Gå til innhold
Hundesonen.no

Jabba "kokt" mellom Oslo og Bodø


Justisia
 Share

Recommended Posts

Ehhh.... Jeg har ikke sagt det alltid blir like varmt i et lasterom som inne i en bil - jeg brukte eksempelet for å illustrere prinsippet om at et rom vil bli oppvarmet når det står på et sted. Det er kun lasteromsdør på én side av flyet, avhengig av hvilken retning flyet står parkert vil det kunne ligge fullstendig i skyggen. Bare for å understreke hvor mange variabler det er snakk om her.

Jeg skjønner faktisk ikke hva du vil fram til 2ne, det var varmt denne dagen - og en hund med et underutviklet åndedrettssystem ble utmattet av en reise. Er det så rart? Selvfølgelig er det hundens rase som er årsaken, det kan tilogmed være individets feil. At akkurat denne flattrynebikkja er så dårlig mentalt sett at den stresser seg opp når den reiser. Og at det denne - ekstra varme dagen - var vekten på vektskåla som gjorde at den fikk total kollaps og oksygenmangel fordi mennesker har avla den til mindre oksygenopptak enn andre bikkjer. Det er ikke flyselskapets feil, og selv om stuerne kanskje ikke er prima top-of-the-line kvalifiserte til å gjøre en vurdering på om det er for varmt eller ikke, så har Snusken et solid poeng i at vi ikke har noen andre tilfeller av hunder med problemer fra denne dagen. Vi har en Engelsk Bulldog, derimot, med problemer.

Vi har også tallmateriale som viser at engelsk bulldogg er den som absolutt troner høyest på statistikken over dødsfall under flyreiser. Som bekreftes av fagpersonell å være grunnet avl på hunder med en mindre funksjonabelt system for opptak av oksygen og utskilling av karbondioksid. Vi har også videoopptak av en hund som - iallefall i en del av forumistene her innes øyne - har et par ekstra kilo på kroppen som ytterligere forverrer situasjonen. Er det rart at man faller på konklusjonen at det er rasen som er årsaken. All evidence points to this. Ser ikke helt hva som er irriterende med å konkludere ut i fra rimelig tyngtveiende bevismateriale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er så naiv at jeg forventer at folk som har det som yrke å frakte dyr vet hva de driver med jeg. Uansett om nesa er kort eller lang. Dette må de vel ha retningslinjer for. For oss som har vært et

Etter å ha lest denne saken lurer jeg på en ting. Hadde ikke eier sørget for at hunden hadde tilgang til vann under hele reisen? Ser det står at hunden hadde fått vann og mat før reisen, men sånn so

Men disse reglene handler jo om at flyselskapene vil ha høyest mulig fortjenste og minst mulig risiko for konsekvenser. Konsekvensene her (hvis man ser bort i fra de "farlige" rasene) er død, eller næ

Du gjetter, Kangerlussuaq, basert på fordommer mot denne rasen.

Veit vi om det var andre hunder ute og fløy på akkurat denne flyreisa? Veit vi hvor varmt det var i flyet? Veit vi hvor lenge hunden sto i flyet?

Nei. Vi baserer dommen om dårlig helse og dårlig mentalitet på hva da? Jo, fordommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På akkurat den flyreisa, mener du det var særegne og spesielle forhold? Greit, vi har sagt mye stygt om stuere - men de pakker pinade bra mange fly per dag. Du tror ikke de hadde merket og evt tatt precautions i tilfelle det var særegne forhold? Det er også å gjette. Vi vet det var en temperatur på flyet som var av en slik art at stuerene ikke så det hensiktsmessig å ta tiltak som f.eks å nekte hunden å dra. Og ja, det skjer faktisk.

Vi har følgende faktafaen:

a) statistikk som går over 5 år og på ca 10,000,000 transporterte hunder i fly, hvor engelsk bulldogg troner øverst på dødsfall

b) transportnemnd som anbefaler å utvise forsiktighet ved transport av engelsk bulldog

c) veterinærer som anbefaler å utvise forsiktighet ved transport av engelsk bulldog

d) en engelsk bulldog som i varmt vær har fått for lite oksygen

(++++)

Ja, det er å være fordomsfull å konkludere med at det er rasen som forårsaket denne hundens tilstand. Jeg bare gjetter. Herregud :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9423046273_017e965e09_z.jpg

9425812614_d92ef481c0_z.jpg

Man, I'm such a horrible person som tenker at denne bikkja har mer problemer med å puste ifht den mest generelle "hunden" jeg kunne finne, en skandinavisk gråulv;

Scandinavian_grey_wolf_Canis_lupus_.jpg

Her er det ikke å være fordomsfull, her er det å dra åpenbare konklusjoner basert på faktabasert kunnskap om hvordan en organisme er bygget opp. For å si det i overdrevent vanskelige ord fordi de enkle ordene ser ut til å bli avskrevet som gjetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den mest bokstavelige betydningen av ordet "fordom" er det sikkert en fordom å konkludere med at Jabba fikk problemer på grunn av sin rase og konstitusjon. Men det er ikke fordomsfullt, for det er mange gode grunner til å anta med nokså stor sikkerhet at konklusjonen er riktig.

Det politisk korrekte (om vi nå skal bruke slike klisjéer) ville vel vært å kreve en full granskning og stille flyselskapet til ansvar hvis det viste seg at all skyld lå hos dem. Jeg tror hundeeieren skal lete ganske lenge for å finne en advokat som ville ta på seg å føre saken for henne. I hvert fall basert på den informasjonen som er gjort tilgjengelig via media per i dag.

Og så er kanskje spørsmålet: Hva er den viktigste lærdommen å trekke ut av dette? Er det

1) at mange bulldoger har helseproblemer på grunn av sin rase og konstitusjon?

2) at en bestemt bulldog kanskje eller kanskje ikke har helseproblemer av de samme årsakene?

Å kalle det "politisk korrekt" å påpeke at noen raser lider for sitt utseende gjør det ikke mindre sant. Tragedien er at det ikke ser ut til å virke det spøtt. Jo mer informasjon som kommer fram om dette, jo flere vil være pleier for en bulldog, og jo mer er de villige til å betale for å bli det. Jeg vet ikke hva slags psykologiske mekanismer det er som trer inn. Det kunne kanskje vært emne for en egen tråd?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du veit 2ne, når en offisiell statistikk som innkorporerer flere millioner hunder i transitt med fly sier at engelsk bulldogg faktisk dør oftere enn hunder med lengre snuter, så er det 100% virkelig reell "faktafaen".

Du kan vel å lese statistikk? Du vet helt sikkert at selv om det er høyere forekomst av engelsk bulldogger som tåler dårlig å fly, så betyr det ikke at alle engelske bulldogger som blir dårlige av å fly, blir det fordi de er engelske bulldogger?

Det er det jeg stusser over, at man hopper til konklusjoner. Jeg har ikke sagt noe om at det ikke er farligere å fly for kortnesete hunder enn alle andre, jeg har heller ikke sagt at det ikke er årsaken i akkurat dette tilfellet.

Det er veldig trendy å tråkke på bulldoggen for tiden, og klart at det er noe i det, vi kan være ærlige om det, men det betyr fortsatt ikke at de fortjener all julingen de får om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig trendy å tråkke på bulldoggen for tiden, og klart at det er noe i det, vi kan være ærlige om det, men det betyr fortsatt ikke at de fortjener all julingen de får om dagen.

Det kan godt være. Jeg har ikke noe behov for verken å tråkke på hunder eller jule opp noen som helst, men jeg har et ganske sterkt behov for å si noe om å avle sykelige hunder. Og så driter jeg litt i om andre synes meningene mine om emnet er trendy eller politisk korrekte, eller hva de nå velger å karakterisere de som.

Men er vi inne på noe her? Er dette grunnen til at stadig flere velger å anskaffe seg bulldogger? At de synes synd på hundene fordi de tror det er hundene som får tyn på grunn av sitt utseende, ikke oppdretterne som har lagd de sånn? Kan det være at en del av alle disse nye bulldog-eierne har som mål å ta rasen i forsvar, og bevise at "min bulldog er så frisk og fin, at"?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er vi inne på noe her? Er dette grunnen til at stadig flere velger å anskaffe seg bulldogger? At de synes synd på hundene fordi de tror det er hundene som får tyn på grunn av sitt utseende, ikke oppdretterne som har lagd de sånn? Kan det være at en del av alle disse nye bulldog-eierne har som mål å ta rasen i forsvar, og bevise at "min bulldog er så frisk og fin, at"?

Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror de liker rasen på samme måte som du liker de rasene du velger. Jeg har iallfall ingen grunn til å mistenke noe annet. Jeg tipper bulldogeiere er som alle andre eiere jeg, forskjellige.

Og eiere som tar rasen i forsvar har kanskje erfaringer som trosser påstandene om sykelighet? For et par uker siden var jeg så heldig og henge endel med to engelske bulldogger i sommersteika som var i Trondheim. De løp, lekte og koste seg slik som mine hunder har gjort. Det var godt over 25 grader i skyggen, og sola var dritvarm. De herjet og freste rundt med min egen. Helt oppriktig, det var ingenting sykelig med de to. Friske, raske hunder stappfulle av energi.

Jeg forstår at det er frustrerende å høre om og om og om igjen hvor syke hundene dine er, når det er hverdagen man lever med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari; at noen individer innen en ekstremt dysfunksjonell rase, fungerer bedre enn majoriteten, er vel ikke så merkelig? Nå spørs det jo selvfølgelig hva man definerer som ' frisk og velfungerende'..

Men la oss anta at 40% ( antagelig alt for lavt estimert) av de eng. bulldoggene har problemer av alvorlig art, ( jeg anser respirasjonsproblemer som alvorlige) burde ikke oppdrettere og raseklubber ta det på alvor og sette inn strakstiltak? Eller er det slik at dyrevelferden ikke blir så høyt prioritert..?

Skal man dømme etter uttalelsene til formannen i klubben( referert lenger opp i tråden), så behøver vel man ikke spørre..

Forøvrig syns jeg som Bardman, at det kunne vært interessant å vite, hva det er som får folk til å kjøpe et dyr som er alvorlig handicappet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg regnet med den kom, sånn var det i kamphundtrådene også når jeg fortalte om mine hunder. De telte liksom ikke, de var unntakene og skulle ikke regnes med uten at jeg helt forstår hvorfor. Jeg mener helt oppriktig at de ikke var unntakene og har mye erfaring med den type hunder.

Snålt egentlig, for man skulle jo tro at slikt ble applaudert og hentet fram i lyset i stedet for omvendt. :)

Det er heller ikke rart at bulldogfolket ikke deltar i slike tråder, når hundene deres blir kalt for alvorlig handikappet av mennesker som ikke engang har møtt de.

Og OM man faktisk sier noe så blir man avskrevet med at man har som mål å forsvare rasen. Man kan ikke vinne som bulldogentusiast.

Som sagt, jeg tror bulldogfolk er som rasekjøpere generelt, forskjellig med forskjellig motivasjon bak sine hundevalg.

Uansett, det ble veldig off topic i forhold til trådens tema.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel å lese statistikk? Du vet helt sikkert at selv om det er høyere forekomst av engelsk bulldogger som tåler dårlig å fly, så betyr det ikke at alle engelske bulldogger som blir dårlige av å fly, blir det fordi de er engelske bulldogger?

Det er det jeg stusser over, at man hopper til konklusjoner. Jeg har ikke sagt noe om at det ikke er farligere å fly for kortnesete hunder enn alle andre, jeg har heller ikke sagt at det ikke er årsaken i akkurat dette tilfellet.

Det er veldig trendy å tråkke på bulldoggen for tiden, og klart at det er noe i det, vi kan være ærlige om det, men det betyr fortsatt ikke at de fortjener all julingen de får om dagen.

Ærlig talt, jeg skjønner ikke hva det er du vil.

"Trendy å tråkke på bulldoggen" - mener du jeg har en populær-basert holdning? Siden når har jeg IKKE vært negativ mot bulldoggen de 5 årene jeg har vært på dette forumet? Det er ikke en trendy holdning, like lite trendy som å være i mot dyremishandling. For - like it or not - så baserer jeg min holdning på om hvorvidt hunden lider eller ikke. Og jeg gjetter ikke, eller lar følelser styre mine valg, jeg baserer disse holdnigene på KONKRET statistikk. Jeg har lest litt hos RITA og DoT, det reiser faktisk 2 millioner dyr med fly hvert år. Ikke 600,000 som jeg tidligere anslo. På 5 år har ca 10 millioner hunder reist med fly, 122 døde - og av disse var 25 engelsk bulldog. Prosentilen er substansielt større enn andre raser. Det er ikke tilfeldig, Mari, slik du ønsker å ha det til.

Hvis du setter bilen din - en ferrari - fra deg med nedrullede vinduer, ulåst, på en åpen parkeringsplass i Oslo sentrum. Er det fordomsfullt å si at det er de nedrullede vinduene og den ulåste ferrarien som trigget at DIN ferrari ble tømt for verdisaker, plukket fra hverandre og så stjålet? Det "kunne jo være andre forhold som førte til det", selv om statistikken sier at ferrarien er et yndet mål hos biltjuver og at politiet sier ulåste biler aldri bør forlates alene. Det er ikke fordomsfullt, det er ikke andre årsaker - det er en faktafaen.

I dette tilfellet har vi en tilsynelatende delvis overvektig hund som ikke har blitt veterinærundersøkt før den ble - mot anbefalinger fra fagpersonell innen både transportbransjen og veterinærbransjen - sendt med fly på en varm dag. Den har et respiratory system som er mindre funksjonelt og det er ukjent om hvorvidt hunden er lett stresset i tillegg.

Det er ikke å være fordomsfull, det er å basere seg på fakta. Det er ikke å "følge populære trender", det er å basere seg på fakta. I dette tilfellet virker det nærmest ekstremt-skylappete (iallefall i mine øyne, beklager den oppfatninga) å ikke akseptere at en hunderase er så ihjelavlet at den åpenbart har store svakheter ifht andre hunderaser i evne til å takle stress, varme, tørr luft og lavere oksygennivåer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari; såkalte kamphunder er vel like off topic idenne diskusjonen ,som spørsmål om hvorfor noen støtter avl på alvorlige misdannelser?

Å henvise til at det finnes individer som ikke følger normen innen rasen, så og si, er det noe å applaudere? Det er selvfølgelig bra for de individende det gjelder men hva med majoriteten av individene i en dysfunksjonell rase, skal man overse deres lidelser?

Når raseklubbens representanter ikke ser ut til å mene at det er noen grunn til bekymring, hva skal da til for at det skal skje en endring til det bedre?

Veterinærers synspunkter om avlen og lidelsene det medfører for hundene, affiserer tydeligvis ikke tilhengerne i det hele tatt. For hva vet vel de, når det finnes 'plenty' av folk som kan henvise til 'sunne og lykkelige' bulldogger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, queer, jeg var like off topic som alle andre. :)

Jeg tror ikke jeg orker å ta denne diskusjonen, da det virker som flere tillegger meg meninger jeg ikke gir uttrykk for og at jeg forsvarer ting jeg i realiteten ikke gjør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å tillegg meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for, Kanger.

Jeg skjønner at du ikke forstår poenget mitt, det er a-ok by me. :)

Ha en fin dag!

Men, har jeg tillagt deg noen meninger? Det er vel heller du som har ment at man er fordomsfull og hopper på populære opinions hvis man "er i mot buldoggen"? :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, har jeg tillagt deg noen meninger? Det er vel heller du som har ment at man er fordomsfull og hopper på populære opinions hvis man "er i mot buldoggen"? :P

Til det siste, nei. Til det første, se det siste.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener jeg Mari - man hopper til en konklusjon om at hunden ble overopphetet fordi den er en bulldog og jeg føler man fratar ansvaret flyselskapet har for å frakte hunden trygt mellom A til B. For det KAN jo tenkes at hunden ble glemt ute i sola for lenge? Alle raser kan bli overoppheta hvis de blir satt ut i sola ikke bare bulldog og mops.

Kanskje var det rasebetinget at denne hunden ble kokt - men kanskje ikke? KANSKJE den faktisk ble glemt i varmen. Vi VET ikke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari; helt konkret, hva er det du ikke forsvarer? Mener du at majoriteten av rasen engelsk bulldog er sunne og funksjonelle og at fortsatt avl på rasen, slik den ser ut i dag, er forsvarlig?

Jeg har prøvd å ikke diskutere rasen engelsk bulldog jeg, queer. Jeg har forsøkt å si at man hopper til konklusjoner i dette spesifikke tilfellet, og at jeg forstår at raseentusiastene føler at det er fånyttes å diskutere siden deres ståsted neppe blir hørt.

Sånn. Jeg tror jeg er ferdig jeg. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg skjønner hva du mener jeg Mari - man hopper til en konklusjon om at hunden ble overopphetet fordi den er en bulldog og jeg føler man fratar ansvaret flyselskapet har for å frakte hunden trygt mellom A til B. For det KAN jo tenkes at hunden ble glemt ute i sola for lenge? Alle raser kan bli overoppheta hvis de blir satt ut i sola ikke bare bulldog og mops.

Kanskje var det rasebetinget at denne hunden ble kokt - men kanskje ikke? KANSKJE den faktisk ble glemt i varmen. Vi VET ikke.

Tilbake til start.

Hva er for lenge?

Sender du hunden din med fly så er det ingen garanti for at dyret ikke blir utsatt for sol, tvertimot så er det noe det advares mot. All lasting og lossing av cargo foregår faktisk ute i det fri under åpen himmel og ikke inne i hangarer. Det er da faktisk fysisk umulig å unngå glimt av sol. Så da er vi tilbake til at hunder som ikke tåler sol ikke bør sendes med fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler det vel mer om å kjenne sin hund enn hvilken rase den er.

Og så legge til rette deretter.

Jeg vet at min boston takler varme like greit som de andre 2 hundene mine av andre raser.

Jeg vet også at han tar alt som har med flyturen med en knusende ro.

Ergo er jeg ikke mer redd for å la han fly enn de andre hundene.

Det at hundene kan bli sittende ute i varmen under på / avlasting er jeg fullstendig klar over.

Dermed tar vi forhåndsregler som er like for alle våre hunder.

Å skulle forby hunder å fly basert på rase synes jeg er idiotisk da hunder er forskjellige.

Men kanskje en veterinærattest for å få lov å fly hadde vært en ide?

En hund som ikke er såpass sunn at den puster normalt uten stress og høy temperatur, bør kanskje ikke fly uansett rase...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en golden retriever og en engelsk bulldog sitter i hvert sitt bur, ved siden av hverandre, er det for meg like åpenbart som at jorda er rund at bulldoggen får problemer først.

Grensa for å bli utsatt for "for mye varme" er for meg enormt mye lavere hos engeslk bulldog vs. andre raser.

Dere kan jo selv knipe lett over neseborene deres når dere har jogget opp en bakke på en varm dag. Okygenopptaket går ned, uansett om man synes det erfordomsfullt, rasistisk eller trendy.

Det vil derfor være åpent for at en normal flytur for en normalt konstruert hund forløper seg som en kamp for livet for en e.bulldog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til start.

Hva er for lenge?

Sender du hunden din med fly så er det ingen garanti for at dyret ikke blir utsatt for sol, tvertimot så er det noe det advares mot. All lasting og lossing av cargo foregår faktisk ute i det fri under åpen himmel og ikke inne i hangarer. Det er da faktisk fysisk umulig å unngå glimt av sol. Så da er vi tilbake til at hunder som ikke tåler sol ikke bør sendes med fly.

Ja, vi er tilbake til start, for alle hunder, inkludert dine og mine som har forholdsvis lange snuter, kan bli overopphetet av å stå i solsteika lenge. Når man da ikke er garantert at spesialbagasjen blir håndtert som nettopp spesialbagasje med spesielle behov, så bør man ikke sende hund med fly når det er så varmt som det har vært i juli, fordi de kan bli stående i sola for lenge og bli overopphetet. Man bør åpenbart ikke sende dyr i det hele tatt med fly når det er så varmt ute som det har vært i juli, fordi vi er ikke garantert at bagasjepusherne skjønner det at dyr kan bli overopphetet av å stå i sola lenge.

Uavhengig av rase, art, utsende, kondisjon, whatever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nrk.no/nordland/advarer-mot-a-reise-med-bulldoger-1.11157358

meen. ingen hunder har godt av å stå i solsteika lenge da. uansett nese. Men noen typer hunder takler slikt dårligere. Derfor vil jo mange utenlandske flyselskap ikke ta med kortnesede hunder i sommerhalvåret.

Jeg hadde ikke sendt hund med fly når det er varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...