Gå til innhold
Hundesonen.no

Jabba "kokt" mellom Oslo og Bodø


Justisia
 Share

Recommended Posts

Det går helt fint at du leser ting på den måten 2ne, det går ikke utover oss. Selv om det beklageligvis er en mistolkning eller hva en kan kalle "å overdrive poenget". Så da kan vi kanskje prøve å la være å overdrive poenget bort så veldig mye? :)

Det er du som er autoriteten på fly her inne, jeg går ut fra at det du skriver her er sant:

Som kjent fra min tråd om transport av hund får lasterommet samme luften som kabinen får - men alle som har reist LITT med fly vet at et fly som står på bakken er som en deilig metallboks uten særlig luft. Det er en glede når dørene lukkes og pilotene kjører i gang klimaanlegget på en varm dag. Nøyaktig som i en bil. Eller forventer du at om noen sier "i bilen holder vi 18 grader" så er det 18 grader når du setter deg inn i bilen mens den har stått i solsteika i 5 timer? Her kan jeg ta feil selvsagt, men jeg håper folk forstår bil, tog og fly fungerer på samme måte? Derfor er det faktisk eiers ansvar å vurdere selv "bør hunden min reise eller ikke".

Siden jeg ikke forventer at bilen holder 18 grader etter å ha stått 5 timer i sola, så setter jeg ikke inn hunden min før rett før jeg skal dra. Som i at jeg putter inn hunden, lukker døra, går til førersiden og setter meg inn, starter bilen. Det tar høyst 1 minutt. Hvis det du skriver over her er sant, så ville ikke jeg sjanset på å fly med et levende dyr i lasterommet hverken når det er så varmt som nå eller når det er på det kaldeste om vinteren. Fordi - som du påpekte tidligere her - det er ikke flyselskapets ansvar at jeg reiser med dyret mitt, det er mitt ansvar. Det ansvaret tar jeg alvorlig.

Bulldogger er ikke de eneste hundene som kan få heteslag. Man trenger ikke å være veterinær for å vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er så naiv at jeg forventer at folk som har det som yrke å frakte dyr vet hva de driver med jeg. Uansett om nesa er kort eller lang. Dette må de vel ha retningslinjer for. For oss som har vært et

Etter å ha lest denne saken lurer jeg på en ting. Hadde ikke eier sørget for at hunden hadde tilgang til vann under hele reisen? Ser det står at hunden hadde fått vann og mat før reisen, men sånn so

Men disse reglene handler jo om at flyselskapene vil ha høyest mulig fortjenste og minst mulig risiko for konsekvenser. Konsekvensene her (hvis man ser bort i fra de "farlige" rasene) er død, eller næ

Det er du som er autoriteten på fly her inne, jeg går ut fra at det du skriver her er sant:

Siden jeg ikke forventer at bilen holder 18 grader etter å ha stått 5 timer i sola, så setter jeg ikke inn hunden min før rett før jeg skal dra. Som i at jeg putter inn hunden, lukker døra, går til førersiden og setter meg inn, starter bilen. Det tar høyst 1 minutt. Hvis det du skriver over her er sant, så ville ikke jeg sjanset på å fly med et levende dyr i lasterommet hverken når det er så varmt som nå eller når det er på det kaldeste om vinteren. Fordi - som du påpekte tidligere her - det er ikke flyselskapets ansvar at jeg reiser med dyret mitt, det er mitt ansvar. Det ansvaret tar jeg alvorlig.

Bulldogger er ikke de eneste hundene som kan få heteslag. Man trenger ikke å være veterinær for å vite det.

I følge RITA som er en "branch" under DOT (department of transportation in the US) reiste 642,201,654 mennesker med fly intra Amerika i fjor (2012). I følge ustravel.org reiser ca. 20% av voksne reisende intra Amerika med kjæledyr hvert år. For å forenkle, og ta bort unøyaktigheter ved f.eks reisende barn kan vi simplifisere antallet reisende amerikanere til 600,000,000, og vi kan si 10% av disse reiser med hund.

Det blir 600,000 hunder som reiser med fly hvert år innen amerika. Av disse dør altså i følge tallene vi har fra DOT 24,4 hunder hvert år. Eller 25 da, om vi skal runde oppover og "give the benefit of the doubt". 25 hunder er 0,004166666667% av de totale reisende. Det er altså 0,005% sjans for at hunden dør under reisen intra amerika. Og hvis vi skal være helt ærlige, så er 11 av disse hundene kortsnutehunder, hvilket utgjør 0,0018%. Mao nesten halvparten, men mixed breeds og ukjente utgjør et stort antall av disse og vi kjenner ikke til hvilket åndedrettssystem disse hundene fikk fra naturens side.

Prosentvis må du fly i 12 år i strekk (altså sitte på et passasjerfly i 12 år, 600 uker eller 100,000 timer) for å komme ut for et krasj. Jeg synes vi begynner å nærme oss urealistiske tall.

For simpelhetens skyld kan vi si det er 0,005% sjans at bikkja di dør på et fly, og det er dobbelt så stor sjans for at den dør om den er kortsnutet.

Så nei, jeg tror ikke det er slik at det går galt hverken når det er ekstremt kaldt eller ekstremt varmt (i Amerika har vi jo alt fra Arizona med 45 grader til Alaska med minus 30 grader). Men skal man nå være på den sikre siden når man trossalt har en hund med et bevist (som tallenes tale viser) handicap når det gjelder å regulere egen kroppstemperatur og oksygentilførsel, så ville jeg tatt en vurdering om jeg måtte reise med hunden med et lavkostselskap, som benytter seg av vikarbyråer for å ansette folk, midt i sommervarmen. Slik som jeg ville vurdert om den trengte å være med meg på fjelltur i 25-30 grader, som jeg ville vurdert om den skulle være med på hundeutstilling inne i en varm hall med mye stress, som jeg ville vurdert mange ting.

Flyselskap er ikke hundeeksperter. De får en hund som de tenker at eier har vurdert fit-for-flight. De er ikke veterinærer (som nevnt), de er ikke hundepsykologer. Man kan ikke forvente det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-nordland#t=53s

http://www.nrk.no/nordland/_-jabba-holdt-pa-a-do-etter-flytur-1.11155472

– Dyreeieren har også et ansvar

Berit Gjerstad er veterinær og seniorrådgiver i Mattilsynet og har dyrevelferd som spesialfelt. Hun kan fortelle at Norwegian har ansvaret for bulldogen Jabba under flyturen i henhold til forskrift om næringsmessig transport.

– Det skal være tilstrekkelig ventilasjon som sikrer at hunden kan ha normal temperaturregulering. I tilleg skal det være et egnet underlag som oppleves som tørt og bekvemt for hunden. Dyret skal også tilbys vann ved behov, forteller seniorrådgiveren og fortsetter:

– Fra det øyeblikket hunden er levert fra seg, er det dyretransportøren som er ansvarlig for dyret. Dette inkluderer også lasting, lossing og håndtering av hunden under hele reisen.

Men ifølge Gjerstad har Mona Stenseth Larsen også et ansvar:

– Dyret skal være egnet for den transporten som det skal gjennomføre, Stenseth Larsen bør derfir ta de forholdsreglene som hun har mulighet til å ta. Man må hele tiden som dyreeier være obs og spørre om hvordan transporten vil foregå, man bør også være forsiktig med å sende dyr på varme dager, advarer hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da får jeg slå meg til ro med at stuere er enklere i huet enn de fleste. Verna arbeidsplass? Selv om det er dyreeier som har hovedansvaret, så er det engang slik at må vi levere fra oss dyret på ett tidspunkt og overlate den til folk. Derfra og inntil vi mottar dyret har vi null kontroll, annet enn å stole på det flyselskapet sier til oss.

http://www.nrk.no/nordland/_-jabba-holdt-pa-a-do-etter-flytur-1.11155472

– Dyreeieren har også et ansvar

Berit Gjerstad er veterinær og seniorrådgiver i Mattilsynet og har dyrevelferd som spesialfelt. Hun kan fortelle at Norwegian har ansvaret for bulldogen Jabba under flyturen i henhold til forskrift om næringsmessig transport.

– Det skal være tilstrekkelig ventilasjon som sikrer at hunden kan ha normal temperaturregulering. I tilleg skal det være et egnet underlag som oppleves som tørt og bekvemt for hunden. Dyret skal også tilbys vann ved behov, forteller seniorrådgiveren og fortsetter:

– Fra det øyeblikket hunden er levert fra seg, er det dyretransportøren som er ansvarlig for dyret. Dette inkluderer også lasting, lossing og håndtering av hunden under hele reisen.

Men ifølge Gjerstad har Mona Stenseth Larsen også et ansvar:

– Dyret skal være egnet for den transporten som det skal gjennomføre, Stenseth Larsen bør derfir ta de forholdsreglene som hun har mulighet til å ta. Man må hele tiden som dyreeier være obs og spørre om hvordan transporten vil foregå, man bør også være forsiktig med å sende dyr på varme dager, advarer hun.

Du så vist ikke dette: (min uthevning)

– Dyreeieren har også et ansvar

Berit Gjerstad er veterinær og seniorrådgiver i Mattilsynet og har dyrevelferd som spesialfelt. Hun kan fortelle at Norwegian har ansvaret for bulldogen Jabba under flyturen i henhold til forskrift om næringsmessig transport.

– Det skal være tilstrekkelig ventilasjon som sikrer at hunden kan ha normal temperaturregulering. I tilleg skal det være et egnet underlag som oppleves som tørt og bekvemt for hunden. Dyret skal også tilbys vann ved behov, forteller seniorrådgiveren og fortsetter:

– Fra det øyeblikket hunden er levert fra seg, er det dyretransportøren som er ansvarlig for dyret. Dette inkluderer også lasting, lossing og håndtering av hunden under hele reisen.

Men ifølge Gjerstad har Mona Stenseth Larsen også et ansvar:

– Dyret skal være egnet for den transporten som det skal gjennomføre, Stenseth Larsen bør derfir ta de forholdsreglene som hun har mulighet til å ta. Man må hele tiden som dyreeier være obs og spørre om hvordan transporten vil foregå, man bør også være forsiktig med å sende dyr på varme dager, advarer hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vel, da får jeg slå meg til ro med at stuere er enklere i huet enn de fleste. Verna arbeidsplass? Selv om det er dyreeier som har hovedansvaret, så er det engang slik at må vi levere fra oss dyret på ett tidspunkt og overlate den til folk. Derfra og inntil vi mottar dyret har vi null kontroll, annet enn å stole på det flyselskapet sier til oss.

Du så vist ikke dette: (min uthevning)

– Dyreeieren har også et ansvar

Berit Gjerstad er veterinær og seniorrådgiver i Mattilsynet og har dyrevelferd som spesialfelt. Hun kan fortelle at Norwegian har ansvaret for bulldogen Jabba under flyturen i henhold til forskrift om næringsmessig transport.

– Det skal være tilstrekkelig ventilasjon som sikrer at hunden kan ha normal temperaturregulering. I tilleg skal det være et egnet underlag som oppleves som tørt og bekvemt for hunden. Dyret skal også tilbys vann ved behov, forteller seniorrådgiveren og fortsetter:

– Fra det øyeblikket hunden er levert fra seg, er det dyretransportøren som er ansvarlig for dyret. Dette inkluderer også lasting, lossing og håndtering av hunden under hele reisen.

Men ifølge Gjerstad har Mona Stenseth Larsen også et ansvar:

– Dyret skal være egnet for den transporten som det skal gjennomføre, Stenseth Larsen bør derfir ta de forholdsreglene som hun har mulighet til å ta. Man må hele tiden som dyreeier være obs og spørre om hvordan transporten vil foregå, man bør også være forsiktig med å sende dyr på varme dager, advarer hun.

Selvfølgelig så jeg det. Er jo det Kanger har poengtert. Lasting, lossing og håndtering, jeg ser ingen veterinærtjenester der.

Det burde snart gå opp for enkelte at hadde eieren burde vært sitt ansvar bevisst så ville dette aldri skjedd men det var vel vikrigere å kjomme seg hjem på ferie sant? Bulldoggen er i tillegg smellfeit og det reduserer jo ikke akkurat risikoen når en allerede er utsatt.. Å sende en "syk" smellfeit og utsatt hund avgårde for så å skylde på andre for at den kollapser er jo helt bak mål..

Som andre har poengtert i tråden også, oppdrettere og eiere av rasen sier det samme. Hunden skulle aldri vært sendt avgårde i den varmen.. Seriæst må de bli så varmt at folk dauer før enkelte skjønner at man kanskje bør passe litt bedre på bulldoger i varmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vil gå bra. Ser det er meldt 21 grader. Jeg var mer nervøs da vi skulle sende Nitro med fly da det var februar og iskaldt i Oslo. Og ikke nok med det, flyet var også forsinket 1 time. Kan tro jeg satt å ventet nervøst på at flyet skulle komme. Så for meg det værste. Vi hadde klistret et stort ark på buret. tåler ikke kulde! Veldig lettet da valpen var kommet ut av buret. Det er vel eneste gangen jeg bruker fly til hund, når man skal hente dem som valp. (ja og når vi hentet Chanti) Jeg stoler også på de som jobber med dette, og tror de fleste er flinke og tar det alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da får jeg slå meg til ro med at stuere er enklere i huet enn de fleste. Verna arbeidsplass? Selv om det er dyreeier som har hovedansvaret, så er det engang slik at må vi levere fra oss dyret på ett tidspunkt og overlate den til folk. Derfra og inntil vi mottar dyret har vi null kontroll, annet enn å stole på det flyselskapet sier til oss.

Du skriver det jo selv, nøyaktig som jeg har skrevet. Flyselskapet er ansvarlig for at hunden ikke blir kastet veggimellom, at den ikke ramler av baggasjebildene på veg ut til flyet, at den ikke blir løftet oppned inn i flyet og liknende. Flyselskapet har satt krav til at hundene fraktes i godkjente bur - mao som fører til tilstrekkelig ventilasjon til dyret - og at flyselskapet ikke pakker burene inn med baggasje rundt slik at luftgjennomstrømmingen ikke blir dårlig. Luften i baggasjerommet er som kjent den samme som du opplever i kabinen. Hele tiden.

Man er også pliktig å notere telefonnummer godt synlig på bur slik at eier kan kontaktes hvis hunden blir dårlig, slik de kontaktet eier i Norwegiansaken nevnt her.

Nå skal det også sies, før alle baggasjestuere dras over en kam Belgerpia, at baggasjestuere er like mangfoldige som flerkulturismen i Oslo er. Det vil derfor være variasjoner i "amount of service provided" avhengig av hvem som er på jobb. Kanskje er det en stuer som er sånn som en tidligere nabo av meg. Mann i 30årene som mener dyr er dyr og takler de ikke hans behandling så er det synd. Altså ingen større empati. Slike vil nok tjafse bikkja med røff behandling ombord, uten dårlig samvittighet. Så har du kanskje en som kompisen min i Tromsø, han har hund og katt og pleier å sitte å snakke med dyrene som er nervøse, sette de litt unna eller gi de vann, alt avhengig av situasjon. Han jobber endog i SAS ground handling, og har det ikke like travelt som de som jobber på norges største lufthavn (OSL) ei heller med så tighte turnarounds som lavkostselskapene har. Så der er variasjoner. Kanskje er det en muslim som er på jobb, som synes hunder er en synd. Kanskje han ikke vil bære buret og ber noen andre som er opptatt med noe annet til å gjøre det, slik at hunden blir stående litt lenger. Det er sånne småting som går på dagsform, og individer. Vi vet alle hvordan vi oppfører oss på jobb, vi er ikke roboter med samme prestasjon hver dag.

Hvis vi ser på statistikken går det jo bra i mer enn 99% av tilfellene, men jeg mener mange av "skrekkhistoriene" om transport av hund på fly går på at EIER ikke makter å lese sin egen hund og sender den avgårde uten å tenke på hundens toleransenivåer. Enten det er stress, varme eller andre aspekter. Flyselskapet frakter hunden din "as-is", det er du som eier som må vurdere om hunden kommer til å takle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Du skriver det jo selv, nøyaktig som jeg har skrevet. Flyselskapet er ansvarlig for at hunden ikke blir kastet veggimellom, at den ikke ramler av baggasjebildene på veg ut til flyet, at den ikke blir løftet oppned inn i flyet og liknende. Flyselskapet har satt krav til at hundene fraktes i godkjente bur - mao som fører til tilstrekkelig ventilasjon til dyret - og at flyselskapet ikke pakker burene inn med baggasje rundt slik at luftgjennomstrømmingen ikke blir dårlig. Luften i baggasjerommet er som kjent den samme som du opplever i kabinen. Hele tiden.

Man er også pliktig å notere telefonnummer godt synlig på bur slik at eier kan kontaktes hvis hunden blir dårlig, slik de kontaktet eier i Norwegiansaken nevnt her.

Nå skal det også sies, før alle baggasjestuere dras over en kam Belgerpia, at baggasjestuere er like mangfoldige som flerkulturismen i Oslo er. Det vil derfor være variasjoner i "amount of service provided" avhengig av hvem som er på jobb. Kanskje er det en stuer som er sånn som en tidligere nabo av meg. Mann i 30årene som mener dyr er dyr og takler de ikke hans behandling så er det synd. Altså ingen større empati. Slike vil nok tjafse bikkja med røff behandling ombord, uten dårlig samvittighet. Så har du kanskje en som kompisen min i Tromsø, han har hund og katt og pleier å sitte å snakke med dyrene som er nervøse, sette de litt unna eller gi de vann, alt avhengig av situasjon. Han jobber endog i SAS ground handling, og har det ikke like travelt som de som jobber på norges største lufthavn (OSL) ei heller med så tighte turnarounds som lavkostselskapene har. Så der er variasjoner. Kanskje er det en muslim som er på jobb, som synes hunder er en synd. Kanskje han ikke vil bære buret og ber noen andre som er opptatt med noe annet til å gjøre det, slik at hunden blir stående litt lenger. Det er sånne småting som går på dagsform, og individer. Vi vet alle hvordan vi oppfører oss på jobb, vi er ikke roboter med samme prestasjon hver dag.

Hvis vi ser på statistikken går det jo bra i mer enn 99% av tilfellene, men jeg mener mange av "skrekkhistoriene" om transport av hund på fly går på at EIER ikke makter å lese sin egen hund og sender den avgårde uten å tenke på hundens toleransenivåer. Enten det er stress, varme eller andre aspekter. Flyselskapet frakter hunden din "as-is", det er du som eier som må vurdere om hunden kommer til å takle det.

Nå vet ikke jeg hvor mange som vanligvis jobber med å tømme fly for bagasje og lempe det til ankomsthallen - men det er garantert mer enn en mann pr. fly sant? I mitt tilfelle kan jeg garantere at det MÅ ha vært MINST to stykk med samme mangel på sirkulasjon i toppetasjen - og da mener jeg virkelig total mangel - for du er ikke engang klassifisert som dum når du tenker at det er en skikkelig god ide å sende en varikasse str. XL MED nesten 30 kilo hund inni på BAGASJEBÅNDET - og jeg HÅPER i det minste at de var to og at ikke en person rulla den på alene..........

Det var ett ganske stort sjokk å se varikassa komme gjennom plastforhenget på bagasjebåndet - og takke **** for at mine hunder tåler en støyt, er miljøsterke og sosialt svært tilgjengelig - for ellers aner jeg virkelig ikke hvordan de idiotene hadde sett for seg at jeg skulle få hund og bur av transportbåndet.

....og ja, jeg tok det opp med SAS der og da og ga ganske tydelig beskjed om hva jeg mente om personene. Og når jeg to dager senere skulle hjem med firfotingen med samme selskap og dama i innsjekkingen bad meg sette hunden i kassa og gå - så så jeg dumt på henne og spurte om det feilte henne noe, for akkurat det var helt uaktuelt - jeg skulle SE HUNDEN HELE VEIEN ut til flyet.

...og det fikk jeg...... på Gardermoen fikk jeg gå ned til flyet og ta hunden ut av kassa og ta han med gjennom hallen - og selv da kom kassa for seg selv som spesialbagasje på tralle inn døren. (mulig stuere her på østlandet er mer oppegående enn de i Bergen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det bare en person, noen ganger er der 4, avhenger av sesong og trafikksituasjon.

Enkelthendelser er vanskelig å kommentere, men så lenge du gav en tilbakemelding som kan utstedes som rapport på intrasystemet er alle rette ting gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne saken lurer jeg på en ting.

Hadde ikke eier sørget for at hunden hadde tilgang til vann under hele reisen?

Ser det står at hunden hadde fått vann og mat før reisen, men sånn som jeg leser det så har ikke eier sørget for vann under reisen.

Det skremmer meg i såfall...

Vann i buret er for meg et absolutt minimum av tilrettelegging for hunden under flyvning.

Vi reiser mye med hundene i lasterom på fly, og jeg forventer ikke all verden fra de ansatte på flyplassen.

Jeg forventer at de behandler hundene med respekt, løfter de pent og ikke slenger burene rundt.

Og ikke minst at de sørger for at hundene står ute av solsteiken fram til de skal ut og lastes inn i flyet.

Mer forventer jeg ikke, for det er stuere, ikke dyrepassere som jobber der.

Alt annet må man legge til rette som hundeeier synes jeg.

Vi kom hjem fra Budapest med våre 3 hunder i går kveld, deriblandt vårt kortsnutede bostonterrier.

Det var 38 grader i Budapest, så vi måtte da selvfølgelig ta våre forhåndsregler for at hundene skulle ha det best mulig.

Først forhørte vi oss i innsjekken om rutinene, og ble fortalt at hundene ble "oppbevart" inne i terminalen helt til de blir lastet inn i flyet.

Alle hundene ble avkjølt med vann, så de var fuktige da de ble lagt i burene.

I burene har vi kjølende underlag.

Hundene kan selv velge å dra de vekk eller om de vil ligge på de.

I tillegg har alle tre alltid tilgang til vann i skåler med "skvulpekant".

Gjerne med isbiter om det er veldig varmt.

Flytiden Budapest - Oslo er 2 timer og 15 minutter.

Var vel rundt 23 grader på Gardermoen da vi fikk hundene inn i terminalen veldig raskt etter landinga.

3 fornøyde hunder som fortsatt hadde vann i skålene sine.

Før avreise fra Gardermoen ble hundene lastet inn i flyet før all annen bagasje.

Jeg føler at det er mitt ansvar å sørge for at hundene er i stand til å fly og for å gjøre flyturen mest mulig behagelig.

Når det er sagt, så håper jeg at Jabba blir frisk og fin igjen!

Ingen hyggelig opplevelse det der, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke kommer til å slutte å fly pga slike saker.

Så slem er nok jeg...

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja altså, jeg forstår ikke problemet. Hver hundeeier er da selv ansvarlig for å tilrettelegge best mulig for sin hund under en flyreise. Man kan da ikke forvente eller forlange at flyselskapet skal stå ansvarlig for noe utover det som står i betingelsene de har skrevet ned? Og det er jo et tankekors at tydeligvis nærmest ingen som deltar i denne tråden og som forventer både det ene og det andre fra et flyselskap, ikke har snøring på hva som gjelder når det kommer til transport av hund?

Selv har jeg aldri sendt hund med fly, men for meg hadde det vært naturlig å undersøke grundig hva som gjelder av ansvar FØR jeg sendte hunden av gårde. Men nå vet vi det jo, linken som ble lagt ut er jo klar nok:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge RITA som er en "branch" under DOT (department of transportation in the US) reiste 642,201,654 mennesker med fly intra Amerika i fjor (2012). I følge ustravel.org reiser ca. 20% av voksne reisende intra Amerika med kjæledyr hvert år. For å forenkle, og ta bort unøyaktigheter ved f.eks reisende barn kan vi simplifisere antallet reisende amerikanere til 600,000,000, og vi kan si 10% av disse reiser med hund.

Det blir 600,000 hunder som reiser med fly hvert år innen amerika. Av disse dør altså i følge tallene vi har fra DOT 24,4 hunder hvert år. Eller 25 da, om vi skal runde oppover og "give the benefit of the doubt". 25 hunder er 0,004166666667% av de totale reisende. Det er altså 0,005% sjans for at hunden dør under reisen intra amerika. Og hvis vi skal være helt ærlige, så er 11 av disse hundene kortsnutehunder, hvilket utgjør 0,0018%. Mao nesten halvparten, men mixed breeds og ukjente utgjør et stort antall av disse og vi kjenner ikke til hvilket åndedrettssystem disse hundene fikk fra naturens side.

Prosentvis må du fly i 12 år i strekk (altså sitte på et passasjerfly i 12 år, 600 uker eller 100,000 timer) for å komme ut for et krasj. Jeg synes vi begynner å nærme oss urealistiske tall.

For simpelhetens skyld kan vi si det er 0,005% sjans at bikkja di dør på et fly, og det er dobbelt så stor sjans for at den dør om den er kortsnutet.

Så nei, jeg tror ikke det er slik at det går galt hverken når det er ekstremt kaldt eller ekstremt varmt (i Amerika har vi jo alt fra Arizona med 45 grader til Alaska med minus 30 grader). Men skal man nå være på den sikre siden når man trossalt har en hund med et bevist (som tallenes tale viser) handicap når det gjelder å regulere egen kroppstemperatur og oksygentilførsel, så ville jeg tatt en vurdering om jeg måtte reise med hunden med et lavkostselskap, som benytter seg av vikarbyråer for å ansette folk, midt i sommervarmen. Slik som jeg ville vurdert om den trengte å være med meg på fjelltur i 25-30 grader, som jeg ville vurdert om den skulle være med på hundeutstilling inne i en varm hall med mye stress, som jeg ville vurdert mange ting.

Flyselskap er ikke hundeeksperter. De får en hund som de tenker at eier har vurdert fit-for-flight. De er ikke veterinærer (som nevnt), de er ikke hundepsykologer. Man kan ikke forvente det heller.

Skjønner ikke hvorfor du kommer med forholdsvis irrelevant statistikk, når det jeg sa var at hvis det var sånn temperatur ute at hunden risikerte å bli kokt, så ville ikke jeg tatt fly med min hund. Akkurat som at jeg ikke ville parkert bilen med bikkja inni om 30 varmegrader. Jeg har hunder som tåler varme. Men de tåler ikke å stå i solsteika i bilen allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor du kommer med forholdsvis irrelevant statistikk, når det jeg sa var at hvis det var sånn temperatur ute at hunden risikerte å bli kokt, så ville ikke jeg tatt fly med min hund. Akkurat som at jeg ikke ville parkert bilen med bikkja inni om 30 varmegrader. Jeg har hunder som tåler varme. Men de tåler ikke å stå i solsteika i bilen allikevel.

Når man misforstår en kommentar på det viset, og drar den ut av sin sammenheng så er det rom for å bli misforstått. Men jeg skjønner hva du mener nå, så ok. Du får tolke det som er skrevet på feil måte, det går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man misforstår en kommentar på det viset, og drar den ut av sin sammenheng så er det rom for å bli misforstått. Men jeg skjønner hva du mener nå, så ok. Du får tolke det som er skrevet på feil måte, det går bra :)

Okay, hvordan misforsto jeg dette?

Som kjent fra min tråd om transport av hund får lasterommet samme luften som kabinen får - men alle som har reist LITT med fly vet at et fly som står på bakken er som en deilig metallboks uten særlig luft. Det er en glede når dørene lukkes og pilotene kjører i gang klimaanlegget på en varm dag. Nøyaktig som i en bil. Eller forventer du at om noen sier "i bilen holder vi 18 grader" så er det 18 grader når du setter deg inn i bilen mens den har stått i solsteika i 5 timer? Her kan jeg ta feil selvsagt, men jeg håper folk forstår bil, tog og fly fungerer på samme måte? Derfor er det faktisk eiers ansvar å vurdere selv "bør hunden min reise eller ikke".

Mitt ansvar, mitt valg. Selv med hunder som har normal nese og tåler varme greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, hvordan misforsto jeg dette?

Mitt ansvar, mitt valg. Selv med hunder som har normal nese og tåler varme greit.

Vet du, jeg kan ikke si det noe klarere så skjønner du det jeg har skrevet ikke skjønner du det ikke. Går helt fint :)

Ditt valg, helt OK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommene dreier seg om at man hopper til konklusjonen om at hunden ble syk fordi den er en bulldog. At man ikke åpner for at det kan finnes flere variabler som kunne gjort de fleste hunder syke. Sånn for min del iallfall.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommene dreier seg om at man hopper til konklusjonen om at hunden ble syk fordi den er en bulldog. At man ikke åpner for at det kan finnes flere variabler som kunne gjort de fleste hunder syke. Sånn for min del iallfall.

Men du veit Mari, raser med lengre neser blir ikke overopphetet de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du veit Mari, raser med lengre neser blir ikke overopphetet de.

Men du veit 2ne, når en offisiell statistikk som innkorporerer flere millioner hunder i transitt med fly sier at engelsk bulldogg faktisk dør oftere enn hunder med lengre snuter, så er det 100% virkelig reell "faktafaen".

Det er ikke å være fordomsfull eller ikke utelukke det kan være andre årsaker, det er å være realistisk.

EDIT: Med mindre man mener Department of Transportation er fordomsfull. Anbefaler å sende inn klage hit, isåfall; http://www.dot.gov/

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Fordommene dreier seg om at man hopper til konklusjonen om at hunden ble syk fordi den er en bulldog. At man ikke åpner for at det kan finnes flere variabler som kunne gjort de fleste hunder syke. Sånn for min del iallfall.

Rart at ikke flere hunder av ymse raser ble syke da, er jo mange hunder som flyr hver eneste dag og ofte flere på samme rute. Det har og vært dager det har vært varmere i følge yr.no. ( ref. værmålinger ikke værmeldinger )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du veit 2ne, når en offisiell statistikk som innkorporerer flere millioner hunder i transitt med fly sier at engelsk bulldogg faktisk dør oftere enn hunder med lengre snuter, så er det 100% virkelig reell "faktafaen".

Det er ikke å være fordomsfull eller ikke utelukke det kan være andre årsaker, det er å være realistisk.

EDIT: Med mindre man mener Department of Transportation er fordomsfull. Anbefaler å sende inn klage hit, isåfall; http://www.dot.gov/

Dette kan tydeligvis være litt vanskelig å forstå, men som Mari skriver, så går vi her ut fra at problemet er at det er en engelsk bulldog. Ikke at det har vært for varmt på flyet under av- og pålessing, som du påpekte tidligere at det kunne bli, akkurat som en bil som sto i sola i 5 timer, ikke sant? Det er den greia jeg irriterer meg over i denne tråden. Ingen ved sine fulle fem ville plassert bikkja si i bilen om den hadde stått flere timer i sola over tid. Du ville ikke gjort det med din labrador, jeg ville ikke gjort det med hverken belgeren eller puddelen, Snusken ville ikke gjort det med schäferene sine. Hvorfor ikke? Jo, fordi vi veit at de kan bli overopphetet. Helt uten å være engelsk bulldogg.

Vi er alle klar over at flatnese-hunder er mer følsomme for varme enn andre raser. Det betyr ikke at det alltid må være overfølsomheten deres som er problemet. Men hey. Når de ser sånn ut, så fortjener de ikke mer. Det er viktigere å være politisk korrekt og fordømme utseendet hver eneste gang det er ett eller annet med flatnesehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...