Gå til innhold
Hundesonen.no

Skjøt og slo ihjel løse hunder


Justisia
 Share

Recommended Posts

Skyte hund som angiper sau - helt forsvarlig og riktig! Det er nødverge uansett om bonden bruker ett eller ti skudd på å treffe, så er det greit siden det er en nødsituasjon der man bare MÅ få stoppet hunden uansett hvordan!

Men om han har klart å fange en hund, holde den fast (på det tidpunktet har man kontroll på hunden) og DA begynne å slå den ihjel - ikke greit. For jeg regner med han ikke har klart å kaste en pinne mange meter og da truffet hunden så den døde? Bonden har lov til å gjøre det han kan for å beskytte sauene, men når han først har klart å FANGE hunden, da er det ingen grunn til å avlive lenger, siden det da ikke er nødverge lenger. Om det ikke er slik at han har klart å fange hunden før han slo den ihjel blir det jo en annen sak.

Syntes dette innlegget burde gjentas jeg.

Skulle tro alle kunne enes om at det ikke er greit å slå ihjel en hund med pinne, staur whatever hvis hunden allerede er under kontroll. Og i motsatt tilfelle kan vi enes om at det er nødvendig å slå til bikkja i nødverge for å få den til å slippe sauen.

Edit: Det var vel her uenigheten oppstod, for det var uklart hvordan hendelsesforløpet egentlig var da tråden startet.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 163
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg reagerer på at pappaen/hundeeieren går ut på sin facebookside og skriver at det var guttunen på 6 år som slapp hundene ut jeg. Uhell eller ikke, dersom det kommer barnet for øret, tenk den skyldfø

Rart at man har så lite empati med andre dyrearter enn hunder egentlig. Sauene får også vondt.

I min verden er det ikke forskjell på jaging av sau og angriping av sau. Oppdager jeg hunder som angriper sauene mine står jeg ikke bare der og observerer og tenker "hm ja tja jager den eller angriper

Ja, så jeg skulle slått ihjel bikkja som drepte kaninen min? Logisk.. Har full forståelse for nødvergeretten, men klarer du å få tak i en hund og slå den ihjel, klarer du **** meg også å levere den til rett instans og kreve den avlivet på human måte. ***** bonde. (Jepp, har selv en plan om å drive med sau etterhvert, så ingenting imot bønder på noen som helst måte)

Kaninen din??? Du skjønner vel at det er forskjell på en klegg og en sau?

Jeg er ganske så sikker på at dette utfallet bunner og grunner i at man har sett seg lei på løse jaktbikkjer som kommer farende over lia og skadebiter sauen. Det har ikke skjedd hundene noen verdens ting de to førsta gangene de angrep, hundeeier har fått en advarsel om at "neste gang...".

Så skjer det jaggu meg den tredje gangen også! Hvor er respekten for andre menneskers eiendom, for ikke å snakke om andre dyrs velferd?

Det spiller ingen kasserolle om det var guttungen til hundeeier som lot døra stå open for endte gang, skaden er allerede skjedd - igjen!

Så jeg bare gjentar meg selv, og det kan jeg gjøre til det kjedsommelige: Jeg hadde gjort nøyaktig det samme i denne situasjonen om jeg var sauebonden. Sinnet tar overhånd, man er dritt lei møkkabikkjene og man er dritt lei hundeeier som ikke har styr på bikkjene sine. Da får det konsekvenser, og jeg hadde gitt blaffen i om det var hundene det gikk ut over. Jeg kunne faktisk ikke tatt livet av eieren - DEN er drøy. Det ser til og med jeg...

Men hold deg til fakta, dette handler om jakthunder og sau - ikke hoppekaninen din.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for ikke å ha lest på fb,men bare som kommentar til at den ene hunden ble slått ihjel: Har man en skikkelig staur og bikkja har tak i sauen,så har man vel et enkelt valg? Og OM gubben stod alene med to hunder og en hel saueflokk... jeg vet ikke om noen av dere har prøvd å stoppe hundene deres i det de er i ferd med å drepe noe? Vel,jeg har,og jeg tror skudd og et velrettet slag er det eneste som kunne avbrudt det hele...

Red: han kan jo ha måka til bikkja i det den fikk fatt i sauen,og ikke nødvendigvis holdt den fast og "pinnet" den hjel.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for ikke å ha lest på fb,men bare som kommentar til at den ene hunden ble slått ihjel: Har man en skikkelig staur og bikkja har tak i sauen,så har man vel et enkelt valg? Og OM gubben stod alene med to hunder og en hel saueflokk... jeg vet ikke om noen av dere har prøvd å stoppe hundene deres i det de er i ferd med å drepe noe? Vel,jeg har,og jeg tror skudd og et velrettet slag er det eneste som kunne avbrudt det hele...

Red: han kan jo ha måka til bikkja i det den fikk fatt i sauen,og ikke nødvendigvis holdt den fast og "pinnet" den hjel.

Takk! Joda, jeg har stått med Rottweileren, illsint med en labrador i kjeften som den har nektet å slippe. Det er et kjevetrykk på 1,5 tonn og en vilje til å drepe som er umulig å trenge gjennom. Så joda, jeg vet. Og jeg vet at den eneste løsning i akutte situasjoner - som denne tråden handler om - er å denge løs.

Det er svært få som reagerer på at det å sparke en hund i et sammenstør med andre er feil, så da lurer jeg på hva som er forskjellen ved å hamre løs med en kjepp eller nå hva som ble brukt i dette tilfellet. Utfallet ble bare ikke helt det samme som når den store hunden tar den lille på tur i skogen, det pleier å ende med at alle parter overlever, det gjorde det ikke her.

Så her er "greia" at hunden døde av slaget/slagene tror jeg.

Og jeg er hellig overbevist om at tråden hadde hatt en annen tone om det var sauen som kreperte og ikke bikkjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen her som mener at det er greit at hunder blir slått ihjel? At man forstår at det er den eneste utveien bonden har hatt, betyr ikke at man syns det er en helt grei avlivningsmetode, det betyr bare at man forstår at i visse situasjoner så er det eneste utvei. Det er den delen her jeg ikke fatter at er så vanskelig å si seg enig i, de aller fleste på forumet her sitter og sier i tråder om hundeangrep at vi ville gjort alt for å beskytte våre hunder, så hvorfor er det så innmari uforståelig at en sauebonde har gjort det med sine sauer?

Hunder som jager sau, "torturerer" dem. Det er så enkelt som det. Sauene blir utsatt for unødvendig mye stress og redsler, de kan bli skadet i flukten, og her har det - i følge artikkelene - vært hunder som har bitt og skadet sau i to forskjellige anledninger. Dette er ting som er greit å bevise, forrige runde ble anmeldt, denne runden blir anmeldt fra begge kanter. Jeg er klar over at media blåser opp ting, men når det foreligger anmeldelser om skader på sauene, så går jeg ut fra at det ikke bare er eventyr - da skal skadene være dokumentert.

Den som burde vært straffa her, er jo hundeeieren. 3 ganger har bikkjene hans vært på vift på sauebeite. TRE ganger. En ting er å ha et uhell, men når du har TRE uhell, da er det ikke uhell lenger, da er det en uansvarlig respektløs uvane. Men han får ikke noe tyn, for noen har slått ihjel bikkja hans, så han er det synd på. Det er for meg totalt uforståelig, hundeeiere som han ødelegger for alle oss andre. Når bikkjene dine forvolder skade på annen manns eiendom, så er du ydmyk og ber om unnskyldning, du outer ikke folk på facebook og truer med anmeldelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro alle kunne enes om at det ikke er greit å slå ihjel en hund med pinne, staur whatever hvis hunden allerede er under kontroll. Og i motsatt tilfelle kan vi enes om at det er nødvendig å slå til bikkja i nødverge for å få den til å slippe sauen.

Bingo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en hund som har kommet så langt i jakten er så høy at jeg tror endel hunde-eiere har vanskelig for å forstå det...

Det avhenger av hund. At dine er sånn, betyr ikke at alle bikkjer er sånn. Det er mange antakelser på vegen til at "det var akkurat sånn, og sånn pg sånn" før man når din konklusjon.

2ne, jeg får ikke quota deg pga iphone - men ja. Du er inne på noe helt til du skriver "bondens eneste utvei". Det vet vi ingen ting om før vi ser videobevis eller får ærlige objektive vitner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Du er inne på noe helt til du skriver "bondens eneste utvei". Det vet vi ingen ting om før vi ser videobevis eller får ærlige objektive vitner.

Nei, men så har vi noe i rettsvesenet som sier at tvilen skal komme en til gode, og det er i min erfaring et veldig greit prinsipp å ta med seg til hverdagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det avhenger av hund. At dine er sånn, betyr ikke at alle bikkjer er sånn. Det er mange antakelser på vegen til at "det var akkurat sånn, og sånn pg sånn" før man når din konklusjon.

Mange hunder er sånn, nok av hunder og kanskje altfor mange skal man tro all skade som skjer på bl.a. sau. Og i dette tilfellet var det for 3dje gang, det vil bare si at driftene og motivasjon bare har eskalert til det uvisse, sånt avtar ikke. Dette er basic kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund som jeg absolutt kan se for meg kunne ha blitt slått hjel før han slapp taket i et dyr. Hyl, deng, ballespark, you name it, han hadde bare tent mer. En pinne i kjeften blir på en måte en regelrett vits. Jeg tok det som øving på en fellestrening en gang til og med, og store, voksne mannfolk hadde ikke nubbsjangs til å åpne kjeften fra biteskinnet selv om de tok i til de skalv. Og da var ikke hunden i jakt engang, bare stod der helt rolig og logret.

Ellers en søt, snill og stabil fyr, ingen problemhund. Men han hadde en sinnsyk jaktlyst.

Alle hunder kan utøve predatoratferd. Den er ikke viljestyrt, den er ikke trenbar i særlig grad, og det er iallfall ikke bare å fikse med aversiver. Jeg tror som yurij at man kanskje må ha sett det for å forstå det, og det er ikke ment på en nedlatende måte i det hele tatt. Jeg måtte iallfall det.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av hund. At dine er sånn, betyr ikke at alle bikkjer er sånn. Det er mange antakelser på vegen til at "det var akkurat sånn, og sånn pg sånn"

før man når din konklusjon.

2ne, jeg får ikke quota deg pga iphone - men ja. Du er inne på noe helt til du skriver "bondens eneste utvei". Det vet vi ingen ting om før vi ser videobevis eller får ærlige objektive vitner.

Det du skriver der er jo litt interessant. Ja,mine er sånn. Men allikevel er det veldig sjeldent mynder er i avisa for sånne saker som dette. Så kanskje det er mange som har mye jakt gitt situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund som jeg absolutt kan se for meg kunne ha blitt slått hjel før han slapp taket i et dyr. Hyl, deng, ballespark, you name it, han hadde bare tent mer. En pinne i kjeften blir på en måte en regelrett vits. Jeg tok det som øving på en fellestrening en gang til og med, og store, voksne mannfolk hadde ikke nubbsjangs til å åpne kjeften fra biteskinnet selv om de tok i til de skalv. Og da var ikke hunden i jakt engang, bare stod der helt rolig og logret.

Ellers en søt, snill og stabil fyr, ingen problemhund. Men han hadde en sinnsyk jaktlyst.

Alle hunder kan utøve predatoratferd. Den er ikke viljestyrt, den er ikke trenbar i særlig grad, og det er iallfall ikke bare å fikse med aversiver. Jeg tror som yurij at man kanskje må ha sett det for å forstå det, og det er ikke ment på en nedlatende måte i det hele tatt. Jeg måtte iallfall det.

Oh. yes. jeg forstår det. Og det er veldig store forskjeller. Jeg har en veik hund som hadde sluppet, bare om noen ved et uhell hadde tøtsjet snuten hennes under kamp. Doberdamen som delvis bodde her, for en liten tid tilbake, ville nok heller dødd enn å slippe ballen eller tauleken sin. Og da mener jeg virkelig heller dødd. Hun klarte ikke å styre den biten, helt tydelig. Kjeften låste seg - mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh. yes. jeg forstår det. Og det er veldig store forskjeller. Jeg har en veik hund som hadde sluppet, bare om noen ved et uhell hadde tøtsjet snuten hennes under kamp. Doberdamen som delvis bodde her, for en liten tid tilbake, ville nok heller dødd enn å slippe ballen eller tauleken sin. Og da mener jeg virkelig heller dødd. Hun klarte ikke å styre den biten, helt tydelig. Kjeften låste seg - mentalt.

Nemlig. Jeg har ingen problem med å se for meg at man fort hadde måttet slå hjel Töddel før han sluttet å jakte. Om man ikke visste hvordan man skulle fikse akkurat ham, det gjorde jo jeg.

Det er en uoversiktlig situasjon, veldig hektisk hvor ting skjer fort og i tillegg er det veldig skremmende å se en hund go in for the kill. Det er utrolig lett å være etterpåklok, og utrolig vanskelig å håndtere når dritten virkelig treffer vifta.

Jeg kan absolutt forstå hvordan det kunne ende slik, helt uten at det betyr at bonden skal ha noe skyld. Jeg synes bare det er veldig trist for alle involverte.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...