will accept Boston Terriers, American Bulldogs, Pugs and mixes of these breeds according to the following conditions:
Puppies of these breeds which are between eight weeks and six months of age and are less than 20 pounds (or 9 kg) will be accepted at any time of the year.
Adults of these breeds which are older than six months of age and/or weigh more than 20 pounds (or 9 kg) are subject to the following restrictions:
May 15 - September 15 – None will be accepted
September 16 - May 14 – These animals will be accepted as long as the forecasted temperatures along the itinerary are expected to be 85 degrees Fahrenheit (29 degrees Celsius) or lower at the time the animal's flight(s) is scheduled to arrive and depart. Animals with connecting flights may also be kenneled during the day to avoid the heat.

Short-nosed (brachycephalic) dog breeds
Extra care is required when the following breeds are shipped because they often have hereditary respiratory problems. These animals are susceptible to increased risk of heat stroke and breathing problems when exposed to stress or extreme heat:
American Bulldog*
Boston Terrier*
Boxer
Brussels Griffin
Bull Terrier
Dutch Pug*
English Bulldog*
English Toy Spaniel
French Bulldog*
Japanese Chin
Japanese Pug*
King Charles Spaniel
Lhasa Apso
Pekinese
Shih Tzu
(dette gjelder også det å ta med hunden ombord, så vidt jeg forstår)

Det samme gjelder DELTA:

http://www.delta.com...strictions.html

Delta no longer accepts snub-nosed or pug-nosed dogs and cats as checked baggage.

American Bulldog
American Staffordshire Terrier
American Pit Bull Terrier
Boston Terrier
Boxer
Brussels Griffin
Bulldog*
Chinese Pug
Chow Chow
Dutch Pug
English Bulldog
English Toy Spaniel
French Bulldog
Lhasa Apso
Japanese Boxer
Japanese Pug
Japanese Spaniel (Chin)
Mastiff (all breeds)
Pekinese
Pit Bull
Pug
Shar Pei
Shih Tzu
Staffordshire Bull Terrier
Tibetan Spaniel
CATS
Burmese
Exotic
Himalayan
Persian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra forbud mot Pitbull siden den står to ganger :P Hvorfor er de forbudt? Sammen med Staff, Amstaff og alle typer Mastiffer? Må vel være pga farlig rase eller noe slikt det da?

Ja, hos turkish airlines fant jeg denne oversikten over farlige hunder som nektes å flys med:

"The following dogs are considered dangerous and will not be admitted on our flights: Pit bull terrier, American pit bull terrier, bull terrier, American Staffordshire terrier, Japanese tosa, dogo Argentino, fila Brasileiro, rottweiler, Staffordshire bull terrier, Neapolitan mastiff, Spanish mastiff, dogue de Bordeux, Roman fighting dog, Bandog tosa inu, mastiff, Tibetan mastiff."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

http://www.chicagotribune.com/travel/sns-rt-us-usa-airlines-pets-20140702,0,1417772.story

U.S. airline passengers who travel with their pets will have access to more information about a carrier's animal-safety record under regulations announced on Wednesday by the U.S. Transportation Department.

The new rule expands the number of U.S. airlines that must report on animals that were lost, injured or died during transport to 27 from the current 14, pulling in several smaller carriers.

Government figures show 122 dogs died while being transported by their owners as cargo from May 2005 to May 2010.

Short-faced breeds like bulldogs and pugs accounted for almost half of those deaths. During the same period there were 22 deaths of other pets, and another 88 pets lost or injured.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men disse reglene handler jo om at flyselskapene vil ha høyest mulig fortjenste og minst mulig risiko for konsekvenser. Konsekvensene her (hvis man ser bort i fra de "farlige" rasene) er død, eller nær-død.

Hvis en bulldog og en whippet sitter i bur side ved side, og varmen er så sterk at bulldogen dør (eller såvidt overlever), så sitter ikke whippeten ved siden av og koser seg i varmen. Selv om whippeten klarer seg bedre og kanskje til og med slipper unna uten dyrlegebesøk i etterkant, så har reisen vært tortur.

Jeg ser på denne typen forbud som en kjempestor advarsel om at flyselskapene nekter å gjøre sitt for å forbedre rutiner og reiseforhold for dyr, og heller luker ut verstingene som kan gi flyselskapet kostbare konsekvenser. Jeg ville i allefall ikke latt en hund, uavhengig rase, oppleve forhold som er såpass dårlige at en bulldog dør av de.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men disse reglene handler jo om at flyselskapene vil ha høyest mulig fortjenste og minst mulig risiko for konsekvenser. Konsekvensene her (hvis man ser bort i fra de "farlige" rasene) er død, eller nær-død.

Hvis en bulldog og en whippet sitter i bur side ved side, og varmen er så sterk at bulldogen dør (eller såvidt overlever), så sitter ikke whippeten ved siden av og koser seg i varmen. Selv om whippeten klarer seg bedre og kanskje til og med slipper unna uten dyrlegebesøk i etterkant, så har reisen vært tortur.

Jeg ser på denne typen forbud som en kjempestor advarsel om at flyselskapene nekter å gjøre sitt for å forbedre rutiner og reiseforhold for dyr, og heller luker ut verstingene som kan gi flyselskapet kostbare konsekvenser. Jeg ville i allefall ikke latt en hund, uavhengig rase, oppleve forhold som er såpass dårlige at en bulldog dør av de.

Jeg skjønner ikke hva du mener, har du lest tråden? Du kommer med selvfølgeligheter som ingen er uenige i, eller har uttalt.

Til info, har det blitt debattert hvorvidt det er FORDOMSFULLT å mene at hunder som er brachycepale har utgjør en større risiko under transport, enn hunder med normale snuter. Og jeg legger nok en gang fram beviser på at nei, det er ikke fordomsfullt, men fakta - at disse hundene dør i større antall enn normale hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg ville i allefall ikke latt en hund, uavhengig rase, oppleve forhold som er såpass dårlige at en bulldog dør av de.

Jeg er ganske sikker på at jeg har hatt hunder i aktivitet på sommeren mange andre hadde dauvva av. Det er ikke dårlige forhold hvis hunden(e) er ved god fysisk helse, de kan da ikke noe for at det finnes bikkjer som ikke klarer puste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanger:

Jeg har lest hele tråden, både den gang den ble laget, og nå som den ble dratt opp igjen. Du sier at jeg kommer med selvfølgeligheter som ingen er uenige i. Betyr det at du er enig i at det vil være tortur å utsette enhver hund for de forholdene Jabba opplevde? For på meg virket det nemlig som om du mente at hunden led under flyturen bare på grunn av rasens dårlige varmetoleranse, og da var det strengt tatt eiers egen feil som hadde valgt å fly med en bulldog.

Jeg reagerte også på noen kommentarer her som fordomsfulle. Ikke på grunn av mangelfulle faktaopplysninger om bulldogens varmeregulering, men fordi det skinner igjennom at man har så lite til overs for rasen at man mener eieren kan skylde seg selv når hun først har kjøpt en bulldog.

Beklager at jeg ikke kan sitere, det fungerer ikke for meg lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanger:

Jeg har lest hele tråden, både den gang den ble laget, og nå som den ble dratt opp igjen. Du sier at jeg kommer med selvfølgeligheter som ingen er uenige i. Betyr det at du er enig i at det vil være tortur å utsette enhver hund for de forholdene Jabba opplevde? For på meg virket det nemlig som om du mente at hunden led under flyturen bare på grunn av rasens dårlige varmetoleranse, og da var det strengt tatt eiers egen feil som hadde valgt å fly med en bulldog.

Jeg reagerte også på noen kommentarer her som fordomsfulle. Ikke på grunn av mangelfulle faktaopplysninger om bulldogens varmeregulering, men fordi det skinner igjennom at man har så lite til overs for rasen at man mener eieren kan skylde seg selv når hun først har kjøpt en bulldog.

Hvorvidt det ville vært tortur å utsette "enhver hund" for forholdene Jabba opplevde vet jeg ikke, for jeg var ikke der. Men i følge historiske meteorologiske data var det ingen ting som skulle tilsi at temperaturen var ulidelig denne dagen. Jeg mener det skal stå nøyaktig temperatur tidligere i tråden, men fritt av minnet var det 20-22 grader. Hunden min har de siste dagene oppholdt seg ute i 30 grader +/- uten at den har vært torturert. Tvert i mot har hunden min til tider FRIVILLIG gått ut på vår innebygde veranda som står midt i solsteiken - temperaturmåleren har bikket 45 grader i solveggen og hunden min er svart. (Men normalbygd, med lang snute og god respirasjonsevne). Allikevel gikk hun ut dit, og jeg måtte rope henne inn. Sterk varme er ikke tortur for min hund, iallefall.

Og det er jo det som har vært alfa omega for hele tråden. Man må som eier selv vurdere om ens hund er kapabel for varmen. Og nettopp som du sier er det derfor eiers feil som har reist med en rase som bevist har dårligere evne til å tåle stress og varme. En rase som faktafaen bevist dør oftere enn andre raser. ERGO er det noe eier bør være OBS PÅ og TA HØYDE FOR ved AVGJØRELSEN av å reise eller ikke reise med hund ombord i fly. Det blir det samme som at enkelte collier har en svakhet for spesielle typer narkosemiddel. Det er faktafaen bevist at collier dør oftere av dette enn andre raser, og dette er derfor noe eier må ta høyde for/være obs på ved avgjørelse om å dope collien eller ikke. Det er ikke fordomsfult, er er å forholde seg til det som er lovene for universet. Slik som gravitasjonskraften alltid vil gi damer sæggepupper med tidens gang - vil også trange luftveier med folder i svelg og over tette, smale nesebor føre til raskere overopphetning og dårligere varmetransport i kroppen på en hund. Det er fysikkens lover og regler, ikke fordom.

Jeg gjentar: flyselskapene har selv ansvar for å regulere/vurdere om det er forsvarlig å reise med hund eller ikke - men grensa går på to helt forskjellige steder hos hund med normale luftveier og hos hund med brachycepale luftveier. Det kan være helt normal temperatur for normale hunder, hvor det er "tortur" for bulldogs pga stress og varme. Dette er bekreftet av veterinærer og statistikk fra flyselskapene. Flyselskapene har ikke ansvar som veterinærer eller hundeeiere, de er avhengige av at man faktisk klarer å ta ansvarlige vurderinger for sine egne hunder med spesialbehov (og barn som reiser alene med spesialbehov!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Kanger:

Jeg har lest hele tråden, både den gang den ble laget, og nå som den ble dratt opp igjen. Du sier at jeg kommer med selvfølgeligheter som ingen er uenige i. Betyr det at du er enig i at det vil være tortur å utsette enhver hund for de forholdene Jabba opplevde? For på meg virket det nemlig som om du mente at hunden led under flyturen bare på grunn av rasens dårlige varmetoleranse, og da var det strengt tatt eiers egen feil som hadde valgt å fly med en bulldog.

Jeg reagerte også på noen kommentarer her som fordomsfulle. Ikke på grunn av mangelfulle faktaopplysninger om bulldogens varmeregulering, men fordi det skinner igjennom at man har så lite til overs for rasen at man mener eieren kan skylde seg selv når hun først har kjøpt en bulldog.

Beklager at jeg ikke kan sitere, det fungerer ikke for meg lengre.

Beklager,men jeg sliter big time med å ta det seriøst at noen her skal være fordomsfulle når du selv i egen selvforherligelse antyder at andre er grusomme mot hundene sine om de utsetter de for det samme grusommhetene som jabba døde av. En ansvarlig hundeier kjenner sin egen hund og forholder seg til dens helse og fysikk, ikke hva naboens (dritt)bikkjer måtte tåle og ikke tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanger:

Jeg har lest hele tråden, både den gang den ble laget, og nå som den ble dratt opp igjen. Du sier at jeg kommer med selvfølgeligheter som ingen er uenige i. Betyr det at du er enig i at det vil være tortur å utsette enhver hund for de forholdene Jabba opplevde? For på meg virket det nemlig som om du mente at hunden led under flyturen bare på grunn av rasens dårlige varmetoleranse, og da var det strengt tatt eiers egen feil som hadde valgt å fly med en bulldog.

Jeg reagerte også på noen kommentarer her som fordomsfulle. Ikke på grunn av mangelfulle faktaopplysninger om bulldogens varmeregulering, men fordi det skinner igjennom at man har så lite til overs for rasen at man mener eieren kan skylde seg selv når hun først har kjøpt en bulldog.

Beklager at jeg ikke kan sitere, det fungerer ikke for meg lengre.

Bikkja burde vel vært nektet den flyturen så da kunne vi heller diskutert fordommene til dem som tok avgjørelsen å ikke ta med et flatfjes? I og med at det ble dratt en sammenlikning med whippet lengre opp,så var vi i Danmark i helgen i 30 grader,null vind. Whippetene (og borzoien og irsk ulvehund og afghaner i full pels etc) løp 2 omganger full distanse 1000m i toppfart opptil 60km/t. Uten at noen av de 100 hundene som var med overopphetet..vet ikke hvor langt bulldogen hadde kommet ? Podengoen feks er ikke lengre i beina enn en bulldog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja burde vel vært nektet den flyturen så da kunne vi heller diskutert fordommene til dem som tok avgjørelsen å ikke ta med et flatfjes? I og med at det ble dratt en sammenlikning med whippet lengre opp,så var vi i Danmark i helgen i 30 grader,null vind. Whippetene (og borzoien og irsk ulvehund og afghaner i full pels etc) løp 2 omganger full distanse 1000m i toppfart opptil 60km/t. Uten at noen av de 100 hundene som var med overopphetet..vet ikke hvor langt bulldogen hadde kommet ? Podengoen feks er ikke lengre i beina enn en bulldog...

Kjenner noen whippets som har helt dilla på å være i badstue..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hva jeg skreiv her for snart ett år siden, så er jeg fortsatt på det hakket at nå om dagen, der temperaturene er som de er, så ville ikke jeg tatt fly med mine langnesehunder heller. Flyselskapene tar ikke høyde for hva slags temperaturer det er ute når de har med hund som cargo, så det er ikke noe jeg ville sjanset på. Jeg har dyp respekt for overoppheting, selv om ingen av hundene her er spesielt berørt av varme, tåler de ikke å stå i solsteika eller i et varmt lasterom over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Beklager,men jeg sliter big time med å ta det seriøst at noen her skal være fordomsfulle når du selv i egen selvforherligelse antyder at andre er grusomme mot hundene sine om de utsetter de for det samme grusommhetene som jabba døde av. En ansvarlig hundeier kjenner sin egen hund og forholder seg til dens helse og fysikk, ikke hva naboens (dritt)bikkjer måtte tåle og ikke tåle.

Med tanke på hva jeg skreiv her for snart ett år siden, så er jeg fortsatt på det hakket at nå om dagen, der temperaturene er som de er, så ville ikke jeg tatt fly med mine langnesehunder heller. Flyselskapene tar ikke høyde for hva slags temperaturer det er ute når de har med hund som cargo, så det er ikke noe jeg ville sjanset på. Jeg har dyp respekt for overoppheting, selv om ingen av hundene her er spesielt berørt av varme, tåler de ikke å stå i solsteika eller i et varmt lasterom over tid.

Enhver hund ville vært plaget av en sånn tur - punktum - det er dog INGEN tvil om at jabba hold på å dø FORDI han er flatnesa.

Og nei, det er ikke så vanvittig individforskjeller på det - de HAR dårligere evne til å kjøle seg ned, og det har de FORDI de har flattrykte neser.

Jeg har en fransk bulldog som i normale temperaturer, dvs. temperaturer under 20 grader lett er med på mange timers skogstur, lett er med på sykkeltur og hun peser ikke spesielt mye heller. Hun er faktisk ekstremt utholdende om jeg skal si det selv. Bikkjer termometeret 20 grader derimot så kan jeg ikke være særlig aktiv med henne, for da dør hun faktisk. Dvs. - når jeg sier "ikke særlig aktiv" så mener jeg at jeg IKKE kan gå 2 timers tur i skauen i mosjonstempo, jeg kan ikke henge henne på sykkelen å forlange at hun skal løpe flere kilometer i raskt trav - da dør hun - dog skal det sies at vi allikevel går turer, men hun får ikke lov å trekke seg opp og anstrenge seg, det tåler hun nemlig ikke.

Min fralle er i veldig god fysisk form, men hun ville antagelig lidd like mye som Jabba på en sånn opplevelse. Varme, litt stress er en skikkelig dårlig kombo på en flatnese hund. Og jo, det er nettopp det flate trynet som gjør det til et problem.

Jeg kjenner jeg blir litt irritert på folk som forsøker å påstå at inntrykte tryner ikke er et problem - det ER det. Det er IKKE funksjonelt og det er ikke sundt på noen som helst måte. Jeg DIGGER imidlertid frallen min, på ALLE områder, men stuttnese og alt - ingen over, ingen ved siden av, men å si at hun er en frisk rase - næh se det, det kan man ikke påstå.

For øvrig - jeg ville ikke sent terven min med fly på dager med temperaturer midt på tjuetallet heller, og det er mer fordi jeg på ingen som helst måte stoler på at bakkepersonellet gjør jobben sin godt nok til at det er trygt for den. De tenker ikke - og uansett rase så ville en hund som ble stående på asfalten i ett bur i lang tid før lasting lide fryktelig overlast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere mye erfaring med bulldoger og andre kortnesehunder? Det høres ut som noen tror alle norske bulldoger blir rushet til vetn så snart det blir 30 grader.

Jeg satt barnevakt for 2 stk franske bulldoger i forgårs, og da var det 29 grader i skyggen (null vind) her jeg bor. En mørk og en lys bulle løp rundt i den inngjerede hagen, lekesloss og hoppet tulling. Når vi var på verandaen så vekslet de mellom å sitte ved solveggen og ligge i skyggen, og ingen av hundene ble dårlige. Nå har vel de franske litt mindre problemer enn de engelske, men jeg slet med å holde dem i ro i skyggen, for de skulle LEKE.

For at en bulldog skal bli så dårlig som det Jabba ble, så skal det litt mer til enn mange later til å tro, med mindre den er langt dårligere rustet enn gjennomsnittet. Alle hunder, inkludert whippeter, vil lide hvis de må sitte stille i et lite bur som plasseres i knallsola over tid. Da vil temperaturen overstige 30 grader veldig raskt. Og vi vet hvor farlig det er for hunder av alle raser å bli forlatt i biler i sommervarmen, selv i 10-15 minutter. Kanger sier selv at et fly som står på bakken fungerer på akkurat samme måte som en bil. Vi vet ikke hva som skjedde med Jabba, men selv en bulldog blir ikke så overopphetet under normale forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hva jeg skreiv her for snart ett år siden, så er jeg fortsatt på det hakket at nå om dagen, der temperaturene er som de er, så ville ikke jeg tatt fly med mine langnesehunder heller. Flyselskapene tar ikke høyde for hva slags temperaturer det er ute når de har med hund som cargo, så det er ikke noe jeg ville sjanset på. Jeg har dyp respekt for overoppheting, selv om ingen av hundene her er spesielt berørt av varme, tåler de ikke å stå i solsteika eller i et varmt lasterom over tid.

Nei, du gjør DIN vurdering og det er nettopp det man skal som hundeeier. Hvis du mener at din hund ikke bør fly, så bør den ikke fly. Null problemos. Men at hundene dine ville hatt det enklere hvis de måtte fly, av en eller annen årsak, er like opplagt som gravitasjonskraften. Som Belgerpia sier - flatnesehunder er ikke en frisk rase. Og slik som at collien har en svakhet for bedøvelses/narkosemiddel, har flatnesehunder en svakhet for varme og stress.

Forøvrig tar du feil i det uthevede, flyselskapene tar høyde for hvilken temperatur det er ute. Det kan du se på alle flyselskapenes hjemmesider.

"Eier må være oppmerksom på omstendigheter rundt flyreisen, spesielt i forhold til temperatur på dager med høy varme eller sterk kulde, og selv avgjøre om deres dyr er i stand til å gjennomføre reisen under slike forhold. Det er et generelt høyt støynivå på flyplassen som kan stresse dyret. Under sterk kulde kan det i perioder bli aktuelt å innføre restriksjoner på slik transport på enkelte avganger."

Det samme gjelder under sterk varme, men vi er jo ikke bortskjemt med dette i Norge.

@Eloise - "Vi vet ikke hva som skjedde med Jabba, men selv en bulldog blir ikke så overopphetet under normale forhold." - veterinærer har uttalt seg om dette. Alle hunder er forskjellige, og med mindre du reiser rundt med et gastroskopisk apparat som gjør at du kan se ned i halsen til alle hunder du møter - så har du ingen kunnskap om hvor mye løs hud Jabba har nedover halsen sin - og hvor lang vegen er for luftveiskollaps for denne hunden. Det er umulig å avgjøre fra utsiden, og de fleste eiere forstår ikke at det flattrykte ansiktet til hunden deres kommer med en - egentlig åpenbar - hemmelighet: all den ekstra huden som andre hunder har strukket ut snuten den ligger nå som folder nedover luftvegen på de flatnesede hundene....

Men nå erre sommerferie og jeg har ingen intensjoner om å danse rundt grøten flere ganger med folk som bare ikke vil ta innover seg realitetene. Er det rart hunderaser kjøres i grøfta, sier jeg bare.

Kommer til å fortsette å legge ut dokumentasjon og offisiell statistikk som bekrefter at flatnesehunder dør oftere enn andre hunderaser i situasjoner med varme og stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vel alle i denne diskusjonen har rett, jeg. Det er ingen tvil om at kortnesehunder sliter mer i varmen og med pusten generelt, det tror jeg ingen vil være uenig i. Men i denne varmen hadde jeg heller aldri reist med fly med Ozu. På samme måte er det også for meg helt uaktuelt og ta ham med meg på juleferie til svigerfamilien som bor nordpå, for jeg tar ham ikke med meg i lasterommet på et fly nordover midtvinters. Det er helt uaktuelt, selv om jeg har en rase med tykk pels som elsker minusgrader.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke flydd med mine hunder nå. Men de hadde nok overlevd. De takler varmen godt fordi om de er polarhunder. Spesielt så lenge de ikke må være i hard fysisk aktivitet.

Enig med alle de over her som mener at flatnesede raser nok er mer utsatt for heteslag pga sin anatomi. Det er vel ingenting å diskutere en gang. Jeg vil si at det er ettertrykkelig bevist at de sliter mer. Fordi om det finnes noen unntak begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg er ikke redd for at hundene mine skal dø av en flytur, ikke engang i denne varmen, men jeg foretrekker jo at de har det komfortabelt og. Det er ikke sånn at så lenge de ikke dør av det, så kan de utsettes for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanger, du kan legge ut så mye dokumentasjon om helsen til flatnesehunder som du bare vil, og allerede i mitt første innlegg her skrev jeg jo nettopp at de er mer utsatt på grunn av snutelengden (og trange nesebor, og for mye bløtvev, hvis vi skal pirke). Jeg har ikke sett en eneste person i denne tråden som påstår at det er feil, og jeg vil gå så langt som å si at alle i denne tråden er fullt klar over at dette er dokumentert fakta.

Det jeg prøver å få frem er det som 2ne skrev over: Selv om andre hunder ikke ville hatt en like alvorlig reaksjon, så har forholdene vært alt for dårlige på den turen.

Det er blitt lagt ut sitater hvor flyselskapene har bedt eier om å forsikre seg om at hunden er ved god nok helse til å takle reisen, og om temperaturvariasjoner, men hvordan skal man egentlig forholde seg til dette? Det naturlige er jo å å spørre ansatte i selskapet om hvordan forholdene er den dagen det er snakk om, og vurdere om hunden er skikket ut i fra den informasjonen man får. Hvis man da blir fortalt at det er temperatur-regulert og at varmen ikke vil overstride 22 grader i lasterommet, så burde man jo kunne gå ut i fra at dette er riktig, og at personale er proffe nok til å vite hvordan man behandler levende last.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra artikkelen som var utgangspunktet for diskusjonen:

Varmt ute

Hun beskriver det hele som en svært traumatisk opplevelse.

Onsdag var det nesten 30 grader i Oslo.

- Vi hadde sørget for at Jabba hadde det bra før reisen. Hun spiste og drakk, og jeg spurte på flyplassen om det ville gå greit for henne i varmen før jeg leverte henne fra meg. Da fikk jeg beskjed om at det skulle være 22 grader ombord i lasterommet - samme som ombord i flyet, forteller Stenseth Larsen.

Da gjentar jeg meg selv igjen jeg. Ikke engang flatnesehunder dør av varme i 22 varmegrader. Så vi kan åpenbart ikke stole på flyplassansatte, eller at hundene får oppholde seg i den temperaturen flyplassansatte oppgir, så jeg hadde ikke flydd med mine hunder om det var 30 varmegrader ute, selv om de har lange neser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...