Gå til innhold
Hundesonen.no

Skjøt og slo ihjel løse hunder


Justisia
 Share

Recommended Posts

Du kan jo la være å slippe ut katten da :)

Nope, det skjer ikke, det skal jeg ikke ta fra henne. Jeg irriterer meg heller over nabokattene og har hundene ofte ute (nabokattene er redd for hundene), isteden for å ty til vold mot dyr, som oppfører seg som dyr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 163
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg reagerer på at pappaen/hundeeieren går ut på sin facebookside og skriver at det var guttunen på 6 år som slapp hundene ut jeg. Uhell eller ikke, dersom det kommer barnet for øret, tenk den skyldfø

Rart at man har så lite empati med andre dyrearter enn hunder egentlig. Sauene får også vondt.

I min verden er det ikke forskjell på jaging av sau og angriping av sau. Oppdager jeg hunder som angriper sauene mine står jeg ikke bare der og observerer og tenker "hm ja tja jager den eller angriper

Ja går en til ytterpunktene finner en mye rart i alle leire. Men egentlig blir jeg litt matt vær gang slike ting som dette diskuteres, jeg er oppvokst på landsbygda med sauer, kyr og hunder omkring meg og pussig nok er det sjelden jeg kjenner meg igjen. Det være seg beskrivelser av bønder, sauer, hundeeiere eller andre småkryp :)

Jøss, har også vokst opp på bøgda men der har det pinade vært så mange vrange små avkom av satanhansjølve at vi bl.a har blitt innestengt på egen privat veg på hytta (med et stort betongelement kjørt ens ærend inn hele vegen med traktor), har blitt spionert på mens vi hadde grillparty og har opplevd at sauene har blitt sluppet ut fra innmarksbeite. Men for all del, det er mulig nordleninger og diverse kvener er litt mer krangleverdige av seg enn søringer.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, har også vokst opp på bøgda men der har det pinade vært så mange vrange små avkom av satanhansjølve at vi bl.a har blitt innestengt på egen privat veg på hytta, har blitt spionert på mens vi hadde grillparty og har opplevd at sauene har blitt sluppet ut fra innmarksbeite. Men for all del, det er mulig nordleninger og diverse kvener er litt mer krangleverdige av seg enn søringer.... :D

Kommer fra Møre jeg vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vel, jeg tror det kalles empati, den evnen til å forstå andres sinnstemning. Det er kanskje en nødvendighet for å kunne forstå bonden.

Ekke så nøye det for bønder er løgnaktige og har nabofeider som ligger til grunn for alle sine handlinger. Han har sikkert planlagt dette i lang tid og bare ventet på en passende unnskyldning. Det ekke så farlig om sauen blir skada eller drept heller, for den er jo ikke en hund- eller nå direkte oversatt: hellig ku..

Jeg er bare glad for at det er så mange mennesker som veit hva de ville gjort i en sånn situasjon, for da trenger jeg ikke å bekymre meg for om sonisers hunder skulle angripe mine sauer, for da hadde de fleste hatt svaret klart, utført det øyeblikkelig og lykkes umiddelbart uten at noen dyr ble skadet. Sånn er det nemlig i Walt Disneys verden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekke så nøye det for bønder er løgnaktige og har nabofeider som ligger til grunn for alle sine handlinger. Han har sikkert planlagt dette i lang tid og bare ventet på en passende unnskyldning. Det ekke så farlig om sauen blir skada eller drept heller, for den er jo ikke en hund- eller nå direkte oversatt: hellig ku..

Jeg er bare glad for at det er så mange mennesker som veit hva de ville gjort i en sånn situasjon, for da trenger jeg ikke å bekymre meg for om sonisers hunder skulle angripe mine sauer, for da hadde de fleste hatt svaret klart, utført det øyeblikkelig og lykkes umiddelbart uten at noen dyr ble skadet. Sånn er det nemlig i Walt Disneys verden også.

Ja, selvsagt. Jeg lever i en Disney-boble.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkel i VG: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10110981

Synes denne har en helt annen formulering enn den fra lokalavisen.

Kanskje en annen formulering men det står jo på slutten at bonden ikke har gjort noe ulovlig så at det er flere som skal drive å anmelde ham synes jeg bare blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at bikkjene ofte var ute på egenpote.
Sitat fra en som kjenner hundeeier: "De forklarer at de var utte å prøvde å finne hundene i en skog de lott dørene stå åpne så hundene kunne komme inn, for det har stadig hent at de kommer inn når døren står åpent."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser inne på den første artikkelen som ble lagt ut av Sandnesavisa kommenterer eier i kommentarfeltet under:

"Det er saueeierens ansvar å ha gjerde for sauen, det hadde ikke denne bonden. Han prøver ikke i det hele tatt å beskytte sauene sine."

Hvordan skal man kunne gjerde ute to hunder? De hopper gjerder så lett som bare det... Og har eier prøvd å beskytte hundene sine når det tydelig kommer frem at disse hundene ofte er ute på vift? Ingenting blir nevnt om at han har fått hundene strømmet for sau etter de to første angrepene. Nei her er det bare en å skylde på og det er en SVÆRT uansvarlig hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, se her a gitt:

Hundeieren innrømmer at det er tredje gang på to år at hundene hans har angrepet bondens sauer, men mener ikke det forsvarer Skadsems handlinger.

Den løgnaktige dyremishandleren av en bonde har åpenbart ikke løyet om at hundene har vært og jaget sau hos ham før. What a big surprise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, se her a gitt:

Den løgnaktige dyremishandleren av en bonde har åpenbart ikke løyet om at hundene har vært og jaget sau hos ham før. What a big surprise!

Det slår deg ikke overhodet at her har media vært inne med en "media spesial" NØYAKTIG som jeg foreskrev tidligere i denne tråden? Om hvordan "mistanker om" blir til "dømt" og "en fjær" blir til "en hel flokk høner"? Det er flere ganger sitert at hundeeier innrømmer hundene har vært løs før. At media nå skriver det om til at det er tredje gang på to år sauene blir ANGREPET er journalistens påfunn for å få saken til å høres mer sjokkerende ut.

Men dere får kose dere med å "holde prekener for menigheten" her :P Det blir litt som å diskutere evolusjon med kristen konservative, man bare krangler og ingen hører på logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg reagerer på at pappaen/hundeeieren går ut på sin facebookside og skriver at det var guttunen på 6 år som slapp hundene ut jeg. Uhell eller ikke, dersom det kommer barnet for øret, tenk den skyldfølelsen. For barn har en lei tendens til å ta på seg skylden. Og nå står det i avisen også.

Idiot, og dette sirkuset sitter han bekymringsfritt på sin feite ansvarsløse ræv i Nordsjøen og steller i stand mens familien går hjemme, mon tro hvordan de opplever dette rabalderet.

Tror han kan fraskrive seg ansvar å løse alt med penger.

- Forrige gang fikk bonden kontroll på hundene kun ved å bruke stemmen. Da sa jeg at jeg ville betale eventuell erstatning for skadede sauer, og at jeg alltid ville gjøre opp for meg hvis det skjedde noe i framtiden, sier Peck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medier ER løgnaktige. Jeg leser ikke VG, Dagbladet, Aftenposten og til nøds Dagens Næringsliv. Alt lages jo til skrekkoverskrifter og flåsete salgstriks. Mest mulig intrige, drama, død, drap, skrekk, store bokstaver og utropstegn. Det handler jo ikke om å formidle en reell sak på en så ærlig måte som mulig, det handler om å få klikk og tjene penger. Det er informasjon med verdi på høyde med en gjennomsnittlig episode Paradise Hotell. Med innsikt i luftfartsbransjen og klimaforskning så har jeg sett x antall pill råtne artikler som kokes på spiker og seriøst gammel-muggen hundedritt. Og knapt det. Det verste jeg vet er konspirasjonsteorier og folk som sitter og skal være internett-professorer fordi de har lest tre wikipediaartikler og snakket litt om et fagfelt på et forum. Håper jeg ikke plasseres i den kategorien, selv om det er litt tendenser mot samme holdningen med å være skeptisk mot media. Jeg har innsiderkunnskap om både luftfart og klima (direkte fra bedriftene, og direkte fra forskerene som har gjort forskningen) - og å så se saker trilles ut i media på måter jeg ikke kunne DRØMT om en gang... Det er direkte skremmende at store medier driver med direkte feilopplysning og skremselspropaganda til folk på den måten. Naturlig nok antar jeg at flere temaer enn bare luftfart og klima omskrives til det ganske ekstreme før det slippes ut, herunder særlig politiske nyheter og kriminalsaker.

Men det er forsåvidt en litt annen del av saken. Det jeg har størst problem med nå er denne herlige omskrivningen som omhandler å bare legge til ett ord, bytte ut ett, slå sammen to hendelser til én ... Vips har du en annen sak.

Det er ganske stor forskjell på at hundene har vært løs og JAGET sau før, vs at hundene har vært løs og ANGREPET sau før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår deg ikke overhodet at her har media vært inne med en "media spesial" NØYAKTIG som jeg foreskrev tidligere i denne tråden? Om hvordan "mistanker om" blir til "dømt" og "en fjær" blir til "en hel flokk høner"? Det er flere ganger sitert at hundeeier innrømmer hundene har vært løs før. At media nå skriver det om til at det er tredje gang på to år sauene blir ANGREPET er journalistens påfunn for å få saken til å høres mer sjokkerende ut.

Men dere får kose dere med å "holde prekener for menigheten" her :P Det blir litt som å diskutere evolusjon med kristen konservative, man bare krangler og ingen hører på logikk.

Øh, så media og bønder konspirerer mot denne stakkars hundeeieren og overdriver historien, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på gård med både sauer og kuer, og vi har flere ganger hatt hunder løpende etter dyra våre. Den eneste gangen jeg har sett det i levende live var når en husky kom seg innenfor gjerdene til kuene i skogen. Det var 3 drektige kuer som kastet kalvene sine som døde eller måtte avlives med det samme da de ikke på langt nær var ferdige til å fødes (kalvene altså, ikke kuene). Flere av kuene fikk stygge sår og skraper langs hele kroppen når de skubbet borti trær når de løp i panikk. Ei løp utfor en skrent og brakk frambeina i landingen og måtte avlives.

Så ja, jeg har stor forståelse for hva bonden gjorde. Han satt nødvendigvis ikke og bengte løs på hunden med stauret i 15 min før den døde, det eneste jeg ser for meg hadde vært mulig er at han slo til hunden når den løp forbi og var heldig med det slaget. For jeg har prøvd å fange en hund i jakt etter husdyr, det er helt umulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Det er ganske stor forskjell på at hundene har vært løs og JAGET sau før, vs at hundene har vært løs og ANGREPET sau før.

I min verden er det ikke forskjell på jaging av sau og angriping av sau. Oppdager jeg hunder som angriper sauene mine står jeg ikke bare der og observerer og tenker "hm ja tja jager den eller angriper den? Tror jeg skal vente litt til å se".

Mange kommentarer her og til avisartiklene om at sauer er produksjonsdyr og skal slaktes om noen mnd uansett.

De eldste sauene mine er født i 2004/2005 - altså de er mellom 8 og 9 år gamle.

Ikke alle lammene mine går til slakt - noen beholdes. Jeg har kontakt flere ganger om dagen med sauene mine (vinterstid og mer sporadisk sommertid), de blir glade når jeg kommer, de er kontaktsøkende og tro det eller ei - sauer har veldig forskjellig personligheter.

Under lamminga er man nesten døgnet rundt i fjøsen sammen med søyene, man hjelper de så godt man kan - jeg gir hjerte lungeredning til lam som kommer døde/svake ut. Jeg gråter når jeg ikke klarer å berge alle og hvis sauene mine blir syke gjør jeg alt jeg kan for å berge de. Om det betyr koke suppe og gi dem mange gang for dag hvis de er syke, ha dyrlegen mange ganger på besøk til de (en sau er "ikke så mye verdt" og det kan bli opp til 4 ganger så dyrt å ha dyrlege der som sauens verdi er), og når de dør eller må avlives gråter jeg og sørger over de.

I vinter har vi hatt en del hjernehinnebetennelse i fjøset og jeg har sittet flere netter sammen med sauer som er syke mens jeg koser med de for at de ikke skal være alene. Som jeg ville gjort med hunden min.

Jeg har også tatt med svakfødte lam inn og hatt de på varmekablene på badet mitt for å prøve å berge de. Her er det en nullvisjon under lamminga - er det en sjans for at de skal berges så prøver vi 100%.

Sauene mine er ikke bare produksjonsdyr for meg, de er levende individer som skal ha det godt den tida de lever. De skal ikke være nødt til å oppleve stresset av å bli jaget av hunder flere ganger i løpet av et år, de skal slippe å bli bitt ihjel eller skadd.

Sauene mine har ingen til å beskytte seg og her er det jeg som må ta ansvar.

Jeg er klar over at det er ikke alle sauebønder som er som meg (jeg er nok en særdeles dårlig bonde som er alt for følsom) men sauer har egenverdi selv om det er "bare en sau" og ikke "menneskets beste venn".

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, så media og bønder konspirerer mot denne stakkars hundeeieren og overdriver historien, mener du?

Nei. Men å trekke ut en quote som nøyaktig beviser det jeg har nevnt tidligere er jo litt kjipent i og med at quoten ikke er fundert på virkeligheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske stor forskjell på at hundene har vært løs og JAGET sau før, vs at hundene har vært løs og ANGREPET sau før.

Er det det? Om du leser hva jeg skrev i mitt forrige innlegg nederst på forrige side er dette en beskrivelse av en hund som jagde en flokk med kuer. Den angrep aldri. Er forskjellen på skadeomfang særlig stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det? Om du leser hva jeg skrev i mitt forrige innlegg nederst på forrige side er dette en beskrivelse av en hund som jagde en flokk med kuer. Den angrep aldri. Er forskjellen på skadeomfang særlig stor?

Redaksjonelt høres det mye mer voldsomt ut. Jeg forholder meg til det som står skrevet, ikke det som skjer i hagen til bondene er på hundesonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...