Gå til innhold
Hundesonen.no

Jabba "kokt" mellom Oslo og Bodø


Justisia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er så naiv at jeg forventer at folk som har det som yrke å frakte dyr vet hva de driver med jeg. Uansett om nesa er kort eller lang. Dette må de vel ha retningslinjer for. For oss som har vært et

Etter å ha lest denne saken lurer jeg på en ting. Hadde ikke eier sørget for at hunden hadde tilgang til vann under hele reisen? Ser det står at hunden hadde fått vann og mat før reisen, men sånn so

Men disse reglene handler jo om at flyselskapene vil ha høyest mulig fortjenste og minst mulig risiko for konsekvenser. Konsekvensene her (hvis man ser bort i fra de "farlige" rasene) er død, eller næ

Sikkert en forferdelig opplevelse. Men jeg kan ikke fri meg fra tanken om at rase har noe med saken å gjøre her. Kan det tenkes at hunden ble utsatt for varme i en periode som normale hunder ville klart helt fint? Hvis jeg hadde drevet flyselskap, ville jeg nok vurdert å reservere meg for å frakte bulldogger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo da. Hadde hunden tilgang på vann? Og om hunden samtidig var stressa f.eks så vil overoppheting ta kortere tid :-/

Uansett så skal ikke dette skje. Sier seg selv at man ikke setter et bur med hund i solsteken i 30 grader?? om det er det som har skjedd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Sikkert en forferdelig opplevelse. Men jeg kan ikke fri meg fra tanken om at rase har noe med saken å gjøre her. Kan det tenkes at hunden ble utsatt for varme i en periode som normale hunder ville klart helt fint? Hvis jeg hadde drevet flyselskap, ville jeg nok vurdert å reservere meg for å frakte bulldogger.

Kjenner jeg blir provosert. Selvfølgelig klarer normale friske hunder dette helt fint, de flyr hver dag hele sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bulldogger fikser 22 grader, som det ble sagt det skulle være i lasterommet, så enten har bikkja stått i sola og blitt overopphetet, eller så er det over 22 grader i lasterommet. Det er sånt om flere enn kortneserasene kan bli dårlige av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nå står det ingenting om at det var noe ekstraordinært med denne reisen som f.eks forsinkelse så da sier det seg selv at det er begrenset hvor lenge krapylet ev. kan ha blitt stående i sola. Ikke lenger enn hva det bør tåle og man måtte forvente på en flyreise. 22 grader vet jeg ingenting om, men det er vel samme lufta som i kabinen, pga, trykkutligning og så der.. Ellers er det forøvrig kaldt når de er oppi lufta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden har blitt stående "på vent" i 30 varmegrader før den ble lastet, så er jo det ikke særlig bra for noe dyr.

Ett eller annet må ha skjedd, for en hund skal da ikke være i denne forfatningen etter en flyreise.

Jeg aner ansvarsfraskrivelse lang vei...

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Stakkars :( Jeg har tidligere hørt om flere som har dårlig erfaring med hunder på norwegian (dog ikke så alvorlige). På den andre siden er det kanskje en grunn til at flere flyselskaper i f.eks. USA ikke tar med disse rasene. Det er større risiko for at de dør av f.eks. overoppheting (stress bidrar jo til overoppheting fortere enn om hunden er rolig og trygg hjemme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt skal ikke skje, uansett rase. Stakkars Jabba og stakkars eier. :( Håper virkelig flyselskapet tok lærdom av det. Selv har jeg sett buret med hund ble stående ute i kulde ganske lenge før det ble lastet både inn i fly og opp på bagasjetralle, så forundrer meg ikke at de kan være "dumme" nok til å la dem stå i solsteken heller en stund. :( (riktignok sas, ikke norwegian jeg har flydd med.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg sett buret med hund ble stående ute i kulde ganske lenge før det ble lastet både inn i fly og opp på bagasjetralle, så forundrer meg ikke at de kan være "dumme" nok til å la dem stå i solsteken heller en stund. :( (riktignok sas, ikke norwegian jeg har flydd med.)

Flyselskapene sier vel at de bevisst laster hunden inn sist i flyet, og tar den først ut - for at den skal tilbringe kortest mulig tid i selve flyet og stressede omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyselskapene sier vel at de bevisst laster hunden inn sist i flyet, og tar den først ut - for at den skal tilbringe kortest mulig tid i selve flyet og stressede omgivelser.

Da Nora fløy i lasterommet i slutten av juni tok de henne ut sist, etter all annen spesialbagasje. På Gardermoen stod jeg i vinduet og så dem bære henne ut, og hun ble også stående litt alene på vogna før de kjørte henne inn. Men det var hverken spesielt kaldt eller varmt den dagen, så sånn sett hadde det ikke noe å si.

Inn vet jeg ikke, men vil faktisk tro hun ble lastet inn først med tanke på at hun kom sist ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Sånt skal ikke skje, uansett rase. Stakkars Jabba og stakkars eier. :( Håper virkelig flyselskapet tok lærdom av det. Selv har jeg sett buret med hund ble stående ute i kulde ganske lenge før det ble lastet både inn i fly og opp på bagasjetralle, så forundrer meg ikke at de kan være "dumme" nok til å la dem stå i solsteken heller en stund. :( (riktignok sas, ikke norwegian jeg har flydd med.)

Hva lærdom skal flyselskapet ta utover å nekte sånne raser å fly med dem?

De er vel bare akkurat "dumme nok" til å gjøre det de får betalt for. Siden så godt som ingen hundeier er interessert i å betale for at egne folk triller hver enkelt hund rundt på røde løpere blir det sånn. Du mener de er dumme, deg om det.

Eieren er ironisk nok tydeligvis svært opptatt av hvordan det er å fly med barn:

Fly med barn

Kanskje hun burde ofre en tanke på hvordan det er å fly med hund og da særlig hunder med elendig tafatt helse på ekstremt varme sommerdager. Hun sku vel strengt tatt vært anmeldt for brudd på lov om dyrevelferd ved å utsette dette stakkars dyret for noe sånt. Ingen andre å skylde på her, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva lærdom skal flyselskapet ta utover å nekte sånne raser å fly med dem?

At dersom man tar med hunder i varmen, så er man nøye på at de IKKE blir stående i solsteiken, at det IKKE er varmere det skal der de skal oppholde seg. Helt basic. Og at som jobber med å ta dem ut/inn faktisk titter inn i buret og ser at ting ser sånn ca normalt ut med hunden når de laster den inn/ut, og eventuelt tilkaller hjelp om hunden ligger rett ut med blå tunge?

Dersom de har vært nøye på det, og hunden likevel får heteslag så får man jo vurdere om det er rasen/individet som er problemet. Men som sagt så har jeg sett hunder stående ute i 20 minus lenge mens de venter på å lastes inn/ut av fly, og selv når de har kommet på vogna så ble de ikke kjørt rett inn. Så jeg har ikke noe problemer med å tro på at hunden kan ha blitt stående i sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så jeg har ikke noe problemer med å tro på at hunden kan ha blitt stående i sola.

Stående? Som om flytrafikken skal stoppe opp fordi en bulldog skal sole seg? Seriøst, sender man en hund i disse dager må man regne med at noe sol kan skje Ser ikke noe sted at Norwegian garanterer 100% skygge og AC fra A-B.. Som jeg skrev over så har de ikke egne folk til å ta seg av hver enkelt hund. Det er det nemlig ingen som ville betalt for. Derfor og derfor hviler det utelukkende på eierens ansvar at hunden er skikket til reisen.

Igjen. Selv bulldogger tåler 22 grader helt fint. Hvorfor går vi ut fra at heteslaget er raserelatert? Fordommer, sa du?

Nå er det ganske mange hunder som reiser med fly hver dag, og ganske mange dager med temperaturer over 22 grader. You do the math. Du kaller det fordommer, jeg kaller det logisk sans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ganske mange hunder som reiser med fly hver dag, og ganske mange dager med temperaturer over 22 grader. You do the math. Du kaller det fordommer, jeg kaller det logisk sans.

Det er klart. Hadde dette vært en whippet så hadde du argumentert på akkurat samme måte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ganske mange hunder som reiser med fly hver dag, og ganske mange dager med temperaturer over 22 grader. You do the math. Du kaller det fordommer, jeg kaller det logisk sans.

Og det hender med svært jevne mellomrom at vi leser om hunder som er glemt igjen, som har blitt sendt på bagasjebåndet, som har blitt sendt feil osv, så at flyselskapene automatisk er skyldfri og aldri gjør noe galt - som f.eks å sette en hund i solsteika mens de laster flyet - er ganske naivt.

Men hey. Det er politisk korrekt å snakke om hvor usunne bulldogger er, så da er det jo alltid det at de er usunne som er grunnen til whatever, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Og det hender med svært jevne mellomrom at vi leser om hunder som er glemt igjen, som har blitt sendt på bagasjebåndet, som har blitt sendt feil osv, så at flyselskapene automatisk er skyldfri og aldri gjør noe galt - som f.eks å sette en hund i solsteika mens de laster flyet - er ganske naivt.

Men hey. Det er politisk korrekt å snakke om hvor usunne bulldogger er, så da er det jo alltid det at de er usunne som er grunnen til whatever, uansett.

Men i dette tilfellet har ikke hunden blitt glemt igjen, sendt feil på bagasjebåndet, sendt feil osv. Den har bare ikke tålt varmen ila turen. Selvfølgelig flyselskapets skyld, seff.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i dette tilfellet har ikke hunden blitt glemt igjen, sendt feil på bagasjebåndet, sendt feil osv. Den har bare ikke tålt varmen ila turen. Selvfølgelig flyselskapets skyld, seff.. :icon_confused:

Jeg sa ikke at den hadde blitt glemt igjen, sendt feil eller fått kjørt en runde på bagasjebåndet heller, jeg sa at selv bulldogger tåler 22 grader fint, og hvis den har blitt overopphetet, så er det en liten mulighet for at den ikke har blitt oppbevart i 22 grader hele tiden, eller? Selv om det er en bulldogg?

- Bare det at bakkemannskap/flycrew ber eieren om å gå på Narvesen for å kjøpe vann til den overoppheta hunden tyder vel på at de ikke har helt den store forståelsen for hvor akutt og farlig sånt kan bli, eller?

Det hadde ikke vært et spørsmål om helse engang om det var - som Mari skreiv - en whippet. Hvis jeg setter mine to ut i bur i sola nå, så vil de også bli overopphetet ganske kjapt - fordi det er VARMT ute. Det hadde ikke vært et lite host engang om dårlig helse om det ikke var fordi at det var en bulldogg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooookey. Nei kan ikke argumemtere mot sånt, det skjer aldri feil. Hunder blir aldri glemt, de blir aldri stående lenge og vente utenfor flyet. Nope bare innbilning. Det kunne aldri skjedd med en annen rase.

Flott da er det trygt å sende mine langneser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg sa ikke at den hadde blitt glemt igjen, sendt feil eller fått kjørt en runde på bagasjebåndet heller, jeg sa at selv bulldogger tåler 22 grader fint, og hvis den har blitt overopphetet, så er det en liten mulighet for at den ikke har blitt oppbevart i 22 grader hele tiden, eller? Selv om det er en bulldogg?

- Bare det at bakkemannskap/flycrew ber eieren om å gå på Narvesen for å kjøpe vann til den overoppheta hunden tyder vel på at de ikke har helt den store forståelsen for hvor akutt og farlig sånt kan bli, eller?

Det hadde ikke vært et spørsmål om helse engang om det var - som Mari skreiv - en whippet. Hvis jeg setter mine to ut i bur i sola nå, så vil de også bli overopphetet ganske kjapt - fordi det er VARMT ute. Det hadde ikke vært et lite host engang om dårlig helse om det ikke var fordi at det var en bulldogg.

Nå gjentar jeg meg selv men Norwegian har vel aldri garantert for 22 grader hele tiden har de? Er det 30 grader ute så sier deg selv at hunden tidvis må tåle nettopp 30 grader uten at man kan klandre flyselskapet, skal noen klandres så får det bli "han" der oppe da som er så helsikes slem drittsekk og endelig gir oss sommer. FFS.. Nå var det vel personalet på bagasjeutleveringen som foreslo Narvesen og vann. Hvem vet, siden de ikke driver med vann i bagasjeutleveringa kanskje det hadde vært vel så raskt å fått en flaske fra Narvesen rundt hjørnet?

Solstikk er no dritt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjentar jeg meg selv men Norwegian har vel aldri garantert for 22 grader hele tiden har de? Er det 30 grader ute så sier deg selv at hunden tidvis må tåle nettopp 30 grader uten at man kan klandre flyselskapet, skal noen klandres så får det bli "han" der oppe da som er så helsikes slem drittsekk og endelig gir oss sommer. FFS.. Nå var det vel personalet på bagasjeutleveringen som foreslo Narvesen og vann. Hvem vet, siden de ikke driver med vann i bagasjeutleveringa kanskje det hadde vært vel så raskt å fått en flaske fra Narvesen rundt hjørnet?

Solstikk er no dritt..

Nei, men de sa at det var 22 grader i flyet. Ergo er det neppe i flyet hunden har fått heteslag, da er det på bakken, enten i forbindelse med innlasting eller utlasting. Og da har det ikke så veldig mye med at det er bulldogg som ikke burde få lov til å fly å gjøre - sjøl schäferene dine kan få heteslag av å stå i solsteika uten tilgang til vann. Derav kommentaren min om at vi veit jo at de ikke alltid håndterer dyr som flyr som de skal. Hvis de kan glemme igjen hunder på flyplassen, sende den feil, sende den på bagasjebåndet osv, så er det vel også en mulighet for at de kan ha latt denne hunden stå for lenge i sola uten tilgang på vann, selv om det stort sett går bra å fly med dyr, og selv om denne hunden var en bulldogg.

Om du lider av det, burde du ta deg en tur til legen. Eller til Narvesen for å kjøpe deg litt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...