Gå til innhold
Hundesonen.no

Jabba "kokt" mellom Oslo og Bodø


Justisia
 Share

Recommended Posts

Svjv oppnår ikke hverken lasterom eller flycabinen 22 grader før flyet er startet opp. Og med tanke på den varmen som vi har hatt nå den siste tiden, så kan det like greit ha skjedd i lasterommet i vente på at flyet skal starte, eller etter at det har stoppet.

Når det kommer til rasen leser jeg på ulike fora at det er delte meninger om dette, men både eiere og oppdrettere av rasen sier det er idioti å sende avgårde en bulldog på fly nå i denne varmen, for selv om det skal være 22 grader i lasterommet, så vil det ikke være det før og etter flystart, på vei til flyet osv.

Selv ville jeg ikke sendt hund avgårde på fly nå i denne varmen som har vært.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er så naiv at jeg forventer at folk som har det som yrke å frakte dyr vet hva de driver med jeg. Uansett om nesa er kort eller lang. Dette må de vel ha retningslinjer for. For oss som har vært et

Etter å ha lest denne saken lurer jeg på en ting. Hadde ikke eier sørget for at hunden hadde tilgang til vann under hele reisen? Ser det står at hunden hadde fått vann og mat før reisen, men sånn so

Men disse reglene handler jo om at flyselskapene vil ha høyest mulig fortjenste og minst mulig risiko for konsekvenser. Konsekvensene her (hvis man ser bort i fra de "farlige" rasene) er død, eller næ

Guest Kåre Lise

Sånn siden vår flyentusiast ikke får vært her og svart selv:

http://airconsumer.dot.gov/publications/Canine%20Deaths%20Press%20release.pdf

:D

Mhm, og klikker en på linken nederst for "Data compilation" så ligger ikke overraskende nok ( eller overraskende og sjokk for sonen-hierarkiet ) Engelsk Bulldog på topp med over det dobbelte ant. registrerte tilfeller før neste på lista. Punktum, ingen whippet der gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, og klikker en på linken nederst for "Data compilation" så ligger ikke overraskende nok ( eller overraskende og sjokk for sonen-hierarkiet ) Engelsk Bulldog på topp med over det dobbelte ant. registrerte tilfeller før neste på lista. Punktum, ingen whippet der gitt..

Statistikken er åpenbart et resultat av en konspirasjon. Eller fordommer. Eller begge deler. Bulldoggene var neppe så døde som de så ut til, bare litt trøtte. Og en whippet ser jo ut som et vandrende skjelett uansett, så hvem ser om de lever eller ikke? Det er sikkert store mørketall her.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nusselige sonisene som er spydige..

Når man booker billett til sin hund og får beskjed om at det er 22 grader i lasterommet, så ville jeg - idiot som jeg er - gått ut fra at den ikke kom til å bli kokt før eller etter landing, fordi man faktisk tar hensyn til at det er levende vesener i bagasjerommet og laster inn eller ut sånt så seint eller tidlig som mulig, nettopp for å forhindre overoppheting.

Men for all del. Folk går fra både bikkjer og unger i bil, så hvorfor skulle flyselskap bry seg om man koker ei bikkje eller tre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nusselige sonisene som er spydige..

Ha ha og det smalt fra rette ræv.. :lol:

Din argumentasjon begynner bli på nivå med at det var rart bikkja døde i bilen mens eierne koste seg på Ikea, den har jo AC og var kald når de gikk fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha og det smalt fra rette ræv.. :lol:

Din argumentasjon begynner bli på nivå med at det var rart bikkja døde i bilen mens eierne koste seg på Ikea, den har jo AC og var kald når de gikk fra den.

Jeg er god på det, jeg.

Det er omtrent på det nivået diskusjonen går på, er det ikke? Eieren var dum nok til å tro på flyselskapet når de sa det var 22 grader i lasterommet, så de kan skylde seg sjøl når bikkja omtrent kreperer av heteslag fordi at det gjelder jo ikke før de har vært i lufta en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Når jeg overlater hunden min til andre tenkende tobeinte så forventer jeg faktisk at de tar vare på hunden min, kortsnute eller ei!

Du har faktisk ett visst eget ansvar når du overlater hunden din til andre, tro det eller ei. Selv overlater jeg ikke hunden min til hvem som helst selvom du kanskje gjør det.

§ 6. Kompetanse og ansvar

Dyreholder skal sørge for at dyr blir ivaretatt av tilstrekkelig og faglig kompetent personell. Andre skal ha nødvendig kompetanse til den aktiviteten de utfører.

Foresatt skal ikke la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr.

Dyreholder skal ikke overlate dyr til personer som det er grunn til å tro ikke kan eller vil behandle dyret forsvarlig.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om krav til opplæring og kompetanse, herunder om godkjenning og om autorisasjon av personell.

Så nei, det er ikke bare å overlate en allerede utsatt hund ( dokumentert over ) i 30 grader til en flytur å tro at andre utfører mirakler selvom du kanskje gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så naiv at jeg forventer at folk som har det som yrke å frakte dyr vet hva de driver med jeg. Uansett om nesa er kort eller lang. Dette må de vel ha retningslinjer for. For oss som har vært et par ganger for mye i kontakt med mattilsynet i forbindelse med jobb er det ikke unaturlig å tenke at det finnes sånn ca 16 paragrafer som må følges også.

Når en hund har blitt overopphetet under frakt utført av et profesjonelt selskap så har noen driti seg ut. Og det er ikke eier.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så naiv at jeg forventer at folk som har det som yrke å frakte dyr vet hva de driver med jeg. Uansett om nesa er kort eller lang. Dette må de vel ha retningslinjer for. For oss som har vært et par ganger for mye i kontakt med mattilsynet i forbindelse med jobb er det ikke unaturlig å tenke at det finnes sånn ca 16 paragrafer som må følges også.

Når en hund har blitt overopphetet under frakt utført av et profesjonelt selskap så har noen driti seg ut. Og det er ikke eier.

Å frakte en bulldog er åpenbart ikke å frakte et dyr, det er å frakte en pasient. Jeg skal ikke si noe om hvem som har driti seg ut, men jeg mener det må kunne forventes av eiere av en så kontroversiell rase at de kjenner til deres svakheter.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nusselige sonisene som er spydige..

Når man booker billett til sin hund og får beskjed om at det er 22 grader i lasterommet, så ville jeg - idiot som jeg er - gått ut fra at den ikke kom til å bli kokt før eller etter landing, fordi man faktisk tar hensyn til at det er levende vesener i bagasjerommet og laster inn eller ut sånt så seint eller tidlig som mulig, nettopp for å forhindre overoppheting.

Men for all del. Folk går fra både bikkjer og unger i bil, så hvorfor skulle flyselskap bry seg om man koker ei bikkje eller tre..

Jeg er god på det, jeg.

Det er omtrent på det nivået diskusjonen går på, er det ikke? Eieren var dum nok til å tro på flyselskapet når de sa det var 22 grader i lasterommet, så de kan skylde seg sjøl når bikkja omtrent kreperer av heteslag fordi at det gjelder jo ikke før de har vært i lufta en stund.

Siden vi jo er så åpne for slikt, desverre er du nok mindre opplyst om hva en flyreise består av hvis du forventer at hunden skal ekspederes rett fra spesialbaggasje ut i et fly som er ferdigtemperert. Det er så hinsides langt fra virkeligheten at jeg - selv om jeg har mer inngående kunnskap på emnet enn den gjengse mann i gata - er rimelig overrasket over at det går an å ha en slik vrangforestilling om hva transport av hund vha. fly egentlig går ut på. Bare for å kverulere, siden du er veldig opptatt av ordlyden og at det ble sagt "det er 22 grader i lasterommet", så vet vi for det første ikke hva damen i innsjekkingsskranken har sagt til damen med hunden. Hun kan ha sagt "ja, altså, det er veldig varmt ute, men i flyet blir det samme temperatur som i kabinen". Siden når har vi hundeeiere stolt blindt på andre mennesker - her stoles det jo ikke engang på at veterinærer kan utføre sitt arbeid uten at man skal stå å se på de - men å stole på at en sommervikar i innsjekkingsskranken ansatt hos et vikarbyrå skal vite hva temperaturen i et fly er, det er liksom helt OK? De har ikke peiling på en skjit, dessverre.

Som kjent fra min tråd om transport av hund får lasterommet samme luften som kabinen får - men alle som har reist LITT med fly vet at et fly som står på bakken er som en deilig metallboks uten særlig luft. Det er en glede når dørene lukkes og pilotene kjører i gang klimaanlegget på en varm dag. Nøyaktig som i en bil. Eller forventer du at om noen sier "i bilen holder vi 18 grader" så er det 18 grader når du setter deg inn i bilen mens den har stått i solsteika i 5 timer? Her kan jeg ta feil selvsagt, men jeg håper folk forstår bil, tog og fly fungerer på samme måte? Derfor er det faktisk eiers ansvar å vurdere selv "bør hunden min reise eller ikke".

Når jeg overlater hunden min til andre tenkende tobeinte så forventer jeg faktisk at de tar vare på hunden min, kortsnute eller ei!

Du overlater hunden din til en baggasjestuer som lemper 200 kofferter hver dag, bikkja di er i en boks og den skal fraktes til flyet. Hunden bør helst ikke fraktes til flyet med en gang da - det som sagt - er rimelig stillestående luft og varmt fram til aircondition kjøres i gang. Hvordan temperaturen er "på bakrommet" aner jeg ikke, da jeg kun har vært ved baggasjehandlingen på Gardermoen og Tromsø Lufthavn på vinteren. Det er rimelig naivt om du tror de 150-200kr du betaler for å få sendt bikkja di avgårde inneholder spesialbehandling hvor noen går og tenker "er det for varmt nå? Hm, det er en engelsk bulldog så den sliter ekstra mye med å få luft og har lavere terskel for å få heteslag. Skal vi se, hvor trekker det?". Norwegian har baggasjehandling av Røros Flyservice, og de har en enormt stressende arbeidshverdag med et absolutt minima av mannskap per fly i sommermånedene. Det sier seg selv at når flere HUNDRE kofferter skal AV og så PÅ flyet ila 15-20 minutter gjort av 2-3 stk, så er det ikke så mange som tenker noe mer om "den bikkja" enn at den skal ombord på flyet og hvordan skal tingene sorteres og hvor lang tid har vi igjen for vi vil ikke forsinke flyet. Vil du ha spesialbehandling får du kjøre bikkja sjøl, eller så får du være sikker på at bikkja di tåler ei slik reise både ifht vær på avreisested og destinasjon - samt lyder, stress og fremmede som bærer den. Det er DU som har ansvar for å vurdere hva som er best for bikkja di. Det står ingen steder i avtalevilkårene til Norwegian at de har større ansvar for hunden din enn å transportere den fra A til B, med mindre de har kasta buret i en vegg eller festet det dårlig slik at hunden har smelt i taket ved heftig turbulens så har de inget ansvar for dødsfall.

Jeg er så naiv at jeg forventer at folk som har det som yrke å frakte dyr vet hva de driver med jeg. Uansett om nesa er kort eller lang. Dette må de vel ha retningslinjer for. For oss som har vært et par ganger for mye i kontakt med mattilsynet i forbindelse med jobb er det ikke unaturlig å tenke at det finnes sånn ca 16 paragrafer som må følges også.

Når en hund har blitt overopphetet under frakt utført av et profesjonelt selskap så har noen driti seg ut. Og det er ikke eier.

Norwegian er ikke et profesjonelt fraktselskap for kjæledyr. Det står ingen steder at avtalen om transport av hund gjelder for noe annet enn at den skal transporteres fra innlevering til fly, og fra fly til utlevering.

Forøvrig KAN flyselskapene nekte å transportere hund hvis temperaturene går til ekstremer (kulde, varme) - men så lenge flyselskapene ikke setter disse grensene selv er det eiers ansvar. Man er nå litt sneversynt om man ikke tar innover seg at det innebærer et ekstra ansvar å ha en bulldog på reise i varmen. For de som ikke gidder å lese statistikker og offisielle tall på det, står det fra 5 års kartlegging av flere hundretalls millioner hunder transportert i Amerika at;

"The Department advises owners of short-faced breeds to review the data before shipping them as

cargo aboard aircraft. Owners also should consult their pets’ veterinarians about any genetic

features in dogs of this type and the medical condition of their pets before deciding to transport

them by aircraft"

Men statistikker og faktiske anbefalinger fra departementer for transport i Amerika er vel underlagt hva man forventer av andre mennesker på sonen :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så naiv at jeg forventer at folk som har det som yrke å frakte dyr vet hva de driver med jeg. Uansett om nesa er kort eller lang. Dette må de vel ha retningslinjer for. For oss som har vært et par ganger for mye i kontakt med mattilsynet i forbindelse med jobb er det ikke unaturlig å tenke at det finnes sånn ca 16 paragrafer som må følges også.

Når en hund har blitt overopphetet under frakt utført av et profesjonelt selskap så har noen driti seg ut. Og det er ikke eier.

Men har egentlig bakkepersonellet på en flyplass som yrke å frakte dyr? Er ikke det bare noe som kommer i tillegg til alt det andre de gjør? Ut ifra det jeg ble fortalt av en eks som jobbet som bakkepersonell når vi var sammen, så har ikke noen av de særlig kunnskap av hvordan man håndterer eller noen nevneverdig peiling på dyr. Han fortalt at han selvsagt prøvde å behandle dyrene så bra som mulig selv, men han sa også at det var omtrent ingen andre som gjorde mer enn det de skulle (altså få dyrene inn på flyet). De ble behandlet som spesialbagasje, og det er jo bagasje de jobber med, ikke dyr.

De fikk ikke noe ekstra kurs eller opplæring i hvordan behandle dyr utover hvordan de skal lastes inn og ut av flyet, hvor de skal plasseres inni flyet osv. Han sa at han noen ganger måtte plukke med seg valper(!) som hadde blitt plassert ute på vinteren av kolleger i påvente av å bli fraktet bort til flyet, så de ikke skulle fryse unødvendig.

Så etter det han har fortalt meg og at jeg har fått igjen et flybur som var skjevt og brukket med hund inni, forundrer jeg meg ikke at dyr blir overopphetet pga bakkepersonellet ikke har tid til å tenke over at det er levende dyr de håndterer.

Og som Kanger sier, de har ofte veldig liten tid på å gjøre veldig mye.

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi jo er så åpne for slikt, desverre er du nok mindre opplyst om hva en flyreise består av hvis du forventer at hunden skal ekspederes rett fra spesialbaggasje ut i et fly som er ferdigtemperert. Det er så hinsides langt fra virkeligheten at jeg - selv om jeg har mer inngående kunnskap på emnet enn den gjengse mann i gata - er rimelig overrasket over at det går an å ha en slik vrangforestilling om hva transport av hund vha. fly egentlig går ut på. Bare for å kverulere, siden du er veldig opptatt av ordlyden og at det ble sagt "det er 22 grader i lasterommet", så vet vi for det første ikke hva damen i innsjekkingsskranken har sagt til damen med hunden. Hun kan ha sagt "ja, altså, det er veldig varmt ute, men i flyet blir det samme temperatur som i kabinen". Siden når har vi hundeeiere stolt blindt på andre mennesker - her stoles det jo ikke engang på at veterinærer kan utføre sitt arbeid uten at man skal stå å se på de - men å stole på at en sommervikar i innsjekkingsskranken ansatt hos et vikarbyrå skal vite hva temperaturen i et fly er, det er liksom helt OK? De har ikke peiling på en skjit, dessverre.

Som kjent fra min tråd om transport av hund får lasterommet samme luften som kabinen får - men alle som har reist LITT med fly vet at et fly som står på bakken er som en deilig metallboks uten særlig luft. Det er en glede når dørene lukkes og pilotene kjører i gang klimaanlegget på en varm dag. Nøyaktig som i en bil. Eller forventer du at om noen sier "i bilen holder vi 18 grader" så er det 18 grader når du setter deg inn i bilen mens den har stått i solsteika i 5 timer? Her kan jeg ta feil selvsagt, men jeg håper folk forstår bil, tog og fly fungerer på samme måte? Derfor er det faktisk eiers ansvar å vurdere selv "bør hunden min reise eller ikke".

Du overlater hunden din til en baggasjestuer som lemper 200 kofferter hver dag, bikkja di er i en boks og den skal fraktes til flyet. Hunden bør helst ikke fraktes til flyet med en gang da - det som sagt - er rimelig stillestående luft og varmt fram til aircondition kjøres i gang. Hvordan temperaturen er "på bakrommet" aner jeg ikke, da jeg kun har vært ved baggasjehandlingen på Gardermoen og Tromsø Lufthavn på vinteren. Det er rimelig naivt om du tror de 150-200kr du betaler for å få sendt bikkja di avgårde inneholder spesialbehandling hvor noen går og tenker "er det for varmt nå? Hm, det er en engelsk bulldog så den sliter ekstra mye med å få luft og har lavere terskel for å få heteslag. Skal vi se, hvor trekker det?". Norwegian har baggasjehandling av Røros Flyservice, og de har en enormt stressende arbeidshverdag med et absolutt minima av mannskap per fly i sommermånedene. Det sier seg selv at når flere HUNDRE kofferter skal AV og så PÅ flyet ila 15-20 minutter gjort av 2-3 stk, så er det ikke så mange som tenker noe mer om "den bikkja" enn at den skal ombord på flyet og hvordan skal tingene sorteres og hvor lang tid har vi igjen for vi vil ikke forsinke flyet. Vil du ha spesialbehandling får du kjøre bikkja sjøl, eller så får du være sikker på at bikkja di tåler ei slik reise både ifht vær på avreisested og destinasjon - samt lyder, stress og fremmede som bærer den. Det er DU som har ansvar for å vurdere hva som er best for bikkja di. Det står ingen steder i avtalevilkårene til Norwegian at de har større ansvar for hunden din enn å transportere den fra A til B, med mindre de har kasta buret i en vegg eller festet det dårlig slik at hunden har smelt i taket ved heftig turbulens så har de inget ansvar for dødsfall.

Norwegian er ikke et profesjonelt fraktselskap for kjæledyr. Det står ingen steder at avtalen om transport av hund gjelder for noe annet enn at den skal transporteres fra innlevering til fly, og fra fly til utlevering.

Forøvrig KAN flyselskapene nekte å transportere hund hvis temperaturene går til ekstremer (kulde, varme) - men så lenge flyselskapene ikke setter disse grensene selv er det eiers ansvar. Man er nå litt sneversynt om man ikke tar innover seg at det innebærer et ekstra ansvar å ha en bulldog på reise i varmen. For de som ikke gidder å lese statistikker og offisielle tall på det, står det fra 5 års kartlegging av flere hundretalls millioner hunder transportert i Amerika at;

"The Department advises owners of short-faced breeds to review the data before shipping them as

cargo aboard aircraft. Owners also should consult their pets veterinarians about any genetic

features in dogs of this type and the medical condition of their pets before deciding to transport

them by aircraft"

Men statistikker og faktiske anbefalinger fra departementer for transport i Amerika er vel underlagt hva man forventer av andre mennesker på sonen :twitch:

Jo. Så lenge de er et registrert firma som tar seg betalt for å frakte blant annet kjæledyr så er de faktisk et profesjonelt firma for transport av kjæledyr. Per definisjon.

Og man må forvente deretter.

Jeg er faktisk en profesjonell importør og blir forventet av mattilsynet å kunne forholde meg til dette, selv om det "bare" ligger under en av mange arbeidsoppgaver.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har egentlig bakkepersonellet på en flyplass som yrke å frakte dyr? Er ikke det bare noe som kommer i tillegg til alt det andre de gjør? Ut ifra det jeg ble fortalt av en eks som jobbet som bakkepersonell når vi var sammen, så har ikke noen av de særlig kunnskap av hvordan man håndterer eller noen nevneverdig peiling på dyr. Han fortalt at han selvsagt prøvde å behandle dyrene så bra som mulig selv, men han sa også at det var omtrent ingen andre som gjorde det. De ble behandlet som spesialbagasje, og det er jo bagasje de jobber med, ikke dyr.

De fikk ikke noe ekstra kurs eller opplæring i hvordan behandle dyr utover hvordan de skal lastes inn og ut av flyet, hvor de skal plasseres inni flyet osv. Han sa at han noen ganger måtte plukke med seg valper(!) som hadde blitt plassert ute på vinteren av kolleger i påvente av å bli fraktet bort til flyet, så de ikke skulle fryse unødvendig.

Så etter det han har fortalt meg og at jeg har fått igjen et flybur som var skjevt og brukket med hund inni, forundrer jeg meg ikke at dyr blir overopphetet pga bakkepersonellet ikke tenker over at det er levende dyr de håndterer.

Se svar til Kanger. Hvis noe inngår i arbeidet ditt har du det selvfølgelig som yrke. Yrket dems er bagasje, både levende og ikke fult så levende.

De får betalt for å frakte dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se svar til Kanger. Hvis noe inngår i arbeidet ditt har du det selvfølgelig som yrke. Yrket dems er bagasje, både levende og ikke fult så levende.

De får betalt for å frakte dyr.

Men ikke for å være veterinærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Så lenge de er et registrert firma som tar seg betalt for å frakte blant annet kjæledyr så er de faktisk et profesjonelt firma for transport av kjæledyr. Per definisjon.

Og man må forvente deretter.

Jeg er faktisk en profesjonell importør og blir forventet av mattilsynet å kunne forholde meg til dette, selv om det "bare" ligger under en av mange arbeidsoppgaver.

Å være importør og å drive med flyfrakt er to forskjellige ting, med mindre du har noen konkrete vilkår og vedtak som sier noe annet har man ingen ting man skulle sagt. Flyselskapene vet å sikre seg mot alle ansvar - jeg regner med de færreste her har lest de vilkårene man trykker "godtas" på hver gang man booker en reise. Disse vilkår går 100% utenom alt annet, mattilsynet har lite med saken å gjøre, da det eneste som inngår under dette kravet er at buret skal være stort nok. Rådende værforhold den dagen kan for alt vi vet være behagelig for en saluki, men døden for en engelsk bulldog. Hvor skal ansvaret ligge? Dessverre har flyselskapene sikret seg mot alt ansvar utover 100% åpenbar neglect, her er det i bunn og grunn eiers sunne fornuft som er hundens beste beskyttelse.

Selvsagt er det ikke ideellt, men slik er det en gang når man

a) ikke har en dedikert dyretransportør i Norge

b) har en luftfartsbransje som preges av å gjøre mest mulig til minst mulig pris og kortest mulig tid

c) et lovverk som er på flyselskapenes side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Fantastisk Kanger, du har vært dypt savnet. Overlater tråden til deg og rusler ut i kveldsbrisen med schæferen.

Ok litt til da, fra norwegian.no

http://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/levende-dyr/

Transport av dyr i lasterom
(kun innen Schengen og til/fra Svalbard)

Norwegian aksepterer kun transport av dyr (les hund/katt) i lasterommet på reiser innen Schengen og til/fra Svalbard. NB! Det gis ikke tillatelse til å ta med katt til Svalbard.

Slik transport er begrenset til 4 dyr pr flyavgang. To dyr kan sendes i samme bur, kravet er at dyrene er godt kjent med hverandre. Maks vekt er 14 kg per dyr, når de sendes i samme bur. Hvis de ikke oppfyller disse kravene må dyrene transporteres i separate bur/kennel. Dyr (hund og katt) reisende i lasterom med Norwegian, må være minst 8 uker.

Reisende må selv sørge for å ha et IATA-godkjent bur/kennel (hard emballasje), stålbur tillates ikke. Buret må være laget i et solid materiale, og dessuten være vanntett og rent. Buret må være så stort at dyret kan stå oppreist, snu seg rundt og ligge i en naturlig posisjon. Vi anbefaler at den reisende sikrer døren til buret med plaststrips før innsjekk, og påser at buret ikke har skader. Bur som er skadet vil bli avvist på innsjekk.

Norwegian har ikke veterinær tilstede på flyplassen eller underveis på reisen. Vi transporterer dyret så skånsomt som mulig, men det er viktig å huske på at det på flyplasser kan være mye støy og sesongmessige temperatursvingninger. På varme sommerdager eller kalde vinterdager vil temperaturen naturligvis kunne påvirke dyret. Eier må selv avgjøre om egen hund eller katt har helse til å reise og være oppmerksom på at det ikke tilbys lufting utenfor buret i tidsrommet fra innsjekk til henting på ankomstflyplass.

Maksimum dimensjon på buret er 120x81x84 cm (LxBxH). Vektgrensen på 32 kilo gjelder ikke ved transport av dyr i lasterommet.

Norwegian godtar dyr i lasterommet på gjennomgående reiser kun på innenlandsflyvninger innenfor Norge (unntatt til/fra Svalbard) via Oslo Gardermoen, Bergen Flesland og Trondheim Værnes. Transfertiden må være minimum en time og maksimum to timer. Under sterk kulde kan det i perioder bli aktuelt å innføre restriksjoner på slik transport på enkelte avganger.

NB! Buret skal alltid merkes med eier sitt mobilnummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille valp skal fly med Norwegian på søndag. Samme strekning.. iiik, håper det ikke er så varmt da. Har fløyet to ganger med hund med SAS, så er spent på å prøve nytt selskap...

Vel, med tanke på denne tråden, så ville ikke jeg flydd med hund om det er så varmt som det var da, for da må man visst bare regne med at hunden kan bli overopphetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vel, med tanke på denne tråden, så ville ikke jeg flydd med hund om det er så varmt som det var da, for da må man visst bare regne med at hunden kan bli overopphetet.

Litt usikker på hva du mener nå, 46 ymse innlegg i denne tråden. Noen spesifikke du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva du mener nå, 46 ymse innlegg i denne tråden. Noen spesifikke du tenker på?

Nei, er det varmt ute, sånn som det har vært nå de siste ukene, må man jo åpenbart bare regne med at hunden blir overoppheta om du tar fly med den. Det er begrensa hva 8 uker gamle valper tåler, og man kan jo åpenbart ikke sjanse på at flyselskapet tar hensyn til at det er et levende vesen de frakter, til tross for at man har betalt for plassen og leverer den som spesialbagasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint at du leser ting på den måten 2ne, det går ikke utover oss. Selv om det beklageligvis er en mistolkning eller hva en kan kalle "å overdrive poenget". Så da kan vi kanskje prøve å la være å overdrive poenget bort så veldig mye? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...